Szexi Olasz Bestia
Szöveges ítélet
2022-ben az év elején úgy döntöttem, hogy megpróbálok az akkor tulajdonomban lévő két motor tulajdonságait egyesítő fiatalabb motorkerékpárt vásárolni. Az egyik motorom egy 2000-es évjáratú Yamaha TDM 850 volt, 105.000 km-el, amiből mintegy 50.000 km-t én tettem bele 10 európai országot érintő túrák során. A másik motorom egy Honda CBR 900 RR volt, órájában 96.000 km-el, amelynek nyergében 5 év leforgása alatt 30.000 km-t tettem meg.
Szerettem volna egy olyan motort, amely kényelmes, komfortos, hosszú kétszemélyes túrákhoz megfelelő paraméterekkel, pakolhatósággal, elegendő erővel és nyomatékkal rendelkezik. Tetszett a TDM felépítése, kényelme, nyomatéka és túraképessége, viszont a CBR 900 RR-hez hasonló erő és agilitás volt a preferenciám.
Ezt a párosítást a „crossover” kategóriában találtam meg, így itt kezdtem el nézelődni. A KTM 990 SM-T, Triumph Tiger 1050 sport, Honda VFR 800 X volt képben.
És akkor megláttam egy hirdetésben a Benellit…
Felépítése, kinézete és minden technikai paramétere pont az elvárásaimnak megfelelő volt. A zöld és ezüst, a szexi formák, a karaktere, az egyedi kinézete és különleges megoldásai azonnal elnyerték a tetszésemet és már nem volt visszaút…
A barátommal 2022. február 25-én felkerekedtünk és elindultunk Kisvárdára a Benellit megnézni.
Amikor megláttam élőben és meghallottam a hangját, majd a próbakör után mosolyogva szálltam le róla, akkor már tudtam, hogy megveszem…
2022. március 14-én már a nevemre volt írva és indultam vele boldogan haza a -4°C-os hidegben.
Miután megvettem a motort, olaj, hűtőfolyadék, fékolaj, szűrők, gyújtógyertyák cseréje azonnal megtörtént és elkezdtem biztonságosabbá és a hosszú túrákra alkalmassá tenni. Kapott bukógombát, markolatvédőket, kormánykiemelőt, navigációt, telefontartót, felnicsíkokat. Rendeltem hozzá egyedi Benelli logós hűtővédő rácsot, 3 db-os túradoboz tartó rendszert, amelyet úgy próbáltam kiválasztani, hogy az a karakteréhez és formájához illő legyen. Az ülést az utas kényelme miatt komfortosabbá alakíttattam és a külső borítása alcantara betéteket kapott. 40.000 km-nél 2023-ban vezérlést cseréltettem rajta, injektor szinkront és szelephézag állítást is kapott, az alkatrészeket a Benelli Magyarországon keresztül, Olaszországból szereztem be.
Ami tetszik:
A csőváz, az egyedi lengővilla, a hátsó tengely kialakítása, a tank formája, a motor felépítése, a kinézete, a fényszóró, a több állásban állítható szélvédő, a színe, a teljesítménye, a hangja, a menettulajdonságai (123 lóerő, 112 NM nyomaték), az 50 mm belső cső átmérőjű fordított Marzocchi villák, a 320 mm-es négydugattyús Brembo féknyereg, a szintén Brembo 2 dugattyús 240 mm átmérőjű hátsó féktárcsa, a 810 mm-es ülésmagasság, amiről 170 cm fölött szinte már teli talppal eléred a talajt, a kényelmes ülés és üléspozíció, a kicsi apró részletek, amik egyesével is mind-mind csemegék a szemnek!
A 112 Nm nyomaték szinte sohasem fogy el, és a 123 lóerővel párosulva szinte sportmotoros menettulajdonságokkal ruházzák föl. Gyorsulása 0-100 Km/órára 3,5 másodperc körüli, a 0-200 km/h-t 10 másodperc körül abszolválja. Német autópályán könnyedén megfutja az óra szerinti 240 km/órás végsebességet, ami GPS szerint 230 Km/óra környékén lehet. A kanyarokban stabil, jól tapad és tartja az ívet. Persze felépítése és tulajdonságai alapján nem pályamotorozásra való! Váltója finom és jól kapcsolható, a fékjei harapósak, jól adagolhatóak, minden helyzetben teszik a dolgukat, az első fék egy ujjal is könnyedén működtethető. Soros, három hengeres blokkja mint egy hangorgia, úgy szól ahogyan az olasz versenyautók. Fogyasztása normál túratempóban 2 személlyel és dobozokkal a sebességhatárokat betartva átlag 5-6 liter körül alakul. Persze ha lendületesen haladok és élvezem a motorozást, akkor akár 8-9 liter körül is lehet...
Sajnos teljesítmény nincs benzin nélkül!
Ami nem tetszik:
A kónuszos kormány nekem hosszú távon nem volt kényelmes, a kormánykiemelővel sokkal jobb lett, de lehetne még egy kicsit szélesebb. Lassú tempójú, vagy álló helyzetből történő megfordulás során kicsit nehezebb vele lavírozni. Az üzemanyag tank lehetne úgy 5-6 literrel nagyobb. Az utas kényelmét sajnos beáldozták a dizájn és a szépség oltárán, sajnos nincs olyan kényelmes, mint egy mai modern túraendúró ülése.
A hátsó lengővilla kialakítása miatt a motor hátsó traktusának felemelése odafigyelést igényel, de némi gyakorlattal pillanatok alatt megoldható. A Marzocchi villák sajnos nem állíthatóak, bár nekem ez abszolút nem jelent problémát, minden helyzetben megfelelően működik a csillapítás. Gyári doboztartó rendszert nem tudtam beszerezni, ezért univerzális szettet kellet hozzá vásárolnom.
Hibái:
Az első boldogan eltöltött 2000 km után egyszer csak elkezdett gázadáskor rángatni és erősen durrogott is. Elvittem egy szervízbe (Nem márkaszervíz), ahol nem nagyon tudtak a segítségemre lenni, nem találták a probléma okát…
Annyit tettek, hogy az általam márciusban beszerelt iridiumos gyertyákat lecserélték normál gyújtógyertyára…
Innen tovább folytatódott a kálváriám, mivel a motor persze továbbra sem lett jó….
Elvittem VV Lacihoz, aki a Yamaha TDM-et is szervizelte éveken át.
Mondanom sem kell, hogy még soha nem csalódtam benne! Szinte rögtön rájött a probléma okára, az egyik gyújtótrafó volt a bűnös…
Megrendeltem a gyújtótrafót és a tömítést is hozzá, Laci pedig a tőle megszokott szakértelemmel és alapossággal kicserélte az alkatrészeket. A motor szinte újjászületett és azóta is tökéletesen működik, teszi a dolgát!
2023 nyarán vettem észre, hogy a hátsó féklámpám nem mindig működik rendeltetésének megfelelően.
VV Lacihoz vittem ismét hibafeltárásra, kiderült, hogy a féklámpa kapcsoló nem működött megfelelően. Az alkatrész cseréjével ez a probléma is megoldódott.
Hibalista
- 1 db Gyújtótrafó, tömítéssel együtt cserére került (gyári új, nem utángyártott)
- Hátsó féklámpa kapcsoló (szintén gyári új)
- Benelli Magyarország-on keresztül minden alkatrész elérhető hozzá.
- (alkatreszkisker@keeway.hu)
Ide hordtam szervizbe
VV Laci, Miskolc
Értékelése: 10
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2007 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 34000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 6000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző motorja? | TDM 850 4 TX | Következő motorja? | CRF 1100L Africa Twin Adventure Sports |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.7/10) |
