Légpárnás dízelhintó...
Szöveges ítélet
Tulajdonképpen másfél autóról lesz most szó. Az els? egy 87-es volt, ami összetört. Helyette lett egy újabb, de átkerült bele a régi még kiváló állapotú motor és még néhány elem.
Kisebb Volvo és Opel típusok után érkezett a BX. A második szériás kasztnival és szintén második, Euro2-es 1,9-es szívódízeljével (a TRD "T"-je nem turbót jelent) szerelték az én bárkámat . Akinek volt ilyen az autójában, az tudja, hogy kell? figyelem mellett ezek a motorok sem szervíz, sem üzemanyagköltségben nem igényesek, ellenben kell?en nyomatékosak, rugalmasak, hegyen-völgyön, városban kellemesen viszik a tonnás kasztnit akár félmillió kilométeren át szétszedés nélkül.
Ez volt az egyik fontos szempont a vásárlásnál is.
El?z? gazdája autókeresked? volt, márkaszervízbe hordta, így viszonylag igényesen volt ápolva. Vétel után közvetlenül lettek cserélve futóm?elemek, ami azt gondolom, bármilyen honi utakon közleked? gépnél esélyes...
A másik fontos szempont a kényelem. Mamár csak a fels? kategóriában maradt meg a Citroën hidropneumatika (computeres vezérléssel b?vítve). A hasmagasság-szabályzós hidraulikus ön-vízszintez? felfüggesztést valószín?leg inkább az olcsóbb gyártás, valamint a "bátor" szervizek tudatlanságából ered? rémhírek miatt, mintsem valós konstrukciós problémák okán vezették ki a piacról az eggyel alacsonyabb kategóriából.
A BX-ben ez még magától értet?d? megoldás volt. Ugyanez a nagynyomású rendszer adja a féknyomást a négy tárcsára, ami a kasztni bebólintását megakadályozó megoldással együtt meglep?en intenzív, de stabilan kontrollálható lassulást biztosít.
Aki viszont nem viszi szakemberhez az ilyen autót, vagy saját maga nem ért hozzá, nem fogja ápol(tat)ni a hidraulikát, így valóban egyszer gyengélkedni kezd a rendszer. Pedig ijedelemre semmi ok: - kb. kétévente át kell néz(et)ni az autót, az esetleg sérült, vagy öreged? csöveket, gázgömböket, nagy ritkán egy szelepet cseréltetni és kész. Ennek betartása a hagyományos futóm?ves autók lengéscsillapító rendszerének karbantartásához képest is fele költség. Cserébe viszont szinte fels?kategóriás higgadtsággal, jóindulatúan nyeli el a különböz? polgármesterekr?l elkeresztelt krátervidékek hatásait az utakon.
Sajnos sok ápolatlan példány fut az utakon, így a piacokra, hirdetésekbe is kerül bel?lük jócskán. Emiatt (ahogyan más típusoknál is) érdemes egy tapasztalt szerel?vel átnézetni az autót vásárlás el?tt. Az átlagos hibák javítása általában annyira olcsó, hogy ha egy ép kasztniban, jó motor mellett csak ilyen hibák vannak, alkuval még mindig érdemes megkötni a boltot...
Pozitívumok:
A BX-ek árai is igen alacsonyan állnak a piacon bel- és külföldön egyaránt. Tegyük hozzá, sosem volt drága autó a szolgáltatásokat is figyelembe véve. Az enyémben gyárilag kormányszervó, elektromos ablakok, állítható ül?lapok, ajtózárvisszajelz?, osztható, kartámaszos hátsó ülés, olvasólámpa és sok egyéb apróság található, ami mára nem feltétlenül nagy dolog, de a korabeli BX-ek többségében olyan szériafelszerelések voltak, amelyek máshol extrának számítottak.
A formaterv szépsége ízlés kérdése, a Bertone ház és a Citroën gyári tervez?inek együttm?ködéséb?l származott, csakúgy mint a korabeli és az ?t követ? citroenek nagy része a Xantiával bezárólag. A nagy ablakok jó térérzékelést biztosítanak, ha eltekintünk a széles C-oszloptól...:)
Hogy hogyan kerültek a nagyon éles vonalak a hajdani lágyabb Citroën kontúrok köré amelyb?l a BX-nél is merítettek, azt könnyebb megérteni, ha tudjuk, hogy az autót Marcello Gandini tervezte, aki többek közt a Lamborghininek és a Volvónak is dolgozott Bertonééknál. A bels? tér gyakorlatilag a ma futó autókban megszokott formákat, elrendezést követi, tulajdonképp idejétmúltnak sem nevezhet?. A kezdeti Startrek-es m?szerfal helyébe a 80-as évek közepét?l már letisztultabb, rendezett, informatív m?szer- és visszajelz? egység került szabályozható megvilágítással, ergonómikusabb kivitellel . A kormány elengedése nélkül minden szükséges kapcsoló elérhet?.
A középkonzol a még ma is szokványos elrendezés? háromtekerty?s f?tésblokkból, felületbe símuló aprópénztartóból, hamutartóból, minden ajtózárra kiterjed? ellen?rz?panelb?l, és egy igen praktikus, avatatlan kukucskálók el?l lecsukható hifidokkból áll.
Az egész autó ergonómikus, átgondolt, kellemes. Láthatóan nem egyedi a véleményem, hisz a BX több mint két és félmillió példányban kelt el 12 év gyártás alatt... :)
Azért ejtsünk szót a negatívumokról is:
Az utastér egyes helyein sajnos a PSA-nál gyakori zörg?s m?anyagok bosszantják a Magyar Gödörkerülget? Rali BX-es résztvev?it. A zajok azonban egynapos szereléssel megsz?ntethet?k megfelel? filc-alátétezéssel... :)))
A váltók -f?leg az öregebbek- nehezen vehet?k rá a pontos m?ködésre, de rutinos szerel?vel ez is megoldható.
Ért? Citroënszerel?t nem könny? találni. Sokan belekókányolnak, de nem ismerik, félnek is t?le és szídják a csigazabálókat... :)) Aztán a fél hidrórendszer kicserélése, ledugózások és gány-átkötések után a gazdi is elbizonytalanodik. Pedig a legtöbb javítás ért? szerel?nél párórás feladat.
A helyzet csak azon múlik, hogy hajlandó-e a szerel? bevallani, hogy nem ismeri a típust, és gyakorlatilag fusizik...
A helyzet azért nem ilyen drámai: A Totalcar/Index PSA fórum lakóiként összeállítottunk egy szerel?listát a psa.sysconfig.hu-n, amelyb?l kiderül, hogy azért az egész országban lehet találni megfelel? szakit.
Kis m?szaki érzékkel pedig könnyen belátható, hogy a rendszer nincs elbonyolítva, csak annyira, amennyire a biztonság megköveteli (biztonsági sorrendszelep a féknyomás biztosítására, hidraulika akkumulátor...stb.)
Vezetési élmények:
Az ülések kényelmesek, jól beállíthatók. Magasabb növés?ek viszont ügyeljenek rá, hogy az állítható fejtámla sok ilyen korú BX-ben nem marad meg fels? helyzetben.
A pedálelrendezés az én "heged?tokjaimnak" is megfelel.
Jó aksival és gyertyákkal még így 300.000 környékén is elindul komolyabb hidegekben is els?re.
A lágy felfüggesztés kisebb korrekciós mozdulatoknál szokatlan "bálnaérzést" ad, de a kanyarstabilitást érdekes módon ez nem nagyon befolyásolja. A motorzaj még a mai szokásos dízeleknek is becsületére válna hidegen és bemelegedés után is. Az utastér zajcsillapítása is példás a korabeli dízelekhez képest.
Hosszútávú autózásra kifejezetten kellemes partner. Városban sem kell vele szégyenkeznünk: 2000-res fordulattól rendesen húz, A váltó osztása elfogadható, bár talán egy hatodik fokozatot elbírt volna. Jó motorral 140-ig gond nélkül autózhatunk, efelett azonban kúszik a kevésbé ajánlott "pirosodó" zónába a fordszámmér?. A váltó tervezésekor persze még a négygangos dízel sem volt ritka... Ne legyünk telhetetlenek... :))
A törésbiztonságot a gyáriak és saját magam is kipróbáltam, utóbbinak csere lett a vége. Egy amerikai furgont fordítottam meg vele figyelmetlenül egy keresztez?désben. A bal sarok elgy?r?dött, de az oszlopok a helyükön maradtak, a ragasztott szélvéd? szintén. A h?t? és a ventillátor elhalálozott, de a motor is sértetlenül vészelte át az ütközést.
Szép kasztnival rendelkez? - más szempontból beteg autóhoz jutni olcsón lehet, így hasznosabb megoldás volt a csere, mint újraépittetni egy eredetileg galvanizált karosszériát. Annak sem a tartóssága, sem a geometriája nem lesz a régi...
Persze legjobban akkor járunk, ha vigyázunk a BX-ünkre. A gondoskodást meghálálja. Ha figyelünk rá semmivel nem okoz több meglepetést, mint a hasonló korú és kategóriájú egyéb típusok... s?t!
És végül két dolog, amire még érdemes ügyelni:
1, Sose hagyjuk teljesen elörgedni a hidraulika szivattyú ékszíját. Ha a motor nem állt be, az autó sebességben vontatható. Hidraulika szivattyú nélkül viszont csak trélerezni lehet. Ha az autó lehasalt még trélerre tenni sem egyszer?...
2, Sose próbáljuk a hóban kézifékkel kicsapatni a BX farát.... A kézifék ugyanis el?re hat..... :)))
Hibalista
- Futóm? kopó elemei: gömbfejek, szilentek, féltengely bels? támcsapágy, leng?karcsapágy a hátsó hídon.
- Elektromos apróságok: Hátsó lámpák csúszócsatlakozói, ajtózár-visszajelz?, vezet?oldali ablakemel?, szell?z?ventillátor-csapágy.
- Egyéb: Kuplung, kuplungepedál himba, difi (váltóolajelfolyás miatt), hidrócs? elöregedés, fékszelep kopás.
-
- Szervízre éves átlagban az olajcseréken kívül kb 30-50e Ft-ot költök. Gyári és utángyártott alkatrészek elérhet? árban beszerezhet?k.
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1992 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 230000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 60000 |
Szerviztapasztalat | (4) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Kadett 1.6D | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.3/10) |
