A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Ford » F-Series

F-S F-150 5.4 Supercab 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Ha kell az erő..

Szöveges ítélet

Régóta szemezek a kategóriával, de eddig nem volt rá – munka miatt – szükségem. Az építőipar felfutásával azonban az addig mellékesként űzött ingatlanfejlesztést főállássá változtattam, s társasház építési projektem miatt szükségessé vált egy kisteherautó beszerzése. Meghúztam egy határt, amennyit erre költenék, s elkezdtem nézegetni a kereten belüli, tizenéves, Eu.i piacos, japó pickupokat. Több havi keresés után feladtam, mert csak lógó belű, szétrohadt aljú, nagyon szakadt járgányokat találtam, hiába kerestem országosan. Az építkezést végül úgy kezdtem, hogy az ügyinézésre (s ingázásra, napi 150 km) vettem egy dobozos kisautót (https://nepitelet.hu/autok/ford/fiesta_2001/sport_van), nagyobb cuccok transzportjára meg a családi egyterűt használtam, bérelt nehéz utánfutóval (https://nepitelet.hu/autok/volkswagen/sharan_1995/csaladbarat/). Ez a szisztéma működött szerkezetkész állapotig, de aztán túl sok lett a szállítanivaló.. sz’al megint elkezdtem keresgélni.
Először most sem akart összejönni, de aztán kiterjesztettem a keresést a szgk. kategóriára is, s így bele akadtam ebbe a pickupba. Itthon jellemzően hobbiautónak tartják, ezért nem a haszonjárművek közt hirdetik őket. Megnéztem, megtetszett, átnézettem egy márkafüggetlen szervizben, rendben volt, úgyhogy megvettem.
Első benyomásom az volt, hogy nagyszerűen belátható a fülkéből a (6m hosszú) kocsi, ki is vetettem az össze-vissza csipogó parkolóradart. A második pedig, hogy szuper a hangja. :-)
Mindjárt be lett dobva a mély vízbe, s a melóban nagyszerűen helyt állt. Úgy vitte a raklap cementet (1.4t), mintha semmi nem lenne a platón. Ha meg nem akart kijönni a felázott, csőfektetés miatt össze-vissza ásott udvarról, csak egy kattintás a terepváltón, s megszűnt a gond.
Ez a legnagyobb (5.4) motoros, s legfelszereltebb (Lariat) ebben a generációban (10.), efelett csak a speckó (Ligthning, Harley) modellek vannak. Az ereje kellemes, de a 4 hosszú fokozattal rendelkező váltót nem szeretem, sokkal jobb lenne egy tiptronicos, minimum 6 fokozatú egység, rövidebb, jobban elosztott első fokozatokkal. A felezőt bekapcsolva persze ez változik, vicces, hogy milyen hamar leforog kövér gázra. Városban érdemes kiiktatni az overdrive-ot, mert akkor több a motorfék, s a 3. fokozatot zárja le.
Jellegének megfelelően alacsony fordulatszámon jelentkező nagy nyomatékra van hangolva, padlón is elváltja 5000-nél a fokozatokat (4500-hoz tartozik a legnagyobb teljesítmény). Emiatt már alul is erőteljesen szól, nem kell a jó hanghoz pörgetni. Dolgozni is jellemzően 1300-1700 fordulat közt szokott, 130-nál forog 2000-et. S ez semmit nem változik, ha ráköt az ember egy trélert, s autót vontat. Sőt, a fogyasztás se. :-) Ez utóbbi – gázból – 18 liter vegyesben, de úgy, h 17 alá, s 19 fölé még sohase ment.
Egyszer, 1m3 homok hazafuvarozása után a kipufogót lefittyedt állapotban találtam, alánézve kiderült, h ki volt rohadva, s szétesett. A közeli kipufogó szervizben gyorsban rátettek egy rendelkezésre álló dobot (csak középen van egy nagyobb gyűjtődob gyárilag), hogy lehessen használni, én pedig megkerestem a Dinamit-Dob-ot egy új kipufogó készítésére. Legyártották nekem a gyári specifikációk alapján, hang szempontjából pedig közepesen halk, de szép V8 orgánumot kértem. Elkészült, próbálgattam, tetszett a hangja, de felhúzott ablakkal alig hallottam.. Úgyhogy visszavittem egy kis módosításra. Nem tudom mit csináltak vele, mert nem éreztem hangosabbnak, de vhogy más hangok is megjelentek a hangképben, s így lett tökéletes. Sanszos, h megfázhat a fülem, mert télen is lehúzom kicsit az ablakot, hogy jobban halljam. :-)
Még a megvételkor jelezte az eladó, hogy röviddel az eladás előtt ki-ki hagyott az egyik henger, elvitte szervizbe, de nem találtak semmi problémát akkor.. Nálam is csinálta egy-kétszer az elején, én pedig mentem vele egy vidéki kört csak benzinnel, s akkor megszűnt a probléma. Aztán egyszer nagy esőben jöttem haza, s újra előjött a jelenség. Más népítéletekből kiderült, hogy pár utcára van tőlem a Gyürki és tsa USA autó szerviz, így bejelentkeztem egy javításra, s ha már ott van, gyertyacserére. Kiderült, h a kérdéses hengernél rohadt nagy dzsuva van a gyertya körül, elmondásuk szerint alig bírták kikaparni.. Azóta nem jelentkezett a probléma.
Ajánlottak nekem egy automata váltó szervizt (Korcz és Tsa), mert rá akartam nézetni arra is, nagyobb fordulaton való váltásnál kis rántást éreztem működés közben. Megvolt a próbakör, s azt a verdiktet kaptam, hogy sok tulajdonos örülne ilyen jó váltónak, viszont kalibráltassam be a gázrendszert (benzin-gázos a kocsi), mert túl szegény keveréket jelez a computer. Ugye a váltó gázállás pozíciót használ a váltáshoz, s így nem stimmel a dolog. Megkerestem ez ügyben az LPG Doktort, kértem időpontot. Meg is lett a kalibráció, azóta tényleg szebbek a váltások.
Ki kellett cserélni műszakira a (15 éves) gáztartályt, kijavíttattam pár fényezési hibát, plusz kellett egy-két apróság, tükörkapcsoló (nem ment), ilyesmi. A hátsó gumik gyagyásan voltak elkopva, szélén volt vagy fél centi profilmélység, mely a közepén lecsökkent, mintha túlfújva jártak volna vele, vagy nemtom. Egy ideig nézegettem, de nem tetszett, úgyhogy vettem rá egy pár új gumit ugyanebből a márkából, csak az újabb generációt (General Grabber AT3), s felcseréltem őket, előre kerültek. Ez vegyes (épített út és terep) használatú, 4 évszakos terepjáró gumi, ezen már hópihe is van. Amikor leesett egy kis hó, s megfagyott, csináltam pár fékpróbát, s meglepően hamar megállt a 2.5 tonna, érzésre hamarabb, mint a Fiesta..
Vettem egy garnitúra hóláncot is, de még akkora hóval sem találkoztam második éve, hogy az összkereket be kellett volna kapcsolni.. Nem baj, nyáron is jól jöhet, ha sár van.
A kasztnin sehol nincs rozsda, az alvázon láttam kezdeményt, úgyhogy elvittem a TTF alvázvédelemhez. Lepucolták, átnézték, s azt mondta a tulaj, h van itt-ott felületi rozsda, le is lehetne savazni róla X összegért, de ő még magának is csak akkor csinálná meg, ha biztos lenne abban, hogy 10+ évig megtartja, mert mostanában nem fog elrohadni, eléggé túl van méretezve. Ill. ajánlotta az évenkénti alvázmosást, tavaszonként.
Családi nyaralásra is befogtuk, elfér a platón minden, kis-nagy bicikli, mobilgrill, ami kell. Nem duplakabinos a kocsi, hanem elöl teljes értékű ülőhely van, a második sor meg amolyan pótülés (Supercab), de így hosszabb a plató (2m). A kölkök meg úgyis gyerekülésben ülnek, egyelőre jó ez a méret.
A kocsi 3 évesen került be az országba, s 13 évig egy kézben volt, láthatóan volt gazdája. A futása kilométerben alig lépte túl a 150000-et, ez látszik is, nagyon jó állapotú a beltér, a pedálokon kopásnyom sincs. A kormány bőrözése viszont kopott, van is rajta egy kormányvédő, amit alapban utálok, de ide nagyon jól passzol a színe, meg a ducisága (gyárilag viszonylag vékony a karima), úgyhogy egyelőre marad. S majd megkérdezek egy bőröst, h meg tudja e ilyen vastagabb karimájúra csinálni.
A terepváltó szerencsére karos megoldás, aminek igen örülök, mert már ebben a generációban is lehetett a tekergetős kapcsolót kérni. Ami vagy működik, vagy nem, s utóbbi esetben lehet vastagon tejelni..
Ahogy a leírtakból leszűrhető, a kocsi jól bevált, szereti az egész család. A kölkök minidig kikövetelik a plusz gázfröccsöt leállítás előtt.. :-) A rugózási komfortja nyilván nem olyan, mint egy személyautóé, de nem is annak használom. Amikor meg kérdezgetnek róla, s mesélem, h milyen jó vele dolgozni, meg hogy mennyi terhet bír könnyedén, akkor meg csak néznek, az emberek többségének ez a full size pickup méret hobbijármű, nem melós. Itthon ritka, pedig az USA-ban régóta a legnagyobb számban eladott kocsi, s amin meglepődtem, hogy globálisan a második helyezett (első a Corolla), ha minden típust nézünk, ami B kategóriával vezethető.
Lecserélni akkor fogom, ha már kicsi a hátsó traktus a gyerekeknek, s dupla kabinost nézek majd. Az F-250-hez kínálnak V8 dieselt is, akkor a gáztartály helye is felszabadul.. viszont az merev tengelyes elől is, én meg azt már kényelmetlennek érezném, bár ez sem egy kanyarbajnok. Soha nem volt még olyan autóm, amiben teljesen ki tudtam volna nyújtani a lábamat (magas, hosszúlábú alkat vagyok), ez erősen növeli a komfortérzetemet utazáskor.. egyelőre marad. :-)

Update 1: Megtörtént az első tankolás a gázrendszer újraprogarmozása után, 15.5 liter lett 100-ra a fogyi.. Erősen csodálkoztam, mer ugye állítólag szegénykeverékre volt előtte állítva (dobott is emiatt CE-t), most a második tele gáztank pedig 16 literre jött ki 100 kilométerre.. Úgyhogy még a fogyasztás is több, mint 10%-ot csökkent a kalibráció után, ezek szerint érdemes időnként elvégeztetni.
Voltam Kecskeméten a Fell Ser Kft.-nél kormánybőr ügyben. Azt mondták, h olyan vastagra nem tudják a kormányt, mint most a kormányvédővel, de tudnak a bőr alá tenni egy 1.5mm-es gumit, úgyhogy vastagabb lesz, mint a gyári. Leszedést nem vállalnak erre a típusra, úgyhogy majd a szerelőmmel kell lecibáltatni.. De még rá kell dumáljam magam, mert megszoktam a mostani karima vastagságot.

Update2: Csak elvittem a kormányt bőrözésre, szervezős volt, mert meg kellett beszélni a szerelővel, a bőrössel, s még anyámmal is, h adja ide a kocsiját a fuvarra.. de végül csak összejött. Nagyon frankó lett, találtak olyan szürkés bézses árnyalatú bőrt, ami pont passzolt színben, kicsit luxusautós lett a világos kormány. :-)
Elmentünk a kocsival a tengerpartra, term. csurig rakva a platót a sok cuccunkkal (2 kisgyerekem van), hosszútávon is jó benne utazni. Pont határeset a magassága a fizetőkapuknál (193 cm), érdemes volt megpakolni a jobb árhoz. :-)
Egyszer betolattam a szántóföldre, elforgott a hátulja, s hiába kapcsoltam az összkereket, nem kapcsolta rá az elejét. Átnéztem a dolgot (minden fenn van Youtube-on), kiderült, h ok, h karos a kapcsoló, de az összkereket vákuummal kapcsolja, s az egyik szelep kuka.. (a bowdenes kapcsoló is teljesen jó lenne, csak gondolom nem elég elegáns). Szerencsére gond esetén kézzel is át lehet billenteni a kart az első diffin.. Megrendeltem az alkatrészt, kicseréltem, még mindig nem jó. Villanyos szerelő megnézte, s talált még egy kapcsolót az osztóművön, ami a visszajelzőt is kapcsolja. Kicseréltem, mostmár ok. Elég pazarló a cucc, mert nem kapcsolja le az első kardánt, meg a féltengelyeket a kerékagynál, s ez ugye többletfogyit okoz.. de pont ezért lehet kézzel is bekapcsolni, mer egyszerű. A köv generációnál a kerékagyban van a vákuumos kapcsoló, ahhoz már nem férni hozzá kívülről.
Hallottam vmi búgást menet közben, elvittem szerelőhöz, aki átnézte a futóművet, s talált jó pár lógó alkatrészt (kormány gömbcsuklók kívül, belül, Pittman kar, alsó segédkitámasztó, stb), ezeket mind kicserélte, a hátsó féken is volt vmi felújítandó, lecserélődött a fékfolyadék is. Most még fékbetét upgrade-re készülök, mert szeretnék még jobb fékhatást, s rendeltem új betéteket, ami elméletileg a legjobban fog. De előtte még felszabályoztatom a tárcsákat.. Ill. kis szépészet van még tervben, mer találtam 1-2 rozsdapettyet a kasztnin.

Update3: Megvolt a fék revízió, alig volt kopott a benne levő betét, a tárcsa is csak kicsit vállas, de akkor sem az igazi. Vhol olvastam, h minden betét csere előtt fel kellene szabályozni a tárcsát, itt gondolom ez nem történt meg.. Elvittem a tárcsákat a Jármű mechanika Kft-hez, ahol egy szolidabb összegért nem csak felszabályozták, hanem le is festették őket, úgyhogy újként kinézve hoztam el, meg lehetett várni a műveletet. Itthon beraktam a korábban rendelt, nagyobb fékhatást biztosító (semi metallic) betéteket (2-2 csavar), s tuti lett. Nem is erős fékezésnél érezni a különbséget (jobban meg kell taposni, mint egy átlag autót), hanem kisebb fékezéseknél sokkal jobban megfogja a kocsit. S persze semmi ütés.
Most az összes olajat cserélem le (motor, váltó, diffik, osztómű), kitúrtam a Fordos specifikációnak megfelelő Mannol olajakat, s már neki is álltam. A váltón nincs leeresztő csavar, le kell venni az alsó deklit, az takarja a szűrőt. A hátsó differenciálművön sincs, azt elméletileg nem kéne cserélgetni, de bizonyos fordulaton van kis búgása, gyanítom, h előzőleg nem került bele az az adalék, ami elő van írva a sperr csendesítésére, megrendeltem azt is, s csere (le kell szedni a hátsó fedelét). Azt tapasztaltam eddig, hogy minden teljesen logikusan van összerakva, s igen könnyű szerelni, jól hozzáférhetőek a dolgok. Most a pár kis, kezdődő rozsdásodás javítása jön, szóltam a fényezőnek, amint lesz ideje, kezdi.

Hibalista

- Tükörkapcsoló, 7-es henger gyújtáskimaradás, gumi, tartálycsere

Ide hordtam szervizbe

Gyürki és Tsa.Kenik-vágják az amerikai autó témát, ide viszem ezután is, ha gond lenne.

Értékelése: 10

Másik szerelő értékelése

Korcz és Tsa.Egy fillért sem fogadtak el a diagnosztikáért, pedig vagy fél órát biztos ott voltam, próbálgatva..

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (5) Évjárat 2002
Kényelem (7) Használati időtartam 2 év
Teljesítmény (8) Km vásárláskor 148000
Megbízhatóság (8) Vezetett km 13000
Szerviztapasztalat (8) Átlagfogyasztás 16 l
Előző autója? Fiesta SportVan Következő autója? F-150, 12 gen, 6.2 V8
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (7.9/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Ford F-Series

További ítéletek (7 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)