A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Volvo » XC60 (2017)

XC60 B4 Inscription AWD 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Jobb nézni mint használni (még mindig)

Szöveges ítélet

Azért írok hosszabban, mert rendkívül csalódott vagyok, pedig egy szép, új, jól felszerelt autóban tetszeleghettem (most már nem új). Hajtottam többféle autót (Suzuki, Audi, Range Rover, Subaru, Nissan, Kia, VW), új is volt közöttük, de egészen mostanáig mindig többet vagy azt kaptam, amire számítottam.

Remélem a tapasztalatom segít azoknak, akik a Volvo-ban vagy a Volvo XC60 típusában gondolkodnak és döntés előtt jól végiggondolják, hogy együtt tudnak-e élni azokkal a problémákkal és butaságokkal, amikkel én csak a használatbavétel után szembesültem. Ezek egy része nem csak erről a típusról szól és furcsa módon a tesztelők nem valódi problémákon rágódnak (érintőkijelző) de nem említik az igazi hibákat vagy pont az ellenkezőjét állítják (pl. kényelem).

A szempont-csoportokhoz adtam osztályzatot is. Sok esetben az összképet aránytalanul befolyásolhatja az az apróság, ami miatt mégis rendszeresen bosszankodok, ezért az arányokon biztosan lehetne vitatkozni. Amit esetleg nem említettem, az feltehetően azért van, mert nem merült fel probléma. A tévedés joga fenntartva: ha valamilyen beállításra én nem jöttem még rá, mea culpa.

Előbb vázlatosan a főbb problémák, amik sajnos a reklámokkal pont ellentétes tapasztalatok:
- a méreteimmel (190cm 100kg) az ülőlap ritka kényelmetlen, egyenetlen a keménysége, a szivacsba integrált drótok miatt pont olyan tagoltnak érezni amilyennek kinéz, egy méretrevágott jógamatraccal elviselhető
- gyárilag nincs helye vagy előkészítése a mobiltelefonnak
- futómű igénytelenül üt/ráz az önálló hibákon
- médialejátszó az érthetetlen trendet (Google???) követve idióta, fájlokat nem mutat, csak rosszul értelmezett metaadatok és otthon gyártott playlist alapján lehet keresni
- az appok, a médialejátszó, stb. gusztustalanul erőltetik a stream-elt "fogyasztást"
- a legdrágább Bowers&Wilkins hangrendszer színezetten szól és a fedélzeti beállításokkal ezt nem lehet korrigálni, a hangszórók bizonyos frekvenciákon zörögnek
- kategóriához képest érezhetően kicsi a csomagtartó
- jól átgondolt és szép a design, de sok apró és bosszantó bénaság és igénytelenség van a grafikus felületben
- szövegértés a reklámokkal ellentétben csak az alap parancsok egy részét tudja megbízhatóan felismerni
- panorámakamera igénytelennek tűnik
- a gyári ügyfélszolgálat készséges fekete lyukként nyeli el az információt, hasztalan bármiféle jobbító próbálkozás.

zajosság (4/5): Újkorában csendesebb volt, a motor dízele morgás és röffenései a váltogatásnál korábban nem tűntek fel. Nagyobb tempónál a telefon csak max. hangerőn érthető és a zenét is szokatlanul hangosan lehet csak élvezni.

design (5/5): Ez biztosan szubjektív, de nem tudok másik olyan autót, ami annyira tud harmonikus, egyedi és minimalista lenni egyszerre, mint a Volvo. Ez a hatás kívül-belül feltűnő, ebben mondjuk nem csalódtam. A sok kritikám ellenére maga a felhasználói felület fizikai formájában, elrendezésében nagyon jó. Nem értem azokat (ld. tesztelők többsége), akik a klíma gombjait hiányolják, mert ha szóban be tudom mondani a hőmérsékletet, miért akarnék tekerni vagy nyomkodni gombokat?

anyaghasználat (4/5): Azért lehetne jobb… Az anyagok elsőre és másodikra jók, de illesztési hibák, apró kidolgozottsági hibák azért tetten érhetők. Például az A-oszlop szövetszerű burkolatán vékony csík húzódik (más szalonautókon is látszik, tehát ez valaki szerint "feature" és nem "bug"). Az egyik krómcsík vége a műszeregységnél eláll, a fatapéta nincs tökéletesen pontosan illesztve, középkonzol faburkolatú rolóján fabetét repedni kezd (nem volt áztatva). Ezek apró dolgok, de amióta feltűnt, mindig elszomorít. Az ülés bőre jól láthatóan nyúlik, gyűrődik már pár ezer km után is, ami szerintem gáz, bár biztos van aki szerint ez a prémium. Lehet, hogy a szellőzős ülés (+1MFt) tartósabb? Akkor már inkább szövet, csak azt a jobb hangrendszerhez nem lehet választani.
A fényes fekete felületek normál, vigyázó használat mellett is pillanatok alatt igénytelenre karcolódnak. Az a gáz, hogy a B és C oszlop külső burkolata is gagyi és már a nézésétől karcolódik. Fóliáztattam amit lehet (kijelző körül, B/C oszlopokat), hogy legalább én ne tűnjek igénytelennek.

csomagtartó (3/5): A korábbi Passat >580 literes csomagtartója után nem gondoltam volna, hogy 80 liter ennyit számít, de az XC60-ban mindig kicsinek érzem a csomagtartót. Tolnám vagy csak meredekebbre állítanám a hátsó üléseket (fixen 21°-ban dőlnek), de azt nem lehet. Megmértem, 3D modellben kiszámoltam: behúzott csomagtérrolóig 450 liter a katalógus "505 liter" helyett. A csomagtér roló béna, egyrészt mert nincs köztes állás, másrészt mert ha picit is figyelmetlenül rakom a helyére, apró rezzenésre is hajlamos a felfelé menő sínre ugrani, hogy aztán a vezetőülésből ne lássak ki hátra. Ha egy picit magasabb a csomag (pl. bicaj kormány), ez máris konkrétan zavaró, mert a csomagtér pereménél 43...44cm magas csak. Kedves, hogy adtak gyárilag egy csomagtérelválasztó hálót, bár még soha nem merült fel bennem az igény ezzel vacakolni. De az legalább elfér a padlólap alatt, a csomagtérrolót meg nincs hova tenni. A motoros csomagtérajtó nyitás gyors, most már elég magasra megy fel (megtaláltam a beállítást). Nincsenek használható rekeszek az 1db hálós melléküregen kívül sehol. A csomagtérpadló sem tud olyan hasznos trükköket, mint pl. egyik oldala kárpitos, a másik vízálló (csak drága tartozékként). A csomagtérpadló alatti csupaszság és rendezetlen kábelezés szimplán igénytelenség-érzetet kelt, egyébként valóban nem sok jelentősége van.

világítás (5/5): Jók a fények, eddig csak párszor villantottak rám, mert az automata reflektor nem volt elég gyors/ügyes. Úgy tűnik, mintha csak a kanyarfényszóró bekapcsolásával működne jól.

manőverezhetőség (5/5): Teljesen rendben van, ez volt az egyik fontos szempont, különösen a konkurenciához képest. A karosszéria jól belátható, de a visszapillantó tükörből tényleg csak a hátsó ablakon át látni, a tükörképben a C/D oszlopok közötti ablakból semmi sem látszik. A 360° kamera hasznos, de valamiért ez is gyengébb, mint amit egy Kia Sorento tud. Amint kinyitok egy ajtót, az az oldal elsötétül, kivéve a csomagtérajtót. A kamerák képének illesztése sajnos nem hibátlan és az autó sziluettje körül kikockázott részletek igénytelenek. Mivel nagy a kép, a talajszintnél magasabb autótól távolabbi akadályok a felismerhetetlenségig torzulnak (inkább ne lennének). Gyakran inkább csak 1-1 kamera képét nézem, mert az hasznosabb. A Kia meg tudta oldani, hogy egyszerre látom a panorámaképet és egy választott kamera képét. Itt is elférne, a hardver itt is megvan, csak a szándék és az igény hiányzik.
A kormányzás nekem kellően pontos, de indítás után gyakran a kitekert kormányállás mellett (pl. parkolóban manőverezés) a kormány remeg. A gyári szerelésű gumiról téli gumira váltva a jelenség jelentősen enyhült. Legalább tudom, hogy nem a kormányművel volt probléma, de azért így is vannak kérdések...

tükrök (3/5): Működnek, de itt is mindig akadok valamiért. Mivel a középső tükör mögé rakták még a radart is, a nagy műanyag doboz miatt a tükör maga közelebb van, így ha csak áthajolok a kesztyűtartóhoz, a fejemmel gyakran elmozdítom. A külső tükör végein más aszférikus tükrökhöz képest szokatlanul torzul a kép, ezért a holttér több figyelmet igényel. A tükör tolatásnál le tud bólintani, de a bólintás mértékét nem lehet testre szabni/tárolni. Miután az első héten kétszer is a keresztirányú forgalom figyelő (CTA) mentette az irhámat, a tükörbólintást inkább kikapcsoltam, mert egyszerűen rossz szögben áll. Hogy miért nem menthető el (úgy, mint pl. egy 20 éves Range Rover-ben)? Ezt is kérdeztem a Volvo-tól, mert az biztos, hogy nem a kényelmet vagy biztonságot szolgálja. Válasz persze nincs, pedig fizettem érte és nem tudom használni.

üléskomfort (2/5): A háttámla és fejtámla tökéletes, az ülőlap kicsi és kényelmetlen. Szűkek és kiérezhetők a széleken használt drótmerevítők, a combtámasz kitolásakor keletkező peremek széle kemény. Rendszeresen fészkelődnöm kell, olyan érzés, mintha párnázott hengereken ülnék. Csak azzal enyhíthető, ha a combtámaszt behúzom és alkalmanként ököllel feszegetem a merevítő drótokat. Ahhoz képest, hogy szinte minden tesztelő kiemeli az ülés kimagasló kényelmét, nekem kifejezetten kényelmetlen. Ilyet nem éreztem még Suzukiban sem (ott a hátlap volt gáz), régebbi Kiában sem (ott a fejtámla volt kényelmetlen). Újabb Kia és Passat ülése lényegesen kényelmesebb. Szégyen. Néha rövid időkre azt hiszem, megtaláltam a megoldást, de aztán újra azt érzem, hogy egy szűk bőrözött fémszegélyes tölcsérben ülök. Az ülés szélessége nem állítható, sakk-matt. A fórumok szerint az állítható combtámaszos ülésekkel magasabb és 100kg fölötti emberek panaszkodnak. Kár, hogy nem volt nagy betűkkel a reklámokban felírva. Tanács: kerüld az állítható combtámaszos ülésű újkori volvókat, ha véletlenül az átlagnál nagyobbra sikerültél.

dinamika (4/5): Normál használathoz (azaz nem közúti sportolás) tökéletes, a váltó habozása hirtelen gyorsítás előtt megszokható. A hibridség jele állítólag a jobb nyomaték, de nincs összehasonlítási alapom. Hirtelen gyorsításnál a nyomaték, fékezésnél pedig a fékerő néha egyenetlen, talán ebben érezni a hibridséget. A "dinamikus üzemmód" nyilván csak szoftveres varázslat, városi környezetben nekem már sok.

úttartás (4/5): Alapvetően nem volna panaszom, mert nyikkanás nélkül teszi a dolgát az autó. Azonban előfordult olyan helyzet, amikor hosszanti nyomvályús úton esőben országúton 70km/h tempónál váratlanul át akart dobni a szembejövő sávba. Sajnos rá kellett jönnöm, hogy ez nem a futómű hibája, hanem a vezetéstámogató rendszeré. A sávtartó ugyanis valamiért megijedt a vizes úton vélt látványtól. Azért gondolom, hogy ez történhetett, mert később tűnt fel, hogy hajlamos tévedni. A leírás szerint nedves úton előfordulhat, hogy nem értelmezi jól a felfestést. Ez komoly? Verném le a kezét annak, aki ezt így hagyta a széria autón. Hallom, azóta más gyártóknál még rosszabb a helyzet, de a Kia ebben is stabilabbnak tűnik.

rugózási komfort (3/5): Értem én, hogy a magasautós dőlést merevebb rugózással szeretik kompenzálni, de ez a rugózás rossz. Gondolom feszesnek lehet nevezni, de ez egyszerűen nem illik az autóhoz, nem való magyar utakra. Nem azért, mert mértem volna (pedig fogom), hanem mert amint van valamilyen úthiba, azonnal az jut az eszembe, hogy valami nem stimmel. Normál tempónál még a legkisebb egyedülálló úthiba is üt és pontosan átjön, mintha egy szekéren ülnék. A folyamatosan rossz úton (ami az otthonom környékén egyébként a normális), a folyamatos dülöngélés miatt ez a probléma nem annyira zavaró.

médialejátszó (2/5): Csak azért nem 1/5 (azaz elégtelen), mert nyögvenyelősen de legalább működik. Teljesen elhibázott koncepció, hogy nem lehet könyvtárakat és fájlokat böngészni, csak szerzőt, műfajt, előadót, dalcímet. Tényleg létezik ember, aki így keres zenét? Lejátszási listát is lehet választani, de ahhoz lejátszási listákat kell otthon generálni és a lejátszási lista egydimenziós, nem hierarchikus, ezért lassabb megtalálni amit szeretnék. Az is bosszantó, hogy rendre véletlen sorrendben kezdi a lejátszást, hiába kapcsolom ki (vszeg bug). Nincs ismétlés, ami csak ritkán kell de érthetetlen a hiánya. Sima saját gyártású .wav fájlt választva még le is fagyasztható félig a rendszer. A Gracenote-nak nevezett „funkció” elvileg a netes kapcsolatról halássza le a médiafájlok metaadatait. Kár, hogy ezt rosszul csinálja és kár, hogy akkor is fut, amikor azt kérem ne fusson. Nekem idegen szoftver netes kapcsolattal ne böngéssze a pendrive-omat. Van véletlen lejátszás és műfaj szerint véletlen lejátszás, de ennek így konkrétan semmi értelme, mivel a műfajokat nem jól kezeli (hogy képes három "pop" és kettő "rock" műfajt felsorolni?).
A gyalázat sajnos vszeg a Google-tól ered és azoktól a kutatóktól, akik szerint az emberek többsége nem akar a zene kiválasztásával bajlódni, szívesebben léptetnek mint választanak ("prefer skip than pick"). Kár, hogy van aki zenét szeretne hallgatni és nem csak háttérzajra vágyik.
A rádióvétel gyengének tűnik, az antennarendszer ránézésre nem diverzitásos, ami ezen az árszinten igénytelen. A rádióadók média-adatai (pl. éppen játszott dal előadó és cím) csak mintha véletlenül jelennének meg és többnyire csak a középkonzolon. Lehet azt mondani, hogy a magyar adók használnak sajátos formátumot, de akkor ez miért nem probléma egy Passat vagy egy Sorento esetében? Ugyanígy nem működik a DAB to FM kapcsolás sem. Sorento-nál gond nélkül vált, XC60-ban a DAB elhallgat és szaggat. Szégyen.
Jó hogy van Spotify és TuneIn, de ezekhez regisztráció és előfizetés kell. Érdekes, hogy a bőség ellenére nem annyira élvezet a zenehallgatás, mint régen. De ez (és a környezetszennyezés) kit érdekel, ha a streaming a divat?

telefonintegráció (3/5): Nincs hova rakni a telefont. Komolyan.
Középkonzolban elöl van rekesz, de abba az autó saját kulcsán kívül (az is csak nehezen) semmi sem fér. Tényleg. Akkor meg minek?
Van a váltó melletti rekesz, aminek a fedelére rátehetem, de akkor a pohártartókhoz nem férek hozzá. Ha kinyitom a fedelet, a telefon megint a csatlakozóján támaszkodik vagy s*ggel kifelé áll, mint amit odahánytak. Ráadásul nincs rendes elválasztó a rekeszen belül és ezért belecsúszik a pohártartók közé. Ha a fedeles könyöklőbe rakom, legalább nincs szem előtt, de mivel az nem hűtött, ezért erősen melegszik a telefon. A szivargyújtó annyira közel van a fedélhez, hogy fixen nem lehet akármilyen USB átalakítót beletenni.
Nem hiányolnám az előkészítést, ha volna normális telefonintegráció (Android Auto-t ne nevezzük annak) vezeték nélkül.
Így most 2020-as Volvo-ban a legpraktikusabb a szélvédőre tapasztott bölcső és az addig odadobott kábel. Igénytelen, de legalább nem kell szentségelni. Pont, mint 10 éve.
Az Android Auto kritikán aluli, de ez nem a Volvo hibája (ld. lent).
A Bluetooth kapcsolódás tökéletes. A telefonkihangosítás viszont még a B&W hangrendszeren is néha olyan halk, hogy max. hangerőn is alig hallom. Ezen is illene tehát dolgozni még (hahó, az automata szintezés elég régóta ismert eljárás!). A legutóbbi hívások közül csak keveset listáz (kevesebbet, mint régi VW), ezért kedvem ellenére többször kell a telefonhoz nyúlni vezetés közben.

motor és hajtás (5/5): Jól húz, bent ülve nem zajos, vegyesben Bp-i ingázással és dugózással 7,4l/100km, pályán inkább 7,9l/100km _volt_ az átlag. Nem a vezetési stílusom változott, de ez most felmászott 8,5l/100km körülire. Ez azért már nem olyan derék. Az alig 120kg-al könnyebb szintén összkerekes és automata B7 Alltrack 6,5l/100km-el elment. Legalább az is bizonyossá vált, hogy az "enhye" hibridségtől csak drágább és bonyolultabb az autó, de kevesebbet nem fogyaszt és nyilván a kibocsátása max. az adblue miatt jobb. Nagyobb tempónál nem annyira fickós, de azt elvileg nem is illik meglépni.

hangrendszer (4/5): Az alap rendszert nem hallgattam. A Harman Kardon hétköznapokra biztosan jó, nekem nem eléggé, ráadásul a Kia Sorento Harman rendszere jobban szól. Megrendeltem hát a B&W rendszert, mert attól mindenki odáig volt a teszteken. Biztosan velem van a baj, mert ez sem nyűgöz le. Jól tud szólni, a szubmély egészen kivételes, de valamiért nem olyan élmény hallgatni, mint amihez a VW Dynaudio rendszerénél szoktam, pedig az fele annyiba kerül. Megmértem és az átvitel derekas 20Hz-20kHz. A gond csak a mélyek túlsúlyával és egy kb. 1 oktáv széles 10dB-s (!!!) kiemeléssel van 500Hz-en. Sajnos az EQ kritikán aluli és így alkalmatlan a korrekciókra: a mély/magas +/-5dB-t tud szabályozni, a grafikus EQ pedig harmatgyenge +/-2...3dB-t. Ez pont alkalmatlan arra, hogy az 500Hz...1kHz tartományba eső problémával kezdjen bármit is. Ahhoz képest szégyen, hogy EQ-t bármelyik kezdő villamosmérnök tud programozni és hogy állítólag igényes mérnökök sokat dolgoztak a rendszeren. A Passat-ban hallgatott Dynaudio-nál nem kellett az EQ-hoz nyúlni (de ezek után megmérem alkalomadtán azt is). Ódzkodni szoktam a mesterséges térkeltő cukormázas effektektől, de a koncerttermi beállítás rövid távon jót tud tenni a komolyzenei hangélménynek, főleg a hátul ülőknek. Az utasoldali mély hangszóró 70Hz körül, az ajtóba épített közép/magas hangsugárzó modul pedig 310Hz körül zörög, felthetően mert a modul hátulja hozzáér mögötte valamihez (azért lehet ez a gond, mert a rácsot megnyomva erősödik a zaj). Ez konkrétan igénytelen, ezen az árszinten pedig elfogadhatatlan hiba. Csak azért kapcsolódok néha Android Auto-val, mert a telefonba letöltött lejátszókban normális EQ működik.

navigáció (3/5): Elég friss, elég gyors, de… A műszerfalon megjelenő grafika igénytelen (áttűnés-szerű és perspektivikus-szerű próbálkozások) és navigáció közben kikapcsolhatatlan. Halványított szélek nélkül 2D-ben sokkal használhatóbb lenne. A kiegészítő információk megjelenítése kusza (kanyarodás info itt, sávinfo ott, érkezési idő középkonzolon, stb.). A középkonzolon a grafika szép, nagy (9” portrait kijelzőn pláne), nekem az is elég volna és akkor legalább látnám a média/rádió adatokat a műszerfalon. Megjegyzés: miért erőltetik a műszerfali navigációt, amikor egy körforgalomban a kormánytól nem látni a lényeget? A megtett út és a hátrelévő út azonos színnel van feltüntetve a rajzon, ami gáz. A sáv-besorolást jelző rajz rossz ütemben (jellemzően már túl korán) ad instrukciót, a csomópont nagyítása sem magától értetődő, ezért nagyon kell figyelni, nehogy túl korán bekanyarodjon az ember.
Telefonról lehet küldeni címet. Ez jó. Kár, hogy csak egyet, mert a következő az előző küldött címet felülírja. Ez béna. A középkonzoli térképet lehet nagyítani és más területre nézni. Valamiért úgy oldották meg, hogy a térkép akkor is megmarad, ha az autóval lemászunk róla. Nekem valamiért magától értetődő volna, hogy rövid idő után a térkép a mi pozíciónkat mutassa (ld. Waze).

fizikai ergonómia és praktikum (3/5): Nagyjából minden ott van, ahol lennie kell. Nekem nem hiányoznak a klíma fizikai gombjai, mert a jól működő klímát az ember nem birizgálja. Ha meg mégis, akkor némi tanulás után (ld. hangvezérlés) a legtöbb funkció megbízhatóan elérhető anélkül, hogy levennénk a kezünket a kormányról. A kormány gombjai nagyon jól vannak kitalálva. Sokat dobna a helyzeten, ha volna 1-2 programozható funkciójú gomb. Erre kitehetnénk a kamerakép megjelentetését vagy akár az auto start/stop funkció kapcsolását. Volna rá hely és biztosan nagyra értékelnék más felhasználók is.
A középkonzol kijelzője kesztyűben tapizva is használható, ami jó. Persze koszolódik, de adnak kendőt.
A kijelzők nappali fényereje nem állítható és nem is adaptív (vagy rosszul az). Hajnalban autózva úgy dönt nappali fényerőre vált és akkor a fényerőtől szinte kifolyik a szemem.
Az ajtók határolói jó ponton vannak (ld. szoros parkolás), de valahogy rosszul vannak „hangolva”. Én ahhoz vagyok szokva, hogy ha vízszintes terepen kinyitom az ajtót, akkor elengedés után az nem csukódik rám vagy legfeljebb az első pozícióig csukódik vissza. Ez sajnos a Volvo esetén nem mindig sikerül így, mert az első határoló nem mindig állítja meg, ha a második határoló visszalök. A végeredmény: ha az ember óvatlan/peches, akkor a lendülettel kinyitott ajtó visszacsapódik rá. Ilyenkor nem szoktam örülni a biztonságos és nehéz ajtónak. Szerencsére a gyerekekkel még nem történt baleset, de erre figyelni kell, mert váratlan és valóban veszélyes. Az is érdekes, hogy a szokásosnál gyakrabban kell újracsukni a hátsó ajtókat, mert csak erősebb becsapásra csukódik is rendesen. Csak azért gondolom, hogy valami az autóval nem stimmel, mert ilyen problémáim ajtókkal eddig egyetlen autónál sem voltak. Az első ajtók alsó és felső kifordulási sugara nagyon eltérő, ami rosszabb esetben fejsérülésekhez vezet. Az oldalsziluettet elemezve utólag persze nyilvánvaló, de csak úgy használat közben meglepetést okozhat.
Amatőr koppanás részemről, hogy a fejtámla egyedisége miatt gyakorlatilag nincs megoldás ha tabletet szeretnék a hátsó ülésen ülők számára rögzíteni (az nem „megoldás”, ha a tartó csak iPad-hez van és többe kerül, mint egy tablet). Majd faragok fából vagy nyomtatok 3D-ben.
Fedélzeti kamera telepítéséhez kárpitot kell bontani, sajnos nincs támogatás aljzat formájában a tükör mögött a szélvédőn.
A hátsó ülésekre magas támlás gyerekülést nem lehet rendesen tenni, mert a sajátos Volvo fejtámla nem mozdítható, nem vehető ki, stb. Biztos van olyan gyerekülés aranyáron, ami ennek ellenére betehető rendesen, de azért ennek sem örültem annyira. Ez azért messze áll a családbarát vagy praktikus megoldásoktól.
Hátsó ülésen nincs nyomásérzékelő. Ha nem köti be magát a gyerek, arról a vezető nem fog tudni. Ez aztán a biztonság!

szoftveres ergonómia (2/5): Vannak azok a funkciók, amik nem igényelnek plusz hardvert, elég volna csak megfelelő szoftver. Ebben sajnos sok ponton suta, más pontokon pedig kiemelkedő, talán pont ezért lehet nagyon utálni.
Hasznos a Volvo On Call funkció (ez önmagában 4,5/5 lenne). Van 1-2 bug, néha a kapcsolódás picit lassabb a kelleténél, néha újrakéri a jelszót, de alapvetően működik és valóban hasznos, útnyilvántartást vezet, távolról indítható a klíma, stb.
Ha az autó indítása után csukom be az ajtót vagy kötöm be az övet, akkor a műszerfal közepén több, mint egy percen át tetszeleg az autó sziluettje. Ha leokézom eltűnik, de addig is kitakar hasznosabb információkat. Tényleg nem volna logikusabb ha azonnal eltűnne magától, amint minden OK? Apróság, de bosszantó.
A vezetési üzemmódok közül a személyre szabottat minden indítás után újra kell választani. Ha jól sejtem ez a benne foglalt auto start/stop beállítás miatt van. Ezért kellett így csinálni, de éppen ezért válik értelmetlenné. Egy kicsit olyan, mintha minden beszállásnál úja kellene állítani az ülést. Ha kikapcsolom az Auto start/stop rendszert, majd másik üzemmódot választok, az Auto start/stop rendszer megint bekapcsol. Ez csak az eco üzemmódban volna fair.
Vannak letölthető „applikációk” a saját rendszerbe. Közel sem olyan széles a választék, mint lehetne, de ne legyek elégedetlen. Van hangfelvétel, de az csak annyit tud, hogy a hangjegyzetet elküldi email-en. Miért nem lehet helyben tárolni (ld. Kia)? Van időjárás, de szerencsére ki lehet látni az ablakon. Az internetes rádió (TuneIn) és Spotify néhány másikkal csak akkor nyer értelmet, ha előfizet az ember egy SIM kártyára. Attól értelmetlen bohóckodás "app"-okról beszélni, mert az összes elérhető app gond nélkül letölthető és futtatható: akkor miért is nincsenek ezek fixen telepítve?
Műszaki emberként fel nem foghatom, milyen nehézséget okoz vagy milyen indokkal felejtették el a kijelzők valamelyikére a vízhőmérséklet, akku töltöttség és más „haszontalan” információ feltüntetését. Vicces, hogy a műszerfal információs felületére opció a „nem jelenik meg semmi” (a térkép és a média a másik két opció). Azért a minimalizmusról más a véleményem.
Kezdetben telefonálás közben váratlan hangos bimbam-zitty-zutty hangjelzéssel ijesztgetett. Némi tapasztalás után rájöttem, hogy a navigáció jelzőhangjával szembesülök, amit a telefon használata közben használ ijesztgetésre az autó. Nullára halkítva pont jó, nem tudom kinek jó másként. Ekkor viszont a szöveges instrukciókról maradok le, merthogy a bimbam-zitty-zutty hangereje külön nem állítható.

hangvezérlés (3/5): Sok ígéret, esetleges végeredmény. Persze magyarul nincs. A legegyszerűbb parancsokat (ülésfűtés, klíma, médiaforrás) még elég jó találati aránnyal produkálja. A rádió szóbeli hangolását még nem sikerült elérnem. A magyar nevek kiejtését némi angolnyelv-tudással lehet előresejteni, valamiért a betűzésig csak sokadik próbálkozásra sikerül eljutni. Lehet, hogy érdemesebb németre váltani? Az a nagyobb probléma, amikor nagy magabiztosságában egy félreértett parancsot lendületből és jóváhagyás végrehajt, pl. zenét keresek de hibásan értelmezi és megerősítést nem kérve már tárcsáz is egy vélt telefonszámot. A médiafájlok között csak kb. 50% találati aránnyal tudok keresni, ami azért nem feledteti a médialejátszó béna működését. Összességében megszokással használható, de sokkal többet ígér, mint amit tud és mivel a parancsok rendszere sem jól van kitalálva, zavaróan sok a mellélövés. A 7-8 éves Passat hangvezérlése elvileg nem tudott sokat, mégis elégedetten tudtam használni.

vezetéstámogató funkciók (3/5): Különösen a várakozásokhoz képest érzem közepesen gyengének a működést. A sávtartót csak figyelmeztetésbe (kormányrezgetés) merem hagyni, mert hajlamos téveszteni és akkor éppenhogy a szembejövő sávba vagy az útról lefelé kezdi kormányozni az autót (tapasztalat). A holttér-figyelő teszi a dolgát, az adaptív tempomat stabilan és jól működik. Az automata kormányzás csak tempomattal együtt működik és csak 139km/h sebességig. Ugyanakkor váratlanul képes kikapcsolni ha nem ismeri fel az útjelzést, vagy ha hirtelen változik a fényerő (pl. alagút), vagy ha szerinte túl régen értünk a kormányhoz, és teszi mindezt tényleg sokszor váratlanul és szinte észrevétlenül, ami kifejezetten veszélyes. Ha hiányolja a vezető beavatkozását, miért nem lassít és húzódik le inkább vészjelzéssel? Az ütközés-figyelmeztetés megfelelőnek tűnik, ritkán és kevés kivétellel jogosan jelez. A keresztforgalom figyelő is jól működik, mentette már az irhámat rosszul belátható kiállásnál (ld. nem állítható tükör bólintás). A Kia rendszere semmivel sem gyengébb.

támogatás (1/5): Jó, hogy vannak letölthető frissítések. Kár, hogy ezekben a fórumokon olvasott bejegyzések szerint nem nagyon veszik figyelembe a kritikákat. A válaszokból és a válaszok hiányából az látszik, hogy még ha volna is jobb megoldás, akkor is a felhasználó érezze magát h*lyének (ld. üléskomfort, médialejátszó, navigáció, auto start/stop).

Külön vélemény: Android Auto.
Azt vártam a „tükrözés” funkciótól, hogy a telefont tudom anélkül használni, hogy a kezembe kelljen venni vagy az ablakra kelljen tapasztani. Azt láttam persze, hogy más a felület, mert ez nem MirrorLink, hanem Android Auto. Azt álmomban sem gondoltam viszont, hogy a Google a felhasználó biztonsága érdekében gyakorlatilag használatatlanná korlátozza a felületet, ha az autó nem egy helyben áll. Olyan, mint a hüjegyerek az iskolában, aki összeköti az áldozat cipőifűzőit aztán röhög, hogy az miért botladozik. Kevesebb app, kevesebb funkció érhető el és még azok is csak korlátozottan. Keresnék nevet betű szerint, de csak az első betűt engedi bepötyögni, azután listát. A görgetés is hármasával történik. Ha a mozdulatok száma eléri a 4-5 mozdulatot, a felület letilt, mondván figyeljek a vezetésre. Először azt hittem, ez a Volvo bűne, de ennél nagyobb a baj, mert a Google akar minket tanítani. A szándék érthető, de koncepció hibás. A rendszer akkor volna biztonságos, ha minél kevesebb beavatkozással engedné a célomat elérni. Ezt akkor tenné a legjobban, ha nem korlátozna, hanem a vezetés közben használatos funkciókat támogatná úgy, hogy ne kelljen a telefonra figyelni. Most viszont azt történik, hogy némi szitkozódás után a kezembe kell vennem a telefont, ha el akarom érni, amit akartam. Persze ezt szabályosan csak úgy tehetem meg, ha félreállok. Tisztára mint egy Asimov regényben: a gép az én érdekemre hivatkozva korlátoz.
Marad tehát a szélvédőre ragasztott telefontartó? Üdv 2020-ban! Kösz Google, kösz Volvo!

Külön vélemény: Auto Start/Stop
Szerintem ez az ipar és a szabályozási környezet kollektív bűne. Papíron biztos van olyan szituáció, amikor kijön a matek, de amerre én közlekedek (beleértve Bp), nagyon ritkán állok perceken át. Sokkal gyakrabban csak pillanatokra, a teljes menetidő <1% részében. Megértem, hogy jogi okokból (azaz nem ésszerűségből) nem szabad engedni permanensen kikapcsolni, mert akkor a fogyasztás az elbaltázott mérési norma szerint emelkedik papíron. Kizártnak tartom viszont, hogy valaha bárkinek tud annyit spórolni ez a rendszer, hogy megérje az élettartam-csökkenést, a kényelmetlenséget (araszolás, beparkolás), a kockázatot (hirtelen indulnék de várni kell az autóra), a színvonalas működéshez szükséges plusz anyagot és a fejlesztési költséget. Hihetőbb volna a jószándék, ha ezt a rengeteg pénzt és anyagot fásításra, erdőfenntartásra költenék az autógyártók. Mindenki jobban járna érzésem szerint.
Ha pedig már egyszer kötelező, én gyártóként törekednék arra, hogy aki nem akarja használni, annak ne kelljen egynél több mozdulat a kikapcsoláshoz. A két mozdulat is már sok. A három már folyamatos bosszankodás. A Volvo ebben sajnos nem partner (több irányból közelítve is 3 mozdulat kell, miután az ember megvárta a rendszer feléledését), pedig elég volna pl. a Drive Mode gomb nyomtatartására programozni ezt a "funkciót".

összegzés: Ha visszaadnák a pénzem, rég visszaadtam volna az autót. Ha az esztétikai élményt kivesszük a képletből, sok jobbnak tűnő alternatívát látok már. Talán még a Touareg túlméretezettségét és a légrugózás szükségességét is elnézném. Az első hónapok óta még mindig a felfedezés öröme (a „de jó”, „azta”) helyett rendszeresen inkább az értetlenség tört elő („ezt most miért?”, „ne már!”, „komolyan?”), még mindig, ami nagy csalódás. Az a tanulság, hogy nem szabad úgy autót venni, ha az ember nem tudja legalább egy hétig tesztelni és ha a gyártó nem ad garanciát arra, hogy a több felhasználó által is jelzett szoftveres problémák orvoslására hajlandó időt áldozni. Nem olcsó, hanem drága termékről beszélünk, amiről egy-egy próbaút, a neten fellelhető pártatlan vagy pártos vélemények az esetemben nem adtak kellő képet a tájékozódáshoz. Az észrevételeim eddig csak udvarias hessegetést és értetlenkedést váltottak ki az érintettekből, régi szervizes már bólogatott, de a nemzetközi ügyfélközpont lényegében egy fekete lyuk (én a levelezésemet a kedves svéd hölggyel eseményhorizontnak neveztem). Talán a következő generációkba átkerül valami javítás, de visszamenőleges javításra láthatóan már nem akarnak időt fordítani.

Ez így most nekem csak egy szép próbálkozás lett. Azóta is keresem, mire válthatnék majd, de ott tartunk 2021 tavaszán, hogy csak műszakilag gyengébb vagy esztétikailag kompromisszumosabb autók vannak az újautó kínálatban.

Azt pedig, amit a Google az Android Auto-val művel, nem tudom szép szavakkal minősíteni. Innen szeretném jelezni, hogy nem attól lesz egy eszköz okos, ha h*lyének nézi a felhasználót. Kíváncsi vagyok, mi hasznosat produkálnak a Google alapú új Volvo infotainment rendszerek a talán jobb beszédfelismerésen és szebb térképeken túl.

Hibalista

- Kipufogógáz érzékelőt kellett cserélni az első 100km-en. Állítólag előfordul. - - Gyárilag szerelt/kapott gumival kitekert kormánynál lassú manőver közben kormánykerék remegett. Téli gumira cserélve a remegés ritkábban tűnik fel. - - Középső kijelzőn a betűk helyén káosz jelent meg egy alkalommal. Nyelvválasztás módosítása után helyreállt. - - Motoros csomagtérajtó néha csak félig nyílt, egyszer nem nyílt fel csak kireteszelt aztán nem is moccant. Újrakalibrálták, remélem jó lesz.

Ide hordtam szervizbe

Értékelése:

Képek az autómról

Fenntartási költség (6) Évjárat 2020
Kényelem (5) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (7) Km vásárláskor 0
Megbízhatóság (7) Vezetett km 18000
Szerviztapasztalat (7) Átlagfogyasztás 8 l
Előző autója? Passat Alltrack Következő autója? Az újautó kínálatból nincs jó választás.
Ennyire szerette (4) Megérte a pénzét? nem
Verdikt (5.2/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Volvo XC60 2017 (2017)

További ítéletek (2 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)