A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Lada » 1200, 1300 (1970-1988)

1200, 1300 21013 

Az ítélet értékelése
4,4(8 db)

Tetoválásom ihletője

Szöveges ítélet

Történetem a szokásos "öregautós poszt" címkével is kezdődhetne, egy picit hosszabban, és pár boldog emlék felidézésével tarkítva. Egyfajta emlékeztetőnek szánom ezt, hogy idősebb koromban is visszaolvashassam, remélhetőleg kellemes perceket okozva magamnak, és az olvasóknak.

Az átlagosnál talán nagyobb autószeretettel születtem, vélhetően papámnak köszönhetően, akinek az élete ugyancsak az autózás volt. Munkájából adódóan napi többszáz kilómétert vezetett, különféle márkájú autókkal, és motorokkal is. Ám végül Ő is a Ladáknál kötött ki, elmondása szerint négy-öt darabot hajtott végelfáradásig.
Pályafutásomat én is hasonlóképp kezdtem: eleinte a család Trabantjának szerelmese voltam, mindig arról álmodoztam, hogy egyszer lesz egy sajátom is. Ám a sors keze közbeszólt, amikor bátyám kamasz koromban megszerezte a jogosítványát.. előtte is vezethettem párszor édesapám felügyelete mellett, sőt, csúszkálni is Ő tanított meg hóban, de szülői felügyelet nélkül mégiscsak más volt! Mindezt természetesen már a család új szerzeményével, egy 2105-ös Ladával.
Innentől kezdve nem volt megállás, amikor tehettük és zsebpénzünk is engedte, mentünk kocsikázni, sokszor kaptam meg a kormányt a már jól bevált mellékutakon, parkolókban. Ha az utcáról kellett beállni az udvarba, akkor sem volt kétséges, hogy ki vállalkozik eme nemes feladatra, alig vártam hogy az autó közelébe kerülhessek. Havazás és poros utak esetén pedig megtapasztalhattam, milyen is kilinccsel előre közlekedni, gázadással kormányozni, megtértem, és örökre a Ladákhoz kapcsolódtam.
Sajnos örömöm és újdonsült Lada imádatom akkor még nem teljesedhetett be, egy vétlen baleset során az autó szerencsétlenül, a családom szerencsésen járt.

Ezután pár év "kihagyás" következett, a család autó nélkül maradt. Én viszont egyre mélyebben beleástam magam a Ladás témákba, rengeteg képet és videót néztem az akkori internetes oldalakon, melyek mára már vagy megszűntek, vagy akkortájt indultak útjuknak (toljadneki.hu, ladamania.hu, duen.hu, zsiguli.hu, stb...). Megfogott a rallizás világa, az addigi autós szeretetem imádattá nőtte ki magát.

Mára már alig értem hogy tudtam élvezni az akkor letöltött képek és videók minőségét, de ez akkoriban nem számított. Naponta többször is megnéztem példaképem, Balázs Öcsi videóit, megvettem Fekete Kálmán róla szóló könyvét, és természetesen a Lada VFTS varázslók című művét is. Ámulva olvastam a 80-as évek versenyeinek hangulatáról, az akkori pilóták bátorságáról. Egyik örök kedvencemmé vált az Autóversenyzők című magyar dokumentumfilm is, mindig ámulva nézem és sajnálom, hogy egy picit nem hamarabb születtem, bár szerintem ez minden korosztályra jellemző.
Megvettem első PC kormányom is, hetekig tanultam esés nélkül végigmenni a richard burns rally pályáin, természetesen a Lada Mod-ban, első kerekeket blokkoló kézifékkel...:)

Így teltek múltak az évek, közben megszereztem a jogosítványom is, viszonylag sokat vezettem mindenféle autót és gépet, ám a Ladák sajnos mindig elkerültek, saját vásárlására pedig pénzügyi okokból sajnos nem adhattam fejem.

Utólag visszagondolva nem is volt ez baj, hiszen eleinte jómagam is beleestem a fiatalkori "tuning" csetlés-botlásaiba,én is need for speed játékokon nőttem fel, de szerencsére akkoriban még csak elméleti szinten álmodozva...

Zsiguli nélküli éveim egészen 20 éves koromig tartottak, amikor egy szép tavaszi napon papám együttérzése és "kölcsönadott" pénze egy kihagyhatatlan hirdetéssel nem párosultak. Akkortájt már nagyon sok hirdetést megnéztem, kifigyeltem melyek azok amelyekre érdemes odafigyelni, mit lenne érdemes egyáltalán megnézni. És persze addigra már kialakult az elképzelésem, csak is körlámpás zsiguli jöhetett szóba, semmi más! Vonzanak a kombik is, ám sajnos jó állapotút találni belőlük sokkal nehezebb, és drágább is általában...

A kiszemelt autót Pécsett találtuk meg, gondos idős hazaspártól, kevés kilóméterrel, ahogy a nagy könyvben meg van írva. Tehát gyorsan buszra szálltunk és még aznap elhoztuk.

Egy álmom vált valóra, kerek lámpás ezerkettes! Ráadásul okkersárga, fekete belsővel, nekem ennél több nem kellett. Rozsdamentes állapot, egykét helyen javítva, de alapjaiban véve kifogástalan állapotban. Örömöm határtalan volt, mosolyom szintén, egészen az első benzinkútig, ahol már nem indult be..de természetesen nem ijedtünk meg, sejtettük hogy csak az akkumulátor merült le a sok állásban. Egy gyors betolás, és élveztük tovább az utazást hazáig, mosolyom új erőre kapott, és a mai napig megmaradt ha beülök az autóba. Az pedig azóta sem hagyott cserben, igaz hogy nagyon sokszor elromlott már, de az út szélén még sosem hagyott, ha kellett két-három hengerrel is de hazavitt. Maximum nem akart beindulni már az út elején, de akkor ha kellett még magamat is betoltam!

Immáron már négy éve, hogy használom. Imádom és élvezem, a rosszat pedig próbálom elfeledni. Sokat szereltem, folyamatosan építem, próbálom ízlésem szerint formálni, a visszajelzések és magam szerint is ízlésesen, a lehető legigényesebben.

Kívülről például nem is szeretnék hozzányúlni, egy leheletnyi ültetésen és szélesebb felniken kívül mást nem módosítottam rajta. Bár azért volt nagyfelni korszakom is "mélyládával és nagy zenével", jellemem már úgy gondolom sokat javult, a neon és boyracing korszakot is sikerült végül is messziről elkerülnöm. Az autó belsején is apróbb módosításokat közöltem csak, beépítettem a szép 1500-as kereklámpás műszerfalát, hosszított alumínium váltókart esztergáltam, és mivel élvezem a zenehallgatást is, egy jobbfajta pioneer-blaupunkt-jbl felépítésű hangrendszert szereltem be. Szerintem szépen szól, ennél több nekem nem kell. Az üléseket szeretném még kicserélni dönthető kagylóülésekre, valami "kényelmesebb" fajtára. Egyébként kinézetre szerintem ennyi bőven elég, inkább a tartalom a fontos!

Annál pedig ha jobban belegondolok talán már egy olyan alkatrész sincs amihez még nem, vagy ne kellett volna hozzányúlnom. A ráköltött összeget természetesen ki sem merem számolni, a beletankoltat bepig főleg..és messze még a vége. Ahogy számoltam és olvasgattam, manapság 2 millió forint alatt nehéz tökéletes állapotú, erősebb autót építeni. Hisz a minőséget meg kell fizetni, főleg ha el akarjuk kerülni az utángyártott alkatrészekből adódó komplikációkat.

Ez a legnehezebb. Régebben még egy Lada nem volt nagy szám, az alkatrészek beszerezhetősége és minősége is egyaránt könnyebb volt. Immáron közel 12 éve figyelem a ladás oldalakat, hirdetéseket, az árak rohamosan mennek felfelé, egyre nagyobb romhalmazokat árulnak hihetetlen összegekért. Az alkatrészekről nem is beszélve, a gyáriakat lassan lehetetlen lesz megszerezni. Ráadásul előre kell betárolni, mert ritkán kerülnek fel új, gyári alkatrészek elfekvő készletekből, sosem akkor, amikor kéne.
De emellett pedig jó dolognak tartom, hogy egyre több minőségi tuning alkatrész létezik már a Ladákhoz is. És itt nem az elvetemült tuningra gondolok, mint angel-eyes lámpák és társaik, hanem az erősített, igényes alkatrészekre (legfőképp futómű, fék-, és erőátviteli rendszer, hisz a nagyobb teljesítményhez ez alapvető feltétel).

És hiába költ az ember karosszériázásra is, az új utángyártott lemezek gyorsan tönkremennek, pár év és kezdődhet a procedúra előről.
Ezért is nézik az embert bolondnak, hogy miért költ ennyit egy Ladára... Pedig már eljött annak is a kora, hogy egy szép példányt ritka dolog az utakon látni, az emberek megfordulnak egy szép darab láttán.

Bár sajnos az én autóm fénye is megkopott már, és a rozsdamentes állapot sem igaz, az utcán egyre többen fordulnak utána és dícsérik meg. Ezért is szeretem, nomeg az életérzésért, amit ad. Csak sajnos meg kell találni a kompromisszumot is. Ha az embernek szép és erős autója van, sajnálja nyúzni.. Arra kelleni egy játszós autó is, aminek nem baj ha törik, avagy nem akkora. És úgy vettem észre lassan felnő az a generáció is, akiknek fiatal korukban a család ilyen autókkal utazott, és mára már tehetős vagyont halmoztak fel. Ők már például nagy összegekért vásárolják meg a szebb darabokat, elkezdődött az igazi Ladás veterán-korszak. Erre tökéletes példa a veteranzsiguli.hu internetes oldal is, mely nemcsak itthon, de nemzetközi szinten is egyedülálló, a legigényesebb autókkal és gazdáival büszkélkedhet szeretett hazánk.

Visszatérve az autómhoz, a mindennapos használat sem tesz jót neki. Az öreg vas fárad, hiába vigyáz rá az ember. Szeretném ha a közeljövőben már csak a garázsban pihenhetne, és csak szép időben, hétvégenként kerülnék vele egykét kört, örömautózás céljából. Mert szolgált már eleget, megérdemli hogy méltóságteljesen, csak a neki való időben használjam, de akkor nagyon.
Talán most elnyeri méltó jutalmát, és második autóként lesz használva, garázsban fog pihenni. De addig is míg ez az idő eljön, folyamatosan készülök, és szervízelem, próbálom jobbá tenni. Mert szépen lassan gyűlnek a felhők fölötte, közeledik egy kiadós karosszériázás és fényezés...

Mindent összevetve szerintem egy igazán szép és jó autó, ha odafigyelünk rá akkor pedig meg is hálálja. Egy életérzés vele közlekedni, olyan ember még nem volt aki azt mondta volna egy-két kör után, hogy neki nem tetszik. Bár tudom ez sok autóra ugyanígy igaz, amelyikre kellőképpen odafigyelnek. A pénz pedig ígyis-úgyis elmegy mindegyikre, akik ezt olvassuk mind autós-lelkek, nem, vagy nem mindig sajnáljuk rá.

Hibalista

- Sajnos minden, ami már az utángyártott alkatrészek silány minőségének köszönhető. Ezek többnyire az elektronikai alkatrészekre jellemzőek, mint megszakító, gyújtáskapcsoló, feszültségszabályzó, az önindító-, illetve a generátor komponensei. - - Emellett a teljesség igénye nélkül, meghibásodás és az ízlésem szerint cserélve lettek: - motor és kapcsolódó alkatrészeinek felújítása, cseréje - komplett erősített futómű beépítése - kisebb rozsdásodások javítása - beltér módosítása ( 1500-ös műszerfal, hosszított váltókar,fso kormány stb..) - krómozott alkatrészek cseréje szebbre ahol kellett - kerekek és gumik

Ide hordtam szervizbe

Janibácsi, akinél precízebb és alaposabb autószerelő mester nem is létezhet, munkája mindig kifogástalan.

Értékelése: 10

Másik szerelő értékelése

Jómagam és barátaim, hisz nincs jobb egy baráti társasággal történő szerelésnél, főleg ha még az ember párja is segít :)

Értékelése: 8

Képek az autómról

Fenntartási költség (7) Évjárat 1983
Kényelem (6) Használati időtartam 4 év
Teljesítmény (7) Km vásárláskor 80000
Megbízhatóság (6) Vezetett km 40000
Szerviztapasztalat (8) Átlagfogyasztás 9 l
Előző autója? Következő autója?
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (7.9/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Lada 1200, 1300 1970

További ítéletek (141 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)