Sárga szöcske
Szöveges ítélet
„A robogózás őshazája Olaszország” – mondják. Én is láttam a sok motorost az olasz utakon, ismertem a jó gyártók közkedvelt típusait, azonban a biciklis múltam ellenére sem gondoltam valahogy Budapesten a közlekedés ezen formájára, egészen 2009-ig...
Aztán elvetődtem Vietnamba, ahol megismertem az ötmillió robogó városát, Hanoit. Az „A pontból B pontba eljutni” feladatot ott valóban robogóval lehet a legegyszerűbben teljesíteni, ezért nem véletlen, hogy gyakran látni 3-4 (!) személyt is egy Honda Wave-en (EU-ban: Innova), amelyet oldalt egy-egy kínai váza egyensúlyoz ki, hátul pedig a vacsorára szánt kiskutyákat viszik haza ketrecben. Ennyi robogós együtt csak ésszel közlekedhet, különben baj lehet belőle, éppen ezért legfeljebb 30-40 km/h sebességgel haladnak (egyből látszik is, hogy kik a turisták, mert azok „száguldoznak”). A KRESZ, ittas vezetés tilalma elég rugalmasan kezelhető arrafelé mondván: „Mindenki úgy vigyáz magára, ahogy akar!”. Így alakult, hogy egy kellemes vacsora után próbáltam ki a vágtázást motoron a forró nyári éjszakában, és azóta függővé váltam...
Hazatérve aztán egyből elindult a guglizás a tapasztalatok, javaslatok begyűjtése, illetve a használt motoros hirdetések böngészése végett. Az „olcsó, egyszerű, megbízható, de mégis biztonságos” jelige alapján Piaggio-k és Aprilia-k maradtak fent a rostán, végül egy viszonylag régi, 2001-es, 50 ccm-es Aprilia Scarabeo mellett döntöttem.
olcsó:
Nemcsak vásárláskor, de az esetleges alkatrészeknél is a népszerű modellhez mindenféle minőségben és mennyiségben van áru.
egyszerű:
A kétütemű, léghűtéses megoldásnál kevés egyszerűbb van... Olaj és benzin kell bele és kész!
megbízható:
Talán pont az egyszerűségéből fakadóan, vagy az olaszok ezeréves tapasztalatai miatt, de valóban jól összerakott, masszív motor ez.
biztonságos:
Van benne anyag, ami néhány kínai motorról nem mondható el. A nagyméretű kerék a budapesti kátyúk miatt volt fontos (éjszaka, ismeretlen úton mentem már bele nagyobb kátyúba, amit már nem tudtam időben kikerülni: kis kerekű motorral lehet, hogy ottmaradtam volna...).
Az elmúlt 4 év alatt sikerült 25 ezer km-t beletenni a motorba. Miket tapasztaltam?
Feltűnően erős a gyári motorblokk! Ha nem is egy Aprilia SR50 vagy Piaggio NRG, de közvetlenül ott van mögöttük! A mostani, szintén 50 ccm-es DR blokkom nem olyan nyomatékos... Az ülés alatt nincs csomagtartó, ezért Scarabeo-hoz kötelező a hátsó doboz. A manuális szívató egy áldás, főleg hosszabb állás utáni újraindításnál, vagy egyáltalán bármilyen kisebb problémánál (pillanatnyi eltömődés, rossz olaj-benzin arány), ami áthidalható egy kicsit módosított mennyiségű naftával. A jó minőségű és megfelelő mennyiségű olaj (full-synthetic Castrol vagy az olcsóbbak közül a Repsol) is segít a gondozásmentes motorhasználatban.
Amit megtanultam... Fontos, hogy legalább gyertyát tudjon cserélni az ember, amihez alapvetően a következő dolgok elengedhetetlenek: hozzá kell tudni férni a gyertyához, rendelkezni kell helyben gyertyakulccsal, gyertyával, illetve egyéb szükséges eszközzel (pl. imbuszkulcs a borítás eltávolításához). A gyertyacserére jellemzően 3-4 ezer km-enként van szükség, de általában olyankor, amikor az ember siet, ezért egyáltalán nem mindegy, hogy a forró gyertyát 5 perc alatt ki tudja-e szerelni a júzer vagy sem (érdemes emiatt rongyot is eltenni). Azt is meg kellett tanulnom, hogy ha egy olajpumpa el tud romlani, akkor az el is romlik. Ennek az eredménye teljes motorblokkhalál volt. Vészesnek tűnt, de mint kiderült egy robogót egyszerűbb hamvaiból újraéleszteni, mint egy főnixet: egy új főtengely 10 eFt, egy új motorblokk (DR) 20 eFt környékén kapható. A tanulság az, hogy valamennyi olajat érdemes a benzinhez is keverni, hogy baj esetén ne szűnjön meg teljesen a kenés. A motorblokkcsere a görgők, rugók igazítását is jelenti, hiszen más a karakterisztikája két blokknak, másképp kell nyitniuk a tárcsáknak is.
A motorblokkcserét leszámítva (ami megelőzhető lett volna) tehát jó választásnak tűnik az Aprilia Scarabeo, megállja a helyét mindenféle szempontból.
Hibalista
- kopó-fogyó alkatrészek
- olajpumpa (ld. leírást)
Ide hordtam szervizbe
Babó motoRS Kft.
Értékelése: 10
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2001 |
Kényelem | (6) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 13000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 25000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 3 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | Honda SH125 |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.1/10) |