Szenvedélyes mindenes
Szöveges ítélet
7500 km: 2007 nyarának közepe táján vettem, használtan, pontosabban alig használtan. Nézegettem más motorokat, hallgattam a bölcs tanácsokat a japán motor az motor, a többi viszont nemmotor mondakörből, de végül az érzelmeim döntöttek: ezt a gépet álmodtam meg magamnak kezdőmotornak, hát ez is lett. Persze a technika nagy része (motor, váltó) japán, de ez pont így szép: amiben jók a japánok, az a felkelő nap országából származik, amiben meg Luigiék (is) jók, az tésztaországból van. Ez utóbbira jó példa a fék (Brembo), ami szerintem királyul fog és jól is adagolható. Bringás berögződés részemről, hogy egy ujjal fékezek, de az az ujjam mindig a féken van. Volt már rá példa, hogy hirtelen kellett fékeznem, én meg azzal az egy (nem igazán virsliszerű) ujjammal gyepáltam a fékkart. Megállt a gép, bőven. De azért azóta két ujjam van a fékkaron és azóta bringával kicsit túlfékezem magam (oda sok a kettő).
A futómű jó, talán egy kicsit lehetne feszesebb, gyors, szűk kanyarokban mintha úszna a hátulja, de jól kézben tartható és kontrollálható a jelenség. Utassal is (ahogy általában látni a pacit) szépen elforgolódik, barátnőm is szereti és biztonságban érzi magát (Magát) rajta mögöttem. Egyébként még ilyen kétemberes használat mellett is elég dinamikus, akár országúton is, a fogyasztása a legkíméletlenebb üzem mellett sem volt több 5.4 liternél, országúton 4.2, átlagban 4.8-5 körül van.
Egyedül megülve pedig kifejezetten gyors, még az általam próbált négyhengeres japániakhoz képest is. Ami előnye utóbbiakkal szemben, az a nyomatékossága, szépen húz 2.5ezertől. A váltóhoz nem nagyon kell nyúlni, ami egyébként pontos, de sajnos kicsit hangos. Az előző gazda erősen taposhatta, úgyhogy már hiába simogatom nyuszis mamuszban, a hang marad. De ez a teljesítményét, pontosságát nem befolyásolja. A kuplungbovden viszont a városban a jó nyári kánikulában szép nagyot nyúlik, a derék olaszok pont ott vezették el a leömlőcsöveket, de segítőkész barátokkal gyártottunk rá sörösdobozból egy hőelvezető alkalmatosságot, ami működik. :)
Minden más tekintetben ideális gép számomra: jól néz ki, elég kényelmes (azért 200 km után már fészkelődöm a 180 centimmel és 70 kilómmal), megbocsátó, ha valamit még nem kellő rutinnal kezelek, kezdésnek pedig egyhengeres létéből fakadóan szintén megfelelő, mivel ezzel tényleg megtanulok finoman bánni, ha nem akarok keljfeljancsiként lebegni rajta gázra-(motor)fékre. Városban kiváló, meglepően szűk helyeken elfér. Vespa után ültem át és most már kevés olyan hely maradt, ahol a darázzsal elfértem, ezzel meg megállok, és előbb-utóbb a Pegasot is átfűzöm még a tű fokán is. (Szóval bocs, Vespabébi, nem sírlak vissza.)
Utolsó adalék, hogy piros lámpánál megbolondítja az Opel Astrák vezetőit, szinte mind le akarja gyorsulni. Néha, pár méteren hagyom nekik az érzést, hogy vannak olyan gyorsak, mint én, de aztán általában megunom és elzúzok. Szóval opelesekkel vigyázni, ledobják a szolid családapa álarcát és fújtatnak a gépre, mint a bika (hát, persze, hogy piros a motor).
Ennyi volna, már csak Akrapovic úrral kéne beszélnem, hogy toljon némi hangot meg plusz 5 lovat a gépre, de majd pénzhez egy hétre. Most fizettem ki 28.000(!) Ft-ot a kötelező szervízre, mert aranyozott olajat töltöttek bele és szerintem minimum a gyári mérnök ugrott át Noaléból megcsinálni óránként 6 rugóért. Legközelebb elmegyek és kezet rázok vele, mert jó gépet raktak össze.
12500 km: a szervíztapasztalatoknál olvasható az elmúlt 5-6000 km konklúziója, a gép igazán azzal veteti észre magát, hogy nem nagyon kell bosszankodni miatta, hozza, amit kell. Továbbra is elég gyorsnak tartom, bár már érzem a korlátait, de nem gondolnám, hogy ennyi idő és ennyi km után már megérettem volna valami erősebbre. Főleg, hogy a büdzsének is ideális választás, már, ami a fenntartási költségeket illeti. Nem mondom, egy GS 500 nyilván filléresebb, de egy autóhoz képest jóval olcsóbban eljárok vele. Az ezévi kötelező szervíz kb. 27ezer volt, magyar forintban, most már nem akadtam fenn ezen. Gumicsere viszont esedékes jövőre, tekintettel arra, hogy a Pirelli Diablo-k már 12500 km óra kopnak (még kb. 3-3 mm futófelület van elöl-hátul). Plusz többen is felhívták már a figyelmemet arra, hogy az első gumi oldala nem van törve körben. Amikor először mondták, első utam egy gumishoz vezetett, de ott ránéztek és azt mondták, hogy ne izguljak, ez természetes, mert ott ér össze a két réteg (nyilván nem komponens, tudtommal a Diablo nem többkomponenses). Első körben tehát megnyugodtam, viszont azóta többen is aggódva mondták, hogy ezzel már ne sokáig közlekedjek, mert cinkes lesz, ha 150-nél (Németországban) elszáll alólam az első gumi. Enyhítésképpen elmondták, hogy azért nem annyira vészes a helyzet, de azért mégis, no. Nem tudom igazán, hogy mi az igazság, mindenesetre elgondolkoztató, hogy a gumis (akinél álltak ott komoly arcok Gixxerekkel, R6-okkal, szóval gondolom, bíznak benne páran), akinek érdeke lett volna eladni a láthatóan naív ügyfélnek egy pár gumit (mert dobtam volna a hátsót is már, a szimmetria kedvéért) nem eröltette rám az 50-60ezer forintos kiadást, hanem inkább megnyugtatott.
A motor kapott csomagtartót és egy hátsó dobozt (37 l), szerintem jól áll neki, ezzel pedig már tényleg elég praktikusnak is mondható. Túrákon a motor egyébként kiválóan szerepel, országutas barangolásra ideális szerintem, keveset is fogyaszt, elég kényelmes, viszont minden szituációban kezesen és kellő energiát mozgósítva képes reagálni. Az úthibákra kanyarban egy kicsit érzékeny és fékezésre feláll, de a jelenség kezelhető. Országúton még mindig nem tudom annyira dönteni, hogy bármi kellemetlen érzésem legyen rajta, de lassú kanyarokban az eleje hajlamos becsuklani és megcsúszni, és a hátulja is elmászkál ilyenkor az ívről, de könnyen korrigálható.
Egyvalami szorulna szívem szerint még mindig javításra, és az a hangja. Nem szeretném felébreszteni a fél környéket, amikor jövök haza este, de egy sportdob jelentősen javítaná a városi közlekedésben a pozíciómat. Tudniillik jelen alapkonfigurációban (gyári dob, Euro-2) nem egy félelemkeltő jószág, akkor sem, ha a skála végén túlra pörgetem a fordulatszámmérő mutatóját. Az autósok meg ásítva hallgatják tovább a Teardropot, fel sem neszelnek arra, hogy ott vinnyogtatom a gépet. Halk, na, vérszegény, kicsi, kevés, sovány. A hang. De egy olyan slip-on dob, amin a megfelelő helyen egy "E" betű is van, 200 ezer forinton túl van. A hazai dobok pedig nem a sznobéria mérlegén bizonyulnak és találtatnak könnyűnek, hanem egyszerűen nekem kell az az "E" betű, mert pl. Ausztiában is szeretném használni a drágát és ott nem igazán díjazza a humorharold rendőrbácsi a papírnélküli auszpuffot.
Szóval most ennyi, továbbra sem óhajt semmi rendkívülit produkálni (kopp-kopp), elekronika rendben, fújhat szél, eshet eső, eddig egy darab kontakthiba nem volt. Csak fejtse meg nekem valaki, hogy miért van egy ABS-kontrollámpa a műszerfalon, ami indításkor lelkiismeretesen mindig felvillan. :) Talán arra szeretné felhívni a figyelmem, hogy érdemes lenne legközelebb ilyen motort vennem? Vagy ez a csomó a noalei mérnökök zsepijén? "A biztonság, kicsi Giorgo, arra még majd kell áldoznunk valamit..." Nem tartanám hülyeségnek.
Hibalista
- 12ezer kilométernél elszakadt a kuplungbovden. A szervízben azt mondták, hogy a bovdenház és a kuplungkar találkozásánál megül a víz és a bovden előbb-utóbb szépen elrozsdál. Pedig zsíroztam... No, sebaj, mostanra kicserélték és belekerült mindenestül 8e forintba. A bringám 500 forintos bovdenjeihez képest sok, de igazából nem volt vészes, többre számítottam.
- Az olaj viszont valahol csöpög. Nem vészes (olajfogyás pl. nem igazán mérhető), de finoman permetezi be a blokk alját és a kartervédő belsejét. Ezt kb. azóta csinálja, amióta megvettem, de nem tulajdonítottam neki nagy jelentőséget, ill. nem is figyeltem (saját kárán tanul az ember). Azóta kicserélték az összes csavaralátétet, szimmeringet, tömítést, mindensz*rt, de csak csöpög. Szóval télen be a szervízbe, motor szétszed, probléma megkeres.
- És egyszer megpróbálták lefeszegetni a nyerget, amikor utcán állt a motor, nem sikerült, viszont a zár beragadt. Csak úgy tudták megoldani a szervízben, hogy szétszedték a motor hátulját, aztán kipiszkálták valahogy a zárnyelvet. Azért ez bosszantó volt, mégha nem is a motor hibája.
Ide hordtam szervizbe
Gaál Motor, Üllő
Egyszer vittem ide, a fent említett olajfogyás ügyében, konklúzió semmi, szétszedték a motort, összerakták, vártam erre másfél hetet, a végén én telefonáltam, hogy most már motoroznék. A szerelő srác jóindulatú gyerek volt, de maga a szervíz nem győzött meg.
Értékelése: 3
Másik szerelő értékelése
Biturbó Kft. Csepel
Korrekt hely, ide vittem a bovdennel, nyereggel, olajfolyással, aztán már kötelezőre is. Rendesek, közvetlenek, érezni rajtuk az egészséges kereskedelmi szellemet, de amit vállalnak, azt pontosan úgy és akkorra csinálják meg, ahogy ígérik. Kíváncsi leszek, mire jutnak majd az olajfolyással, addig is 8 pont, de nem a hozzáálláson fog múlni a maradék 2 pont.
Értékelése: 8
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2005 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 5200 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 8000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.9/10) |