Mindennapi motorom
Szöveges ítélet
Nekem nagyon tetszik a formája, van benne egyfajta olaszos elegancia. Ezzel "meg lehet jelenni".
Ergonómiai szempontból kitűnő, mintha rólam vették volna a méreteket, kivéve a cipőméretet, mert a motorburkolat meg a kormányoszlop közötti viszonylag kis távolság miatt bizony már megrugdaltam a fényezést.
Jó Simsonos módjára vettem hozzá a gépkönyv szerinti tartalékgyertyát. Ekkor ért az első meglepetés: A magyar nyelvű gépkönyv szerinti NGK BR9 HS rövidmenetű gyertya nem való bele, merthogy a Piaggio motor hosszú menetűt kíván.
Próbálom kímélni, az önindítót csak akkor használom, ha muszáj. Első, néha második rúgásra indul.
Jól gyorsul, úgy 40-50-ig, ami városi forgalomban megfelelő. Végsebessége az órája szerint 70 fölött van, ami a valóságban 62-65 km/óra az utólag installált biciklióra szerint.
Vezetni élvezet, stabil az úton, ha pedig meg kell állni, nagyon jók a fékjei.
A km órát a rugó rövidítéssel meg a mutató áthelyezésével sikerült úgy belőni, hogy a 30-60 km/órás tartományban teljesen pontos. Hosszasan pöszmötöltem az üzemanyagszint mérő mutatójának az áthelyezésével, most már az is akkor van a pirosban, mikor 1 liter körül van a tankban.
Pár szót mondanék a "fojtástalanításról".
A robiknál 4 módszerrel biztosítják a segédmotoros kerékpárra előírt műszaki paramétereket:
- Mechanikusan korátozzák a variátor mozgását vagy a görgők mozgását korátozó lemezzel, vagy a variátortárcsák közé beépített gyűrűvel. A Scarabeonál az utóbbi módszert alkalmazzák.
- A karburátor légszűrő felőli csonkjába épített szűkítőlemezzel csökkentik a beszívható keverék mennyiségét
- A kipufogóba szűkítőelemet építenek (az én motoromban ilyen nincsen, valószínűleg a katalizátor adja a szükséges fojtást)
- A kipufogó leömlő csövére ráraknak egy vakcsövet, ami alacsonyabb fordulatszámra hangolja a motort.
A variátorból a gyűrűt az elő szerviznél eltávolították.
A karburátoron lévő szűkítőelemet eltávolítottam. Ettől azután nagyobb gáznál lefulladt a motor, mert a kisebb depresszió miatt a gyári 53-as főfúvóka kevés benzint szállított. Hosszas kísérletezéssel végülis a 56-os főfúvóka vált be. Így a fogyasztás 3,5-3,6 körül alakult városban.
A vakcsövet még az elején eltávolítottam. Ha netán valaki arra adná a fejét, hogy s.k. végezze el ezt a műveletet, mondanám a módszert. A vakcsövet úgy vágtam le, hogy hagytam egy 5-6 mm-es csonkot. 2 mm-es lemezből szobrászkodtam egy foltot, ami szépen felfeküdt a kipufogócsőre. Ezt ezután villannyal a meghagyott csonkhoz hegesztettem. Azért nem közvetlenül a kipufogócsőre, mert tartottam tőle, hogy átégetem, amit azután nehéz rendbehozni.
****
Üzemanyagtakarékossági okokból pár hete visszaraktam a karburátorba a szűkítőlemezt, meg az eredeti főfúvókát. Valamelyest csökkent az ereje a felső sebességtartományokban, a végsebessége nem nagyon változott. A fogyasztás viszont városi forgalomban lecsökkent 3-3,1 l/100 km-re 50-55 körüli utazónál.
****
Elvégeztem a 10 000 km-es szervizt. A variátorszíjat nem kellett cserélni, a görgőket csak illendőségből, merthogy a szervizkönyv előírja. A motor köszöni szépen jól van, 100 esetből 99-ben első rúgásra indul akár pár napos állás után is.
Változatlanul kedvelem.
****
Túl vagyunk a 15000 km-es házi szervizen.
Variátorszíj, gyújtógyertya (BR7ES) csere. Meglepő, a 15000 km-t üzemelt gyári szíj csupán 1-1,5 mm-re volt keskenyebb az újnál. Továbbra is pöcc-röff.
Természetesen még mindig a kedvencem :)
Hibalista
- Úgy 2500 km körül az automata szívató nem nyitott.
- Némi alátét berakásával magam orvosoltam a hibát. Ha végleg kifekszik, majd kézi szívatót építek bele.
-
- A napokban, úgy 6000 km tájékán berúgókar megszorult, nem jött vissza a helyére. Arra gondoltam, hogy elég sokat jártam esőben és berozsdásodott a tengelye. Nosza székaptam a szerkezetet. Valóban nedvesség került a varioházba, de csupán a berúgó fogasívhez csatlakozó kis fogaskereket fékező rugó rozsdásodott meg kissé és jobban fékezett, mint kellett volna. Polírpapír és némi zsiradék felhasználásával gyógyult a beteg.
Ide hordtam szervizbe
Miskolcon az Angyal és Társa-nál vettem, egész 500 km-ig ők voltak a garanciális szerviz. Mire előjött a szívató probléma már másik cég végezte volna a garanciális javításokat, csakhát akkor éppen nem volt náluk másik motor, amiben kipróbálhatták volna.
Bízom a márkában, így magam szervízelem, a garanciális jogaimat feladtam.
Értékelése: 2
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2005 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 15000 |
Szerviztapasztalat | (2) | Átlagfogyasztás | 3 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.6/10) |