A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Tatra » T613, T700 (1969-1998)

T613, T700 613-4 electronic 

Az ítélet értékelése
4,8(5 db)

Tatra nezná bratra - avagy a Tatra nem ismeri testvérét

Szöveges ítélet

Tatra nezná bratra - szokták mondani a Tatrások, ami igaz is, hiszen a gyár, ami a mai Csehországban található Kopřivnice városában, és a hegység, amiről a márka a nevét kapta, nem éppen közel vannak egymáshoz. Léghűtéses kedvencünk tehát csak akkor ismerkedhet meg névadójával, ha egy verőfényes napon beülünk és átruccanunk egy kis tátrai kirándulásra. Miközben mi a tátralomnici cukrászda teraszán tátracsúcsot majszolgatunk és hozzá Kofolát szürcsölünk, faros a parkolóból szemezhet a Lomnici-csúccsal...

Miután hozzánk került tavaly az egykori Gagarin Hőerőmű Vállalat egykori igazgatósági autója, egy hollófekete T 2-603 (közismertebb nevén a hatszázhármas Tatra) , úgy gondoltuk, hogy "muszáj" venni egy 613-ast is. Egy lőcsei építési vállakozótól sikerült vennünk egy T 613-2 es modellt, amit a hozzáértők csak "krómka" néven emlegetnek, ez tulajdonképpen a 613-as Tatra legelső (ill. második) generációs modellje, sok-sok krómmal, dísztárcsával, keretekkel stb. Az autót a vételárának kb. kétszereséért lakatoltattam ki, majd a fényezés következett - volna.
Egy szlovákiai Barátom, akinek a metálzöld csoda a műhelyében állt, felhívott ugyanis, hogy mivel sokat van külföldön, és az autó gyakorlatilag 5-6 éve áll a garázsban, eladná a -4esét. Az autó az eprejesi (Presov) primátort hurcolta, majd az egykori sofőr vette meg. Innen került a Tatra Auto Klub Slovakia (TAKS) elnökéhez, ahonnan is áttendált Otokar barátomhoz. Szóval tulajdonképpen az egész előélete ismert volt, ezért aztán a krómkámat beszámítottuk a -4esbe.
Amitől a 4-es "másabb": 1991-től kezdték gyártani a 613-as kifutószériáját, a 613-4est, melynek modernebbek "spoileresek" lökhárítói, szebb. ergonómikusabb a belseje (a műszerfal a hosszú verzióból, a Speciálból költözött át), klímával és minden elektromos jóval (ez itt a 4 db ablakemelőre és a központi zárra korlátozódik - a zár megér egy pár szót majd) megáldott.
A motor tulajdonképpen annyiban módosult, hogy takarékosabb lett, javult az emissziója, és kívánságra katalizátorral is felszerelték. A hűtés elve maradt, az axiálventilátort ugyanakkor felszerelték egy viszkó-kuplunggal, így a motor hamarabb bemelegszik és csendesebb, mivel a visítás csak padlógáznál vagy forró olajnál (pl. araszolás dugóban és 35 fokban) jön meg. A végén aztán kijött a
613-4 kat-i, ami nevéből adódóan egy angol (GEMS) illetve német (BOSCH) hengerenkénti befecsivel lett felszerelve, és megkapta az 5 fokozatú váltót. 1995-ben megjelent az elsősorban angol piacra szánt, módosított , 2 színű frontmaszkkal és kizárólag hosszú padlólemezzel készült "fullos" 613- Model´95, amit Tatrás körökben Mi-Long néven emlegetnek. Ezekből alig készült néhány tíz darab, akárcsak a 613-ast 1996ban leváltó non-plus-ultra T700 ból, aminek 2 generációját (T700-1 ill. 700-2) összesen 63 darabban állították elő, és a személyautó részleg 1998-as (talán nem örökre) való bezárásakor az volt az egyik legkisebb példányszámban készült luxusautó a világon.
Na de vissza a -4eshez:
a csehek nem bíztak sok mindent a véletlenre, a fékrendszer egyes komponensei a Jaguar XJS Coupe-ból jók, a klímaberendezés amerikai, a fékrásegítő ATE, a 2 db, egyenként 5,5 kW-os állófűtésnek is használható kályha pedig Eberspacher (majd később Webasto) licensz.
Sajnos ront az autó egyébként komfortos és hatalmas belsején, hogy apró elemek innen-onna, de legfőkébb a "small brother" Skoda modellekből jöttek át, akárcsak az oldalsó indexek, a hátsó szellőző (ami Polski Fiat 125 1500-asé).
Javítja viszont a kedélyeket az egyedi, T700 style-ban, egy darabból készített kormánykerék a hozzá tartozó fabetétekkel, illetve a "TATRA" feliratú, szintén kézzel gyártott saválló küszöb belépőkkel.
Az autó amilyen hatalmas (nagyobb, mint az S-osztályos Merci), olyan kényelmes. A belső tér, főleg a fej- illetve lábtér hatalmas, a kényelmes fotelekben öröm az utazás. Hihetetlen, de az autónak csak szélzaja van, a motor inkább csak magasabb fordulatszámokban szól bele a csendbe, 150-160-as külföldi autópálya tempónál szinte alig hallani. A kanyarstabilitása előszőr az amerikai cirkálók ringásához hasonlít (szokni kell, főleg annak aki sportosabb német limuzinból ül át), viszont nem dőlöngél, egy bizonyos ponton túl stabil marad.
Forgalomban is megvan a presztízse, akárcsak a német Oberklasse-trió bármelyik tagjának. Más kérdés persze, hogy ott a beengedés tárgya a presztízs, meg ugye a (sajnos) nem-tudni-ki-ül-a-volánnal (általában a kisautós nem szeret egy nyakleves boldog tulajdonosa lenni...), itt pedig a szokatlan, már majdnem hogy ormótlan kinézet, meg a puszta fizikai méretek. Mintha Shrek rontott volna a Hupikék Törpikék kertipartijára....
A lámpánál is sokan nézegetik, gyakran megállapítják hogy hátul van a motorja (tényleg, na ne mondják...), az idősebbek vágyakozva, a fiatalok értetlenül szemlélik. Kisautósok a szívszélhüdés közeli állapotban számolják, hogy a piros lámpánál eltöltött idő alatt elpusztított benzinből ők hány napig járnak dolgozni....mert ugye a Tatra benzintemető.
Na erre aztán rácáfol az autó. Normális utazótempót használva, 50-50% os autópálya- és dugult városi forgalomban 13-14 literes átlaggal ki lehet jönni, ami azért nem rossz. 4 személlyel, országúton 100-110 es tempót tartva, vad előzéseket meg attrakciókat kerülve a fogyasztás 10 literre jön ki. A hasonló tömegű, áramvonalas, de összekerék-hajtású, minden elektronikával telenyomott Audi S8 ugyanebbena komótos tempóban legalább egy-két literrel többet fogyaszt. Emberi tempókig a 2 db JIkov karburátor egészen mérsékelten pumpálja a 2x36 literes tankból az üzemanyagot, sietősre véve a formulát (180 és felette)azonban persze a Tatra azonnal elveszti a vámon azt, amit megnyert a réven. Dehát mégiscsak Tatra.

Az autó igényes, sok saválló és króm betétje emeli a kellemes közérzetet, ugyanakkor mindig ott van az öröm mögött az üröm is, hiszen a központi zár olyan csehszlovák "fejlesztés", ami egy ajtót mindig nyitva hagy, biztosítva ezzel az esti sétának beillő körbejárást - a vállalati sofőrök testmozgása ezáltal biztosítva volt. Ugyanilyen élményeket rejthet azonban a hosszas állás után fellevegősödő kuplung, az elnémult, fél éjszaka alatt magzatpózban, tükörrel és lámpával megtalált, a műszerfalhéj legbelső bugyraiba rejtett indexrelé vagy a nehézkes kormányzás, ami - a 603-ashoz képest is - kifejezetten erőt igényel, persze lehet hogy némi zsírzás megoldja a problémát, előbb-utóbb kiderül.
Az ilyesfajta bosszúságokat persze feledteti a faros Skodákból jól ismert FAB márkájú slusszkulcs elfordítása után felzengő, a hátsó tengely felett trónoló farközép (semi-mid) négy vezérműtengelyes alu V8-as. Egy amerikai újság a 613-4 et csak "Giant Porsche" ként emlegette, hiszen zörög, mint egy régebbi 911-es, s melé persze a V8 bugyborékolása is jól hallatszik, amit kiegészít a ventilátor diszkrét sípolása, valaminta hideg motornál előtörő, a léghűtés miatt lazábbra vett illesztéseknek köszönhető kékes-kormos-csípős füst, a kellemes olajos-meleg "Porsche" illattal ötvözve. A szak-újságíró az autó stabil kanyarodását is méltatta, nekem inkább a rendkívül jó fordulékonyság tűnt fel, alászedve a kormányt a kerekei kidőlnek, az autó orra feláll és fordul is.

Lehetne persze a végtelenségig sulykolni a jót és a rosszat, hiszen az elektronika nem éppen toyotás, az összeszerelés nem éppen mercis. Találó, hogy amennyi sört kaptak a szerelők, olyan lett az autó. Ha volt a nedűből bőven, jó lett, ha nem, dühből csavaroztak.
Egy azonban tény: különleges megoldásai, rendkívül kis darabszámban legyártott mivolta és a márka legendája miatt öröm birtokolni ezt a csodabogarat. Hans Ledwinka nagyot alkotott a léghűtéssel, és még nagyobbat a faros V8-assal. Remélem, eljön még az az idő, amikor hasonló, irígylésre méltó, hatalmas és nem mindennapi személyautók gördülnek ki a gyárkapun Kopřivnicében.




Hibalista

- indexrelé (ajándékba kaptam gyárit)
- ajtókilincs-bowden (kiadkadt)
- csomagtér-rugó (feszíteni kellett)

Ide hordtam szervizbe

saját magunk illetve a
Hegyaljai Pali Bácsi (XV. ker) - Ő még látott és csinált ilyet, ami errefelé nagyon ritka, hihetetlen precíz "igazi" szerelő
Igazából az alkatrészek beszerzése macerás, a speciális dolgoknak persze megvan az ára is, mivel itt - ellentétben a szokásos "nagyautó" blokkal nincs utángyártott.
Nem árt, ha az ember a szlovák határ közelében lakik, és vannak cseh ismerősei is.

Értékelése: 10

Másik szerelő értékelése

Tatra Autoservis Dudás s.r.o - Plesivec, okr. Roz´nava (Szlovákia)
fanatikus barátom, Tőle vettük az autót
illetve a helyi Majszter, Droppa Jani Bácsi (egész életében a pártgarázsban Tatrát szögelt, szóval...)

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (7) Évjárat 1994
Kényelem (10) Használati időtartam 0 év
Teljesítmény (9) Km vásárláskor 228000
Megbízhatóság (9) Vezetett km 0
Szerviztapasztalat (5) Átlagfogyasztás 13 l
Előző autója? S8 - megvan, nem eladó:) Következő autója? mellettük van egy T603-asunk is, de ha Tatra lesz, akkor eladunk mindet és T700
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? nem
Verdikt (7.5/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Tatra T613, T700 1969 (1969 - 1998)

További ítéletek (5 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)