A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Motorok » Yamaha

Tdm 850 (1997) 

Az ítélet értékelése
4,5(4 db)

Lara - A titkos aduász ha a hegyen akarod csapatni

Szöveges ítélet

Végigjártam a szamárlétrát. Kezdtem Babettával, a folytatás egy 125-ös Honda CG, utána pedig tekertem egy 400-as Honda CB-vel. Itt megfogadtam magamnak, hogy vagy valami magas, kényelmes dögöt veszek magamnak, vagy semmit. Mivel 191 cm magas vagyok, nem túl sok típus komfortos, ergonomikus számomra.
Lehetőség szerint kevés pénzből akarok, de jót motorozni. Itt lépett elő első helyre a TDM, ami szerintem jó ár-érték arányú gép. Véleményem a típusról, a saját motorom, illetve a kipróbált TDM-ek kapcsán:
Érződik minden porcikáján a 90-es évek japán minősége. Benne van a robosztusság érzete, ahogy mondják "van benne anyag". Minőségit is mondanék, bár azért a Hondát nem előzi be. A futóműve állítható, és ez nagy szó még a mai napig is. Úgy lövöd be a rugózást/csillapítást, ahogy az jólesik. Bár a hátsó rugó előfeszítést babrálni kín, mint ahogy ocsmány macera az olajat is lecserélni, ha a szűrőt is cserélni akarjuk, de ezek legtöbbször a szerelők nyűgjei.
Én legjobban a meredek hegyi felfutókat élvezem vele, ott előjön a nyomatékosság és a jó kezelhetősége. Kifejezetten imádom, hogy a lábtartónak hátul van egy nyúlványa, így ha akarom, akkor kényelmes-túrás pozícióban van a lábam, ha akarom, akkor pedig sportosan, megtámasztva ezen a nyúlványon a talpam.

A gyári plexi egy vicc és még hülyén is néz ki, ezért vettem rá egy utángyártottat, amit egy hőgyészi motorostárs készít, akinek szintén TDM-e van. Az én magasságomhoz ez sem tökéletes, de 60 km/h-ig tünetmentes, aztán pedig a sisakra dobja a szelet, de turbulencia mentesen, ami azért segítség. Autópálya tempónál pedig remekül be lehet hasalni mögé, igazi sportmotoros érzés. Végsebességnél is stabil a futómű, kiszámítható a kormányzás, terhelés reakció.

A legjobb vétel az, amit behoztak olaszból mondjuk, ráköltötték amit rá kellett, aztán megunták és így dobják fel hirdetni. Ha van rajta hátsó doboz is, akkor már a konzol-közdarab-platni kálváriát is megúszta az ember, érdemes így venni.

Ami tipikus nyűgje lehet egy használt TDM-nek:
- karburátorokban kikopott a súber tű és kehely: nem lehet pici gázt adni neki alapjáratról, mert nagy fröccsöt kap benzinből (felújítás cirka 50 ezer)
- első teleszkópok perselyei kikoptak: első féket húzva remeg a motor eleje, kezdődő kopás esetén csak kissé lóg és kottyan, ez főleg úthibáknál ad bizonytalan érzést, de nem vészes
- vezérműlánc nyúlás miatt kerepel (3000 környékén égtelen kerepelésbe kezd, mintha szelephézagos lenne, de nem ez a gond. lánccsere és feszítői állítás megoldja)

egyszer találkoztam gyűrű töröttel: csak 5000-es fordulaton csörgés a blokkból és kék füst a kipufból.
másiknál szelepszár szimmereingessel: meghajtva a motort szépen köpi a kék füstöt bármilyen fordulaton

Amire én használom:
Hegyen-völgyön-szerpentinen: szűk hegyi felfutókon a legizgalmasabb. A futómű jól tart, erő van, a fékek pedig nem vallanak szégyent, ha jó állapotúak a tárcsák és a betétek hozzá, valamint megérdemel egy fémfonatos fékcső szettet is a biztos nyomáspont érdekében.
Lehet vele hosszabb túrákra is menni, bár azért nem ez az erőssége. Az egy nap alatt letudott 500 km autópálya meg a Mecsekben kolbászolás azért fárasztó volt.

Apropó, Mecsek: mindenki magának motorozzon, de azért a Komló-Pécs szakaszon a sportmotorosok voltak előnyben, úgy mentek el mellettem, mintha csak biciklivel lettem volna. A TDM dönthetőségén és kanyarsebességén megérezni, hogy egy magas lovon ülsz. Főként a szűk visszafordítókban érződik esetlennek és nehézkesnek a masina.

Tehát, én ezt a motort inkább sport-endúrónak neveznék (ennek is készítettek anno).
Aki kényelmes túramotort keres, az ennél jobbat is találhat, aki terepezni is menne vele, annak nem ajánlom a súlya és magassága miatt (inkább egy Suzuki Freewind).
Viszont aki egy vérbő, magas embereknek kiváló ergonómiát biztosító, sportos vezetést támogató, megbízható motort keres jó áron, az nézzen TDM-et, azok közül is a 1996 utániakat, leginkább 1999 és azutáni gyártásokat.

Széles utat, gumifákat!

update (2016.09.20)

Eltelt szűk 2 szezon, mióta nálam van Lara.
Azért is szűk, mert sokat állt a szervizben, így alig sikerült gyűjtenem a kilométereket az órába.
A karburátor felújítás nem ment egyszerűen. Kiderült, hogy az enyém kissé agyonszerelt példány volt. A volt gazdája ezt szépen el is hallgatta, amikor kérdőre vontam, akkor meg mentegetőzött és nem állt jót semmiért, szóval csak a tipikus gerinctelen sumákolás.
Mire rendbe lett, cirka 130 ezer "játékpénzt" dőlt bele csak a karbikba. A felújító készlet Németországból érkezett. És ez a kedvezőbb áru megoldás volt, gyári Yamaha alkatrészekkel csak az anyagköltség lett volna ennyi. De most végre rendben van, hozza a gyári fogyasztást, de a vehemens gyorsítás kikopott belőle. valamit valamiért.
Közben pedig kiderült még ez, az, szóval mostanra műszakilag komoly frissítésen esett át. Konkrétan:
- első futómű (csillapítás olaj, szimmeringek)
- hátsó lengéscsillapítás (olaj+gáz)
- kormány csapágyak

ezek mindösszesen azonos nagyságrendűek a karbira költött összeggel.

Viszont! Minden ráfordítás érezteti hatását, a motor lényegesen kezesebb, fordulékonyabb, simulékonyabb, precízebb, mint azelőtt. Egyedül a ráfordított időt bánja az ember és várja, hogy mikor mehet végre már vele.

A futómű beállításait pedig bizony, érdemes babrálni. Rengeteget próbálgattam, kicsit kitanultam, hogy mit miért állítunk és azt kell mondjam, alapvető, hogy magadra állítsd a bringa rugózását, csillapítását. Egy darabos, nehézkes irányításból kaptam egy simulékony, stabil futású bringát. Megéri elmerülni ebben a beállítási boszorkányságban.

olajból is kipróbáltunk párat az elmúlt 2 szezonban:
1) 10W50 szintetikus
2) 10W40 fél szintetikus
3) 15W50 fél szintetikus

az #1 és #3 nál a sűrűbb olaj miatt kevésbé volt hajlamos "vígan felpörögni", cserébe a váltó kellemesen, zsírosan járt. Amolyan komótosabb, túrásabb jelleget mutatott a motor.
viszont a #2 olajjal nagyon sportosan vette a fordulatot és alapjárat közelében sem volt hajlamos fulladozni, sőt, rögtön ugrott a gázra, igazi sportmotoros karaktere volt. Autópályán nagyon rugalmasan lehetett vele előzgetni.

éjszakai világításnak kapott egy pár LED reflektort, bár a rögzítés nem egy könnyű feladat a TDM idomzatára. Továbbá a középsztender és a hátsó doboz még mindig várat magára. Előbbi a láncfújást fogja megkönnyíteni, utóbbi pedig a túrázásnál kényelmes megoldás. Majd jövőre!

Hibalista

- Korából és valós futásából adódóan (ami nem 6x ezer km, ez biztos) cserés volt a vezérműlánc, illetve a karburátor részleges felújítása is kopogtat már az ajtón.
-
- Vásárlás után kapott egy szett Bridgestone BT023-at, ami a 8 éves, kockásra kopott korábbihoz képes ég-és-föld különbség. Ha nincs pénzed egy szett gumira, el se költs több százezret motorra, mert az tipikus esete a majom-banán problémakörnek..
-
- A nagyszervizkor a gumin és a vez.mű láncon túl kapott karbi tisztítást és szinkront, új vizet, új fékfoly-t hátra és csekkolva lett a TPS értéke is.
- A többi dolog rendben volt.
-
- Szerviz kapcsán érdemes beszerezni a gyári szerviz könyvet, és abból okosdni, hogy mikor mit hogyan és mire kell cserélni/állítani/fújni/kenni, mert ez a motor meghálálja a törődést, és érezhető javulást hoz a szeretgetés.

Ide hordtam szervizbe

Gödöllőn egy maszek, Surányi. Tapasztalt szerelő a lelkiismeretesebb fajtából. Sorban állnak nála a motorok, de halad vele.
Apróságokkal nem szívesen szöszöl, de a fő munkákat egész gyorsan, korrekten elvégzi.

Értékelése: 7

Képek a motoromról

Fenntartási költség (5) Évjárat 1997
Kényelem (8) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (7) Km vásárláskor 63000
Megbízhatóság (8) Vezetett km 4000
Szerviztapasztalat (6) Átlagfogyasztás 6 l
Előző motorja? CB 400 Következő motorja?
Ennyire szerette (7) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (7.0/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Yamaha

További ítéletek (676 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.