A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Motorok » Romet » Komar (0)

Komar (0) 

Az ítélet értékelése
4,0(2 db)

Egészséges életmódra nevelés...

Szöveges ítélet

Az én gépem egy Romet Kadet 780-as volt, szerintem a legtöbben jól ismerik a típust.
Emlékszem, kereken 7 500 forintért vásároltam első motorként, természetesen használtan. Már akkoriban (´99 táján) nem értek annyit se, mint egy rossz kerékpár, de ez a tény akkor még nem zavart. A bepárásodott sebességmérő órára persze azt mondta az eladó, hogy jó, csak spirál kell hozzá, a 7 küllő hiányától szenvedő hátsó kerékkel sem lesz gond.
Mindez után meg sem lepett, hogy már a hazaút alkalmával tolhattam, mert a szétkent menetű kipufogórögzítés megadta magát kb. 3 km után.
Otthon azért szeretettel megsimogattam a fényezését (mégiscsak az első volt), felmértem a további hiányosságokat, majd kezdődött az alkatrész hercehurca, az ismerőshöz, szervizhez hordás.
Gyertya, fényszóró/hátsólámpaizzó heti szinten. Amit a mai napig nem tudok megérteni, hogy az egyszer "beköpött" gyertyát tisztítás után miért nem lehetett többé újra felhasználni. Izzó 6-12 Volt, 5-10, illetve 15-21-25 Wattig minden megfordult benne, amit tanácsoltak, de két hét és mehettem "szofitát" vásárolni, mert menetrendszerűen kivágta. Egyébként az eredtileg 15/15W első fényszóró nem nyújtott éppen elégséges éjszakai látviszonyokat. Ritka volt az az alkalom, hogy a gép ne maradt volna fekve, így nagyobb távot egy idő után - győzött a józan ész - nem vállaltam vele. Ebben közrejátszott a rettenetes rugózási kényelem, a jobbra-balra kóválygó motorblokk menetközben rémisztő látványa (tévedés, a csavarok meg voltak húzva), a tekintélyes vibrációk, amit a kormány, a lábtartók és a nyereg kellemetlen mértékben közvetített (üresben a gépen ülve nem volt ajánlatos nagy gázfröccsöt adni), valamint az örökös probléma: a porlasztó megszüntethetetlen túlfolyása. A motorosboltban már, mint megrögzött Komár-vásárlót emlegettek, épp hogy csak a jeles napjaimat nem ünnepelték. Az ott vásárolt, új úszó sem volt jó. Bontott alkatrészként kb. 5 db úszóházfedelet próbáltam össze ugyanennyi úszótűszeleppel minden párosításban, de semmi. Minél nagyobb sebességgel mentem vele, annál kisebb volt a fogyasztás.
Aztán a fékek. Az első majdnem még lassításra is alkalmatlan volt, ennek ellenére, ha hirtelen odahúzta az ember (közlekedési szituáció kényszerétől, nem gyerekes brahiból), a rövid tengelytáv és a rossz súlyelosztás miatt feldobta a farát, ijesztő!
A kipufogó szétszedhetetlen, ergo tisztíthatatlan volt. Így persze már jóval régebben a tulajok közül valaki átdöfött egy rudat a dobon, szóval a zajszintre nem lehetett panasz. Újjal (még ha utángyártottal is) pótolni nem lehetett.
Mikor nagy nehezen kaptam a boltban hozzávaló kerékküllőket, újra meg újra egy-egy darab eltört.
Tengelykapcsoló egy időben nagyon erősen csúszott. Nagyon okos konstrukció volt a blokkon alulról kivezetett kar, ennek köszönhetően garantált volt az olajfolt a betonon. Szerszámtartó fedele hiányzott, a vele vásárolt "csemegekosarat" meg férfiasan bevallom, szégyelltem (később az egész motort szégyelltem), ennyit a pakolhatóságról.
Gyújtótekercs rögzítőcsavarjai a vibrációk miatt kilazultak, megszűnt a gyújtás. 25 km-re voltam az otthonomtól, stoppal jutottam haza. Egy napig búslakodott a susnyásba rejtve, de ha valaki megtalálja, szerintem akkor is tutira otthagyja. Számtalan esetben elkezdett dadogni, elveszett a teljesítmény, és/vagy végleg megállt, és lehetett tolni.
Egyszer sokadik rúgásra sem indult. Egy erélyes kísérlet után lefordult a talpam a karról, ínszalag húzódás. Az SZTK előtt bokarögzítővel a lábamon megtanított a Romet bal lábbal motort indítani. A sebességváltó kikopott, azt hiszem, minden Romet-Komár tulaj előtt jól ismert fogalom: "kidobta a golyót". Azután max. az első fokozatot lehetett kapcsolni, mert másodikban nem maradt fenn a kar.
Tény: én akkor nagyon nem értettem, így nem is nyúltam semmihez. Megunva a kontárkodást, hivatásoshoz vittem. Utoljára 10 000 forintos számlát kaptam, de mintegy két hét után újra fekvemaradt. Nem vagyok destruktív jellemű ember, és nagyon sok pénzt, őszinte törődést öltem abba gépbe, de azután megrugdaltam (ilyen azóta se, soha többé nem történt).
Visszanyerve higgadtságomat, a továbbiakban nem törődve a beleölt 40 000 forinttal, elcseréltem egy vacak telefonért. Nem számítottak a kerekeken feszülő új gumik se, csak vigyék a szemem elől.
Ami pozitívuma volt, hogy könnyen indíthatónak bizonyult, hidegebb időben is a dúsítógombot nyomvatartva ("úsztatva") egy rúgás után életre kelt. Nem füstölt, nem berregett, tehát maga a porlasztóbeállítás utólagos véleményem szerint megfelelő volt. Csak a gyatra gyújtás, a megszüntethetetlen túlfolyás, az alulméretezett, minőséget nélkülöző alkatrészek, valamint az alkatrészhiány.
Két évvel utána, egy nagyon szép Simson S51 nyergében felfedezhettem, milyen szívások nélkül közlekedni. A Rometnél szükséges gázadás után következő szolid gyorsulásra számítottam, helyette az a gép olyan vehemenciával lódult meg, hogy az állam a földön maradt. Nem akartam elhinni, hogy 50 köbcentiben lehet ekkora erő. S őszintén mondom, nálam nem ismert a teljes gázadás fogalma. A Romettel is csupán 35 körüli sebességgel mentem. De ezeket a gépeket hiábavaló kímélni.
Én komolyan nem ajánlom ezeket a motorokat mindennapi használatra, munkahelyre járásra, mert kiszámíthatatlan. Hobbiból, nosztalgiából esetleg, de szükségszerű használatban nem szabad építeni rá. Meggyőződésem, hogy még a legjobb hozzáértő sem tudta volna orvosolni a visszatérő típusproblémákat, mert azok a gyújtórendszer gyönge konstrukciójából, valamint a porlasztó primitív kialakításából, az egész szerkezet igénytelen tervezéséből erednek. A mai napig a hideg kiráz, ha valahol az utcán meghallom a jellegzetesen beteg, vonyító-visító hangjukat, mintha nem volnának képesek állni az igénybevételt. Nem véletlen, hogy akár 2-3 000 forintért kínálgatják őket (amiért még tisztességes kerékpárt sem lehet kapni), de valójában az is csak kidobott pénz.
Bárhogy is szeretné az eltelt majd´ tíz év szépíteni az emlékeket, még azzal a ténnyel együtt is, hogy vélhetően már szétnyúzott, elhasznált volt, ezek a gépek, mint mindennapi járművek, megbuktak. Az, hogy az egyébként szintén lenézett keletnémet Simson gyakorlatilag problémamentes volt, számomra végleg megadta az utolsó kenetet a lengyel gépeknek.

Hibalista

- Tengelykapcsoló, gyújtás, kipufogórögzítés, hátsó kerék (állandóan törtek a küllők).

Ide hordtam szervizbe

Robix Bt. Az ott dolgozó idős mesterember gyógyította meg többek mellett a "golyót kidobó" sebességváltót.

Értékelése: 6

Másik szerelő értékelése

Személyes Komár/Romet lelkivilágát ismerő barátom. Nagy tapasztalata, gyakorlata mellett sok kontár dolgot művelt.

Értékelése: 5

Képek a motoromról

Fenntartási költség (1) Évjárat 1986
Kényelem (1) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (4) Km vásárláskor 20000
Megbízhatóság (2) Vezetett km 3000
Szerviztapasztalat (2) Átlagfogyasztás 2 l
Előző motorja? Következő motorja?
Ennyire szerette (1) Megérte a pénzét? nem
Verdikt (1.5/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Romet

További ítéletek (13 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.