Kis vasgyúró Jaffa
Szöveges ítélet
Hát mit ne mondjak beleszerettem... Persze a szerelem nem esett nehezemre, miután gyakorlatilag a családom minden tagja Fordokat használ (a PR munkáért kérem Fordéktól a jól megérdemelt jutalmamat...hmmm mondjuk a bankszámlámra). Sajnos a vásárlás kényszer? okokkal kezd?dött, miután az el?z? kisáruszállítót (ami egy Ford Escort Van volt 1,6 D) derékba kapta egy kedves cimbi, aki a "énvagyokaleggyorsabbmindenkiféljen" mentalitással közlekedett a magyar ugar útjain. De korosodó mivolta ellenére megvédett az öreg harcos. Bánkódtam utána, de mivel autóra szükség volt, s a forgalmi lejártával úgy is lejárt volna szegény öreg mandátuma is, ezért gyors cserére szántuk el magunkat. Jaffa, ahogy drága jó édesanyám elnevezte (idézet:"mert ránéztem, és olyan kis Jaffás" -fogalmam nincs honnan vesznek a n?k ilyen kódneveket), ott várt már minket a kereskedés udvarán, s az átvétel el?tt szemezgettünk már egymással, mivel közel s távol egyetlen másik Van sem volt a közelében. Persze az alapadatok nem valami nagyratör?ek 68Le "egynégyes", de hát nem lehet nem szeretni egy ilyen bumfordi csöppséget... Olyan kis mokány szemb?l, pláne leguggolva el?tte... Talán tényleg csak a barátom Mini Cooper-je az, ami legalább ennyire "terpeszt" az úton. Aztán lehet, hogy csak bebeszélem magamnak. Nosza, bepattanás, és jön az újabb döbbenet: elférek... Nem is akárhogy! Az igazsághoz hozzátartozik mind a 193 centim és a jó magyar mázsányi súlyom. Tudom, ez két üléses, kisputtonyos, de tény, hogy iszonyatosan leveg?s belül a kategóriáját tekintve, és az is elmond mindent, hogy leghátsó állásba még nekem is messze vannak egy cseppet a pedálok.
A felszereltséget nem érheti panasz, ugyan egy biztonsági csomagot beleválasztottunk, de kérem ez mégis csak egy áruszállító, és költségkímél? kisautó, úgyhogy az egyébként szerintem versenyképes alapárba azért egy vezet? oldali légzsák, immobiliser, hátsó f?tött szélvéd? ablaktörl?vel, ja és kérem ABS az bizony járt. Ehhez jött itt a klíma, elektromos ablakemel?k, távirányítós központi zár, és a m?szerfalon szanaszét dobált zenedoboz, ami áruszállítóhoz képest egész finoman szól (na azért ne Bose vagy Bang&Olufsen), de hallottam én már ezerszer táskarádiósabb hangzást is új autókban. Vicces dolog volt, hogy aki eddig nem Ford mili?be autókázott, az mind csak kereste, hogyan lehet bezárni belülr?l. Hát igen, a nyitókart lökni, nem húzni... :)
Mély, baritonos orgánumomtól teljesen környezetidegen magas hangú sikkantások hagyták el torkomat, mikor a váltót próbálgattam. Ach, mein Gott... Ezennel kijelentem, hogy a többi hasonló kategóriájú kisautó moslékkavaróját tervez? gárda minden emberét kötelezném, hogy az ágya végébe egy ilyen váltót szereljenek fel, hátha éjjel megálmodják, hogyan is kellene egyszer?en jót csinálni... Határozott, jól megvezetett, sosem akadó, igazi katt-katt feeling? váltókar, amit minden, a manuál váltót kedvel? jóérzés? autós pajkosan kidugott nyelvvel, és csillogó szemekkel rámol egyik fokozatból a másikba. Néha csak úgy. Csak élvezetb?l. Jónéhány nagyobb autónak is becsületére válna egy ilyen szerkezet.
Motor: azt kellene mondanom, hogy a leggyengébb láncszem, pedig mégsincs így. Persze, hogy nem fejletép?s, de jónéhány 1,2-es 1,4-es és bálnább test? vagy régebbi 1,6-os kollega is lefiggyedt szájjal vette tudomásul, hogy a nyomaték kérem, az nyomaték. A motor sajátja, hogy 2000 alatt szinte nincs élet, ahhoz a kellemes hátbataszajtáshoz képest, amit e fordulat elhagyása után érez az ember, s ha a sors úgy hozza, nem haragszik meg, ha csak 4500 körül vált el az embergyereke. Tempózáshoz viszont ajánlott nem elejteni a fordulatszámot 2000 alá. Fogyasztás biztos hogy lehetne kevesebb, de ezzel az autóval nem lehet öregurasan közlekedni kérem, mert az embert újra és újra várja a "katt-katt, juhéé"-t... Komolyan, mint a gyereknek a játék. Az i bet?re a pontot mégiscsak a futóm? és a kormányzás teszi fel. Jó nyári gumikkal, 15 colos könny?fém felnikkel, a kis kanyarvadász ördögöcske maga, szép (egyébként kifejezetten jól álló) fehér színben. Ezt leírni nem lehet, kéretik mindenkinek megcélozni egy szerpentint, avagy elmenni egy olyan városba, ahol a körforgalomgyártásból sportot ?znek (lásd Szombathely). Állítólag az áruszállító változat hátsó rugós tagjai a polgári változatoknál 10%-kal keményebbek, amit?l ez a kis ördi Jaffa úgy teszi oda magát a kanyarokba, ahogy Federer a vonal mellé a fonákegyenest. Hibátlan, komolyan mondom.
Fékekr?l annyit, hogy hiába dobfékek éktelenkednek hátul, a lassulás határozott, ha kell, mellbevágó, érezhet? nyomásponttal és jó adagolhatósággal, bár Kedvesem szerint tiporni is kell, mondjuk én nem vettem észre... Bár ha belegondolok, én néhány francia autón nem tudok fékezni, mert vagy nem lassulunk eléggé, vagy egyb?l megfejelem a kormányt, szóval az túl könny? az én 45-ös talpacskámnak.
Hibának talán azt tudnám felróni, hogy hidegebb id?ben egyszer-kétszer el?fordult, hogy megfelel? izzítás után sem indult els?re pöccre, de az önindítót nem engedi a kis okos egyszerre sokáig forgatni, hiába is tartja az ember a kulcsot... :)
Csillapíthatatlan "verbális szélgörcsöm" egy jó hosszú mondókát eredményezett, mindenkit?l én kérek elnézést.
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy e mellett egy másik márka másik nagyobb kategóriájú autóját használom, de ide nem lenne illend? leírni. A lényeg, hogy mindig jókedv?en és mosolygósan szállok ki ebb?l a kis csöppségb?l. S a gondolat, ami motoszkál-bújkál-dörömböl néhanapján: jajhalenneegy ST-m ebb?l...
Hibalista
- Eddig semmi az ég egy adta világon nem romlott el rajta, de Murphy-t?l félek, s ha e sorok után visszaülök, rettegve várom, mi hullik szerteszét rajta...
Ide hordtam szervizbe
Gyári szervíz, ahol a levehet? vonóhorgot és az ezzel járó vizsgáztatást sztahanovista munkatempót ígérve is 2 napban határozták meg... Juhééé!
Értékelése: 5
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2004 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 16700 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Escort Van | Következő autója? | fránya Freud:ebb?l egy ST-t vennék,ha tehetném |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.7/10) |
