A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Volkswagen » ID.4 (2020)

ID.4 Pro Performance Max 1st 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Van élet a Teslán túl - avagy a békés kék muraközi

Szöveges ítélet

Májusban tölti be 6. évét Nissan E-NV200-unk, amelyik ez idő alatt közel 90.000 km-en szállította az egész családot városban és elővárosban, falvak között és kisebb kirándulásokra, de főként reggel iskolába, délután pedig haza. Beváráslás, sport-órák, nyelvórák, otthonhagyott tornazsákok és 50 km-es körben való gyors "szaladjunk el, jöjjünk vissza" feladatok hűséges végrehajtója, aminek 6 éves szerviz története néhány kiégett izzóban és a kötelező szervizekben merült ki (még a fékpofák és tárcsák is eredetiek - a fékfolyadékot azért önszorgalomból cseréltettem).

Az E-NV200 által sikerült a villanyautózással alaposan megismerkedni, rövidebb távokra (Gárdony vagy Balatonfüred még belefért Győrből, de azért messzebbre menni már erőteljes kompromisszumokkal jár). A napelemek viszont termelnek, a szaldó elszámolás segítségével évi sok ezer kWh a túltermelés, a dízel autó pedig (bármilyen takarékos is) dízellel megy - tehát adott a következő lépcső a villanyautózásban, a messzire járás.

A feladat lényege: Győr-Budapest-Győr télen is, esőben is, ellenszélben is, egyetlen töltéssel, fájós derékkal is.

A választék az elmúlt 6 évben szédítő sebességgel bővült. Evidens jelölt a Tesla több típusa is - 3 LR, Y LR, S90D, esetleg óvatosabban menve egy S85 vagy egy S75D. Ott van a Hyundai Kona 64 kWh, vagy a Kia e-Niro, esetleg az Ioniq 5, az EV6, vagy olyan luxus batárok mint az Audi e-tron 55, a Jaguar i-Pace vagy a Mercedes EQC (mindegyik kissé szomjas, tehát hűvösebb időben óvatosan a "gázzal"). Ha már VW konszern, akkor pedig jön az ID.3, az ID.4, a Skoda Enyaq vagy az Audi Q4 e-tron is. A választék bőséges, az árak rendkívül változóak (akár ugyanannál a típusnál is - lásd Tesla árak fel-le, mostanság inkább le).

A Tesla 3 LR észvesztő gyorsulása (a Performance-ról nem is szólva, az már sportkocsikat aláz gyorsulásban) érdekes ugyan az első néhány tucatszor, de lassan 50 felé közeledve nekem már nem a szívem fáj a teljesítmény után, hanem a derekam az alacsony üléspozíciótól. A Tesla Y LR magasabb, de nagyrészt ugyanúgy feleslegesen erős - viszont az én ízlésemhez képest kevésbé autó, inkább valami, amit egy kitűnő akkumlátoros hajtáslánc köré építettek, hogy ne essen be az eső (a Tesla tulajdonosok és rajongók ezért valószínűleg kapával-kaszával fognak feltűnni holnap reggel a ház előtt - kérem őket, ha már van náluk szerszám, gyomlálják ki az árkot :) )

Így jutottam el oda, hogy egy magas építésű, de nagy akkus EV kellene, ami nem a Tesla, és aminek van szervize Győrben, hogy ne kelljen minden esetleges hibával Bécsbe vagy Budapestre szaladgálni. Megnézve-meggondolva-beleülve-megtapogatva számos szóba jövő típust, az ID.4-re esett a választás, és eddig 6 hónap és 17.000 megtett km után maximálisan meg vagyok elégedve.

A kék szín, a gömbölyded forma és a jóindulatú kezelhetőség inkább egy muraközi lovat idéznek meg, mintsem valamiféle telivért. Gyorsulás 8,5 s 100-ig, ami különösen az azonnali megindulással bőségesen elég, hogy bármilyen forgalomban az ember ütemesen részt vegyen - de messze nem a "letépem az arcodat" jellegű 3,3-as Tesla Performance vagy akár egy LR 4,4-es gyorsulása. A maximális sebesség 160 km/h, ami német pályán kevés lehet - de a világ összes más közlekedési útján bőséges.

Viszont ahogy a hidegvérű muraközi ló is, az ID.4 is lelkiismeretesen teszi a dolgát, és elnéző a gazdájával. Figyeli a forgalmat, a Travel Assist ("önvezetés light") hosszú pályázások során korrektül vezeti az autót, és bár sávot nem vált és nem előz, de jól tartja mind a sávot, mind a távolságot az előttünk menőtől. Még azt is tudja, hogy hol milyen a megengedett sebesség, és mind le, mind fel igazít, méghozzá előre rákészülve a következő sebességkorlátra és szépen kényelmesen igazítva hozzá az autó sebességét.

A típus hőszivattyús, így a hatótáv hidegben sem szenved komoly csapást, ráadásul előfűthető otthon a konnektoron, így a felfűtés nem az akkuból veszi ki az elektronokat.

A beltér a VW ID-k formanyelvét hozza, de kellemesebb burkolatokkal és üléshuzatokkal, mint az ID.3 esetében. Masszázsos ülések, huzatmentes szellőztetés, teljes üvegtető, wireless Android Auto és CarPlay, drótnélküli telefon töltés, Type C töltőcsatlakozók, hatalmas HUD - minden ami mostanság elvárt vagy elvárható ebben a kategóriában.

És az egyetlen, amit szívem mélyéből kívánva kidobnék az autóból: az érintős gombok. Javukra legyen írva, hogy aki megtervezte ezt a kezelőfelületet, az legalább nem esett a Tesla hibájába, ahol mostanra minden csak képernyőről megy, mindenféle almenükből, amikben egy közepes szellőzés állítás alatt két banyatankos nyugdíjason és egy kismamán is gond nélkül át tudunk menni. Vannak dedikált "gombok" - amik viszont nem gombok, hanem érintőgombok. Nincs "kattanás", nincs benyomódás, nincs elkülönült gomb felület. Meg lehet szokni, de ha a dizájn helyett a praktikumra mentek volna rá, akkor nem kellene megszokni, hanem lehetne hagyományos gombokkal vezérelni mindent - odanézés nélkül, csak kézzel kitapintva, szemet az úton tartva. Ugyanez a platform az Enyaq-ban és az Audi Q4-ben ezt nagyon is tudja, tehát kedves ID.4 tervezők, tessék átmenni a cseh vagy karikagyáros haverokhoz, és elkérni néhány vödör gombot.

A végére hagyom ami mindenkinek az első kérdése, amikor szóba kerül, hogy elektromos autóval járok Budapestre és messzebb is: "mennyit megy el". Győr-Budapest-Győr egy decemberi éjszakán -7 - 10 fokban is gond nélkül megvolt pályán. A fogyasztás ilyenkor 22 - 23 kWh / 100 km. Kellemesebb időben, a sebességet 110 km/h-ra beállítva pedig Debrecen-Győr is megy, vagy Győr-Keszthely-Győr 18 - 19 kWh / 100 km. Ha pedig még messzebbre kell menni (pl. Győr-Komló), ott 2-3 órát rátöltve AC töltőn (11 kW-os teljesítményen) elég hazáig, ha pedig sietős a töltés, akkor villámtöltőn (ahol van) egészen 150 kW-ig mehet fel a teljesítmény (ahol aztán jól jön az aktív akkumulátor hűtés, hogy ne melegedjen el az akku, mint mondjuk a Nissal Leaf 30-as, 40-es vagy 62-es esetében).

Az elmúlt 6 hónapban az autó megjárta Magyarország szinte minden zugát, és bizonyított. Győr-Debrecen-Nyíregyháza-Debrecen-Győr egy hétvége alatt, hatótáv-para nélkül, a közepes árú töltőket használva 3-4 literes fogyasztásnak megfelelő költséggel. Ha pedig "csak" 350 km-t kell egy nap menni, akkor az itthoni 11 kW-os töltővel reggelre tele van, és nincs fizetendő (persze, a napelem pénzbe került és lehet vitatkozni hogy mennyit kellene itt áram költségnek számolni - de a tény az tény, hogy most már egy plusz fillérbe sem kerül hosszú évekig).

Aki tehát hosszabb távokra keres EV-t, az nem csak a Tesla és a Tesla közül választhat. A telivér mellett ott van bizony a megbízható munka-ló is, az ID.4, amelyik a fájós derekú tulajdonosát beépített ülés-masszázzsal és stresszmentesen, megbízhatóan elviszi és vissza is hozza haza.

Hibalista

- Semmi

Ide hordtam szervizbe

Győr Porsche

Értékelése: 8

Képek az autómról

Fenntartási költség (10) Évjárat 2021
Kényelem (10) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (6) Km vásárláskor 40000
Megbízhatóság (10) Vezetett km 17000
Szerviztapasztalat (8) Átlagfogyasztás 3 l
Előző autója? E200 CDI Következő autója? ID.7
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (9.3/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Volkswagen ID.4 2020

További ítéletek (0 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)