Névtelen
Szöveges ítélet
Pár hónap után valaki elunta az 5 üléses L1 (rövidebb) kivitelűjét, és mivel a korábbi szeretett járgányom motorja 20 év és 250 ezer km után mindenáron mixelte az olajat és vizet, ez lett belőle.
Átvétel óta megtettünk >10 000 km-t (benne Bp - Regensburg - Bp + némi város, vidék atópályán/autó- és ország- valamint földúton) miután kialakult egy elsődleges véleményem, ami persze változni fog.
Elődöm a rendelhetőségeket nem igazán használta ki. Teszem hozzá, hogy régi autómban még ABS sem volt, pláne ilyen "űrtechnika" - megvoltam nélküle is. Dizájnnal nem foglalkozom, az a hivatásos gépjárműtesztelők fő profilja a jelek szerint. Szerintem egy eszközt elsősorban a használhatósága minősít, a színe meg olyan, ami jutott. Ami biztos, a sofőrre szabott ergonómia meglehetősen vegyes - ld. a lentebbiekben.
Tanuljuk még egymást, de pár dolog határozottan zavar, és persze van ami tetszik:
- Próbáltam ismerkedni "szárazon" a kezelői kézikönyvvel, de ölég szerkesztetlen, önismétlő, esetenként hiányos a 270+ oldal ellenére.
Egy műszaki szerkezet gépkönyvének azért tartalmaznia kellene ezt-azt, ha nem is szerelői szinten. Miből, mennyi folyadékot kér és milyet? Motorolaj, fékolaj, hűtőfolyadék - nem tér ki rá a leírás (harmincvalahány éve a Daciahoz tartozott többek között elektromos hálózati és kapcsolási rajz is)!
Például a tüzelőanyag betöltő fedél nyitásának módjáról sem emlékezik meg, csak az tartja fontosnak, hogy a kupakot hova tegyük. Nem részletezi kellően a központi kijelzőn mutatott adatokat sem, csak találgatom, hogy a 2-3 állapotban az üzembehelyezés /utolsó karbantartási nullázás óta elért átlagsebességi és fogyasztási adatokat mutatja?
Mint ahogy arra sem, hogy a plafonon a piros vészhívó gomb mellett van egy szürke is. Megnyomni lehet, de nem derül ki mit kellene csinálnia (ha egyáltalán).
Ritka eset a diesel/benzines és automata/kézi váltós kivételével, ha jelzi valaminél, hogy ez verzió-függő. Igaz, rögtön felhívja a figyelmet arra, hogy a cég jogosult bármikor bármit változtatni. Éppen ezért a letölthető *.pdf anyagot sűrűbben, vagy egyáltalán frissíthetnék! Azt sem sikerült kiderítenem, hogy pontosan milyen konfigurációt rendelt bele az első tulaj, az eladó (szakszervizben) nem tudta megadni.
- Az EU is jobban tette volna, ha az ostoba abroncsnyomás figyelő helyett inkább az állítható magasságú biztonsági övekre kötelezné a gyártókat! Épeszű sofőr rendszeresen ellenőrzi a fontos dolgokat, ahogy az olajszintet is a "kőkorszaki analóg" pálcájával. A kéziköny is hangsúlyozza egyébként, hogy nem számít mit mutat a figyelmeztető digi, rendszeresen kell ellenőrizni ezeket. Szintúgy kötelező lehetne a hátsó helyzetjelző világítás is automatikusan a menetfénnyel együtt. Nem vagyok hajlandó a XXI. században extrának tekinteni a tükör és a hátsó szélvédő fűtését sem, ahogyan a forgatható kormányt és az átlátszó ablakokkal szerelt nyitható ajtót sem!
- Elsősorban a HUD hiányzik, ami ilyen már-már számítástechnikai eszközöknél alapfelszereltségnek kellene lennie! Autóbahnon tempózva az elém bevágóra a műszerfal közepén feltűnő vörös keretben közli, hogy "AKADÁLY KÖZEL".
Ez rendben is volna, de önkéntelenül is odapislant az ember gyereke, noha a gond pont az orra előtt van, azt kellene épp sasolni!
- A "B"-oszlop vastagsága és az első ajtó aljának kialakítása kellemetlen oldalra félre/hátra kinézéshez. Nem rendeltek bele "holttérfigyelőt". Ugyanakkor látom, hogy a Stellantis csoportos tesók, sőt a Nissan/Renault; Ford is szinte ugyanígy alakítja - gondolom a kasztni és ajtó merevség miatt. Kisívű jobbkanyarnál viszont az "A"-oszlop takar ki sokat - nagyon zavarónak találom.
- Próbáltam telefont csatlakoztatni, de félsiker: kiváló zene lejátszás; hívás indítás/fogadás kékfoggal, azonban navigáció semmi, kábellel sem. Az csak tölt veszettül. Vélhetően mindez a "8.akármennyi" androidom miatt (még most sincs hivatalos Android Autó "a te országodban") és a jutobos faragások sem igazán jöttek még össze - igaz nem is szántam rá sok időt.
- Inkább csak bosszantó, de indulás előtt gyakran felszólít a várakozásra, mert éppen újrainicializálja magát a nagyképernyős technika.
Ez előfordult néhány esetben menet közben is. Ilyenkor a telefonnal való kékfog kapcsolat megszakad, azon a navigáció persze ugrik az USB kábeles kapcsolat ellenére (ami a telefon mobilnetjéről üzemel), a rendszer elsötétül majd próbálja helyrehozni magát. Kábel ki- várakozik - kábel be, és már jó minden.
- A hasmagassága kb. 15 cm. Nyilván a fogyasztás csökkentés és a "City" lét az ok, ahogyan a motorteret is burkolták alulról. Sajnos nem acéllemez, hanem valamiféle papundeklire emlékeztető műanyag matéria első ránézésre - nem ezekhez vagyunk szokva a Kangoo Pampa után.
- A futómű ... hááát - az alacsonyságán kívül is egyértelműen az elfogadható útminőségre van kalibrálva. Autópályán, autóúton és az eddig bejárt városi részeken semmi kifogás, de egyébként érdekes tapasztalatokkal lehet találkozni! Az M44-ről Kondorosnál lehajtva Nagyszénás felé tengeribeteg lettem, olyat hintázott azon a gyalázatos úton ... Városi autó ez, na!
- Talányos a Start/Stop rendszer. Városon kívül minek, városban meg néha jó, néha nem. Előre meg kell tippelni, de az abajgatásához a forgalomról félre kell nézni a középső nagy képernyőre és ez zavaró, ha induláskor eleve elfelejtem kikapcsolni. Nem jegyzi meg a leállításkori beállításokat.
- Aranyos dolog ez a sávtartó izé, azután a jól felfestett, de szűk és kanyargós labanc/bajor utakon állandóan beledumált az életembe. Úgyszintén kavart az autópályán terelésnél a fehér csíkok, sárga "javítások" hatására. Rendben, kikapcsolom. A gomb viszont jól elrejtve bal oldalon térdnél, láthatatlanul a kormány és bajszai mögé/alá, noha a sebességváltó körül bőven lenne helye! Előre és félre kell a művelethez hajolni, mert tapogatásra még nem megy, annyira egyforma a vak-gombokkal. Innentől persze értelmetlen drágítani a világítási képességgel, akár csak mellette a gyerekzárét és a többi lehetségesét - főleg, hogy előttem a műszercsoportban egyértelműen és folyamatosan jelzi a kikapcsolás tényét! Egyébként határozottan visszakormányozza magát bizonyos határok között, amiket azért nagyon nem feszegettem.
- A központi kijelzőn a lehetséges kiválasztások közül a sávtartó széljelző és a fékerős akármi csak a figyelem elvonására jó - kifejezetten balesetveszélyesnek tartom ezeket a mókusvakító funkciókat! Ki az a majom, aki menet közben a műszerfalat nézi, hogy érzékel-e a sávfelismerő? Kíváncsiságból forgalommentes szakaszon, éjszaka, esőben és rövid távon próbálgattam az M1-en - többször nem érzékelte fel a felfestéseket.
- A központi kijelzőnek gyakorlatilag csak az utolsó fokozatát használom, ahol nagy digitális értékkel jelzi a pillanatnyi sebességet. (korábban a tempomat beállított kis zöld számát néztem valamiért annak és nyilván ezért csúszott be az elején egy gyorshajtás is). A mutatós sebességmérő furamód kiesik a látómezőmből, holott az ugyanakkora fordulatszámmérő nem, pedig mindkettő nagyjából "középen" van.
- Fura még a sebesség limiter, rá kell jönnöm mikor és mire jó. Eddig nem sok sikerélményünk volt, persze ez a forgalomtól és az előttem haladók egyenletes sebességtartási képességétől erősen függ. Ahogy olvasom, hamarosan talán összekapcsolnák a táblafelismerővel. A - sajnos csak normál - tempomathoz hasonlóan ez is csak durva gázra iktatja ki magát, szokni kell a tétovázást, na!
- Németországban táblával is jelzett szabály az autópályán, hogy terelésnél a szűkebbre vett belső sávra csak bizonyos szélesség (tükörtől - tükörig 210 cm) alatt szabad ráhajtani. Nos, mi ennek határán túl vagyunk 7 miliméterrel, ergo camion mögött lehet bandukolni, bár 80-as korlátozásnál ez nem oszt és nem szoroz. Legalább nem kell tűbefűzőst játszani eggyel beljebb - ld. sávtartó automatika. A kezelői kézikönyvben kihajtott tükrökkel megadott szélessége egyébként 2107 mm.
- Nagyon kicsinek találom az ablakmosó tartályát - két liter körül lehet, rettentő hamar ürül, noha a hátsó ablaktörlőt nem is használtam, reggelente pedig kannából öntöm le a port a szélvédőről. Az ablaktörlő lapátok kihajtása is felettébb szokatlan számomra, mert a motorháztető egészen mélyen benyúlik az alaphelyzetben lévő karok fölé ("motorállj" után ablaktörlés, amire függőlegesbe állnak - csak ezután kihajt, majd cserél/tisztít .. stb).
- Csak elől van egyetlen USB bemenetünk a multitableten. Jó lett volna a csomagtérbe is "szivargyújó aljzat" a hűtőládának, és elviseltem volna a hátsó sor felett rögzítőpontokat a kerékpárokat stabilizáló hevedereknek - azért megoldottuk. A kutyaháló felső rögzítése még talányos lesz. Bőven van légtér felül, kitalálhattak volna valami helyet a kivett kemény kalaptartónak. Ketté hajtható, két állásban rögzíthető és papír szerint 25 kg terhelhetőségű.
- Még a korábbi autónkhoz képest is batárabb az utastér! Nagyok a belső távolságok, udvarlásnál kényelmetlenül messzire kell kinyúlni, ha combot simogatna az ember :) A hátsó fertály pedig valóban három személynek kényelmes és nincs középen kardán (kipufogó) alagút sem, síma a padlat. Ha a magasságomhoz állítom az ülés távolságot, az ajtón lévő ablakvezérlő gombok messzire esnek, kissé nyújtózni kell. Folyton a hátsót engedem le, odanézés nélkül az esik ujjra. Hasonlóan "távoli" a középvonalban lévő érintőképernyő, pláne annak jobb oldali elemei. Ha a belső tükröt szeretném átkapcsolni, már a nyújtózás sem elég, előre kell hajolnom hozzá. A szélvédő alsó részéről ne is tegyünk említést. Jól jön a teleszkópos nyelű ablaktörlő!
- Az első üléseknél lévő felső rakodópolc is sokkal szűkösebb, mint a Kangooban volt, egy A4 mappa már nem igazán fér el, valamelyik kesztyűtartóba kell rekkenteni.
- A kesztyűtartókban egyébként komoly "kinövések" vannak, elképzelésem sincs, miért. Mindenesetre a használhatóságukat csökkenti. Érthetetlen, miért alakították úgy a pedálrendszereket, hogy a gázpedált csak az alatta lévő mélyedés teszi használhatóvá? Ettől nem lehet műanyag/gumi-tálcát tenni a sofőr lába alá.
- Meglepetésemre nincs sminktükör egyik napellenzőben sem.
- Szokatlan, hogy a hátsó szélvédő/tükör fűtés bizonyos idő után magától kikapcsol.
- Az irányjelző végén lévő gombot megnyomva akartam dudálni (megszokás). Ez itt a médiát szünetelteti néhány másodpercre - abban az esetben, ha van élő bluetooth kapcsolat. Ha nincs akkor a hangvezérlést próbálná aktiválni, de ilyenkor nem némít. Már hiányoltam is a pause funkciót, mert a kormány jobb oldalán lévő médiavezérlőn ilyen nincs, az érintőképernyős meg túl távol esik.
- A műanyag önmagában nem zavar, azonban a kormányé igen kellemetlen tapintású és lehetne vaskosabb is - vettem rá huzatot.
Egyébként a fényezett fém karosszériaelem helyenként szerintem esztétikusabb bármely műanyagnál.
- Kedves figyelmesség, hogy néhány óra után pihenőre akart küldeni a számítástechnika. Remélem nem fajul odáig, hogy elzárja a benzincsapot, gyújtást - ha már kávét nem adott!
- Nem igényeltek bele anno ülés- és kormáyfűtést, de évtizedeken keresztül megvoltam ilyen úri huncutság nélkül. A fűtés mindenesetre hamar és jól jelentkezik. A szellőző ventillátornak van egy külön páramentesítő fokozata is, ami igen hatásos.
- Kifejezetten tetszik, hogy a hátsó támlák előre döntésével az ülőlap is előre csúszik, így teljesen sík lesz a csomagtér! Amibe rögtön vettem a madarasteszkóban 2800 magyar pénzért 120x80-as gumiszőnyeget (tizede a gyári tálcának). A gyári gumiszőnyegeket nagyon vékonykának találom, meddig bírhatják átlukadás nélkül - főleg a gázpedálnál?
- A parkoláshoz nincs ugyan kamera, de a radar elég megbízhatónak tűnik. A piros sáv & őrült pittyegés kezdete kb. 20 cm távnál jelentkezik, akkor kezdhet igazán aggódni a júzer, ha még nem szokta meg belülről a külső méreteket (látni nem, csak saccolni lehet az orrát/farát).
- A fogyasztás 120 km/h tempomatnál meglepően kevés ahhoz képest, mekkora légtömeget tol maga előtt! Síma, sík úton kb. 2700-at fordul percencént és a pillanatnyi fogyasztást huzamosan 6,5 l-re taksálja. A nyári gumikat lecseréltem négy évszakosra (Michelin CrossClimate). 10 000 km után az átlagfogyasztás 7,0 l/100 km. Nagyjából igaz a tankolás szerinti számolás után is. Így órányi városi dugóban araszolással, klímázással/fűtéssel és hűtőtáskával, pályázással tizenhét tankolás átlaga 7,18 l/100km. Teszem hozzá, hogy felhasználási módjában a "ha megyek akkor viszek" az üzemszerű. Vagy vidéki gyorsforgalmi/autópályás, vagy rövid városi (3-5 km, benne néha hegymenet) utak a jellemzőek. Ez utóbbi sem a tüzelőanyag spórolás barátja. Egy Regensburg - Óbuda út (~ 670 km) egy teli tankkal megoldható és maradt még kb. 150 km-re való benzin is a rendszer "saját bevallása" szerint.
- Dinamizmusára sincs okom panaszkodni, bár lassú haladásból, kinyomott tengelykapcsolóval kettesben megindulva rángat (lassú kanyarodásnál 1000 rpm alá asik a fordulat esetenként mintha le akarna fulladni?) - ilyenkor még gurultában is érdemesebb 1-t kapcsolnai.
A Start/Stop molyolhat, hogy megakarok állni, vagy mégsem? Ezt még betudom a tanulási folyamatainknak, ahogy a 30 €-s dajcs büntetést is (75 km/h 60 helyett).
- A jelzőtábla felismerőt eddig csak a sebességhatárokra és a feloldásukra találtam működni, kiegészítő táblával már nem. Ugyanakkor hagyományos lemeztábla hiányában is gond nélkül vette a sávok fölé belógatott villanytáblát. Nem zavarja az alkonyati /esti időszak sem.
- Jó, hogy nem villanyos, hanem hagyományos a kézifék, bár az ülésmagasság miatt kissé teherautós érzésem van használatánál.
- Jóval csendesebb belül a lényegében hangszigeteletlen korábbinál, USB-ről és kékfogról a zene is szépen szól a hat hangszórón (nem vagyok HiFi bubus). Bár egy alkalommal egy idő után feladta, amikor Bluetooth és telefonon gugli navigáció (madzagról) együtt ment. Erősen fel is melegedett a telefonom.
- Teljes pótkerék tartozik hozzá, alulról rögzítve. Remélem, hogy a kapott emelőt és kerékkulcsot nem kell használnom.
- A manuális klíma bolond módra tud hűteni, mechanikus kezelése is teljesen rendben van. A fűtésre sincs panasz, legfeljebb érdekes, hogy az autópályás sebességnél beállított hőmérséklet lelassulva hűvösebbé válik.
- Erősen gondolkodom egy alváz- és ürgvédelmen, nagyon minimalistának tűnik a gyári megoldás. Túl vagyok ugyanakkor egy elő/hátsó menetrögzítő beszereltetésén.
Összegzésül: meg fogjuk szokni egymást, de az "öreg" még hiányzik.
Hibalista
- 2021. december - még nincs hiba
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2020 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 1450 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 10000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (5) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.3/10) |