Aus Zschopau
Szöveges ítélet
A történet kezdete pár évre vezethető vissza, amikor 18 évesen megcsináltam az autós jogsit és előszedtem Nagyapám S-51-es Sámsonját, ami már évek óta náluk porosodott a kamrában. Valamikor ilyen tájban éghetett bele az agyamba a 2 ütem összetéveszthetetlen hangja, a rezonálás, a kék füst, és persze a DDR életérzés úgy ám blokk. Nagyon szerettem a kis motort, de egy hosszabb nyári Dunántúli tekergés alkalmával rájöttem, hogy a 60-as utazósebesség bizony nem valami gyros, kell nekem valami tempósabb motor! Amúgy jó gép az is, máig a kedvencem, írtam róla is ítélet Sámson néven, itt nem is részletezem tovább.
Tehát ´08 nyár végén megcsináltam a nagymotoros jogsit, és itt kezdődik a történet. Nem tagadom, először valami Mad Max stílusú nagyonrégi japó gépet akartam, esetleg R-75-ös boxer BMW-t, de anyagi helyzetem ezeket az egzotikumokat egyelőre nem tette lehetővé, nekem pedig azonnal kellett valami motor, hiszen mit ér magában a szép rózsaszín kártya, ha nincs hozzá vas?
Az tette fel az i-re a pont, amikor egy cimborám mondta, hogy megválik szeretett MZ-jétől, már fel is rakta pár napja a netre. Mármint a hirdetést, nem a motort. Ez volt december közepén, szóval szerencsére nem égtek a vonalak a sok érdeklődőtől, én meg kb. 2 nap gondolkodás után felhívtam, hogy szedje le de gyorsan, mert elviszem most és azonnal.
Így esett, hogy vettem egy MZ-t télen, 83400 kilométerrel, 150 esszeh forintért egy fiatal sráctól, ráadásul úgy, hogy még csak próbakört sem mentem vele előtte. Bolond vagyok? Bizonyára.
Nem egy ember mondta, hogy "Ennyiért csak egy MZ-t vettél? Nemvagyte normális!" Aztán persze csak bambán néztek, amikor meglátták a gépet, és rácsodálkoztak, hogy bizony egy DDR masina még ma is odabasz.
Azért azt megjegyezném, hogy komám nem egy midnennapi ember: amíg nála volt a gép - kb. 2 év asszem -, addig megcsinált rajta mindent. Úgy mindent, hogy tényleg mindent: szétszedte az utolsó csavarig, összerakta, új csapágyak, új dugattyú, új kidörrenő (persze gyári, nem valami sufnituning kendács), blokkot felpolírozta, új festés, egyedi bőr oldaldobozok, stb, képek magukért beszélnek. Optikán kívül még a belsőségekre is adott: kijavított pár gyári hibát: pl. a megszakítós gyújtást rendberakta, de úgy, hogy többezer km. után se mozdult el benne semmi. Mármint a gyújtás-szerkezetben, nem a haveromban.
Szóval így esett, hogy vettem egy tökéletes állapotú 23 éves motort, szerintem nagyon jó áron. Már hazafelé menet észrevettem, hogy ezt a motort bizony megnézik az emberek. Vagy azért, mert felismerik, hogy "jé, ez bizony egy MZ, ezek még mindig futnak?", vagy pedig nem tudják, hogy mi a fene lehet ez - mivel nincs rajta semmilyen matrica ami a márkájára utal. Egy fószer pl. kiszólt a furgonjából, hogy "Deszép motorod van öcsi, fiatal koromban én is ilyenekkel száguldoztam ám!" Aztán megsimogatta a kopasz fejét, és hozzátette, hogy "Hát, az sem tegnap volt már".
De más is simán szóba elegyedik velem, és mindenki örömmel konstatálja, hogy pár bolond még akad, aki rendben tartja ezeket a régi gépeket.
Maga a motor egy 250-es ETZ, olyan extrákkal, mint fordulatszámmérő, üres visszajelző (!), csomagtartó, kormányzár, minden mi szem száj ingere. Ha már így a száraz adatoknál tartunk: fogyasztása elvileg 4-4,5 liter, legalábbis ezt mondták nekem, én még sosem mértem, de elhiszem. Így abban a tudatban motorozok, hogy ennyit fogyaszt, mindenkinek ez a legjobb. Motoroknál amúgyis tök értelmetlen a fogyasztás: nem ezzel járok be naponta a főiskolára - arra ott van örökhajtású biciklim -, csak hétvégénként használom, ergo ha 15 litert fogyasztana, azt is leszarnám. Hobbijármű nem a fogyasztásról szól. Szerintem.
1:50-es keverékkel járkálok, gyárilag ezt tanácsolják, be is tartom, mindig bekevergetem becsületesen, nem is szokott füstölni soha, maximum hidegindítás után 1-2 percig. Olajból a legjobb eddig az Esso volt, a pontos nevére nem emlékszek, de a színe rózsaszín volt. Meg persze néha akkor is füstölög magában amikor nagy gázt adok, szoktam is sajnálni ilyenkor a mögöttem jövőket - bár még mindig jobb, mint pár fossá csiptuningolt 1,9-es kormoló TDI traktor. Hét közben különbenis bringával járok, így talán valamelyest ellensúlyozom azt a sok tonna szénmonoxidot, amit termelek az öncélú benzinégetéssel, vagyis a motorozással.
Menetteljesítményére azt mondanám, hogy normális közlekedésre elég. 2500 és 5000 közt van az optimális tartomány, efölé pörgetni értelmetlen: ha elváltok 4000-nél, akkor is csak 3000-re esik vissza a fordulat, és már onnantól elkezd rendesen húzni - az 1 henger és a 2 ütem jó kis kombó.
Kényelmes utazótempó 90-100 körül van, végsebessége nem tudom mennyi, még nem próbáltam, de nem is nagyon érdekel. 110-nél már így is kapaszkodnom kell rendesen, nehogy lefújjon a menetszél. Belegondolva nem is kell nekem ennél több, mivel autópályára nem megyek vele, országúton pedig pont kellemesen lehet menni ennyivel. Nem hiába volt ez hosszú éveken át A Motor az átlagemberek számára, hiszen a maga idejében az összes kortárs szocialista autónál gyorsabb volt. Azért nem tagadom, néha előzésnél jól jönne a 21 ló mellé még másik 10, de így is jól elvagyok.
Az igazi hely neki a város és az országút. 0-ról 70-re nagyon gyorsan felszökik a mutató, őrült Butapesti forgalom tempóját lehet vele tartani könnyedén, kínzás nélkül, és mivel csak 150 kiló, elég jól lehet vele ügyeskedni a két kocsisor közt. Őöö, persze ezt a bíróság előtt bármikor letagadom...
Amit még nem említettem, az a hangja. A Sámson pörömpömmpömm-pörömmpöm-pörömmm-je után ez már sokkal mélyebb és öblösebb, amolyan bödömm-bödömm-dömm-dömm-dőőőőőőőmmm-szerű, én imádom. A sok mai gép elektromotor hangja mellett kitűnik a sorból.
Formára is szép, klasszikus motor forma: kerek fényszóró, elöl a tank, minimál oldaldekli, hátul a két bőrdoboz, kb. így akarnak kinézni a ma gyártott retro motorok is, ez viszont már gyárilag az, mivel 23 éves. (Évszámok is szépen sorban emelkednek felém: az ETZ ´86-os, jómagam ´87-es vagyok, a Sámson pedig ´88-as)
A többi MZ-s népítélet főleg arról szól, hogy ki mi mindent szerelt már rajta, nos nekem ezek az élmények eddig kimaradtak. Egy darab biztosíték égett ki, amikor álló motor mellett kapcsolgattam a fénykürt, szóval szerintem az is az én hülyeségem miatt volt. De más semmi a megtett kb. 2000 km. alatt. Remélem így is marad még sokáig, bár ha valami probléma adódik akkor azt nagy valószínűséggel lehet orvosolni egy kombinált fogóval és két villáskulccsal. Plusz itt is érvényesül az "ami nincs, az nem romlik elv", és mivel nem sok dolog van, ezért a meghibásodás esélye is kisebb.
Azt írtam már, hogy jó érzés vele motorozni? Szeretem benne, hogy folyamatosan érzem, hogy én vezetem a motort. A kormányt mindig tartani kell, a váltót erélyesen kell kezelni: ha csak egy kicsit simogatom, akkor hajlamos pl. 3-as után üresbe menni. Határozottan kell szinte rúgni, akkor nincs gond.
Ha meg egyszer elindult, akkor nincs kedvem leszállni róla. Pl. ma is mentem vele be a főiskolára Óbudára csak pár percre - ezért is mentem motorral -, aztán hazafelé természetesen kicsit kerülőúton jöttem, és az M1-M7 közös szakaszán találtam magam. Gondoltam semmi gond, még meglátogatom az egyik pajtásomat Budakeszin. Aztán ahogy haladtam tovább, láttam, hogy 7-es út lehajtó mindjárt itt van, hirtelen elhatároztam, hogy akkor már inkább elmegyek Fehérvárra, ott lakik egy rég nem látott kedves hölgy ismerősöm.
Szóval így kerekedett egy átlagos unalmas vizsgaidőszak-beli hétfőből délutánra egy fasza kis motorozás, hazafelé pedig a 811-esen jöttem Etyek felé - állítom az az ország egyik legszebb útvonala. Most meg persze tanulás helyett itt írogatom ezt a népítélet...
Összegezve egy tökéletes motor, városban és országúton kiváló, megbízható, kényelmes, könnyen pakolható, az emberek elismerően nézegetik a forgalomban.
Örök igazsággal szólva: MZ-nél jobb motor nincsen, csak drágább!
UPDATE - 2017 augusztus
Baszki, már lassan 10 éve megvan az MZ, hogy szalad az idő! közben változtak a dolgok, de most maradjunk a motornál. fősulit befejeztem, de persze azt is szeretett motoromnak köszönhetően, mert egy komplett nyáron keresztül kivitt minden hétköznap Budáról Vecsésre, esőben napsütésben sárban, gond nélkül. jó kis nyár volt 2009-ben, a melóhelyen hetibérezés volt, így arról szóltak a hetek hogy pénteken megkaptam a ropogós Esztergomi Látképeket, aznap este vagy másnap reggel meg irány vagy a Balaton, vagy valamelyik fesztivál, nyilván motorral. Sopronban Volt fesztivál, Tokajon Hegyalja, Sound is megvolt - vices, hogy akkor még a Sound hetijegy volt 15k egy üzértől, a Sziget hetijegy meg 20k diákigazolvánnyal. most 325 EUR a heti szigetjegy, azt hiszem idén kihagyom
aztán pár évig hanyagoltam mert vettem egy hátul kaparós 75-ös Alfát, és hát élményt az is ad bőven. meg el is költöztem otthonról, MZ pedig maradt a garázsban, szóval nem is volt kéznél.
aztán néha elővettem hogy bejárjak vele dolgozni Tatabányára, ez ugye 60km oda, ugyanennyi vissza, simán abszolválta a dolgot. meg is teccett a motor téma, plusz bónusz is jött úgyhogy elhatároztam hogy veszek valami komolyabbat, mégpedig egy 600-as Hornet. az is jó motor volt, szép meg gyors meg minden, de valahogy nem tudtam megszeretni, pedig tényleg hibátlan volt. azt utáltam benne, hogy amint nem volt az út minősége 100%-ig tökéletes, már éreztem is a gerincvelőmben minden egyes úthibát. ahol az ETZ-vel 60-nal végigrongyolok, ott a Hornettel 30-cal kerülgettem a gödröcskéket és kivolt a bré, mert közben még szarrá is rázott. szóval nem a motor hibája volt, csak én szoktam korábban máshoz.
az amúgy vices történet, hogy majdnem szétváltak útjaink az MZ-vel, a Honda miatt el is kezdtem árulni, mert ugye egy seggel két motort nem lehet megülni. jött egy fiatal srác meg a pöcs haverja, 250-ért el is vitték (megvan ugye, hogy anno 150-ért vettem :D). aztán rá kb 3 napra felhív, hogy leállt alatta a motor, és hogy én biztos átbasztam, meg hogy mekkora hulladék, adjam vissza a pénzét. béketűrő ember vagyok, odamentem valahova a belvárosba ahol éppen vesztegelt, meghallgattam hogy mekkora egy ipari hulladék szar a gép - a gyökér amúgy azokat a hibákat mondta nekem vissza, amiket én mondtam neki el még vásárlás előtt, á, hagyjuk is.
az volt a hibaok, hogy állítólag kilőtte a gyertyát és nem lehet visszacsavarni, ergo mozgásképtelen a motor, ő meg vehet rá új hengerfejet. én meg hiába mondtam hogy érdekes de nálam még sose volt hasonló, megállípodtunk hogy úgyis megjelent közben a faterja egy dobozossal, elvittük a gépet újpestre a szerelőhöz, én meg visszaadtam neki a vételárat.
a szerelő végül varázsolt bele egy új menetet, és arra a következtetésre jutottunk, hogy a gyerek valószínűleg kivette a gyertyát, és amikor visszacsavarta az acél menetet az alu hengerfejbe, akkor simán túlhúzta. de még az is lehet, hogy tényleg kilőtte a gyertyát ahogy ő mondta, ez már sose derül ki. lényeg hogy a motor maradt nálam, ezek után már nem is akartam eladni, nem hiszek az ilyen dolgokban, de úgy voltam vele hogy ez a motor hozzám tartozik, ennek így kellett lennie :)
és milyen jó is hogy így lett, mert idén év elején munkahelyet váltottam, és most Óbudáról járok napi szinten Szigetszentmiklósra. eleinte télen a szegény 26 éves Alfa 75-tel jártam, dehát egy youngtimer olasz sportlimuzin nem arra való, hogy az ótvar nagy dugóban egyes-kettes alapjáraton szenvedjen az also rakparton a délutáni csúcsban. a Hornet még abban az évben eladtam a szezon végén, mivel kellett a pénz lakásfelújításra, így hát amint eljött a tavasz kapott az MZ friss műszakit, és május óta napi szinten vele járok dolgozni.
ez persze elő is hozott pár régóta várt javítást, de szerencsére még mindig nevetségesen olcsók az alkatrész árak a futárnéknál Dunaharasztin, szóval vígan járkálok. út szélén még nem hagyott, szerencsére időben jelez, ha valami nem okés. mondjuk múltkor pont úgy jártam, hogy valahol Csepelen megálltam a pirosnál, üresben várakozok, lámpa vált zöldre, szúrom az egyest, illetve szúrnám de bammeg, hol a váltókar?? hát fogta magát, és leesett a nagy várakozásban :D
szerencsére ott volt az út közepén, félretoltam a gépet aztán egy 10-es kulcs és egy 5-ös imbusz segítségével gyorsan visszaraktam. ezen kívül még mindig van nálam az oldaldobozban pár villáskulcs, nagycsavarhúzó, kalapács(!), mindegyik bowdenből egy tartalék, tartalék izzók és biztik, oszt jónapot. így kb nincs az a hiba amit ne tudnék út közben orvosolni, neki is vágok az országnak bármikor nyugodt szívvel.
Idén is már voltam Vas megyében Vadása tónál, Balatonon többször is, múlt hétvégén meg Zalába mentem. hála a Krauzernek tök jól meg lehet pakolni, ha van kellő mennyiségű gumipók akkor ésszerű keretek közt bármi felfér: sátor, hálózsák, matrac, két bagaboo futárzsák, és még mindig van plusz hely.
ja, és az emberek még mindig megnézik, pláne mióta kapott egy fényezést. továbbra is tetszik, és az a vicc, hogy még mindig elégedett vagyok a teljesítményével. városba nem kell több, országútra lapos vidéken optimális, eddig egyedül egyszer volt idegesítő hogy nincs több ló, amikor egy kamion tekergett előttem Tapolcánál: a kanyarokban olyan csiga lassan vánszorgott hogy előztem volna, de nem volt belátható, az egyenesben viszont pont annyira gyorsított ki hogy ne tudjam megelőzni. 110 a vége, szóval előzni csak okosan, de aztán verge jött egy hosszú egyenes és otthagytam.
ilyen helyzetekben azért nem hazudok, visszasírom a Hornet 100 lóerejét, de egy túra alatt jut kb 300km-re 1 ilyen helyzet, ennyit túl lehet élni.
és az a vicc, hogy mint mindenki, én is gondolkodok azon, hogy milyen lenne a tökéletes motor, és általában arra jutok, hogy egy MZ 50 lóerővel :)
mert szeretem benne, hogy klasszikus motor formájú - kerek lámpa, semmi idom -, szeretem az utánozhatatlan és egyre ritkább 2T hangját, szeretem benne hogy könnyű, ezért városban nagyon jól lehet vele manőverezni, szeretem a futóművét, hogy kellőképpen puha, sokszor járok nagyon ganaj minőségű utakon, és ahol pl az alacsony építésű Alfával 1-esben alapjáraton szenvedek, ott az MZ-vel hármasban 50-nel húzom neki. azt is imádom benne hogy fel tudom cuccolni és el tudok menni sátrazni egy hosszúhétvégére, meg azt is, hogy ha kedvem szottyan földutakon endurózni, akkor földutakon endurózok.
ja, és annál kevés menőbb dolog van, mint berúgni a motort :)
Hibalista
- Eddig csak egy biztosíték. Ja meg a fékkar is letört egyszer, amikor sikerült álló helyzetben eldőlnöm vele - 690 Forint volt a Futár boltban.
-
- update
- biztosítéktáblát átalakítottam fésűsre
- fék munkahenger csere japán úri cuccra
- volt egy fényezés is
- gázbovden elszakadt egyszer
- karbi pucolás mert rozsdás volt a tank
- ja tényleg, akkor már tank csere is
- benzinszűrő felrakása
- szívótorok csere mert volt benne egy kis lófasz repedés- azóta nem meglepő módon az alapjárat is rendbejött
- első teló felújítás lesz majd szezon végén, de egyelőre bírja
Ide hordtam szervizbe
Én magam, komám besegít ha kell
Értékelése: 10
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1986 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 83400 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 20000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 4 l |
Előző motorja? | S51 E | Következő motorja? | Hornet 600 |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.2/10) |