A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Motorok » BMW » F650cs 2000 (650)

F650cs 2000 (650) 

Az ítélet értékelése
5,0(4 db)

Túrázásból ötös, de nem két személlyel

Szöveges ítélet

Olyan motorra vágytam, ami kiválóan alkalmas túrázásra és az ára is megfizethető (max. egymillió Ft). Fontos kritérium volt a választásnál, hogy nem lehet lánchajtású és ABS-es legyen. Ez már korábban is szempont volt és a jövőben sem lesz másképpen. Végül leszűkítettem a kört a Honda Deauville-re és a BMW F650cs-re. Mivel találtam egy gazdagon felszerelt és megkímélt állapotú BMW-t gondos tulajdonostól, ezért gyorsan eldőlt a választás. Itt jegyzem meg, hogy nem rajongok a BMW motorokért, a szívem még mindig a Hondákhoz húz az előző motorom és a Hondák megbízhatósága miatt.

Bő egyévnyi F650CS használat után – amiben volt számos hosszútávú túra és városi cirkálás is – összegyűjtöttem annyi tapasztalatot, amit érdemes közzétennem. Lássuk őket sorban, kategóriákra bontva.

Kinézet
Nekem mocskosul tetszik, jóllehet elfogult vagyok. Nincs „tucatmotor” formája. Különösen tetszik az egykarú hátsó lengővilla a szíjkerékkel. Ugyanakkor hiányérzetet kelt a motor összképe, ha a tank helyén lévő mélyedés üresen marad. Viszont oda sokféle gyári és utángyártott tárolót tehetünk; nekem van egy odavaló gyári kemény dobozom, amivel viszont harmonikus a motor vonalvezetése. Nem tetszenek rajta a régimódi, kocka alakú irányjelzők. Szerencsére lehet hozzá kapni formás, 21. századi, utángyártott indexeket. Megér egy külön misét a műszerfal. Olyan a kinézete, mintha a kilencvenes évek elejéről szökött volna: gagyi háttérvilágítás és csak éppen a legszükségesebb információkat mutatja. Nincs üzemanyagszint jelzője, helyette visszajelző lámpa gyullad ki, ha már csak 4 liter benzin maradt hátra. Közös visszajelzője van mindkét irányjelzőnek, továbbá csak egy napi kilométer számlálót kapott. Vajon a földhöz vágta-e volna a költségvetést, ha egy „B” napi számlálót is beletesznek? Alig hiszem el, hogy az ezredfordulón ezt virította a BMW! Ehhez képest a nagyrobogóm műszerfala olyan volt, mint egy űrhajóé.

Kényelem
Egyetlen szóval: kényelmes. Két szóval: nagyon kényelmes. Az üléspozíciót nagyon eltalálták; egyenes háttal ülök rajta és csak pont annyira dőlök előre, ami egyaránt kényelmes a gerincemnek és a csuklómnak is és a térdem is csak enyhén hajlik be. Mindkét lábam teli talppal leér róla a talajra. Az utasnak is hasonlóan kényelmes helye van. Azt hozzá kell tenni, hogy szerintem 175 cm feletti emberek számára már kicsi a motor! A szélvédelme nem jó, de kifejezetten zavarna, ha nem érezném a menetszelet; ez a motorozás része. Sajnos a motor vibrációja miatt rendszeresen elzsibbad a kézfejem. Ez zavaró tud lenni.
A motort nagyon könnyű vezetni és kézzel mozgatni a csekély tömege miatt.

Pakolhatóság
Van egy 30 literes topcase-em hozzá és egy 10 literes kemény dobozom, ami tanktáskaként funkcionál. Ez a kettő elegendő a hosszú túrázásokhoz egy személyre. Habár kaphatóak hozzá utángyártott oldaldobozok is konzolokkal, de az nagyon nem áll jól neki. Aki több tárolóhelyre vágyik, vegyen másmilyen motort.
A kemény tanktáskáról ódákat tudnék zengeni. Nagyon praktikus, ugyanis nem kell a nagydobozt magammal vinni egynapos túrákra vagy munkába járáshoz. Továbbá a fontosabb tárgyak gyorsan kéznél vannak. Ez annyival tud többet a hagyományos tanktáskáknál, hogy a motor saját kulcsával lezárható, vízálló, nincs útban a tankolásnál (a betöltőnyílás az ülésnél van) és a kinyitás után egy mozdulattal levehető és a fülénél fogva hordozható. Kapható hozzá ugyanilyen doboz vízálló hangszórókkal felszerelve, de azt feleslegesnek tartom.
A 2004-es modellfrissítés óta található rajtuk két akasztó is a gumipókozáshoz.
Az ülés alatt kevesebb hely van, mint más motorokban általában, mert elveszi a helyet a benzintartály és az AC pumpa, de annyi hely azért még maradt, hogy elférjenek az alábbi tárgyak: kukacos defektjavítókészlet, elsősegély csomag, szerszámok, zseblámpa, tartalékizzók, gumipókok, egyéb apróságok.

Teljesítmény, fékek
A teljesítménye csak 50 lóerő, ami nem egy erőmű, de ne gondolja senki, hogy emiatt úgy vonszolja magát, mint egy döglött ló. Természetesen ezzel is le lehet gyorsulni szinte bármilyen utcai autót és ezzel is csak egy szempillantás egy előzés. A magyar autópályákra is még elég az ereje. Még nem voltam olyan forgalmi szituációban, amikor kevésnek bizonyult a teljesítménye. Ne feledjük, hogy ez a teljesítmény csak 189 kg menetkész tömeggel párosul!
Utassal már visszafogottabb a dinamikája; kicsit lomhább.
A kevés lóerőnek viszont van két nagy előnye: az első, hogy hirtelen gázadásnál szimplán csak felgyorsul, de nem megy ki alólam a hátsó kerék. A második, hogy nagyon tartós a motorja, mert nincs kihegyezve a teljesítményre. Csak hétezres fordulatnál kezdődik a piros tartomány. Ezek a blokkok százezer kilométert minden probléma nélkül elmennek. A kipufogó hangja szép, olyan tipikus egyhengeres. Szeret visszadurrogni motorfékezésnél.
A motor végsebessége óra szerint 190 km/h, ez nagyjából megfelel a gyár által megadott 177 km/h valós értéknek. A legnagyobb elfogadható utazótempó kb. 145 km/h a műszerfal szerint mérve.
A fékek harapósak. Az első fék csak szimpla tárcsás, de így is nagyon jól fékez. Az ABS a hátsó keréken túl hamar kapcsol be, az első keréken viszont túl későn. Csak egyszer sikerült idáig működésre bírnom az első kerék ABS-t, de akkor már az átpördülés határán voltam diszkrét csíkhúzás kíséretében. Egyébként a fékeket csak a jármű megállításához használom, mindig motorfékkel lassítok, mert erős rajta a motorfék.
Mivel a benzintartály az ülés alatt van, az akkumulátor is alacsonyan kapott helyet, a motorblokk szárazkarteres olajzású, az olaj a vázba van töltve, a tank hagyományos helyén pedig a könnyű légszűrőház található, ezért a súlypontja nagyon alacsonyan van. Emiatt élvezetes vele motorozni, mélyre dönthető a kanyarokban.
A hátsó felfüggesztés nagyon puha; a rugó előfeszítését és a csillapítást maximálisra állítva már elfogadható a keménysége. Az első futómű is puha egy kicsit, de az sajnos nem állítható.

Fogyasztás
Az átlagfogyasztás 3,7 liter/100km körül mozog, pedig szeretek dinamikusan haladni vele. Még sosem sikerült 4,1 liter feletti fogyasztást produkálnom. Amikor reggeltől estig 90 km/h körüli sebességgel haladtam vele konvojban, akkor lement 3,0 liter/100km értékre.
A benzintank 15 liter térfogatú. 300 km-t magabiztosan meg lehet vele tenni két tankolás között, nyugodt tempóban 400-at is.

Szervizigény, karbantartás
10000 km a szervizintervalluma. Sajnos nem hidrotőkés, ezért 20000 km-enként ellenőrizni kell a szelephézagot! A motorhoz mellékelt karbantartási útmutató szerint kizárólag ásványi olaj tölthető bele, abból is a sűrűbb fajta (15W50). Ezt megerősíti minden információ, amit az előző tulajdonostól, illetve internetes szakoldalakon kaptam. A szervizben szembesültem a ténnyel, hogy a BMW időközben standardizálta a motorkerékpárjaikhoz használható olajokat és emiatt mára csak négyféle olajtípust ajánlanak. A négyféle Castrol olaj között viszont nincsen tisztán ásványi olaj! Mivel magam is járműipari fejlesztésben dolgozom, tudom, hogy az ilyenféle standardizációkat nem a műszaki kiválóság jegyében találják ki, hanem a profitnövelés miatt. Ennek megfelelően továbbra is csak Motul 20W50 ásványi olajat vagyok hajlandó beletölteni.
A gyári adatok szerint a hajtószíjat 40000 km-ként kell kicserélni. Úgy tudom, hogy ezek 60000 km-t biztonsággal elmennek. A fogasszíj egyébként nem igényel semmilyen gondozást. Habár állítható a feszessége, erre még nem volt szükségem.
Gyárilag van egy szivargyújtó csatlakozó a kormányon. Ez gyújtás nélkül is ad áramot, emiatt ezen keresztül tölthető az akksi, így nem kell azt kiszerelni vagy megbontani az idomokat a téli tároláshoz vagy töltéshez.
Az alkatrészek könnyen beszerezhetők hozzá: légszűrő betét - 8200 Ft, olajszűrő - 3400 Ft, két db iridiumos gyetya - 8100 Ft, Brembo első fékbetét - 10000 Ft.

Hiányosságok, műszaki hibák
Ideje a gyenge pontokat is megemlíteni. Sajnos típushibája az indítási nehézség. Ez azt jelenti, hogy a hideg motor nem mindig indul be első próbálkozásra, de van amikor másodikra sem. Ha pedig beindult, néha leáll minden előjel nélkül félpercnyi (szép) alapjárat után. Egyébként motorleállás után nem szabad azonnal újraindítani, hanem várni kell legalább 10 másodpercet!
Nincs összehasonlítási alapom, mert előtte csak robogóm volt, de ennek ellenére is megállapítottam, hogy a váltója pocsék. Hideg motor mellett nehéz megtalálni az üres fokozatot, ha pedig sikerül, akkor se mindig gyullad ki a visszajelző lámpa. Ilyenkor kicsit meg kell piszkálni a pedált. A váltási érzet nem kellemes; néha erősen kell váltani máskor pedig nem egyértelmű, hogy mi történt. Néha sikerül vele két fokozat közé üresbe tennem. Egyébként nem zavaró, hogy csak ötfokozatú a váltó. Ez nem az a motor, amit felkapcsolsz ötödikbe és onnantól nem kell váltogatni!
Egyszer kiégett tompított fényszóró izzója, pedig egy hónappal előtte kapott új izzót. Természetesen este égett ki a semmi közepén. Azt kívánom a H3-as izzószabvány kitalálójának, hogy ő is végezzen el egy izzócserét az útszélen. A tompított fényszóró vezetéke sajnos annyira lelóg, hogy az első kanyarodásnál beleakadna a villához rögzített kürt és lazán kitépné a helyéről. Emiatt a fejidom váznyúlványához kell kötözni a vezetéket gyorskötözővel - ennyit a német precizitásról.
Egyszer kirázódott a hátsó sárvédőt tartó csavar útközben. Majdnem letörte a kerék a sárvédőt rendszámtáblástól együtt, ami nem lett volna vicces. Csak ezt a csavart kellett csavarrögzítővel ellátni, az összes többi szépen tartja magát.

Szerintem ilyen egy igazi túramotor! Miért? Mert…
- kényelmes (a kézzsibbadást leszámítva)
- keveset fogyaszt (gombokért bejártam vele három országot is)
- hosszú hatótáv (300 km garantáltan, nyugodt vezetés mellett 400 km fölött)
- könnyű (Úgy tologatom, mint egy biciklit. Láttam már, hogy mennyit szerencsétlenkedtek a túratársak a csatahajó méretű túramotorokkal egy egyszerű parkolásnál sík talajon.)
- nem kell láncot kenegetni, feszességet állítani
- jól pakolható (feltéve, ha egyedül utazok rajta). Minden fontos apróság kéznél van a tank helyén található tárolóban. Ez nagyon jól jön egy határátlépésnél vagy fizetőkapunál; nem kell a zsebemben kotorászni kesztyűben. Egy piros lámpa elég ahhoz, hogy előkapjam a vizesflakonomat és igyak egyet.
- gyárilag van rajta szivargyújtó csatlakozó (a kisebbik fajta, amit többnyire csak a BMW alkalmaz) Ezen felül nekem még van egy kiegészítő csatlakozóm is, amit a telefonom töltésére használok, ugyanis a telefonomat használom GPS-ként is.
- öröm vele motorozni. Amíg a sokmázsás túramotoroknál a szerpentinezés felér egy testedzéssel, addig ezt vidáman döntögetem a kanyarokban, mintha csak bicikliznék.
- ha elgurul a gyógyszerem és csapatni van kedvem, akkor arra is alkalmas.

Az apró hibák ellenére elégedett vagyok vele és egyelőre eszemben sincs lecserélni! Szerintem több kompromisszumot kell majd kötnöm, amikor váltok egy másik paripára. Akármilyen jó is a motor, nem ajánlom azoknak, akik 175 cm-nél magasabbak. A teljesítmény és a pakolhatóság miatt pedig azoknak sem ajánlom, akik utassal szeretnék túrázásra használni.

Hibalista

- Indítási nehézségek - ez már így is marad,
- Kirázódott egy csavar a hátsó sárvédőből

Ide hordtam szervizbe

EKO független BMW motorkerékpár szerviz
Dunaújváros

Értékelése: 10

Képek a motoromról

Fenntartási költség (10) Évjárat 2005
Kényelem (9) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (7) Km vásárláskor 24000
Megbízhatóság (8) Vezetett km 9000
Szerviztapasztalat (10) Átlagfogyasztás 3 l
Előző motorja? Honda Nss 250 Ex Forza Következő motorja? Moto Guzzi 1200 Sport
Ennyire szerette (9) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (9.1/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

BMW

További ítéletek (178 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.