Sportosan elegáns túrázó
Szöveges ítélet
A márka valamely 3 hengeres típusának beszerzése már nagyon régen rajta van a listámon. Sok tesztet elolvastam (zömében Motorrevü), s mindenhol kiemelték az erőforrás kellemes karakterét, s főleg a rabul ejtő hangját (ez nekem igen fontos szempont). Aztán úgy adódott, hogy előző dívány robogómat (Brúnó, az anyahajó c. népítélet) még tavaly tél végén elvitték (2016 január az írás időpontja), s a hirdetéseket böngészve a sport túra kivitelt kezdtem keresni, ebből is még a klasszikus formájú, de már a Lotus segítségével erősebbé tett blokkos, 2002-2004-ig gyártott típust. Ez a kategória fekszik nekem a legjobban, a robi előtt Honda VFR-em volt (Vitán Felül Remek c. népítélet), előtte kettővel Ducati ST4 (Sárga csikó c. népítélet), ill. korábban több Honda CBR, meg Suzuki GSX-F, RF. Nem sokkal húsvét után akadtam bele egy ígéretes hirdetésbe, csak sajnos jó messze, a keleti határ mellett.. Bnőm rábeszélt a mustrára, úgyhogy munka után elindultunk megnézni. Bepakoltam a motoros cuccom a kocsiba, de – miután még igen hideg volt – titokban reménykedtem, hogy lyukra futunk, s nem kell fagypont körüli időben 220 km-t hazamotorozni.. :-) Nem így történt, a kínált motor olyan makulátlan volt, hogy még karcot is nehéz találni rajta (ne feledjük, 13 éves), olajfolyást sehol sem láttam az idom résein keresztül, a nagyon alacsony futásteljesítményt (33 ezer km) a teljesen kopásmentes állapot alátámasztotta. Nem volt mit tenni, belealkudtam a vételárba egy rá passzoló táskakészletet, majd elhoztuk. Hajnalban értem haza szétfagyva, de akkor már nem bántam. :-)
A motor magyarországi, szalonban vásárolt, kaptam magyar nyelvű kezelésit, megvolt a gyári szerszámkészlet az ülés alatt. Extraként gyári (!) sportkipufogó van rajta, szuper hanggal. Alul náthás elefánt, középen trombita, felül pedig visít, mint egy malac, egész leszabályzásig. A gázkart visszaengedve meg bizonyos fordulat tartományban úgy visszadurrog, hogy azonnal beleszeret az ember. :-)
Az előző tulaj 2 év alatt kb 2300 kilométert ment vele, s gyerekem születése miatt eddig nekem se sokat sikerült, úgyhogy továbbra is igen alacsony a futásteljesítmény. :-) Megvétel után egy probléma jelentkezett, rövidebb utakon próbálgattam, s egyszer csak nem volt elég kraft az akksiban az indításhoz. Rámérve kiderült, h alacsony a töltés, cserés a fesszabályzó. Be gurultam vele a Yamaha World-be, az ismerős, VFR klubos szerelőmhöz, s még aznap hozhattam el, kicserélve. Egy strapabíró, magyar, Mecseki-féle egység került beépítésre, ez már a Vifferen is bizonyított.
Ez után az első nagyobb túra az alsóörsi Harley fesztivál meglátogatása volt (tizensok éve járok, szuper buli). Olajszintet kíváncsiságból ellenőriztem többször is, de nem volt változás. Aztán a vonulás után, ahol azért elég nagy terhelést kap a technika többek közt a hőség miatt, egyrészt párszor elment a tank visszajelző 0-ra check engine jelzéssel, (később kiderült, h az érzékelő időnkénti fals működése típushiba) másrészt pedig utána hazaérve olajszint csökkenést tapasztaltam. Még az előző tulaj által beletöltött, alig 1000 km-t használt Castrol, 10W-50 volt benne, de mivel a kezelési könyv 10W-40-et javasolt, s a Motul 5100 korábban bevált, így azt töltöttem a helyére. Azóta olaj fogyást nem tapasztaltam, s a váltó is könnyebben kapcsolható. A nívó szintek közti különbség egyébként elég szűk, kb 2 dl (külföldi fórumon 3-at olvastam), úgyhogy gyakrabban érdemes ránézni, nehogy pórul járjon az ember.
Ahogy tán az eddigiekben is kiderült, a motor nagyon bevált. Kényelmes, erős, sportos, jó a fék, jól fogyaszt (5.5-6l/100km). Már alul is nagyon kellemesen erős, de 7000 fordulat felett rátesz még min 2 lapáttal, s még jobban megindul. A korábbi, 107 lovas verzió tesztjében azt olvastam, h az nem olyan pörgős, itt nincs ilyen probléma. A gumikat nem szeretem (Continental Road/Sport Attack), mert csak száraz úton, meleg aszfalton jó a tapadás, nedves úton elforog a hátulja, illetve blokkol visszakapcsoláskor. A héten le is cserélem, angol (Dunlop) márkájúra. A hátsó gumi gyári mérete 180/55, de mivel a felni 6 collos, ezért a 190/50 is passzol rá, s mivel jobban néz ki, továbbra is az lesz rajta.
A két ünnep között unalmamban levettem az oldalsó borítást, s lámpa segítségével vizsgálgattam az erőforrást, de így sem találtam még olajpárát sem, sehol. Tartósnak ígérkezik gép.. Gyárilag van rajta szivargyújtó töltő, ennek nagyon örültem, alapnak kellene lennie minden motoron. A műszerfal pedig olyan igazi elegáns, szép, engem egy klasszikus angol roadster-ére emlékeztet.
Igazából két dolog nem tetszik rajta. Egyrészt nagyon alacsony a gyári szélvédő, viszonylag nagy a szélzaj, elbújni sem lehet mögötte. Ebben a konkurencia sokkal jobb.. Tudom, hogy gyárilag lehetett rendelni kétféle magasabb szélvédővel is, de azokkal meg nem tetszik a kinézete, nem olyan egységes. A másik pedig, hogy nem értem, miért szabályoz le az erőforrás már 9700-as fordulatnál. A blokk a Daytonából származik, ott 147 lóerőt ad le (igaz, alul viszont gyengébb), s 11500-nál van csak a red limit. A tippem az, hogy ha hagyják tovább forogni, akkor nyilván magasabb lenne a csúcsteljesítmény, s akkor már nem lenne akkora a különbség a csúcsmodellhez képest.. magyarán marketing ok. Normál közlekedésben soha nem pörgetem 7ezer fölé, csuklómozdulatra mindent megold 6-ban is, de amikor kiforgatja az ember a szép hangja miatt, akkor nem bánnám, hogy ha tovább tartana a móka.
Azt tervezem, hogy a jövőben sem hagynám itthon a családot nyaraláskor, meg a motort sem, ez utóbbit platón/utánfutón/kisbuszban vinném magammal. Ehhez viszont egy könnyű kis naked jobban passzolna, úgyhogy már szemet is vetettem a Triumph Street Triple-re, amiről csak jókat olvastam. De ez még kiderül, ebben a szezonban még biztos, hogy ez a gép fog hangoskodni alattam. :-)
Hibalista
- Fesszabályzó, 18E+munkadíj.
Ide hordtam szervizbe
Yamaha World
Értékelése: 10
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2002 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 33000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 2000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző motorja? | AN 400 K8 | Következő motorja? | Street Triple 675 |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.1/10) |