A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Fiat » Linea (2006-2013)

Linea 1.4 T-JET 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

A háttérben rejtőzködő, családi ár-érték-erő bajnok

Szöveges ítélet

Szöveges ítélet

Jó érzés a népítélet élmezőnyébe tartozni!
Nálam talán többen (civilek) nem igen írtak ítéletet autókról.
Ezt persze alátámasztani nem tudom. Az is lehet, hogy van nálam szorgosabb író is.
Én azonban mindig is érzelmi oldalról közelítettem meg e témát.
Mi sem bizonyítja jobban mindezt, mint a véleményeim:
http://nepitelet.hu/autok/isuzu/gemini_1985/feltetlen_bizalom_a_japan_autogyartasban/

http://nepitelet.hu/autok/fiat/bravo_brava_1995/fabrica_italiana_automobili_torino._egyeb_kerdes/

http://nepitelet.hu/autok/rover/600_1993/angol_griff_madar_japan_labakon/

http://nepitelet.hu/autok/ford/focus_2004/objektiven_henry_ford_a_vilag_miatt_forogna_a_sirjaban._egy_4-es_osztalyzatu_auto./

http://nepitelet.hu/autok/chrysler/sebring_2007/amerikai_anyahajo_europanak_gyartva/


És még jó pár nálam megfordult autóról nem is fejtettem ki a véleményem. Nagyképűségből linkeltem ide ezeket? Simán.
De büszke vagyok rá.
Ahogyan annak idején nekem is nagy segítséget nyújtott mindig az autó kiválasztásban, úgy titkon remélem, hozzájárulhattam mindezzel a népítélet.hu valódi funkciójához; pro és kontra az adott típusról.
Persze közben az írásaimban benne vannak egy ifjú, fafejű tinédzser felnőtté (családapává) avanzsálásának mozzanatai is. Jó érzés visszaolvasni mindezeket, és látni, 10-15 évvel ezelőtt hogyan vélekedtem az autózásról. És persze hogy a világ is ilyen, viszonylag rövid idő alatt mennyit is változott. 15 évvel ezelőtt azt hittem, a 120-as skoda az etalon tanuló autó, ahogy a nyálam kicsordult minden egyes alkalommal, amikor az E39 BMW-t megláttam. Tavaly pedig túladtam egy ilyen "jujjdeszuper”, halhatatlan és sérthetetlen BMW-n, miután az ifjúkori álmom teljesülése (egy E39 beszerzése) után röpke 1 év alatt rájöttem, ez az igényes mártíroknak való. Az időmilliomos és kötél idegekkel rendelkező autóstársaimnak, akik eltűrik, hajlandók tudomásul venni, hogy egy ékszíj csere (görgőstül) is 70.000 Ft alatt nem úszható meg. És hogy egy picit komolyabb futómű felújítás 200.000 Ft-nál kezdődik... És még sorolhatnám.
Barátom nem olyan régen azt mondta: „Egyszer megírhatnád, hogy a Rover 600-tól hogyan vezet az út a Chrysler Sebring-en és a Mitsubishi Outlander át az 1.3 Mjet Punto Evo-ig!”
Nos, kedves barátom; a Punto EVO az csak az út kezdete volt.
Azt érzem, hogy most célba értem.

Kronológia:
- 120-as skoda(1986)- szuper tanuló autó, az összes havon ökörködés, optikai és motor tuning végrehajtása, amit egy 55 LE gyári motorból ki lehet hozni közép-, majd fősuli mellett a diákhitelből 4 év alatt. (Így is készült fotó arról hogy az átalakított motorral 185-el hasítunk az M7-esen.!) Sajnos anyagi okok miatt nem tartottuk meg, mikor eltört a kuplungja. Ma már bánom.
- Isuzu Gemini, 1.5 TD (1988). - Semmit nem kapsz hozzá, amúgy a világ egyik legmegbízhatóbb autója. Szétporlad a kocsi, a motor még akkor is csak megy.
- Suzuki Swift 5 ajtó, (1998) 1.3. - Megbízható, igénytelen autóra volt szükségünk ALKATRÉSZELLÁTÁSSAL. Tökéletesen kiszolgált, de halálfélelmem volt benne.
- Rover 620i (1998). - Ha nem rozsdásodna és öregedne, még mindig meg lenne. (Honda Accord A-tól Z-ig az egész kocsi).
- Chrysler Sebring (2007). 2.0 benzin, 155 LE. Made in USA. Luxus a köbön. De csak a látszat. A műszaki megoldások szerények. De a kényelme és tágassága a mai napig hiányzik.
- Mitsubishi Outlander (2003) 2.0 benzin, 133 LE, 4X4. Szerettünk volna egy megbízható, magasan ülős izét. Hát, ő volt a bizonyossága annak, hogy a kínálat legaljáról NEM SZABAD AUTÓT MEGVENNI! Hiába japán, ha az előző tulaj kb lesz*rta az autóját. Élhető autó szintjére való felhozatal után viszonylag szerencsésen kiszálltunk belőle anyagilag. Maga a típus egyébként nagyon jó!
- Fiat Punto EVO 1.3 Mjet (2011) (95 LE, 200 Nm!), imádtam a rugalmasságát. Turbo lyuk? Ismeretlen fogalom a régi 90LE Mjet-hez képest, és max 5.5 fogyasztás. Csak és kizárólag a hátsó üléssor és csomagtartó mérete miatt váltunk meg tőle. Meg akartam egy BMW-t, bakker!
- BMW E39 kombi 525i automata (2000 évj. 192 LE). Wooooow, az álom beteljesülése! Hamar rájöttem, hogy kizárólag második autónak alkalmas; ha állnia kell, attól még a családnak mobilizálódnia kell egy elsődleges autóval. Ezt viszont már nem tudtam megteremteni. Fájó szívvel, mégis megnyugvással adtunk tovább rajta.
- Fiat Linea 1.4 T-Jet. Nos, kérlek! Minden dízeles és szívó benzines autón nevelkedett embernek ajánlom, próbáljatok ki 1.4 T-Jet-et! Mindegy, hogy miben! (a Punto-tól, a Bravo-n, át, Lancia-kba, Alfa Romeo-kba is szerelik!)

Nade, mielőtt előre szaladunk, az előzmény:
A BMW eladása után kevés km-es, megbízható, kevésbé igényes (hagyjuk a prémium kategóriát) autót szerettünk volna.
FIAT; imádtam a Punto EVO-t. De pici volt.
Bravo? Ugyanabban az árban 2-szer annyi km, vagy 5 évvel idősebb. Olasz vonalnál maradjunk; Lancia: drága.
Alfa? No way. Igénytelen autót kerestem.
Na várjunk csak, itt a Linea. Valójában Punto, csak puttonyos; nagyobb méretű popsival. És olcsóbb, mint a Bravo. Na nézzük.
Először dízelt akartam, a Punto EVO-ból kiindulva az 5 LE különbség nem lehet probléma. (Linea: 90LE, Punto: 95.)
Kinéztünk egy fekete, Emotion (legmagasabb!) felszereltségűt, hátsó ablak rolós, digit klímás, tolató radaros, krómbetétek kívül, stb. Nagyon beindultunk rá. Próbakör; azt hittem hogy valamit rosszul csinálok. 2500-as fordulatig, nem viccelek; SEMMI, de semmi nem történik. Oké, hogy utána hátbarúg, de ezt a kínkeserves 5-6 másodpercet, míg eléri a fordulatot; váááá! SOHA előtte semmilyen más autóban nem tapasztaltam. Ez vállalhatatlan! Komolyan, veszélyes! Nem voltam hajlandó ekkora kompromisszum megkötésére!
Az Punto EVO a 95 LE-s újabb technológiájú Mjet dízellel turbólyuk nélküli gőzmozdony volt ehhez képest!
Aztán néztem a LINEA találati listákat a hahu-n. Ritkaság számban bele-beleakadtam a 120 lóerős 1.4 T-JET-be.

Lássuk, mit lehet tudni erről a motorról: 1985 óta gyártja a FIAT a FIRE (Fully Integrated Motorized Engine – azaz teljesen robotizált gyártósoron készülő) benzin motorokat. 2003-ban debütált az 1368ccm-is, 16 szelepes változat. 2005-ben pedig adtak hozzá egy turbó feltöltőt, és tádáááám!
Jaaaa, hogy 2016-ot írunk, és a mai napig ugyanez a motor kerül az új TIPO-ba, Giuiletta-ba, 500X-be, és még ki tudja hány típusba? Ki kellene próbálni!
A kiszemelt: Dunaferr vasmű flotta tagjaként szolgált 2010-től 2014-ig. Autópályán használták. A cégnél egyedül használó úr a lízing lejárta után saját részre vásárolta meg, majd adta át fiának, aki - most már tapasztalatból is kijelenthetem - vigyázott rá (ezúton is nagyon köszönöm a családom nevében is!)
Próbakör. Baaaassszus, ez lehetetlen! 1300-as fordulattól így megindul? Mi a franc?!
Ami rögtön szembeötlő különbség volt a Punto EVO-val szemben, az erején felül:
- Nem nyomja az ülés teteje a lapockámat.
- A futóműve a várakozásommal ellentétben kevésbé kisautós, nem pattog úgy el.
- Elférek magam mögött totál kényelmesen a hátsó ülésen.
- A csomagtartó nagyobb, mint a Chrysler Sebring-é vagy a Mitsubishi Outlander-é (500L!!!)

Megvettük.
Aztán ahogyan teltek a hónapok, kezdtem kiismerni. A turbó pont ott segít rá, ahol a szívó benzinesek harmatosak: alacsony tartományban. Ja, hogy a szívó benzines 4000 felett megindul? Hát akkor pörgesd csak, kisapám! Egészségedre! Én 2500-nál elváltok következő fokozatba, úgy; hogy gyakorlatilag 5. fokozatban előzök városban, miközben az átlagfogyim ilyen keretek között nem megy 6.8 fölé. (Klímával 7.2). Siófok, 4-en, klímával, a 7-es főúton, max 85km/h, 5.1l! Na, ezt csináld utánam!
Hogy milyen vezetni?
A FIAT-tól megszoktuk már az elmúlt 15 évben a túlszervózottságot. A kormány áttételezése kicsi, kevesebbet kell tekergetni a többiekhez képest. A fék olyan, hogy aki legelőször lép a pedálra, garantáltan megharapja a kormányt, ha nincs bekötve, annyira érzékeny. A váltó relatíve (gumisan) könnyen jár, bár a hátramenet kapcsolása ugyanúgy nehézkesebb az átlagnál, mint általában a FIAT-oknál. Igen, 15 évvel ezelőtt a BRAVA is ugyanilyen volt, és maradt is. Ha túl gyorsak vagyunk, garantáltan apró reccsenéssel „jutalmazza” a kapkodásunkat. Van, hogy érzem, nem akarja bevenni sehogy sem a hátramenetet, a kuplung többszöri nyomkodására ellenére sem, ilyenkor finoman tolva hátra a váltókart, közben a kuplungot éppen kiemelés elejéhez felengedve, hupp, egyből be is ugrik a helyére.
Előrefelé semmi ilyen „hiba” nincsen. Ha alapjáraton véletlenül felrúgod egyesben a kuplungot, akkor sem fullad le. Ez a harapósság jellemzi az összes értelmes fordulatszám-tartományát a motornak. Valaki korábban írta a típusról, hogy gázadás nélkül simán fel tud váltogatni városban 5.-be, fulladozás, dadogás nélkül. Csatlakozom az előttem szólóhoz! Ha alapjáraton gurulsz, mondjuk 3.-ba, vagy 4.-be, és lepadlózod, semmi fulladozás. Szépen elkezd felfelé kúszni a fordulatszám 800-ról, és mikor eléri a kb 1300-at, már komolyan szedi a lábát, 1800-tól pedig mintha visszaváltanál. Kész. A lecke elvégezve. Csillagos ötös. Kiérve a városból, országúton ugyanez a vehemencia és komfortosság jellemzi őt. Bár biztosan van nála stabilabb autópálya autó. (valóban, 120 környékétől egy enyhe kígyózásba kezd az autó, de semmi kezelhetetlen, csak elsőre fura. Ez gondolom a relatív keskeny, de hosszú kialakítás miatt van így).
Ettől függetlenül stabilan és emellett puhán veszi az úthibákat, és 70% városi körülmények közötti autónál ez sokkal komfortosabbá teszi a vezetést. Az érzékeny fék ilyen tempóról is magabiztosan állítja meg az autót (Punto-hoz képest itt már hátul is tárcsafékek dolgoznak). Ha kanyarodásról van szó, enyhén orr-nehéz az autó. Értelmes keretek között használóknak ez fel sem tűnik. Néha, mikor úgy „rámjön” egy kicsit nagyobb lendülettel betenni egy körforgalomba, ott érzem. Hamar el is megy a kedvem a forszírozástól, hiszen csak kellemetlen sodródás venné kezdetét. Kárpótol mindezért, hogy nem kell 50km/h-tól 5-ből ki sem kell vennem a váltót, előzéshez sem! Ha vissza kell váltanom, akkor már tudom is, hogy ebbe az előzésbe bizony hülyeség lesz belemenni. Egyszerűen döbbenet, ahogyan 1800-as fordulattól tol az autó. 4000 fölé nem is érdemes pörgetni, mert ha ilyenkor következő fokozatba teszed, ugyanazt a tolást érzed 3000-3500 fordulatnál, mint egy fokozattal ezelőtt. És már 120km/h-nál is vagy, mire ezt a két mondatot elolvasod. Minden belső égésű motornak alapértelmezetten így kellene viselkednie!!
Egyébiránt semmi nyöszörgés, semmi rendellenes dobogás, remegés. 130.000 km után sem. Biztosan örökölte a Punto 5 csillagját is NCAP-nál, még ha nem is tesztelték ezt a konkrét típust.

Külseje: ezüstmetál szín, tökéletesen elvegyül a tömegben, és a koszban. Mivel abszolút nem látszik rajta. J Szerintem, ha telibe hátulról nézi az ember, kicsit bugyután néz ki. Optikailag sem szeretne terebélyesnek tűnni. Profilból, félprofilból és szemből viszont igazi, vagány olasz autó a szép, rajzolt vonalaival. Megnéztem volna ugyanezt a design-t szélesebb kivitelben. Ja, és azt hittem, hogy ez csak valami vicc, hogy integetnek, villognak egymásnak a Lineások, melyet korábban egy másik ítéletben olvastam. Aztán én is kezdtem megtapasztalni, és azóta én is büszkén villantok, ha már messziről látom! Persze, ehhez az is kell, hogy már messziről fel lehessen ismerni egy típust! Ma már 5 méteres távolságban kell lennie egy Fordnak, vagy egy Hyundai-nak, hogy egyáltalán a márkát be tudjam azonosítani, nemhogy a típust!
Amúgy meg legyünk is büszkék, mi Lineások, hogy tudjuk; célba értünk! :)

Belseje: Szép műszerfal, minden a helyén. A Punto után kifejezetten kényelmes ülés az én hátamnak is (100kg, 181cm). Hátsó üléssor, tökéletesen elférek magam mögött. Fejtér még éppen nem necces. 3 főnek hátul már nem kényelmes.
Csomagtér: annyira nagy, hogy mindig elveszítek benne valamit, ami 1-2 hét múlva kerül csak elő. Lépcsőshátú mivolta ellenére elég nagy a szája, ezért nagyobb dolgokat is el tud nyelni.


Amit hiányolok:
6. sebességfokozat.
Tolatóradar (nem ma kezdtem, de néha még mindig meglep, mennyire nagy helyet tudok hagyni magam mögött tolatásnál)
Egy normális pohár/palack tartó a vezető környékén.


Konklúzió:
Imádom. Van elvárásom az autóval szemben. Föl sem tudnám sorolni, mennyi minden. Ezt ő jócskán túlteljesíti! A családi feladatát nemhogy ellátja, de nincs olyan fajta kompromisszum, ami miatt egy pillanatra is vágynék egy másik autóra. És ez nálam már tényleg nagy szó! Nos, a Linea – ezzel a motorral – az olyan embereknek készült, akik szeretnék kipipálni a biztonságos családi autó fogalmát, de közben ott az a kisördög bennük, és nagy csinnadrattától mentesen, csak rálépnek városban a gázra, és máris nem engedi be maga elé a bepofátlankodni akaró céges autós majmot. Mindebből a család észre sem vesz semmit, mert nincs motorüvöltés, visszaváltogatás, hajcihő. Csak apa szája szélén a mosoly. A gyermeki mosoly, amit talán utoljára gokartozásnál láttunk rajta.
Bravo Fiat!

Hibalista

- Toronycsapágyak, ez úgy tűnik, hogy minden Grande Punto örökségből fakad. Ezen kívül csak a kötelező karbantartás. Jah, 2 db szilent is cserélve lett a futóműben.

Ide hordtam szervizbe

Gyálszer Autójavító: A gyors és olcsó megoldás a nem összetett elektronikai hibák esetére. Rengeteg típus ismerettel rendelkeznek, gyorsak. Nem hibátlanok, de nem is robotok.

Értékelése:

Képek az autómról

Fenntartási költség (9) Évjárat 2010
Kényelem (8) Használati időtartam 2 év
Teljesítmény (9) Km vásárláskor 118000
Megbízhatóság (10) Vezetett km 25000
Szerviztapasztalat (9) Átlagfogyasztás 6 l
Előző autója? E39 525i Következő autója? TIPO
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (9.3/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Fiat Linea 2006 (2007)

További ítéletek (45 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)