A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Zaporozsec » 966, 968 (1966-1994)

966, 968 968A 

Az ítélet értékelése
4,3(3 db)

Családunkban ez volt a "MI AUTÓNK", akár lenézték, akár nem ...

Szöveges ítélet

Zaporozsec ZAZ968A. Olcsó, robosztus, elég hamar meg lehetett kapni. Megvettük a szép-emlékű MERKUR-nál. Kellemes meglepi volt, hogy belül tágasabb, mint amilyennek kívülről látva hittük. A bemászás a hátsó ülésre feladat volt, de a teljes egészében fel-emelhető első üléseknek hála, sokkal kényelmesebben ment mint pl a Trabik helyén-maradó-ülés és csak a támlát-előredöntő módszerével. Még a 70 éves fájós-derekú nagymama is be tudott mászni a Zapi hátuljába, és bent ülve már kényelemben volt. Vittük is kirándulni, hadd-pótolja, ami a fiatalságából kimaradt :-) Talán ezek az élmények is befolyásolnak amikor azt irom, jó emlékeket őrzök a Zapiról. Sok baj nem volt vele, elfogadhatóan megbízható autó volt. Persze tudomásul kellett venni néhány adottságát. Aki verseny-autónak nézte, akár hónapok alatt kinyírhatta. Ismertem is olyan Zapis "kollégát", aki a vadiúj Zapijával rendszeresen indult jéghideg motorral és padló-gázzal, nyomta 130-ig, és a kocsi két éves korában szidta ahogy csak tudta ... A mienk 9 évig szolgált, elég hűségesen. Mindig vigyáztunk arra, hogy hideg motorját ne terheljük, nyáron 2-3, télen 5-6 perces alapjárati(+szivatós) motormelegítések, elindulás után is egy darabig még kis gázzal - kis sebességgel, és csak igazán üzem-melegen csalogattam elő belőle azt a 45-nek irt lóerőt. Nem tudom, volt-e benne igazából annyi. Ha a gyorsulásait nézem, akkor aligha. Lustácska volt. Az előzéseket erősen meg kellett gondolni, 80-as tempó fölött már bele se kezdtem csak ha baromi hosszan belátható tök-üres utat láttam magam előtt. Kisebb sebességnél, 3-asba visszakapcsolva viszont úgy előzgettünk vele, hogy azon sokan csodálkoztak.
Az emelkedőkön, hegymenetben viszont úgy tűnt, kijön belőle a papír szerinti 45 Le, elég jól ment fölfelé is, igazából gyorsulni nem szeretett. Terepjárónak is bevált, sár-dagasztásban és hó-taposásban is helytállt, ami meglepő egy farmotoros szerkezettől, de bizonyította. Az utastér kényelme a kis-autó kategóriában szerintem elég jó volt, tágas volt és hosszabb utakon is jól viselhető ülésekkel volt felszerelve. Értékeltük az apró extráit', amelyek a '70-es években még cseppet sem voltak "természetesek", főleg nem az olcsó kis-autók világában. Ilyen volt pl a szabályozható műszerfal-világítás, a nappali/éjszakai átkapcsolható belső tükör. A motor-járatás nélküli fűtés lehetősége igen előnyös volt az esti parkolások közben az autóban élhető magán-élet tekintetében :-) Viszont hiányoltuk a fűtés szabályozásának lehetőségét, mert itt a magyar éghajlat alatt nem volt olyan kegyetlen tél, amikor a Zapi fűtése ne lett volna sok, akár hóviharban is kissé lehúzott ablakokkal autóztunk, vagy a külső szellőzőjét tartottuk nyitva, a forró-levegő egy részét az utastér elkerülésével a szabadba-engedve. Valószínűleg a szibériai mínusz 50-fokokra tervezték.
Bejártuk vele fél Európát, és nagyra értékeltük, hogy sosem hagyott ott.
Igaz, betartottuk a szerelőnk jótanácsát, nem hajszoltuk halálra a kocsit.
Autópályán is max 100 volt a tartósan alkalmazott sebesség, és kánikulás-nyáron, ha a motor melegedett (műszer mutatta), inkább 80-90. Az egyéni sebesség-rekordja 135 km/ó volt, de tény: ez már nem volt neki való.
Az adott kor színvonalán és ára ellenében szerintem némi törődést-, némi kíméletet igénylő autó volt, de autó, és nem romhalmaz, ahogyan néhány márka-társ irja, bár nem vonom kétségbe tapasztalataikat. Szerviz-igénye kb a gyári leirás szerinti volt, kb. 10 ezer km-enként egy-egy napot a hozzá-értő szerelőnk kezei között töltött, és azt hiszem, ezt meg is hálálta.
Tudom, sokan a szívükhöz-kapnak a következő mondatomtól: de azt hiszem, nem volt rosszabb autó, mint a "kortárs" VW-bogár, sőt, kb azonos külső méretek mellett a Zapi utastere és csomagtere még picivel nagyobb is volt, kényelmesebb is volt, fűtése is jobb volt. Menet-teljesítményeik- és fogyasztásuk között sem volt őrjítő különbség. És a lég-hűtésesekre jellemzó zaj: háááát' a magyar-fül' érzékenyebb volt a szovjet decibelekre, mint a németre, de erről igazán nem az autó tehet... A Zapink étvágya városban 8,5-9,0, vidéken-országúton 7,0-7,5 körül alakult. Igaz, pl néhány lemez-illesztés szebben volt el-dolgozva a német kocsin, néhány kapcsoló is határozottabban-szebben kattant, de azt hiszem, ez még kevés az "elsöprő fölény" kimondásához.
Amikor Zapinkat eladtuk, kishiján megsirattuk' ...
Aztán jött az utód, a ZAZ 968M.
Sajnos nem volt hosszú életű, mert egy klasszikus kalapos-skodás már másfél-évesen totálkárosra törte a szép-új Zapinkat. De abban a másfél évben örültünk a sokkal-sokkal nagyobb csomagtartójának, és az előd ZAZ 968A modellhez képest sokkal erősebb- és fürgébb motorjának. Ezzel a kocsival már nem volt ritka a tartósan 120-as utazósebesség, és a 90-100-as tempóról gyorsulva végzett rendes előzés sem. Ebből a kocsiból már csak az 5-fokozatú váltó hiányzott, a motorja bőven elbírta volna. Bajunk vele se volt a megszokott sajátosságokon kívül, sajnáltuk amikor meghalt.

Hibalista

- Igazán súlyos hibája nem volt. Bosszantó apróságok előfordultak, de azok sem túl gyakran. A 9 év és 216 ezer km alatt a normál szervizeléseken és a természetes elhasználódásnak kitett alkatrészek (fékbetétek, izzólámpák, gyertyák, stb. és egyszer kuplungtárcsa) cseréjén túl váratlan-, üzemzavart okozó hibákat csak néhány esetben produkált. - Először 3 évesen viccelt meg, amikor motorinditásnál a jól ismert hang helyett némi füst keletkezett. El is kezdtük emlegetni Sztalin elvtárs rokonait, később a szervizben vissza-vettünk a nemzetiségi-előítéletből, amikor a kiszerelt és selejtezésre váró indítómotoron olvastuk a Bakony Művek, Made in Hungary táblácskát ... Máskor irtózatos esőbe keveredtünk, és az ablaktörlő órákon át a gyorsabbik fokozatban járt, aztán megállt. Azt hittem kimúlt a tartós igénybevételtől, de nem; csak le kellett hűlnie és 20 perc múlva rendben dolgozott tovább. Többször előfordult a fékbetétek furcsa kattogó hangja, de a szerelő-mesterünk elárulta a titkot: ezt az automata hézag-beállító csinálja, és ha hátra-menetben 2-3 alkalommal megállásig fékezek, megszűnik a kattogás. Úgy is volt, tehát ez nem hiba, inkább bosszantó apróság. Párszor megtréfált a legendás benzinkályhája, de sose maradtunk fűtés nélkül, legfeljebb le kellett állítani és pár perc múlva ujraindítani. Olyankor szerviz, (ahol nem tudom mit csináltak vele), és utána kb egy évig nem volt vele ujabb gond. Egyszer az indexrelé hülyült meg, és villogás helyett folyamatosan világított az épp bekapcsolt irányban, azt cserélni kellett, de ettől még nem fogom pocséknak minősíteni az akkor már 5 éves szovjet-ukrán autót. Az évek során kicsit bosszantott a sok krómozott külső alkatrész ápolás-igénye, de nyári vasárnapokon el tudtuk végezni, télen meg olyan volt, amilyen... A motorjával igazi hiba nem fordult elő, igaz viszonylag gyakori és gondos szervizelést kapott. Arra emlékszem, hogy hisztériásan érzékeny volt a gyújtógyertyák típusára és állapotára, mert volt olyan (egyébként jó-nevű) gyertya-típus, amelyikkel a motorja csak csörgött-hörgött-zabált és alig ment, más gyertyákkal viszont hozta a tőle elvárható menet-teljesítményeket. Ma már nevetséges emlék, de kb 2 hónaponként injekciós fecskendővel kellett egy pici olajat nyomni a hosszú gáz-bowden csövébe, ha ezt elmulasztottuk, akkor a gázpedál egy idő után érzéketlenné vált és megszorult. A XXI.századra valószínűleg már megoldotta a technika fejlődése ezt a kérdést, de anno sem volt vállalhatatlan teher. A legdurvább baja a kuplung munkahenger olaj elfolyása volt, 7 évesen, kb 170 ezer km-es korában, ez volt az egyetlen eset amikor vontatni kellett a szervizbe. 8-9 éves korában már előfordult rajta némi korrózió, de még közel sem botrányosan. - Tudom, sokan sokkal rosszabb tapasztalatokról számolnak be a típus kapcsán, de a miénk igazából bevált, sokat nem panaszkodhatok rá.

Ide hordtam szervizbe

Bpest Révész utcai AFIT szerviz.

Értékelése: 8

Másik szerelő értékelése

Nem volt másik szerviz.

Értékelése:

Képek az autómról

Fenntartási költség (9) Évjárat 1978
Kényelem (7) Használati időtartam 9 év
Teljesítmény (5) Km vásárláskor 0
Megbízhatóság (9) Vezetett km 216000
Szerviztapasztalat (8) Átlagfogyasztás 8 l
Előző autója? Következő autója? Moszkvics 2140
Ennyire szerette (9) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (8.3/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Zaporozsec 966, 968 1966

További ítéletek (20 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)