Csináld magad
Szöveges ítélet
Bár jeleztem a szerkesztőnek hogy a SPORTCITY One 50 egy új motortípus, eddig nem került fel a listára, így jobb híjján a 125-öt jelöltem be.
Nem csalódtam a gépben, hozta az elvárásoknak megfelelő formát külsőleg és belsőleg. Ez az első kétkerekű járművem, amit motor hajt. 15 éve vezetek autót és rengeteget bicikliztem korábban. Az egyre hírhedtebb fővárosi dugók miatt azonban egy robogóban láttam a megoldást. Mivel csak B-s jogsim van, eleve 50 ccm-s kategóriában kezdtem keresgélni. Először pár éves márkás gépeket böngésztem a
neten, majd megnéztem néhány új kínai szerkezetet is, végül mivel tartottam mindkettőtől, maradt egy új olasz vagy japán. Ismerősök az Apriliát ajánlották. Az SR DiTech műszaki tartalma nagyon tetszett, de az ára enyhe túlzás, a sima karburátorosok meg a fogyasztásuk miatt kiestek. Viszont épp
megérkezett a legújabb modell, ami kis fogyasztású 4 ütemű volt és kinézetre egyből levett a lábamról. Persze nem ugrik úgy, mint egy kétütemű és a későbbi tuningnak sincs olyan tárháza mint az előbbieknél, de számomra több jó tulajdonsága átbillentette a mérleg nyelvét. Ha meg többet akarok, később lecserélhetem egy 125-ösre. Maximum levizsgázom A-ra. Szóval mindenki döntse el mit szeretne
kezdeni a robogójával mielőtt megveszi. Hozzám közelebb áll az elegáns egyszínű fényezés, halk, kiegyensúlyozott járás, kis fogyasztás, hosszabb szervizintervallum, tartósabb blokk, tisztább üzem. Ha még tizenéves lennék, biztos magasról tennék ezekre és csak a lóerők érdekelnének, de így nem
bántam meg a döntést.
A bejáratást igyekeztem hamar lepörgetni. Pár Velencei-tó kerülő túra extrában meghozta az eredményt, bár városon kívülre nem való egy ekkora masina. 800 km után vittem revízióra (ami elvileg az 1000 km-es átvizsgálás). Az óra szerinti 49 km/h fojtatlanul kb. 60-ra javult. Állítólag ez jó eredmény 95 kg-mal és 193 centivel a hátán egy 4T-től. Az óra pontosságát ellenőriztem gps-el és a 49 a műszerrel 46 volt, nem csal sokat a mutató, ennyit bármelyik autó is hazudik. Úgy tudom, mivel eleve kisebb teljesítményű a blokk, mint egy keverékfalónál (2T-nél), nem vet be a gyártó annyi trükköt. Összesen a varióban volt egy határoló alátét és a CDI-ben egy fordulatszám leszabályzás. Ez utóbbit a szerviz
nem tudta, ezért kénytelen volt elvinni a gépet az importőrhöz egy 3 perces munka miatt. Szerencsére azok értenek hozzá, de hogy egy hivatalos márkeszerviz miért nem, az furcsa. Állítólag görgőket is cserélgettek benne, de a gyárival volt a legjobb a váltás, azt hagyták benne. Viszont a gyorsulása, kapaszkodóképessége semmit nem változott a korábbihoz képest. Hiába kérdezgettem a kereskedést. Szerintük a 4T-nél egy tuning vezérműtengellyel lehet eredményt elérni, vagy kell belőle csinálni egy 80-ast, ehhez viszont szét kell szedni a blokkot, így az 5 éves garancia elvész. Ennyit rákölteni amúgy semmi értelme, a végén kijönne belőle az emlegetett 125-ös ára. Sose szereltem még robogót, de éreztem, ha finomítani akarom, kénytelen leszek belefogni. Alkatrészeket nem találtam típus alapján mivel új modell, de a motorja megegyezik a Scarabeo 50 4T-jével (C373M), arra érdemes rákeresni. Egy érdekes cuccot találtam, egy sportkipuffogót kb. 170 Euroért. Van aki azt mondta hogy semmit nem számít, talán a hangja lesz mélyebb tőle, van aki pedig úgy vélte, a gyári dob a katalizátorral úgy 1 lóerőt levesz a teljesítményből. Talán majd kipróbálom egyszer kinek volt igaza. Ami viszont pár ezresből megoldható volt, az a görgőzés és a főfúvóka csere. Találtam ugyanis egy gumi szűkítőcsövet a légszűrőház bemeneténél. Ezen át jut be a kinti levegő a szivacs-szűrőhöz. Kivettem a házból és
mentem egy kört. Gondoltam ha könnyebben vesz levegőt a motor, az növeli az erejét. Rácsavarvam a gázt, morgósabb hangon mintha jobban megindult volna, de teljes gáznál fulladni kezdett. Pár fórumon kibúvárkodtam, hogy a több levegőhöz a karbi nem tud több benzint adni a gyári főfúvóka miatt és a szegény keverék okozza a megtorpanást. A gyári főfúvóka 75-ös furatú, rendeltem hát bele 80, 82 és 85 méreteket. A karburátor típusa alapján (KEIHIN CVK18) nem sikerült, de egy gyártói oldalon szereztem cikkszámot, ami alapján megjött a csomag egy webáruházból. Persze ahogy szétkaptam a karbit, nem a megfelelő méret volt. Szerencsére egy esztergályos ismerős segített a 6-os menetből 4-est csinálni így össze tudtam rakni. Szóval a helyes fúvóka méret: 8 mm magas, M4 menet, 85-ös furattal. Ez valószínűleg elbír később egy direktszűrőt és talán egy sportdobot is, de így a szűkítő nélküli légszűrővel is egy árnyalatnyit növel a fürgeségen.
A görgőzést kerékkulcs beszerzéssel kezdtem, ami az elforgó tengelyről le tudja csavarni az anyát, hogy a variátortárcsa kiszedhető legyen. Az eredmény az új fúvókával és áttétellel: nőtt a vége és a gyorsulás is. Tehát nem túl könnyűek az új röpsúlyok hogy a maximális áttételt elérje a varió, de magasabb fordulaton vált és így jobban húz a robogó. Gyári görgők: átm 19mm, szélesség 15,5 mm, 6,5 gramm. A próbák után 6,0 grammos vált be. Akár 65-ig is felgyorsul (lejtőn, vagy hátszéllel nyilván több). A gyorsulás szubjektív, de azonos kaptatón kipróbálva ahol előtte 37-38-cal ment fel, utána 41 körül volt. Egy ilyen kis kétkerekűnél ez sokat számít, főleg hogy az egész a kerékkulcs nélkül alig került 5000 Ft-ba (+postaköltség). Erre egy márkaszerviz miért nem képes? Elég gáz, hogy én fél nap alatt jobb szakértő lettem, mint az akinek ez a munkája. De legalább megtanultam pár dolgot szerelni. Elsőre a 80-as fúvókával még másfél órát bénáztam, de másodikra a 85-öst már 15 perc alatt bedobtam. Érdemes próbálkozni! Hajrá SportCity!!!
Hibalista
- Első teló túl lágy volt, feltöltötték olajjal, túl kemény lett, leeresztették, most jó.
Ide hordtam szervizbe
Biturbó Kft, Bp, XXI. Ker. Ady E. u.
Értékelése: 5
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2008 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 1800 |
Szerviztapasztalat | (3) | Átlagfogyasztás | 2 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.8/10) |