Budapesten ez a wunderwaffe
Szöveges ítélet
Ezt a motort budapesti használatra vettem, munkába járni, 2011-ben, 2003-as évjárat, 50-es, négyütemű. Olaszországból hozott, beszámított gép volt, egy motorkereskedés árulta a melóhely mellett. Le se tagadhatta volna származását, az olasz kisrendszám alatt nem szívta ki a Nap a műanyagot, meg benne voltak az olasz szervízmatricák. Na meg az első látásra is gyanús 16 ezer km. Lógott a teló is elöl, itt-ott volt egy kis leverődés, de jól reagált a gázra, olcsón adták, hát elhoztam.
Nem szaporítanám túl sokat a szót, a lényeg: rengeteg időt és pénzt megtakarít ez a kis motor nekem. Oda parkolok, ahová szeretnék, bárhová gyorsan odaérek, mindezt 100 kilométeren 3 literből. (Az 1 literes fogyasztásról szóló beszámolók legendák, legalábbis Budapesten biztos.) Mivel négyütemű 50-es, a gázkar többnyire nullán vagy fullon van, de simán tudja tartani a forgalom ritmusát, kivéve a durvább budai emelkedőket. Hungárián is simán megyek a forgalommal, pedig beöltözve simán lehetek 125-130 kiló. A végsebessége a gépnek óra szerint 75, de szerintem igazából 65 lehet. Tankja kicsi, 7 liter, ráadásul kevéssel a félállás alatt már ordít a tartalék-visszajelző lámpa. Vagyis, ha villan a tartalék, még majdnem mehetek száz kilométert. Persze ezzel a jelenséggel se egy kín együtt élni.
Tükrökben látni, kényelemmel nincs baj -193 centivel sem -, a technika pedig végtelenül kiforrott és megbízható. Alkatrészek emberi áron vannak.
Kivételt jelent, ha törik: a lámpa, kaszni nagyon drága hozzá, bontóból érdemesebb szerezni. (Ezt onnan tudom, hogy 1x egy Pólós néni kiütötte alólam, és hamar rájöttem, hogy a gyári idomokat nem újan kell venni.) Karbantartásnál fontos, hogy 5w40-es, és nem 10w40-es olaj kell bele. A futóműve nem szereti viszont Budapestet, ha kormánycsapágy jön szembe valahol, ne ugorj félre.
Ha viszont igyekszik az ember kicsit odafigyelni a karbantartásra - néha kis olaj a bowdenekhez, kis bőrápoló az ülésre -, a kegyetlen használatot is jól bírja.
Feltűnni persze biztos nem ezzel lehet a kávézó előtt, ha valakinek ilyen baja van, az vegyen Vespát ugyanezzel a motorral, másfél-kétszereséért. Ellenben lelőhetetlen kis technika ez: az olaszok sokmindenhez nem feltétlenül értenek, de a robogók gyártásához biztosan.
Hibalista
- Első pár évben csak olajcsere. Nemrég volt viszont téli nagy átnézés, amelynek során:
-
- Ékszíj csere, röpsúlyokkal
- Olajcsere (5W40)
- Hajtóműolaj-csere
- Fékbetétek cseréje elöl-hátul
- Első teleszkóp szétszedés, karbantartás
- Gyertyacsere
- Hátsó lengéscsillapító csere
- Első gumi csere
- Jobbos index csere (bontott
- Belülről töredezett lámpaidom cseréje (bontott, ráadásul mákom volt, színben passzolt is)
-
- Mindez kijött 50 ezerből. Munkadíj nincs benne, mivel komám csinálta meg én.
Ide hordtam szervizbe
Barátom Karcagon. Nem praktizál, de amúgy 10-es.
Értékelése:
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2003 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 16000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 9000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 3 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.6/10) |
