A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Motorok » Honda

CBX 125 Custom (1993) 

Az ítélet értékelése
5,0(3 db)

Csótány (Libakergető chopper köntösben :) )

Szöveges ítélet

Az előzmények:

Gyerekként 2 évig volt egy Jawa Mustangom, majd miután 17 évesen megszereztem az autós jogsit, soha többé eszembe nem jutott motorra ülni, megrögzött autós lettem (viszont rendszeresen kerékpározom). 32 év teljes kihagyás után, - ötven éves fejjel - idén (2013) márciusában fogalmazódott meg bennem a gondolat, hogy kihasználva a mostani kedvező lehetőségeket, olcsón A1 / B125 jogosítványt szerezzek. Az elhatározást tett követte, megkerestem egy régi ismerős oktatót, és megegyeztem vele, hogy – mivel nincs segédmotoros gyakorlatom – csak akkor engedjen vizsgára, ha meglátása szerint át is megyek. 8 óra motorozás után, a 9.-ben elsőre sikeres rutin- és forgalmi vizsgát tettem. Nagyobb motorra nem vágytam, eredetileg 125-ös nagyrobogókat (Yamaha Majesty 125, Aprilia Leonardo 125, stb.) nézegettem, esetleg még a váltósok közül valami régi „postásyamaha” (Sr125) vagy Honda CG125 jöhetett számításba, úgy 200-250.000,- forint közötti keretből. Vidéki kisvárosban élek, amikor csak lehet biciklivel járok, ha nagyon kell akkor kocsival, tehát tulajdonképpen nekem „semmi szükségem” nem volt motorra, de hát ötven éves korban megy el az ember maradék esze… Kocsival rendszeresen szoktam kirándulni, kedvencem Erdély, és tavalyi túránkon több motorossal találkozva, beszélgetve nagyon irigykedtem rájuk. Úgy sejtem, akkor költözhetett a gondolat az agysejtjeim közé… Eredetileg itthon, hétvégi kikapcsolódásként terveztem rövidebb túrákat tenni (ezért vettem a kis mocit), de most, 3 hónappal később már a Nagy Erdélyi Körutat tervezgetem a kis 125-össel. Könnyelműség? Majd meglátjuk! Ígérem, be fogok számolni róla…

A motorról:

Mint írtam, a motoros tanfolyam ideje alatt leginkább robogókat nézegettem, és csak véletlenül akadt meg a szemem ezen a frissen eladásra kínált Honda kis chopperen. Azonnal szerelembe estem: „Nekem ő kell!” A motorról semmit nem tudtam, sőt mivel még a jogsi sem volt a kezemben (a vizsgán már túl voltam, vártam a „papírt”), elkövettem a legnagyobb könnyelműséget, amit jármű vásárlásakor csak el lehet követni: pár fotó nézegetése és a tulajdonossal folytatott levélváltás után látatlanul (minden próba nélkül) megegyeztünk és – mivel neki volt utánfutója – elhozattam a kis motort vele. Nem vettem drágán (220k, egy közepesen lepukkant „postásyamaha” is ennyibe került akkor), motorja szépen járt, de kissé lehangolt a kis gép meglehetősen elhanyagolt állapota. Mindegy, megvettem…

Honda CBX 125 CP (Custom):

Mivel a típusból – az Okmányiroda szerint – ez az egyetlen hazai példány, így leírom, amit tudni lehet róla. Hondáék 1983-ban (!!!) építettek egy 125-ös kis idomos speed-gépet (CBX 125 F), akkor forradalminak számító műszaki megoldásokkal. Hemiszférikus égésterű (RFVC), egyhengeres, 4 szelepes kis DOHC blokk 2 db (!) vezérműlánccal, 2 db (!) karburátorral és 2 kipufogóval. A szelepek érdekes elhelyezése miatt összesen 8 db (!!!) szelephimbával. Az eredeti változat 17 lóerős és 6 sebességes volt 130 km/h körüli végsebességgel. A motor a teljesítményét 11.500 fordulaton adta le.
Tíz évvel később (1993-ban járunk) kizárólag japán belpiacra szánva, ezt a blokkot némileg legyengítve (jóval kisebb méretű karburátorok, 5-sebességesre redukált váltó, egyszerűbb hátsó teleszkópok, eltérő méretű kerekek) egy kis chopper „karosszériába”építették, és újra elkezdték forgalmazni, egészen 1996-ig. Néhány darab kerülő úton Németországba is eljutott, az enyémet onnan hozta be a tulajdonosa még 2002-ben.

Főbb adatai (részben általam mérve):

Teljesítménye: 9kW/12 lóerő 10.000 fordulaton (gyári adat).
Végsebessége sík úton: 94-95 km/h GPS szerint (az óra 99-100-at mutat ilyenkor)
Kényelmes utazósebessége: 75-85 km/h
Fogyasztása: 2,5 -2,9 liter/100km (75-80 körül 2,5; 90 körül 2,8-2,9)
Mivel a motor siralmasan elhanyagolt állapotú volt, ezért azonnal az alábbi karbantartásnak, javításnak kellett alávetni:

- Gyertya, olaj, olajszűrő, légszűrő cseréje (csak ez utóbbi volt 8700 Ft);
- Berohadt fékek és mindkét féklámpa-kapcsoló javítása, fékolaj cseréje;
- Kuplung beállítása, bowdenek kenése.
- Szelephézagok beállítása (szerintem a motor életében először).
- Előző tulaj által kiherélt, iszonyatosan hangos kipufogók javítása rajz alapján gyárihoz hasonló kivitelre. Negyedére csökkent a hangja, nagyon jó lett!
- Első gumi cseréje. A hátsó még hátra van: ugyan 3-4 mm rajta a profilmélység, de repedezett és nagyon öreg (DOT szerint a motorral egy idős a gumi!)
- Első lánckerék cseréje: az előző gazdája a kinyúlt és elszakadt lánc miatt esett vele, a láncot és a hátsó lánckereket cserélte, az elsőt meg nem. A kislánckerék beszerezhetetlen, így egy Yamaha YBR125-éből lett 3 perc esztergálással átalakítva. (Csak a bordás kötés magmérete tért el, a többi méret stimmelt)
- 3 napig csak a rozsdapöttyöket vakartam a kipufogókról, felnikről, stb. Nem lett rossz!
- Tank, benzincsap, karburátorok tisztítása, beállítása.

Szépítések, fejlesztések, bővítések:

- Az első fényszóró gyárilag szögletes, nem Eu-szabványos: alig világított, és gyárilag nem volt benne helyzetjelző izzó sem. Helyére vateráztam fillérekért egy régi 350-es Jawa 638 kerek első fényszóróját, kapott bele H4-es halogén izzót. A Babetta színvonalú világítás helyett így valóságos fényözönt varázsoltam a gépre.
- Gyártottam 2 db masszív táskatartó oldalkonzolt, és vettem nagyon olcsón két használt bőrtáskát.
- A kerek lámpához már szépen fel lehetett tenni egy kis túraplexit, jelentősen redukálva a szélörvényeket.
- Kapott szivargyújtó aljzatot, és lemezből hajlítottam rá egy praktikus GPS-tartót.

Benyomásaim a motorról a megtett első 2000 km után:

- Alacsony, kényelmes ülés, bár a motor erős vibrációja miatt 1 óra alatt elzsibbad a hátsó felem. Ekkor 3-4 percre megállok, kinyújtózom, elszívok egy cigit, és jöhet a következő etap. Szinte minden hétvégén túrázgatok vele a Mecsekben, egy húzásra kb. 200 - 280 km-eket szoktam megtenni. Nem lehet annyira rossz ez a motor, ha egy reumás (sajnos valóban) öregember erre képes rajta!
- Fogyasztása kellemes, a menettulajdonságai viszont picit lehetnének jobbak: tartósan, (szembe szélben pláne) nem tudom tartani a 90-es utazót, így a sietősebb kamionosok sajnos néha kerülgetnek. Nagyjából úgy megy, mint egy 125-ös ETZ, csak fele fogyasztással. 80-ig nagyon szépen gyorsul, onnan felfelé már türelemjáték a végsebességéig eljutni.
- 2000km alatt, a rendbeszedés óta semmi gond nem volt vele, hidegen/melegen mindig pöccre indul (önindítóval, mert berúgókar nincs rajta). Az alapjárata viszont gyakran ingadozik (1200-2000 között hol ennyi, hol annyi), ennek okára még nem jöttem rá. Minden tömített, nem szív falsot sehol sem.
- Eddig nekem bevált, nagyon szeretem! Jövőre akarok tenni az öreg csótánnyal egy nagy körutat Erdélyben, egyedül, sátorral, kempingről kempingre járva. Idén csak a hazai túrák és 2 motoros találkozó van tervbe véve.
- A motor szép, sokan megnézik. Pár embert meglep, hogy 10000 fordulaton képes visítani egy „chopper”.
- A motoron mindent saját kezűleg javítok, egy gépészmérnök ne szégyellje össze kenni a kezét.

Ha lesz valami, majd újra jelentkezem.

Update 2014.december: A tervezett székelyföldi túrát sikeresen, minden gond nélkül megtettem egy 125-ös Varadero társaságában, 2,65 l/100km átlagfogyasztással. Kb. 2300 km-t teljesítettünk 8 nap alatt, és egy lassú defekten kívül nem volt más probléma. A motorral jelenleg 33 ezer km-nél tartok (ebből 14k az én "művem" másfél év alatt, és maximálisan meg vagyok vele elégedve. 3000 km-enként olajcsere, 5 ezrenként szelephézag állítás, két-három hetente lánctisztítás/láncolajozás. Ennyi...

Az első kép Gyimesbükkön készült a székelyföldi túránkon. A második valahol Torockó mellett, a rajz a blokk erősen elbonyolított felépítését hivatott szemléltetni.

Hibalista

- Csak az elhanyagoltságból eredő szervizelés, tételesen lásd fentebb felsorolva.

Ide hordtam szervizbe

Magam javítom, egy gépészmérnök ne szégyellje össze piszkolni a kezét! :)
Mivel követek el hibákat, így 8-ra értékelem a munkámat.

Értékelése: 8

Képek a motoromról

Fenntartási költség (8) Évjárat 1996
Kényelem (8) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (3) Km vásárláskor 19000
Megbízhatóság (10) Vezetett km 14000
Szerviztapasztalat (8) Átlagfogyasztás 3 l
Előző motorja? Következő motorja? Egyelőre marad, az tuti!
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (8.3/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Honda

További ítéletek (1025 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.