Legyen nálad szénkefe
Szöveges ítélet
Egyszer egy vasúti átjárónál várakozva azt vettem észre, hogy egy csúnyácska, közepes termetű eb a tehervagonok alatt acsarkodva figyel. Mikor a lomha tehetvonat utolsó kocsija is elcammogott előttem, a kutya egyből nekem rontott. Szegény Rigám az összes erejét bedobta, de így is legalább 200 m-en keresztül csattogott a vérszomjas - vagy csak a motorosokat utáló - állkapocs a lábam mellett. Ennek a kapuja előtt álló nagybátyám is tanuja volt, aki a rokonságnak hahótázva mesélte el, hogy mit látott. Ekkor elhatároztam, hogy olyan motort veszek, amelyikkel legyorsulhatom a motorosokra vadászó kutyákat. ´83-ban ez volt a legnagyobb köbcentis motor, ezért, és csakis ezért, erre esett a választásom. Mint később többszörösen kiderült, azért nem volt túl jó döntés. Az üzlet csak betette az első kereket (az anya meghúzására már nem futotta nekik), és bárminemű üzembehelyezés nélkül utamra bocsátott. Természetesen egy csepp benzint sem tettek bele, így egyenesen haza toltam. Édesapám gépszerelő volt (10 éves autógyári tapasztalattal [50-es évek, Rába), így "összerakta" a motort. Végre sor került az első körrökre is, de csak korlátozott lehetőségekkel, mert csak B kategóriám volt akkor még. A hangja meglepett, mert kísértetiesen hasonlított a Velorexre. Akkor még nem tudtam, hogy közös az erőforrás. Az A-s jogsi letétele után sokat motoroztam vele, önfeledten. Egészen odáig, amiíg be nem jött az a szabály, hogy a tompított fényszórót használni kell, folyamatosan. A villamos hálózata egyszerűen összeomlott, amikortól ezt bevezették. Ezt a motort - véleményen szerint - nem folyamatos "éjszakai" üzemre tervezték. 45W-os dinamója nem tudott megfelelni a 35W-os fényszóróégő, + a 2x 5W első-hátsó helyzetjelző, + műszervilágítás, + gyújtás adta terhelésnek, a többi + fogyasztást az akku látta el, aminek a töltésére már nemigen futotta. Városban azért, mert kb. 2000-nél kezdett tölteni, az alapjárat ettől alacsonyabb volt. Országúton meg 80-100 km folyamatos haladás után kilazult - kiolvadt - a szénkefe sodrott rézvezetéke, és elment a töltés. A kis 6V-os akksi - ha az ember nem vette észre pl. a nap miatt az egyre halványuló töltésellenőrző lámpát - hamar kimerült, és a motor - gyújtás hiányában - lerobbant. Ezért mindíg volt nálam (egyébként filléres) szénkefe, amit az aszfalton kellett méretre csiszolni, mert a kefe nem szorulhat. A szénpor, és a mosakodás hiánya miatt érdekesen nézett ki a kezem. Rettentő büszke voltam magamra, mikor az 1. Jawás sorstársamat kisegíthettem szénkefével (valahol Karcag felé), mitöbb, szegény nem nagyon tudta, mi a baj. Pesze, neki ez volt az első hosszabb útja. Ezt a problémát sosem tudtam leküzdeni, és tulajdonképpen meghatározta minden út hangulatát. Volt még benzincső repedésem, amikor legalább 10 L benzinem elfolyt, észrevétlenül. Szerencsére elég hosszú maradt a cső, a hibás részt egyszerűen leharaptam (Áttetsző műanyag cső).
Sajnos balesetet is szenvedtem vele (egyik megyeszékhelyen az emberke nem látott meg, így az elsőbbségem se nagyon hatotta meg, és oldalról nekem jött), a bukócső derékszögbe behajlott.
A fékek inkább lassításra szolgáltak, hiába volt elöl kétkulcsos (emelkedön viszont szinte lehetetlen volt első fékkel tartani a visszaguruló motort). A "Magyar" nyelvű használati útmutató ma már az interneten lenne, valamelyik vicces oldalon. Talán ilyenek voltak benne: A fékkulcs tengelyén lévő kis mutató fényképéhez tartozó szöveg: A kékek fékpofainok kepását mutatója:)
Az akkori viszonyokhoz képest viszont határozottan jól ment, de az üzembiztonsága csapnivaló volt.
Hibalista
- Akkumulátor, több marék szénkefe, első teleszkópok, izzók, stb.
Ide hordtam szervizbe
Hungaroszervíz. Igazából 1x járt itt, mikor a balesetem után megreparálták, kb. 11000 Ft-ért. (Előző évben 20404 Ft-ért vettem.) Szerencsére volt rajta Casco.
Értékelése: 4
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 1983 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 6 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (1) | Vezetett km | 22000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 4 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (2) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (3.7/10) |