Nyers és fargatlan
Szöveges ítélet
Amit itt leírtam, az a szubjektív véleményem és a saját tapasztalatomon alapul. Nyilván nem fog az összes XR tulaj egyetérteni velem. 13 év motorozás után egy 2007-es Honda Hornetről ültem át az XR-re 2023 májusban, amit újonnan vettem Balatonbogláron a Full Gas Kft-nél. A karbon csomag kivételével az összes rendelhető extrát kértem a motorhoz, így a végösszeg közel 10 millára rúgott. Igen, ez baromi sok pénz egy hétvégi hobbi élvezeti cikkért :) és vicces is, mert annyira túlárazott, hogy két normális, akár új motort vehettem volna az árából. De úgy voltam vele, hogy nem érdekel, mert megtehetem, ez mégis csak egy új BMW, meg hát ódák zengték körbe az XReket, hogy mekkora királyok, gondoltam ez kell nekem. Így 40+ évesen még mindig vágytam a nagy teljesítményre, de már a kényelemre is (egyenes hát, szélvédelem), az innovációkra és a biztonságra, a 4 hengerről meg valamiért a mai napig nem tudok lemondani.
Elhoztam és sokáig nem találtam rajta a helyem. Magas, hosszú, széles, kényelmetlen, pontatlan, vibrál, rezeg, csörög, csattog, stb. Nagyon idegennek találtam a gépet a Honda után, el is keseredtem kissé azon, hogy a fenébe tudtam ennyire mellé nyúlni. Aztán pár ezer kilométer és pár hónap után kompromisszumokkal ugyan, de sikerült összebarátkoznunk. Teljesen más világ egy német ezres, mint egy japán 600-as. Egy idegbeteg állat, nem finomkodik, mondhatni németesen nyers a modora, az előadásmódja. De amit és ahogy előad, az korántsem átlagos vagy mindennapi. Egyszerűen baromi sok és túlzó. Megy mint az állat, kapkodja fel az elejét, még kicsit akkor is, ha a menüben ezt letiltom. Hatalmas önkontroll kell hozzá, közúton mindig és minden szituációban van még benne potenciál. Fel kell nőni hozzá. 6000km után is meglepődőm néha azon amit produkál, ilyenkor az adrenalintól spontán káromkodásba kezdek :) Az XR egy igazi élménymotor, adrenalin generátor.
Rossz tapasztalatok és ami nem tetszik az XR-ben:
- Blokkhang. Kb. olyan mintha egy marék dunakavicsot szórnál bele és ezt darálná. Megnyugtattak, ez a normális, ha nem ilyen lenne, akkor aggódjak. Rendben, elfogadtam. Közel sincs szépnek mondott, selymes japán blokkhangja. Alapjárat egyenetlen, dadogós.
- Váltó. Kezdetben ez okozta legnagyobb csalódást az XRben. Pontatlan, nincs értékelhető visszajelzés és baromi nehezen jár, de annyira hogy egy hosszabb nap után fájt tőle a lábfejem. Üresbe tenni elsőre képtelenség, 1-2 között rugdalom, játszani kell vele. Az 1000km-es szervízen megnyugtattak, bejártatós még, lesz ez jobb is. Oljacsere és még pár ezer km, aztán nem lesz rá panasz. Igazuk lett, most már kifogástalan. Nem gondoltam volna hogy 2023 ban a "fejlettnek" mondható gyártás technológia mellett még mindig ilyen drasztikus mértékeben van hatása a bejáratásnak, amit inkább kíméletes használatnak gondoltam az első olajcseréig.
Sajnos a váltó miatt egyszer belekerültem egy balesetveszélyes szituációba. A bejáratási időszakban többször megtörtént velem, hogy 5. és 6. fokozat között talált a váltó egy üres "fokozatot". Nem egyedi eset, hallottam mástól is. Roppant kellemetlen tud lenni egy kocsisor előzésekor, ha jön szembe a nyerges és az amúgy biztonságosan befejezhető előzésből hirtelen életveszélyes szituáció lesz, mert épp nem tudom 6.ba rakni. Sontán helyet kell kérnem és visszasorolnom az autók közé. Persze a forgalom résztvevői közül senki sem érttette mi történt, mutogatás, villogtatás és anyázás lett belőle, én meg nem győztem bocsánatot kérni. BMW, azért ez gáz :(
- Gumik. Nehezményeztem, hogy egy 10 millás motornál nincs opciós lehetőség, (még felár ellenében sem) más tipusú gumit kérni, max vehetek rá én másikat, a gyáriakkal meg csináljak amit akarok. Nincs bajom a gyári Bridgeston Battlax T31 sport-túra gumival és értem hogy a bmw miért szereli gyárilag ezzel, de aki ennél komolyabb tapadáshoz szokott, az vegye figyelembe, hogy ezt a gumit inkább hosszabb futásteljesítményre tervezték mintsem sportos felhasználásra.
- Városi lassú forgalomban, dugóban araszolgatás mellett ideges a motor, a kis fordulatszám miatt csapkodja a láncot, rángat.
- Ülés. Elsőre olyan érzésem volt mintha egy tepsiben ülnék, vágta a combom a tepsi széle :), aztán megszoktam, már nem zavar, de tény hogy vannak jobb ülések.
Amit imádok a motoron:
- Futómű. Tökéletes :) Pontos és precíz. Ha kell lágy és kényelmes, ha akarod kemény és dinamikus. Adaptív és automatikus. Gombnyomásra.
- Fékek. Baromi jól fognak a gyári első brembók, szépen adagolható, két újjal simán használható. Fém fékcsövek, az M billett pack fékkarok megjelenése nagyon exkluzív.
- Világítás. Pazar a ledes fény, remekül látok vele sötétben. Bedöntéskor plusz fénnyel világít be a kanyarba. Ez az a plusz, ami miatt szívesen motorozok sötétedés után is, nem beszélve a ledes ködlámpák fényéről, ha még dobnál rá egy lapáttal.
- Gyorsváltó. Szeretem. A használatát tapasztalni kell, és csak egy bizonyos fordulatszám határ fölött működik kifogástalanul, de ez így normális. Könnyen hozzászoktam. Alacsony fordulaton (4000 alatt) 1ből 2be hajlamos üresbe vátani, 2ből 3ba ritkán ugyan, de hatalmasat ránt.
Ha elfelejtem a bejáratási idő alatt előfordult bosszúságokat és a hozzászokásból adódó kényelmetlenségeket, akkor nyugodtan mondhatom, hogy ez egy nagyon egyedi kategória és baromi jó, izgalmas élménymotor. A célközönség pedig olyan, nem kezdő motorosok lehetnek, akik előre lépnének teljesítményben, innovációkban és felszereltségben, vagy akik már nem a 20-as éveikben járnak és kényelmes üléspozícióban, megfelelő szélvédelemmel motoroznának akár hosszabb távon is, de a teljesítményről és sportosságról nem mondanának le az előbbiek javára. Nem bántam meg, de nekem ez a motor bőven túlmutat egy észszerű döntésen, amit azért hoztam meg, mert akkor megtehettem.
Hibalista
- Eddig semmi
Ide hordtam szervizbe
Full Gas Balatonboglár
Értékelése: 8
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2023 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (6) | Vezetett km | 8000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző motorja? | Hornet 600 | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (7) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.2/10) |
