Nagy köcsög
Szöveges ítélet
A gépet 2006-ban vettem használtan. Hogy miért pont ezt? Hát lássuk csak: 1 éves volt alig 3000 km-rel miközben 4 kilóval volt olcsóbb, mint az újkori listaár. Mellesleg akkor ez volt a legolcsóbb motor, ami kapható volt. De mindenekelőtt: szerintem szép. Nekem meg már kellett egy vas, mert a jogsim már vagy 4 éve megvolt és végre lett annyi felesleges pénzem, hogy motorra herdáljam el. Viszketett, na. Mindegy is, a lényeg hogy einstandoltam. Alkudtam még bele egy hátsó dobozt meg egy sisakot. Na mondjuk pont azt nem kellett volna – az is jól nézett ki, beépített napszemüveg meg minden, de mint utólag kiderült rohadt zajos volt. Tegye föl a kezét akinek az első garnitúra motoros cucca OK volt? Na ugye. Minimum egy szett megy a kukába, mire rájössz hogy nem az a lényeg hogy hogyan néz ki, hanem hogy ha elmész egy 2000 km-es túrára, akkor csendes legyen, kényelmes, ne pálljon bele a tested és úgy pamperezzen általában.
Na, de így nem lesz Vespa-promó hiéna a sok rizsa miatt úgyhogy a lényeg:
Agilitás
A motor hozza az elvárásokat. Könnyű, szárazon mindössze 170 kiló (a karter amúgy is száraz – lehet egykerekezni bátran) ezért az 50 lóereje bőven elég. 100-130-ig egész virgonc, a 4 kerekűek miatt szükséges elvárható menekülési tartalékokat biztosítja. Onnantól gyakorlatilag halott, de nem is akarod már hajtani. A bazi köcsög (értsd: 660 cm3 egy henger) ellenére viszont meglepően simán jár 4000-ig. Ez a gyári áttétellel 110 km/h. Autópályára ne ezzel menjél. 100 km 150-nel motorozás után örülni fogsz majd egy pihenőnek. 3000 környékén kissé rángat, nem sikerült Noalében mindent a motorvezérlésben megoldani, – mondjuk engem nagyon nem zavar – de inkább csak alacsonyabb fokozatokban érezni. Ezt minden tesztben olvashatja a tisztelt publikum és ezt én is megerősíthetem. Esetleg karbis Honda sornégyről átülők azért váltás előtt ezt gondolják át. Fogyasztás 5 körül országúton, 6 pályán.
Futómű, fékek
A futómű alapból elég lágy, de használható. Szűkebb szerpentinen lehet tartani a lépést simán a nagyobbakkal is. Azt meg kell szokni, hogy nagyon lassú kanyarokban csak a motort döntöd be, te nem mész vele (de nagyon nem), mert beborulsz. Magas súlypont velejárója.
Az látszik hogy valami sztár supermotós volt a fejlesztőcsapatban Apriliánál – marha könnyű keresztbe tenni a hátulját. Cserébe az első kétdugattyús arany Brembók fognak mint atom. Igaz hogy csak egy oldalon van tárcsa, de az majd akkora mint maga a 17-es kerék (elöl-hátul 17-esek vannak).
A gyári Pirelli Diablók ritka hamar megöregedtek, kirepedeztek (3 év alatt) – cseréltem egy garnitúra Bridgestone-ra, az meg 9.000 km alatt elkopott – hátul. Elöl már 20.000-nél vagyok vele és bírja. Pedig ez nem egy Hayabusa. Most megint Pirelli van rajta (Diablo Rosso), 2 komponensű, ez most elég jónak tűnik (értsd tapad és nem kopik vészesen). A szett nem vészes, még márkásabb gumikkal is 50-70 ezer HUF körül megúszható.
Komfort
Van gyári túraplexim, ami nekem (183 cm, hosszú felsőtest) az alsó állásban jó (a kettő közül). Akkor a fejem nincs az örvényben de a szelet leveszi a mellkasról. Alacsonyabbaknak be fogja bubuzni a fejüket a szél. De plexi nélkül is egész használható 130-ig a fejidom eldobja az áramlást. Vagy lehet venni magasabb nyerget. A 70 GBP ami nem sok, ha ezt vesszük hogy a plexi meg 110 GBP… Mellesleg megjegyzem, Angliából egész olcsón lehet alkatrészekhez jutni, onnan van középsztender is. Praktikus a kis tároló a tank felett, van még gyári soft oldaldobozom nagyobb túrákhoz, nagyon praktikus. Igaz, azzal már kicsit széles a motor, figyelni kell, a kocsik között haladva le ne kaszálj egy holttérfigyelős tükröt, mer’ az sokba fog fájni. 60-ért vettem a párat akciósan a Millétől – de akkor már talán már nem is árulták a Peg-et…
Műszerfal mindig jól leolvasható. Kicsit nekem technós, de funkcióban OK. Még köridőmérő is van. Hehe. Ami hasznos még, hogy mutatja az akkufeszültséget. Úgyhogy mindig ellenőrizheted, kell-e már tölteni, amikor nem nagyon mész vele.
Országúton ki lehet vele menni a világból is, üléspozíciója kényelmes, térd egy kicsit hegyes, mert a lábtartó elég magasan van – de ezen lehet segíteni a magasabb üléssel.
De itt egy jó példa – Győr-Friedrichshafen-Győr –~2200 km mert ebből autópálya csak kb. 300 km volt, a többi a szerpentineken Ausztrián keresztül. 1 nap elment egy kiállításra, amiért mentünk. Csütörtök-vasárnap. A társam 1200-as Bandittal jött, és nem panaszkodott hogy vissza kellett fognia magát miattam.
Hibalista
- Az akksi 45 fokban van beépítve, állítólag ezért az átlagnál hamarabb kimúlik. 2 évente cserés nálam. Pedig töltögetem télen is.
- Egy bepréselt olajdugó elengedte magát a blokkban – szerencsére induláskor. Mondani sem kell, először pánik volt hogy mi a pék van, amikor indulás után azonnal maga alá fosott 1 liter olajat (mire jó a száraz karter). De aztán a dugót megtaláltam, visszavertem, meg hőálló loctite ragasztóval biztosítottam. azóta mentem 15.000 km-t, semmi gond.
- A lánc nyúlik még eléggé – nagyon kell rá vigyázni - gondolom az egyhengeres gőzkalapács eléggé megviseli. Egyenetlen nyúlás - 10-15 ezer között lehet készülni a cserével – ára 30.000 HUF körül anyagdíjban.
- Más semmi 30.000 km alatt.
Ide hordtam szervizbe
Magam szereltem, miután kvázi nincs értékelhető szervizhálózat. Naná hogy 10-es!
Értékelése: 10
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2006 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 9 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 3000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 27000 |
Szerviztapasztalat | (2) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | Van már 3 - minek másik? |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.3/10) |