Hisztis kurva
Szöveges ítélet
Amikor először találkoztam vele, első látásra beleszerettem, és azonnal birtokolnom kellett. Használtan vettem, másfél éves korában, és kb. másfél évvel később adtam el. Kényelmes volt és kiváló a szélvédelme. Nyáron megfulladtam zárt sisakban, de hűvösebb időben pont a térdemre nyomta a meleget.
Szép volt és hisztis, a végére nagyon megutáltam, hogy mindig van valami kis hülye baja.
7500 km a szervizintervallum, itthon egyáltalán nem értenek hozzá, mert kevés van belőle. Az alkatrész lassan jön (legalább 3 hónap) a "nagyon messzi" Olaszországból, és legalább duplájába kerül mire ideér. A szervizek drágán dolgoznak, és mivel amikor én vettem, még kevés volt belőle, nem is ismerték a típust. A Natix és Aszalósék után a Motorradnál kötöttem ki, őket ismerem és megbízom bennük.
A gyári fékbetétek max. 10e kilométert bírnak, és előre kb. 110 euró volt (Olaszországban) a Brembo szett, itthon jóval drágább, és másmilyen, OEM betét nem igazán jó bele. Amit kipróbáltam az vagy ette a tárcsát, vagy nem fogott vizesen, vagy nehezen melegedett be.
Azért eszi a betétet, mert a hangolása miatt szinte nulla a motorfék, így ahol a többiek elvették a gázt, nekem ott fékezni kellett.
A hátsó futóművel nem volt gondom, de az első nem állítható, viszont legalább szervizintervallumonként cserélni kell benne az olajat ahhoz, hogy a két felfüggesztés beállításai közelítsenek egymáshoz. Szelepelni nem lehet a villákat, új belsőt kell készíteni (kb. 130e forint), hogy állítható legyen. És kellene rajta állítani...
Olajcseréhez le kell bontani róla mindent, bukócsövet, idomokat, ez utóbbiak viszont nem bírják a leszedést és felrakást, a csavarok feje elkenődött, az idomokban kifúrt lyukak pedig tágultak pár számot az idők során. Egy idő után elkezdett zörögni a műszerfal, rém ciki volt a lámpánál állva, hogy egy 3,5 milliós motor hangosan zörög.
16 ezernél kormánycsapágyat kellett cserélni, és mivel nem szabvány a mérete, sima csapágyboltban nem lehet kapni. Olaszországból sikerült szerezni hozzá ismerősön keresztül kb. fele annyiért (14 e forint körül), mint amennyiért itthon árulják.
Az első kerékcsapágy porvédőjét elkoptatta a mellette lévő távtartó, mindkét oldalon cserélni kellett a csapágyat.
Vettem rá gyári bukócsövet, markolatfűtést és kormányösszekötőt, hogy a GPS-t fel tudjam rá tenni. A bukócsövet hárman küzdöttük fel a motorra, mert a felső felfogatása a hűtő felfogatási pontjaival esik egybe. A hűtőt viszont elengedte a felső ragasztott rögzítése és lógott, így miután kivettük belőle a csavart, durván feszegetni kellett, hogy összerakható legyen a motor.
Az akksit évente kellett cserélni, mert 45 fokban hátrafelé döntve építették bele a gépbe. Gondozásmentes akkumulátor van benne, de mivel a rögzítése nem szorítja le rendesen, rázkódik a helyén, és évente zárlatosak lettek benne a cellák. A gyári Yuasa tizenezer forint, évente egyszer kibírható, de meglepetésszerűen jelentkezik a hiba, így az előző tulajnak pl. külföldön kellett új akkumulátort vennie egy túrán.
Eladni nem volt olyan egyszerű, legalább fél évig hirdettem egyre alacsonyabb áron, több helyen, de még érdeklődő sem volt rá. Iszonyú értékvesztése van, másfél év alatt kb. 600e forintot buktam rajta, ami részben a hitel költségei, a közben ráköltött kiegészítők, alkatrészek, szervizköltség, valamint a vételi és az eladási ár különbözetéből adódik. Szerintem ez túl sok.
Azoknak ajánlom a motort, akik képesek ragaszkodni hozzá akkor is, ha már az utolsó fillérjüket is elvitte, és még ekkor is képesek szeretni. Azoknak ajánlom, akik hajlandóak és képesek otthon nekiállni, és elvégezni rajta a kötelező karbantartást, és van idejük és tudásuk hozzá, hogy javítgassák a konstrukciós hibákat, valamint az idők során jelentkező problémákat.
Az elején nagyon imádtam, de a végére alig vártam, hogy megszabaduljak tőle. Azért vettem, hogy boldoggá tegyen, és nem azért, hogy én tegyem boldoggá őt. Ennek kölcsönösségi alapon kellene működnie, pedig mindent megkapott tőlem, amire szüksége volt. Szerintem egy hisztis kurva, hamar elcsábít a szépségével, de aztán csak a gond van vele, így jobbnak láttam gyorsan megválni tőle. Azóta kisimultak az idegeim.
Hibalista
- - kerékcsapágyak
- - kormánycsapágy
- - a csavarfejek néhány ki- és becsavarás után elkenődtek minőségi szerszám használata mellett is
- - évente elfogyasztott egy akkumulátort
Ide hordtam szervizbe
- Natix, Kecskemét. Soha nem látták ezt a típust közelről, csak a szalonban, a szerelő eltörte a benzintank csatlakozóját. Korrektül esztergáltak helyette másikat sárgarézből, ami utána problémamentesen működött.
Értékelése: 3
Másik szerelő értékelése
- Aszalós, hivatalos Aprilia szerviz. Elfelejtették, hogy be vagyok jelentve, és elfelejtették, hogy nem érnek rá, ezért egy héttel tovább dekkolt náluk a motorom. Értenek a motorokhoz, csak nem kötelező szervizhez vannak berendezkedve.
Értékelése: 5
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (1) | Évjárat | 2001 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 16000 |
Megbízhatóság | (3) | Vezetett km | 16000 |
Szerviztapasztalat | (1) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (2) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (2.9/10) |