Keleti kényelem - német precizitás
Szöveges ítélet
Röviden az evolúció: Yamaha FZ6S - R1150R - R1200RT
Lényegretörően a tapasztalatok a következőek.
Kényelem
A vezető mellett fontos volt az utaskényelem. Nagyon fontos. Párnázott a top case, neki tud dőlni. Ülés fűthető, elöl-hátul. Gyári üléssel 400-450km egy seggel probléma nélkül (jómagam 178/85kg, nejem 168/55kg). Egyenesen ülsz, parádés, motorosan állítható ping-pong asztal méretű szélvédelem mögött. Térded a tankmélyedésben, szélvédetten, ízületeid biztonságban. Átlagos esőig gyakorlatilag megúszod szárazon. A lábtartók mérnöki pontossággal terevezetten a legjobb helyen, így a térded nem fájdul meg.
A motor nehéz, 240kg alapból (+csomag+utas) tologatni, talpalni odafigyelést igényel, de menet közben ebből semmit nem érzel. Mindenesetre a parkolásnál előrelátónak kell lenni.
A tükrök borzalmasak - alig látni bennük rendesen hátra. Az új, vizes RT-n ezt sikerült megoldani.
Vezetés, motor
Ez egy kéthengeres boxer. Vibrál. Minél jobban forgatod, annál jobban. De tudtam, hogy ilyen lesz, érezni akartam. 110LE, 110 Nm. Mindenre elég, ami a túra során kell. A szerpentineken, két személy összdoboz telepakolva + henger terheléssel kettesben, alig alapjárat feletti fordulaton ráfordítod az emelkedőre és ráhúzod. Nincs dadogás, nincs morgás: megindul a tehervonat felfele, elemi erővel. Ez az a pont, ahol a boxer és a nyomatéka istenkirály.
Lámpánál induláskor egyesben akkora távolságot teszel meg, hogy a vinnyogós 600-asok melletted 2x váltanak, amíg te egyet. OK, itt egy henger akkora, mint ott a négy együttvéve.
Fogyasztás két személlyel, terhelten 4-5 l. A tank 2010-es modellváltásig 28l - ezzel "tiki-tikiben' egyszer elmentem 500km-t- igaz, a végén imádkoztam, hogy kitartson a kútig. Kitartott. De a 400km sima ügy. Érdemes prémium üzemanyagot használni, mert a normál 95-össel nem egyenletes a motor járása, nagyobb fordulaton nekem dadogott is némileg. A gépkönyv egyébként is min 98 oktánt ír elő, de ilyen manapság már nincs.
A futómű maga a csoda. Amint megmozdul a motor, gyakorlatilag, mintha egy robogót vezetnél. Hiába a nagy tömeg, játszi könnyedséggel irányítható. Ehhez párosul a boxer motorok alacsony súlypontja, s a kettő együtt olyan magasra teszi a mércét vezetési élményben, hogy a BMW egyszer s mindenkorra magához láncol. Már aki túramotorozásban gondolkodik.
Az integrál ABS elkényezteti az embert: kétujjal húzod a fékkart és bólintás nélkül megáll a motor, mindkét féket működtetve. Az ESA rendszer szintén egyetlen gombnyomásra változtatja rugóelőfeszítést. Akár menet közben. Csodás, nem lehet rá mást mondani.
Pakolhatóság, csomagolás
Elvégre egy nagy túrázóról beszélünk...
A két oldaldoboz alaptartozék, a top case feláras: 180.000.-Ft. Drága, igen. Mocskosul drága. Megvettem, mert nagy, és mert a gyári pontokra fenomenálisan rögzül. És mert egykulcsos a rendszer. És mert németes precizitású: az egész doboz rendszer zseniálisan ki van találva, látszik, ezt olyan ember tervezte, aki tudja, mi kell egy túrázónak. A top case tetejére vettem még egy relinget, így kettőnk összes csomagja elfért a dobozokba, a relingre meg feltettem a hengert, abba kerültek a cipők. Mi nem 3x meggondolós motoros csomagolósok vagyunk, visszük, amit otthon is megszoktunk - és elférünk.
A futóműre itt is visszautalok: tökmindegy, hogy mennyit pakolsz, ugyanolyan könnyű vezetni a motort.
Az én motoromon nincs rádió, emiatt a tank előtti részen oldalt egy zárható rekesz van, ez nagyon jól jön a túrán mindenre, aminek kéznél érdemes lenni. Jó nagy üreg, még a Motul defektes palack is elfér benne állítva. A motor hője viszont feljön ide - csokit, vizet nem érdemes ide tenni.
Összességében az R1200RT egy végállomás, a megérkezés igazi érzése. Ha ilyet veszel, úgy érzed, megérkeztél ahhoz, amire mindig is vágytál egy túramotor kapcsán. Mi sem igazolja ezt jobban, hogy motoros túrán a pihenőknél gyakorlatilag felváltva jöttek/jönnek oda hozzám CBF 1000, Varadero, V-Strom, stb tulajok, hogy igen, ez lesz a következő.
Nekem is. A DOHC motoros.
Hibalista
- ABS vezérlés meghibásodás (tipushiba). Mivel integrál ABS, emiatt megszűnik az első és hátsó fék együttes fékezése a fékkarral. A hiba esőben, felpakolva, 2 személlyel jött - kis híján óriásit buktunk. Gyári javítási ajéánlat 420.000.-, 1 év garival. Más megoldás EKO-nál 75.000.-Ft, 2 év garival.
-
- Üzemanyag szivattyú meghibásodás. A világ végén sz*rt be, menet közben, kanyarban olyan volt, mintha valaki lekapta volna a gyertyapipát - trailert kellett hívni. 20.000.-+ Ft volt a csere.
Ide hordtam szervizbe
Full Gas Balatonboglár
A valamikor családias, lelkiismeretes munkájáról elhíresült szerviz mára óriási kapacitás problémákkal küzd. Érthetetlen a tulajdonos közönye a dologgal kapcsolatosan. Árban valamivel a sznoboknak való méregdrága Wallis alatt vannak, de már nem a régi a színvonal.
Értékelése: 6
Másik szerelő értékelése
A minden BMW-s által jól ismert EKO.
Őt nem kell bemutatni.
Értékelése:
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (1) | Évjárat | 2009 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 19000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 16000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző motorja? | R1150R | Következő motorja? | R1200RT DOHC |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (6.9/10) |