Dücskő Disznó
Szöveges ítélet
Otthon azt mondták, hogy valami szép motor kellene… Főleg a női tagozat – hát az Ő szemükkel ez nem az. Kapcsolatom a tárgyi motorkerékpárral több, mint 10 évvel ezelőtti, így itt-ott talán nosztalgikusan fog hatni „ítéletem”.
A család már említett divízióját nem lehetett kihagyni, mivel akkor 16 éves voltam, így Édesanyám volt a szponzor. Apróhirdetést mutatom, mondom, hogy ez egy nagyon szép enduro! Nem képes hirdetés volt, akkoriban internet sem volt igazán, így még én sem tudtam mi is vár pontosan.
Mentünk a címre, egy gumiszerviz, udvarban műhely/garázsba be, eladó mutatja. Ez a duplatankos monstrum a gyári, saját középállványán állt. Nekem a mellemig ért, Anyámnak a nyakáig… Na mondom itt nem lesz motorvásárlás!
Kis tanácstalan forgolódás és az eladó teljesen hihető információi után próbakör, majd papír, pénz, és már sütötte is a fenekem a vas – vagy inkább kokillából szabadult acél tuskó – hazáig.
A motor méretét tekintve óriási. Egészen pontosan a garázssoron talált XL600R épp aktuális enduro-etalonhoz képest pont akkora – rohadt nagy.
Motorikusan persze más kategória. Ebben egy 125 ccm-es kétütemű ROTAX blokk kerregett. Szó szerint. Már akkoriban (is) a finom japán technikához szokott fül – meg egy kicsit dilettáns – már szórta is a szájával az átkot gyűrű, csapágy, felső tűgörgő, pfűű kuka…
Na ez a fémesen járó, gyönyörű kipufogó hangú blokk volt az amit nem lehetett agyonütni, és értő kezekben kettesben, gázra húzta fel egy kerékre ezt a kb. 120kg-os száraz súlyú hintalovat. Azért az, mert a duplatankját ~18 liter vagy még kicsivel több benzinnel is felöntheted, és akkor rájössz, hogy az oldalán a rally felirat nem holmi hype, hanem tényleg rali motorod van. Akácfák százhússzal is futhatnak melletted a földúton, Te csak hintázol békésen előre, hátra. Akkor azért kicsit talán ráfogsz a kormányra, amikor oldalra nézel, és azt látod, hogy a haverod a DT-jén széles karcsapásokkal igyekszik egyenesben tartani a kormányt.
De aztán mindig jön a kanyar! Súlypont magas, fékek éppen elegek, „benyeklesz” a kanyarba, hatból visszarugdalod, húzod a gázt fordulat nincs, erő sincs. A DT hátulról egyébként csinos motor…
A pneumatikus, minden elektronikától mentes, faék egyszerűségű RAVE kipufogó-vezérlés és lefolyócső méretű Dell’Orto karburátor már csak ilyen. Egyel visszább kell rúgni a gangot. Akkor viszont kapaszkodj! Egyszerűség egyébként a fenntarthatóságán is megjelenik. Jó olaj kell feltétlenül, mert nagyon forog, egyébként csak tankolni kell bele, izgalmi állapottól függően 6-8 litert 100 km-enként. Ha ugratni akarsz légy bátor, olyat is tud, de ettől még nem cross-pályára való. Ez az irdatlan nagy budi két-három méter magasban szerintem ijesztő!
Ha nappal indulsz, és este jössz, akkor jól nézd meg, ismerd ki a pályát odafelé, mert hazafelé nem fogsz látni semmit a világításnál. Ha nagyon esik az eső és nyomvályús útszakaszon előzöl például ríjadt-galamb-szürke pótos Tátrát, akkor az éppen a megfelelő szög alatt zúdítja rád a vizet, ahhoz, hogy a gyújtásrendszer egy bizonyos ponton vizet kapjon. Ekkor a motor rángat, leáll, nem indul. Kisebb vizes behatásra is előfordul a jelenség. Barátodat ne szállítsd, barátnőd fokhagyma gerezdnyi fenékkel rendelkezzen, de neki sem biztonságos második személyként az ülés. Nem is arra való!
Ez a motor 1987-es, akkori versenytechnikán alapuló puritán, rendkívül élvezetes és erős terepmotor. Hobbi használat mellett olcsón fenntartható, garázskörülmények között szervizelhető, látványos megjelenésű rally gép. Technikás endurozásra, crossozásra nem való. Ha ráérzel a ritmusára és van elég paszuly, akkor nincs kategóriájában, korában sok ellenfél. Pedig csak egy szar olasz…
Hibalista
- -gyújtásrendszer könnyen beázik; napon szárad, megjavul
- -hátsó kerék kiverte a küllőket; bontott, komplett hátsó kerék (kerék, lánckerék, gumi) ~20.000-ért.
- -világítás alapból gyengének tűnik; sokat nem lehet kezdeni vele, max csere.
- -kuplung hajlamos volt a csúszásra;
Ide hordtam szervizbe
Kényszerűen háztartási körülmények között szerelődött.
Értékelése:
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 1987 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 0 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző motorja? | TS 50 | Következő motorja? | CRM 250 |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.3/10) |