Egy Corolla sohasem hagy ott - csak legyen elég olajad bele...
Szöveges ítélet
Az 1997-2001-es Corolla a Népítéletek statisztikailag legmegbízhatóbb autója. A bibi ott van, hogy ez a generáció valójában két nagyon különböző típust takar: a kívül alig észrevehető félidei facelifttel ("piskótalámpákkal") együtt megjöttek a Toyota új, változó szelepvezérlésű (vvt-i) motorjai. Sajnos. A korábbi, hagyományos, kiforrott motorokkal állítólag nincs is gond.
Négy Honda Civic után kellett egy kompakt kombi a család bővülésekor, a régebbi Civic Aerodeckek torka már véres volt, újabb kombi akkor még nem volt Civicből. Így lett Toyota. Előzetes tájékozódás során a magyar márkafórumon mondták ugyan, hogy néha lehet egy kis olajprobléma ezekkel, de csak úgy mellékesen. A megvételkor azonban az átvizsgáló szerelők nem láttak problémát, nem volt ilyesmire utaló jel.
Az első hónapban kiderült, hogy 1000 km-enként egy liter motorolaj csúszik le a Corolla torkán. Pont mint a Vespámén. Csak az kétütemű és keverékolajozású... A magyar klub fórumán ekkor már többen is rebesgették, hogy ez nem annyira meglepő. A net (főleg angol fórumok) túrása során vált egyértelművé, hogy beleszaladtam a tutiba... Kiderült, hogy a 2001 és 2004 közti (némi eufemizmussal előszériásnak hívott) vvt-i motorok hajlamosak az olajfogyasztásra. Tervezési hibák (elégtelen kartergáz-visszavezető csatornák) és az olajlehúzógyűrűk anyagminőségi problémái együtt okozzák ezt a vidám jelenséget. Legtöbbször 50-100e km futás után következett be a baj. A Toyota előbb hárított, majd, amikor tarthatatlan volt a helyzet, meghosszabbította a garanciát hét évre, és cserélte a motorokat gariban fűzött blokkra. Ez azt jelenti, hogy elment az iszákos motor a gyárba, onnan pedig kapott az ember egy másik felújítottat, amit az átdolgozott dugattyúkkal és javított minőségű gyűrűkkel szereltek. Persze, ha a probléma nem jött ki hét éven (vagy x kilométeren) belül, vagy netalán a gazda nem hordta márkaszervizbe végig a garanciaidő lejárta előtt, ez az opció kiesett. Gondolom, mondanom sem kell, nem rügyezett ki a szerelem szívemben a Toyota iránt ettől az apróságtól. Pont ez az a korszak, amikor a csapból is az folyt, hogy egy Corolla sohasem hagy ott. Ez persze igaz lehet, csak legyen elég olajad hozzá...
Az én autóm Észak-Olaszországból került hozzánk 9 éves korában, feltehetően pont a garanciaidőn túl kibukó olajzabálás miatt szabadultak meg tőle. Kétségbeesett tájékozódás a szervizekben: egy új fűzött blokk 700e Ft lett volna (1,1 m-ért vettem az autót), 400e-ért újították volna fel a márkaszervizekben. Máshol nem is vállalták... Ekkor ajánlották a hazai klub fórumán Charlie-t, aki sok évnyi márkaszervizes tapasztalat mellett egy kis magánműhelyt visz esténként, hétvégénként, Toyotáknak. Jó tipp volt: 200e Ft-ból felújította a blokkot, gyári, új típusú, javított anyagú gyűrűgarnitúrával, gyári tömítésekkel és szimeringekkel. A trükk ott volt, hogy nem vettük meg az áttervezett, alsó hangon 100+e Ft-ba kerülő dugattyúkészletet, hanem sokéves tapasztalata alapján egy gépműhelyben átalakíttatta a meglévő dugókat. Bevált.
A motorfelújítás után viszonylag jól használható kis autó lett a Corolla. Az egyetlen nagy baja, hogy nagyon szűk - iszonyú kicsi a lábtér, vagy elől, vagy hátul. A 178 cm-em mögött alig fért el a sarj a gyerekülésben, amíg nem ért le a lábfeje az első ülés alatti térig. Hátul a két gyerekülés közé csak egy félbevágott felnőtt tud beülni. A csomagtartó meg, hiába a kombi kasztni és a viszonylag jó alapterület, nagyon kicsi, mert alacsonyan van a kalaptartó roló, fölötte ráadásul meredeken befelé dőlnek a falak.
Aránylag bonyolult, kifinomult futóművét nagyon igénybe vették a kritikán aluli budai hegyvidéki utcák, majd minden évben cserélni kellett valamit, hátsó gátlók, mindenféle összekötők, kutyacsontok, gumiharangok, gömbfejek és csapágyak fogytak el állandóan. A kipuff rendszer már a végét járta, amikor egy elkapott fatuskó megadta neki a kegyelemdöfést. Baj még, hogy bár a hajtáslánchoz viszonylag baráti áron vannak elfogadható minőségű utángyártott alkatrészek, a kombi kasztni nagyon ritka, és bár látszólag megegyezik a C oszlop előtt a másik három karosszériaváltozattal, azok Nagy-Britanniában készültek, míg egyedül a kombi Japánban. Míg a többihez lehet pl. olcsó utángyártott fényszórókat, egyebeket kapni, meg sok bontott cuccot, a kombihoz alig...
Öt évig azért elég jól kiszolgált, és ha a vételárához és korához számítom a javítási költségeket, és ezeket visszavetítem a fél évtizedre, elfogadható a kép, amit látok. A fogyasztása elfogadható (elég gyilkolósan, hétköznap reggel-este hidegen, rövid utakon ment leginkább, csak hétvégenként, és nyáron mentünk vele messzebbre). De szerelembe nem estem vele... Több Toyotám nem lesz valószínűleg... Most újra egy Hondában ülök (FR-V), ami kissé rügyezik ugyan 11 éves korára, de egyéb tekintetben hozza, amit vártam tőla...
Hibalista
- Olajzabáló motor generálja (200e Ft) - Kuplung csere (60e Ft) - Rengeteg futóműalkatrész (100+e Ft) - Kipufogórendszer felújítása (60e Ft)
Ide hordtam szervizbe
http://www.charlieauto.xls.hu/Kis magán Toyota szakszerviz az agglomerációban, hozzáértés, megértés, budapesti átadás-átvétel.Az olajevő motor generálját a többi versenyzőnél lényegesen olcsóbban, szervizkönyvbe beírva, garival végezte el, négy évvel később még jó volt.
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
https://agumis.hu/Megbízható, lelkes csapat, a nem kifejezetten típusspecifikus munkákat és a normál karbantartást, kopó-fogyó cseréket, futószervizelést és karosszériamunkákat már az egész család náluk végezteti.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2001 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 5 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 110000 |
Megbízhatóság | (5) | Vezetett km | 60000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Civic vtec-E 5gen, 5 ajtós angol | Következő autója? | FR-V |
Ennyire szerette | (5) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (4.9/10) |