A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Motorok » BMW » K1200 Gt 2006 (1171)

K1200 Gt 2006 (1171) 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Lehet szeretni, de meg kell tanulnod

Szöveges ítélet

Igen, meg kell tanulnod. Szeretni is, de leginkább szerelni, és "érteni hozzá".
Na persze, azt gondoltam, hogy tudok én motort szerelni, a lassan ködbe vesző gyermekkorban számtalan MZ blokkot szétszedtem, sőt, néhány japán sornégyest is nagy vakmerően, de hát magad uram, ha nem akarod a nadrágodat a szervízekben hagyni. De egy BMW-t javítgatni rossz mackógatyában a garázs hideg padlóján térdelve egy kínai dugókulcs készlettel hadonászva , hát az egy teljesen más bevállalás. Ezt a K BMW-t szerelni meg különösen az.
Volt R1150 RT-m is, de nem szerettem bele. A váltót, amit abba rittyentettek a derék bajorok, azt huszonöt évnyi japán motoron való sebességváltás után egyenesen kikértem magamnak. Sokáig úgy voltam, hogy BMW-t soha többet. Arra viszont jó volt, hogy az azon eltöltött nyár alatt megtanuljam szeretni azt a fajta túra-élményt, kényelmet és szélvédelmet, amit adott. De mennie kellett és visszatértem a finoman működő rizskályhákhoz. Amikor azonban egy szép őszi délutánon megállt mellettem egy K1200GT a lámpánál, akkor valahogy úgy éreztem magam az XJR1300-as Yamahán, mintha egy Romet Pónin ülnék. Abban a pillanatban tudtam, hogy Kell Nekem Egy Ilyen. Yamaha el, lázas keresés, kisvártatva meg is lett.
Persze a magamfajta óvatosan és megfontoltan dönt motorvásárlás előtt. Minden technikai paramétert elolvas, rákeres a neten a véleményekre, a tipushibákra, a szívásokra, költségekre, alkatrészekre, és az árakra is. Naná. De a lila köd is ráereszkedik az ember agyára és nem akarja észrevenni a mélységes pokol emésztő tüzét a baljós árnyak figyelmeztető szárnysuhintásai ellenére sem. Úgy kell ezt elképzelni, hogy boldog vigyorral motorozol körbe-körbe Belzebub fortyogó kondérjának peremén, egészen addig, míg meg nem áll alattad a gép. Abban a pillanatban belehúz a szörnyű levesbe a gravitáció, esélyed sincs elkerülni.
Az első kilóméterek, beleértve a vásárláskor elkövetett óvatos próbakört, majd a hazautat is, csodálatosak voltak. Bár az első tankolás után, beindításkor majdnem leszakadt a benzinkút teteje a vezérműlánc csörömpölésétől, de ahogy felnyomta az olajpumpa a feszítőt, a hang megszűnt. Mintha olvastam volna a fórumokon erről...
Másnap reggel, az ingadozó alapjárat olyan mechanikai zajt gerjesztett motorblokkban, hogy megállt bennem az ütő. Kuplung. Jah, emlékszem, erről is beszéltek a fórumozók. Furcsa, sikáló hang hallatszik alacsony fordulaton. Kétnaponta hibajelzés a műszerfalon, csekkendzsin. Alapjárat néha megszűnt egy napra, másnap viszont, mint ha mi sem történt volna. Őrület. Fel kell keresni a "Mágust" abban a vidéki városban, ami nincs is olyan messze. Úgy éreztem, hogy a hivatalos szervíz csatornákat messzire el kell kerülnöm, ha nem akarok még egy motornyi forintot kifizetni javításra. Irány a mágus! Nehézkes egyeztetés, de végül ott sorolom a jelenségeket és hibákat a nagytiszteletű mesternek, akit kicsit fáraszt az amatőr okoskodás, tőmondatokban utasítja el az aggályokat, a legtöbb dologra a válasza az, hogy "ez ilyen, soha nem lesz olyan, mint egy japán motor". Miután a vásárlást követő napon az olajat és a szűrőt én már kicseréltem, kértem, hogy az alacsony fordulaton hallatszó sikálást nézze meg. Ellenőrizze a szelephézagot, mert nincs a gépnek vezetett szervízkönyve. Miért ingadozik az alapjárat? Mit tudunk tenni a zörgős kuplung kosárral? A mágus kicserélte a gyertyákat, és utamra bocsátott. "Ez ilyen". Ebbe nem tudtam belenyugodni. Ha "ez ilyen", akkor mitől lehet ekkora ázsiója egy márkának? Miért nem viszi vissza mindenki a szalonba már másnap, hogy köszi én motort akartam venni és nem egy nagy vödör rugós alátétet az ülés alá. Biztos, hogy ez nem "ilyen". Elmentem egy kevésbé nagy mágushoz, aki azt javasolta, hogy cseréljük ki a kuplungban a rugókat. Elköszöntem, addigra tudtam már, hogy hogyan néz ki a motoromban a kuplung, számtalan robbantott ábrát áttanulmányoztam a zaj miatt. Nincsenek benne cserélhető "rugók".
Berágram. Miután november volt és a szezonnak hivatalosan is vége, megvettem az ebay-en feketén a hivatalos reprom dvd-t egy szerb pofától, aki kanadából küldte postán. Beleástam magam. Vettem két nyomatékkulcsot, mert tisztán látszott, hogy azok nélkül nem fog menni. Gyári szerszámot is rendeltem a kuplung leszedéséhez. Szétszedtem gyakorlatilag az egész motort itthon, az alkatrészek számtalan felcimkézett kis dobozkában sorakoztak a polcokon. Azon a télen kicseréltem a komplett kuplungot egy újabb generációs, nem zörgős kosárral és az olajkenési hibáktól mentes lamella dobbal a K1300-ashoz tervezett változatra, amit a német ebay-en lőttem az új ár kb ötödéért. Új olajpumpa meghajtó lánckerék is kellett, no meg a láncfeszesség beállítása. Megtaláltam a sikálás okát, a tipushibás és gyenge olajos feszítő miatt eltört az alsó vezérműlánc vezető. Új vezetők és az 1300-a patronos feszítője került bele. Ellenőriztem a szelephézagot, kicseréltem a szelepfedél tömítéseit, bár a nagy mágus szerint azt nem kell soha (de kellett). Új tömítések, a motorblokk bármely elemének megbontása után új csavarok, mert ez az előírás. Ingadozó alapjárat? Az alapjárati szabályzó motor, amit a BMW az első generációs K44-es motorokhoz tervezett, megbukott. Új generációs alapjárati motor, de amiatt komplett légszűrőház csere, ami szoftverfrissítéssel jár együtt, de szerencsére erre is van nem hivatalos csatorna. Ha már szét van szedve, akkor nem maradt el a CAN-Bus csatlakozók kontaktjainak megtisztítása sem. Hogyan kell a hűtővizet visszatölteni? Vettem egy vákuumos feltöltőt fillérekért és a gépkölcsönzőből elhozott kompresszorral tíz perc alatt meg is volt. A motorblokk környéke nagyjából kész lett. Következett az olajcsere a szöghajtásban, furcsa, hogy a motoron egy újabb generációs szöghajtás van, valószínűleg menthetetlenül széteshetett az eredeti "hátsó olaj leeresztő csavaros", de nem is baj, az szintén egy halott elképzelése volt Günternek az élettartam-olajozással. Ez alsó leeresztős, tökéletes, csak az imbusz csavart ne húzta volna túl a drága szaki az előző cserénél, elnyalva benne a kulcs helyét. Csavarcsere. Rendeltem egy GS-911 diagnosztikát, nem a kínait, hanem az eredeti Hexcode-félét az USA ebay-ről, a tíz licenszes hobbista verziót, amiből még kilenc licensz volt szabad. Azóta a tesóm sem hordja hivatalos szervízbe az R1200 RT-t.
Így lement egy komplett szezon, eleinte félős gyanakvással hallgatózva, de utána boldog vigyorral kanyarogtunk még a Dolomitokban is. Az üzemenyag szintjelzője jól mutat kb fél tankig, utána hirtelen üresnek véli a tartályt. Pánik, majd csendes beletörődés. Cserélni lehet, de az is ilyen lesz hamar. Lehetne sokkolni piezo öngyujtóval teli tank mellet (jaj!), de ezen a motoron nem könnyen hozzáférhető, szóval így marad. A következő télre már csak a lógós gömbfej cseréje maradt az első Duolever futóműben, a féknyergek felújítása, mondhatni gyerekjáték. Az ABS kockát is ki kellett szerelni hozzá, azon látszik, hogy valaki már javította. Hát nem kell hagyni belerohadni a fékolajat, és nem fáj ám akár évente lecserélni, egy órás munka, főleg ha van GS-911-ed az ABS légtelenítésére is.
Azt gondolom, hogy végül is összeállt a gép, elmúlt a para. A hátsó, eredetileg motoros ESA rugóstag az én motoromban mechanikus állítású, valószínűleg az előző tulaj hanyattesett az új alkatrész árától. Jól működik, de azért mégiscsak ki kellene cserélni egy ESA tagra. Majd szerzek egyet az ebay-en, nem sürgős. Abban viszont igaza van a mágusnak, hogy ez nem olyan, mint egy japán motor. Tényleg nem. Vannak zajok, de együtt lehet velük élni. Cserébe olyan motorozási élményt ad, amit nem kaptam meg eddig egyik motoromtól sem, pedig volt néhány. Egy K1200 GT nem sportmotor, de a százötvenvalamennyi lóerő, a százharmincnéhány newtonméter és az egész motor útfekvése nem nem hoz zavarba két személlyel, megpakolt dobozokkal az alpok kanyarjaiban sem. Az üléshelyzet nekem kényelmesebb, sportosabb, mint az R1150-1200 RT-n, a szélvédelem nyáron a nagy melegben néha túlságosan is jó, bár magas vagyok (187cm) csak a szélvédőbe toldanék kb 5 centit felfelé a zaj miatt, de ez is inkább nyafogás, valójában az egész motor kialakítása tökéletes. Azaz csak aszfaltra. Ha elvisz a gps valami földútra a makedón-albán határon, na az horror, harminccal száguldva a murván a legkisebb egyenetlenségnél úgy érzed, hogy mindjárt kirántják a motor elejét oldalra alólad. Olyanokról is lehetne beszélni, hogy kényelem, ülésfűtés, markolatfűtés, pakolhatóság, de nem érdemes. Csak állj meg egy ilyen motor mellett és rögtön látszik minden. Van bennem egy olyan érzés, hogy a motorozás valaha alapjaiban arról szólt, hogy a bőrgatyás vagány csávó az időjárás viszontagságaival dacolva megüli az ijesztő pucér vasat, az asszonyok keresztet vetnek, a lányok sikítanak, miközben hatalmas robajjal elhajtasz a naplementébe. Hát ez a műfaj ettől már szégyenletesen messze van. A hangja olyan, mint egy villanymotornak, az asszonyok abba sem hagyják a gobleinvarrást, ha elhaladsz az ablakuk alatt. A vagánycsávó illúzió a múlté. De attól még a motrozás ezen a gépen piszok jó tud lenni.
Végezetül, következzenek a jó tanácsok, itt most ingyen, mert egy jó mágus súlyos ezresekért mérné végül is pont ugyanezeket. Ne vegyél ilyen motort, ha a büdzsébe nem fér bele még egyszer az ára a javításokra a hivatalos szervízek valamelyikében. Vagy vegyél, és kívánom, hogy találd meg a magad mágusát, aki emberi áron és hozzáértéssel oldja meg mind az általam már megismert tipushibákat, mind pedig a természetes, használatból adódó problémákat. Nekem ilyet találni sajnos nem sikerült. Valószínűleg az én hibám. Ha mégis ellenállhatatlan a vágy, akkor vegyél inkább K1300-ast, ott már Jürgen és Günter magukba néztek, számtalan félresikerült tervet újrarajzoltak, sokkal kevesebb a probléma. Messze kerüld a 2007 előtti (2005-2006) változatokat! Viszont ha végül mégis is megveszed a K1200GT-t és a van hozzá affinitásod, a karbantartást és javítást csináld magad! Van egy-két célszerszám amit be kell szerezned, kell tudnod írni-olvasni külföldiül, hogy információt és segítséget kapj olyan országból, ahol nagyobb számban vannak hozzád hasonló önjelölt problémamegoldók. Ha a görbe villáskulcs - kombináltfogó - kalapács vonalon mozogsz, akkor itt az ideje változtatni ezen. Nehéz átállni a "gyorsan összedobom"-ról a "nézzük meg a táblázatban, milyen csavart mekkora nyomatékkal" stílusra, de megéri. Nekem ez a kezdeti bosszúság után még örömet is okoz valahol, hobbim a motorozás, de ugyanúgy örömteli elfoglaltság lehet egy-két téli hétvégére az eddiginél sokkal átgondoltabb és precízebb motorszerelés is. Az elmúlt 2 évben sokat fejlődtem műszaki téren, türelemben és precizitásban egyaránt. Köszönöm Jürgen, danke sehr Günter! Mára olyan lett ez a motor, aminek nem csak a forgalmijába vagyok beleírva mint tulajdonos, hanem a szó spirituális értelmében is sokkal inkább az enyém. Ez elég meredeken hangzott, úgyhogy legjobb lesz, ha be is fejezem.
Egy újabb problémamentes szezon reményében kívánok széles utat!

Hibalista

- Hát, lássuk:
- Első féknyereg - felújítva
- Vezérműlánc vezető és feszítő - kicserélve
- Komplett kuplung kosárral dobbal lamella pakkal - a K1300 verzióra cserélve
- Alapjárati szabályzó szelep - a k1300 verzióra cserélve a légszűrőházzal együtt
- Hátsó ESA rugóstag - manuálisra cserélve
- Szöghajtás - újabb verzióra cserélve kompletten
- Xenon fényszóró magasság állító csavar - mgbarkácsolva, de javítani nem lehet
- Üzemanyag szintjelző - reménytelen, meg kell szokni
- Guminyomás érzékelő - elemet cserélni nem lehet benne, de azért cseréltem :) és jó lett
- Eltört a középállvány - cimbora meghegesztette erősítéssel, most már rá lehet állni ha felhúzod sztenderre
- +csomó kis apróság, felsorolni nem is érdemes.
-
- Update 2022 tavasz:
- Csak nem hagyott nyugodni az ESA hátsó rugóstag hiánya. Vettem egyet bontottan, beépítettem, és mivel gyárilag HAL jeladós volt benne, ez meg egy régebbi 2006-os modellből való potméteres, így egy kis szoftveres mókolás kellett, de ez is megoldódott. Van előfeszítés, meg csillapítás állítás a kormányról, szuper.
-
- Közben elérkezett a 100.000 kilóméter, így biztos ami biztos alapon kicseréltem a vezérlést láncostul, fogaskerekestül. Hát, a régi lánc már eléggé meg volt nyúlva.

Ide hordtam szervizbe

A "Nagy Mágus". Nem írom ide, hogy ki is ő, mert sokan ismerik és szeretik. Mi valahogy nem értettük meg egymást.
A "Nem Olyan Nagy Mágus". Ők is BMW motor szervíz, de szerintem ilyen motort még nem is láttak. Mondtak egy-két zöldséget, elköszöntünk. Biztosan értenek a boxerekhez, de K BMW-t oda nem vinnék.

Értékelése: 2

Másik szerelő értékelése

Saját magam. Lusta és kelletlen, de amikor nekiáll, akkor ráharap a problémára mint egy bulldog és nem ereszti el. Sík ideg, hogy heteket kell várni egy-egy alkatrészre és ha megérkezik, rögtön beépíti, akár éjjel. Amikor elkezdi, akkor utál szerelni, mire végez, addigra mosolyog, és elégedett. Nem kér sokat és csak egy zárt kör motorjait szereli évtizedek óta, a saját magáét. Senkinek nem ajánlom.

Értékelése: 6

Képek a motoromról

Fenntartási költség (5) Évjárat 2007
Kényelem (9) Használati időtartam 2 év
Teljesítmény (8) Km vásárláskor 73000
Megbízhatóság (8) Vezetett km 16000
Szerviztapasztalat (1) Átlagfogyasztás 5 l
Előző motorja? Yamaha XJR 1300 Következő motorja? K1300 GT
Ennyire szerette (9) Megérte a pénzét? nem
Verdikt (6.1/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

BMW

További ítéletek (180 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.