A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Motorok » Honda » Cb 900 F Bold Or 1979 (900)

Cb 900 F Bold Or 1979 (900) 

Az ítélet értékelése
5,0(2 db)

Tömény Bol_d'O(r)gság!

Szöveges ítélet

Megboldogult ifjúkoromban elég sokat motoroztam. Első gépem egy CZ175-ös volt, majd lett egy akkor 2 éves 350-es JAWA-m. Aztán sokáig semmi, de mindig bennem volt az érzés hogy motoroznék. Aztán úgy alakult, hogy külföldre kerültem és most már megengedhetünk magunknak egy-két nem létfontosságú dolgot is, így elkezdtem nézni a motorokat. Nekem a motor úgy néz ki, mint a régiek: két kerék, tank, ülés, blokk. Újabbakban talán pár meztelen, de azok annyira mégsem. Egyszer pont lecsúsztam pl. egy BMW R1100R-ről ('98-as, az pont szép volt). Aztán két évig semmi. Vagy túl drága volt, vagy nem tetszett egyik sem. Aztán megláttam ezt a gépet és felkerekedett bennem a leküzdhetetlen bírvágy. CB 750 K Limited Edition 650€, működésképtelen állapotban, de forog a főtengely. Nem bíztam a véletlenre, vittem egy akksit, de jól is tettem, mert a tag jött a szőrös dumával, hogy neki nincs akksija... na persze. Amit tudtam megnéztem, tényleg forgott, amúgy egyben volt, papírok rendben. Belealkudtam a hazaszállítást és kifizettem.

Otthon aztán átnéztük egy haverommal, aki könyékig benne van a motorozásban és nagyjából feltártuk a hibákat. Aztán kerestem szerelőt, mert egy kétütemű kéthengeres blokkot még csak-csak bevállalok, de sornégyes négyüteműhöz nem mertem nyúlni. Mint kiderült jól tettem, mert utánaolvasva könnyen elcseszhettem volna a motort, pedig így utólag nem volt sok baja. Most, hogy kész úgy gondolom, hogy donornak lett behozva, az utolsó gazdája meg minden rossz alakatrészt belepakolt, hogy komplett legyen a gép, azt úgy hirdette meg. Már csak azért is, mert én vagyok az első tulajdonos, aki útadót fizet rá, pedig 1997-ben importálták.

A gépet egyébként amerikai piacra gyártották. Ez pl. abban manifesztálódik, hogy gyújtásra a tompított és a helyzetjelző egyből bekapcsol, valamint a két első index folyamatosan világít (amíg nem indexelsz, mert akkor villog). Azért tudom ilyen jól, mert bele kellett ásnom magam a kézikönyvébe, hogy re tudjam inkarnálni az indexeket. Szerencsére itt nem kell cserélnem a lámpát. Jobb is, mert itt baloldalon közlekedünk, ha viszont mennék valahova máshova vele, akkor jobboldal lenne, az amcsik viszont nem asszimmetriáskodnak, így ugyanúgy világítom mindkét oldalt.

És a cím: a haverom, aki az elején segített kérdezte, hogy miért nem cserélem ki a blokkot egy 900 köbcentisre? Külső fizikai paramétereiben egyébként megegyezik a két blokk, sőt nagyrészt a belsejében is, mert az alkatrészeket először 750K-hoz rendeltem. Miért is? Ahogy kerestem az infókat a motoromról a neten feltűnt, hogy egyik 750-en sincs olajhűtő, az enyémen meg van. Tovább keresgéltem és nini, a 900 köbösöknek meg van. No, lepődtem meg, aztán meggugliztam a motorkódot, amiből kiderült, hogy a 750K-m szívátültetésen esett keresztül és egy 1981-es Bold'Or blokk került bele. Szóltam is a haveromnak, hogy köszi a tippet, de nyitott kapukat dönget. Nos ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy 68 lóerő helyett 95-tel gazdálkodhatok, miközben a végsebesség közel azonos. Most már szeretnék kipróbálni egy valódi 750-est, hogy el tudjam zongorázni a különbséget. Mert valószínűleg el lehet.

Most, hogy kezdünk összeszokni megosztanám néhány tapasztalatomat. Az üléspozíció nyugis krúzoláshoz való, egyenesen ülök a motoron a 183 centimmel, jó nagy a gép, semmi majom meg köszörűkő effekt. Addig nincs is gond, amíg el nem gurul a gyógyszerem. Mert ha az ember gyereke csintalankodni akar, ezzel a géppel megteheti. Általában 4-5 ezres fordulatnál szoktam váltani, nyomatékból motorozom kényelmesen. Nincs is ezzel gond, viszont azt tapasztalom, hogy amikor egy bizonyos állatfajta autóvezető meglátja, hogy egy 35 éves vasat vezetek kitör belőle a kisebbségi komplexus kompenzálási hajlama és nekiállna versenyezni, hogy csakazértis megmutassa, hogy a TD autójával majd jól lenyom, nehogymár megelőzzem ezzel a vén szarral (egyébként nem is értem: ennyi hülye van a földön, aki nincs tisztában a fizikával? Egy átlagos motor 4-5 másodperc alatt gyorsul 100-ra, egy kicsit jobb 3 alatt. Autóban elég drága az ilyen tudás, nem is nagyon látni az utakon). Na ilyenkor kettőt pöccentek lefelé ballábbal, fordulat 7000-nél ahonnan a tüzijáték kezdődik. A pörgőmérő 9500-nál lesz piros, ezt tiszteletben is tartom, itt pattintom a következő fokozatot. A kettő között meg jön a meglepetés. Először nekem is az volt, szó szerint csúsztam hátra az ülésen, csakúgy kapaszkodtam a bajszába, hogy le ne maradjak. El kellett játszanom az ülésen helyezkedve egy jóideig, mire rájöttem, hogy hogyan kell úgy ülnöm, hajolnom és kapaszkodnom, hogy lépést tudjak tartani a motorommal, de megérte. Izomból gyorsulni kurvajó vele. 2-3-4, ez csupán pár másodperc, és már fecnikre is tépnék a sünök a jogsidat annyival mész.

Olvastam/-ok teszteket. Néha olyat, hogy nehéz terelgetni ezt a nagy, dögnehéz vasat. Hát nem tudom. Lehet, hogy a 350-es JAWA-m volt jó tanítómester, de nekem semmi gondom nincs, frankón tudom fűzögetni az ide-oda kanyarokban, plusz a lassulással sincs baj, az első tárcsafék, hátsó dobfék kombó frankón teszi a dolgát. Már amikor egyáltalán kell fékeznem, mert nagyon bivaly a motorfék is. Nézegetem a gumiprofilt is, majdnem az egész futófelület használva van. Vigyáznom is kell, mert már ért le a lábam kanyarban...

Pont ma voltam egy motoros felvonuláson résztvevőként. Az enyém volt a legöregebb vas (volt egy 1962-es Honda 50-es is, de azt trérelen hozták, úgyhogy nem ér). Volt mindenféle motor csoppertől a sportmotorig, de egyszer se éreztem, hogy bármelyik jobban kéne, mint az enyém és ez jó érzés. Másoktól is csak pozitív visszajelzéseket kapok. Még nincs teljesen kész a gép, de már egész jól közelíti azt az állapotot, amit én elvárok.

2015.09.11.
Na megint eltelt egy szezon. Szerencsére az idén nem történt semmi váratlan, azaz hoppá, az egyik alapjárati levegőcsavar elveszett, de a szerelőm szerzett egy másikat, beszerelte és elnézést kért, hogy nem rögzítette az előzőt. Talán csak az a szomorú, hogy nem tudtam menni vele többet (eleget). A fénypont a múlt hétvégi "fun run" volt, oldtimer gépeknek hirdetve. A sok Honda Cub között egy 750-es Suzuki volt érdekes (1978-as évjárat), illetve egy gyönyörű állapotú 1100-es Yamaha '81-ből. A harmadik az enyém volt. Dícsérték a gépet, dagadt is a májam. A defibrillátorra való is összejött asszem, amire gyűjtöttek.

2016.08.05.
Erre az évre végre összejött, amit már két éve halogattam és lecseréltem az első villaszárakat. Mit mondjak, ég és föld. Végre arra megy az eleje amerre akarom, akármekkora sebességgel megyek. Amikor az idén először kivittem a dombok közé csapatni történt egy kis malőr: beragadt az első fék. Persze nem blokkolóra, csak szép lassan alattomosan kezdett megszorulni. Szerencsére időben észrevettem, hogy valami nem kóser és megálltam. Én hülye hozzáértem a féktárcsához, szerencsére kesztyűben: kb. egy tizedmásodpercre, de egyből füstölni kezdett. Mázlim volt abban is, hogy nem hullámosodott meg a tárcsa. Mivel szerszám nem volt nálam egy szál se ott pingvineztem vagy egy negyedórát, amikor egy pendüléssel elengedték a fékpofák a tárcsát. Utána szép óvatosan motor- és hátsófék használatával hazagurultam. A szerelőm tanácsára lecseréltük a főfékhengert és kicseréltünk minden tömítést, szimmeringet, meg amit kellett. Végre állítható a fékkar (mert amúgy kicsi kezem van), valamint gyönyörűen adagolható a fékhatás, nagyon barátságosan épül fel és ha muszáj, blokkolóra is fékezhetem a kereket. Fasza lett na! Mellesleg lecserélte a motorolajat is végre egy belevalóra, mert az előző egy kicsit híg volt. Igen finom, puha lett a hangja. Talán egy picurit lassabban veszi a fordulatot, de érezhetően fickósabb lett és megszűntek a gyanús zörejek is, melyek miatt egy kicsit aggódtam tavaly. A következő a hátsó telók cseréje lesz, mert azt vettem észre, hogy forszírozott nagyobb sebességű kanyarokban (160/180km/h) kígyózni kezd a gép alattam. Nem durván, mint amikor beszitált a JAWA-m kormánya 120-nál, de érezhetően.

2017.04.02. Epilógus.

Bár azt mondtam örökre megtartom (szívem szerint azt is tenném), az élet (család) közbeszólt, így meg kellett válnunk egymástól. A tavaszi makrancoskodás után még eltöltöttünk pár csodás hétvégét kettesben. Bemelegedés után egy álom. Alapjáratról finoman megindul, városban 2-3 ezres fordulat között dorombolva elgurulgat, ha kiérek városból krúzolás üzemmódba kapcsolva 4-5 ezres fordulaton elsiklik 100-120-as tempóval. Ha sietni kell vissza kettőt, és 7-től 9.5 ezerig jön a sportüzemmód. 95 ló nem viccel, elég szürreális látvány egy ilyen oldtimertől, ahogy megindul. Vérzik a szívem, hogy mennie kellett. A vevő körbenézte, ment vele egy karikát. Amikor láttam, hogy fülig érő vigyorral érkezik, tudtam, hogy el van adva a gép. Még alkudoztunk egy kicsit, aztán párás szemmel néztem, ahogy beállt a trélerbe... Isten Veled Öreg Barátom!

Hibalista

- Nem romlott el semmi, járóképtelenül vettem, én újíttattam fel. Mint kiderült jó vásárt csináltam, a blokk rendben van. Amit rendbe kellett rakni: mindkét CDI, előgyújtás szabályzó, generátor, önindító. Ez volt az első kör. Ezután egy adag kisebb hegesztés. Vennem kellett egy tankot, mert a régi szétrozsdált belülről, plusz ledobta egy javítás miatt a műgyanta bevonatot. Kértem rá javítási ajánlatot de inkább kifizettem a 100€-t egy 30 éves sosem használtra, amit a két oldalpanellel együtt újrafényeztettem. Vettem egy üzemanyagcsapot is, mert a régiből hiányzott a szűrő és 40$ lett volna, 65$ meg a komplett csap szűrőstül-bűröstül. Első körben még ki lett takarítva a karburátorsor, aztán meg mégegyszer, miután ráengedték a dzsuvás benzint a régi tankból. Miután visszakerült hozzám lecseréltem a kipufogót egy pont ugyanolyan vadiújra, mert igenolcsón meg tudtam venni, illetve pótoltam az apróbb hiányosságokat, mint pl. az indexek. A kábelek megvoltak, de semmi más. Pótolni kellett még a lámpatartókat, ezeket egy vadiúj lámpával együtt kaptam, csak sajnos módosítanom kellett a búra hátulját, hogy beférjen a lámpa a gyújtáskapcsoló elé. Ja, majd' elfelejtettem: hátsó lengéscsillapítók. Az egyiknek törött volt a felső rögzítőgyűrűje, pedig állítható kohni volt. Javítása sansztalan, mert tuti elolvadt volna a műanyag állító tekerentyű hegesztés közben. Így egy pár eredeti került vissza. Megjegyzem ideiglenesen, mert az a 3-4 centi extra magasság jó volt. Második körben a hármas, illetve négyes karburátor túlfolyt, valamint berosált az indítókuplung (igen kuplung, nem bendix). Egy szett tű, valamint egy bontott kuplung megoldotta a problémát. Harmadik körben szinkronizáltuk a karburátorokat. Negyedik körben kicseréltem a légszűrőháztól a második karburátorhoz vezető gumicsövet, mert egy nem belevalót gányoltak bele. Persze falsot szívott és a szegény keverék miatt túlmelegedett és elszíneződött a hozzátartozó kipufogó leömlő. Most még finomabban jár, egyenletesen húz, ahogy mondani szokták, a pincétől a padlásig. Most szeleptisztító adalékkal járok, hogy kitisztuljon a rendszer, ha elfogy a cucc belőjük a ciccegő szelepet és újraszinkronizáljuk a rendszert. Azóta egyelőre semmi, remélem több rejtett taposóakna nem lesz. Tervezve van egy futóműellenőrzés, de az ki fogja bírni a következő télig már (remélem). Ja és akksi se volt benne, úgyhogy most az is vadiúj.
-
- Update (2014.09.12.)
- Kivittem a gépet az autópályára (hétvége kis forgalom), hogy meghúzzam egy kicsit a bajszát, megnézzem mire is képes. Kb. 180-nal mentem, amikor a sebességmérő egyszercsak feladta. Ezzel nem is lenne semmi gond, már tudom, hogy mekkora fordulatnál mennyivel megyek ötödik fokozatban. Viszont a megtett távot jó tudni, hogy lássam a még mennyit mehetek. Irtó kellemetlen, ha váratlanul ér a benzincsap tekerés szükségessége. Nézegettem, hogy mi lehet a baj (mechanikus az egész cucc), aztán elgurultam Paddyhez, aki megállapította, hogy szerencsém van, az előző tulaj balfaszul rakta vissza az első kereket és eldeformálta a kerék és a jeladó közötti alátét karmantyúit. Áttekertem Kevinhez kifizetni az előző heti apróságokat (láncspré, szeleptisztító lötyi, üvegbiztosítók), az meg mondja, hogy álljak be nyugodtan, megemeljük azt szerelhetem. kb. 15 perc alatt meg is volt kerék ki- beszereléssel alátétegyengetéssel együtt, kis segítséggel a szerelőjétől. És nem került semmibe.
-
- 2015.05.03.
- Télen elindítottam egyszer-kétszer, hogy ne legyen nagy szívás tavasszal. Január végén aztán nagyon nehezen kelt csak életre és jó, ha két henger működött, ami egy négyhengeres motornál nem túl jó opció. Gurultam egy kicsit az utcában hátha helyrejön, de nem tette. Akkor mondom visszagurulok az udvarra. Nagyon jól tettem, mert miközben fordultam rá a kapura elszakadt a gázbowden... Fasza. Hívhattam Kevint, hogy gyűjtse be a gépet. Persze akkor már írtam egy listát is az átnézendő dolgokról. Akkor még úgy gondoltam, hogy lecserélem az első villát. Szereztem Paddytől egy olajteknőt, hogy lecseréljem az enyémen lévő ragasztottat, de kiderült, hogy nem lesz jó, mert bár felcuppan, de nincs rajta a két kivezetés az olajhűtőhöz... Remek. Becseréltem egy olajszűrő csavarra tokostul-vonóstul, meg kaptam vissza egy kis zsét, rendes gyerek ez a Paddy. A jó hír az volt, hogy nem a teknőnél szivárgott az olaj, a rossz, hogy a kihajtás szimmeringjénél, amit csak a blokk szétnyitásával lehet cserélni, mert a nagy nyomás miatt egy fém perem fut rajta körbe. Ettől az évtől a motoromhoz nem kapható többé gyári új alkatrész, ami nagy szívás, mert ilyen spéci cuccot nem fogok tudni többé szerezni... Mint pl. a gázbowden. Végül egy univerzális került bele méretre szabva, mert még az e-bayen se volt, csak 2 db használt, azt meg nem teszek bele. Ezt a szimmeringet is egy holland raktár elfekvő készletéből sikerült szipkázni egy ismerős ismerőse révén... Végül sikerült a műtét, de 600€-ba fájt (akkor már hozzácsaptam egy Oxford dzsekit is 120-ért, ha lúd, legyen kövér alapon). A srác belőtte a szelepeket átnézte a karbit (megint) és szinkronba is hozta őket, aminek az lett az eredménye, hogy az eddigi 3000-es fordulat helyett 2000-es fordulattól egyenletesen húz a gép, valamint 1500 helyett 1200 a sima alapjárati fordulatszám (ezernél is szépen ketyeg, de ott már becsörög a primer lánc ezért egy kicsit megemeltem). Most megint pöccre indul hidegen is és selymesen jár. Imádom, na!
-
- 2017.04. 02.
- Tavaszi indításkor megmakacsolta magát és nem indult. Köszörült, de nem akarta elkapni a ritmust. A négyből egyetlen henger tüsszentett egy aprót alkalmanként, de ez édeskevés volt az éledéshez. Aztán lemerült az akksi. Mivel eladósorba került gyorsan orvosolni kellett a problémát: a szakember tanácsára gyertyákat cseréltem, pedig ezekbe sem volt több másfélezer kilóméternél. Láss csodát elindult! Nem tudom mi lehet az oka, hogy minden több, mint egy heti állásra nehezen indul. Ha beindult onnantól a következő hosszabb leállásig már tökéletes, pöccre indul és minden fordulattartományban tökéletesen működik. Fura.

Ide hordtam szervizbe

Kevin, Id. és Ifj. Eleddig teljesen elégedett vagyok velük, pedig óvtak tőlük. Amit kell megcsinálnak, ha találnak valamit menetközben azt is megcsinálják, de fölösleges kiadásba nem verik az embert és a kiszerelt alkatrészeket megmutatják, ha akarod el is teheted őket emlékbe. Tőlük vettem sisakot, pár köcölléket, index relét... stb. Egy példa: a második kör alkatrészeit fizettem, illetve a biztosítást, nem maradt pénzem sisakra. Ideadta. Azt mondta mondta, majd a következő pár héten kifzetem részletekben. Tökre meghatódtam, na! Még barterezni is tudunk: ha kell egy kis villamossági szerelés szólnak, én meg ha tudom vállalom. :)

Értékelése: 9

Másik szerelő értékelése

Paddy és munkatársa Liam. Szerelnek, de ami mégfontosabb: bontanak. Rengeteg hiányzó cuccot szereztem tőlük, mint pl. index karok, -lámpák, de tőlük vettem a zsír új kipufogót, meg a tankot is. Azért nem több az értékelés, mert a túlterheltség miatt pontatlanok. Megígérnek valamit és sajnos többször megcsúszik a teljesítés, ezt viszont nem kultiválom.

Értékelése: 7

Képek a motoromról

Fenntartási költség (5) Évjárat 1979
Kényelem (7) Használati időtartam 4 év
Teljesítmény (8) Km vásárláskor 32000
Megbízhatóság (8) Vezetett km 4000
Szerviztapasztalat (8) Átlagfogyasztás 7 l
Előző motorja? 350 TWIN Következő motorja? nem lesz, ez marad. Hja: BMW R1100S BoxerCup Replica
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (7.9/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Honda

További ítéletek (1023 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.