Nyugodt elegancia
Szöveges ítélet
A verda megvan 2004. dec 28 óta. Az autó 99-es kiadás, 101 lovas X20DTH motorral. Kellemes, nagy, masszív érzése van ez a dízel ezekkel az extrákkal 1,5 tonna. A motor öregurasan mozgatja ezt a tömeget, és bár 2000 fölé pörgetve mutat némi élénkséget nem ez az autó lesz a városi sárga lámpától induló gyorsulások ördöge. A hosszúra áttételezett váltóval autópályán viszont kellemes útitárs, 120-130 környékén gyakorlatilag az enyhe szélzaj és a téli gumik surrogása hallható, 160 környékén a motor is hallatja hangját mely ekkor pörög 3500-as fordulaton. A végsebessége 190 környékén alakul, kb hozza a kézikönyvében megadott értéket. A fogyasztása lájtos autópályázással hat liter környékére/alá szorítható, most városban télvíz idején munkába járással 7 liter környéke. Olajfogyasztás van, kb 1.5 liter 10000 km-en.
A beltér kellemes, az ajtók is plüss kárpitot kaptak, a b?rkormány jó fogású, picit túlméretezett, és lehetne picit vastagabb. Az autó inkább négy mint ötszemélyes, a hátsó középső kakasülő háttámlája a lenyitható könyöklő és az ott kicsit magasabb üléspad miatt is kényelmetlen. A vezet? és az anyósülés is kapott gerinctámaszt. Ez a kocsi elég jól felszerelt, a fedélzeti számítógép mellett, digitklíma, tempomat és tolatóradar szolgálja a vezet? kényelmét.
A nagy tömeg és a méretes gumik miatt az autó elég jól tapad az úton, higgadt nyugalmából durva provokálással lehet csak kizökkenteni. Általában a nehéz motor miatt az alulkormányozottságot mutat és érdemes is erre számítva vezetni, csúszós, nyálkás, esős, havas időben nem besokallni a kanyarban, mert bár a karosszériaelemek kedvező áron pótolhatóak, másfél tonnás tömegünkkel súlyos kárt tehetünk a szembejövő suzukisban. Az alulkormányozottságot nagyon nagyon ritkán megcsusszanó, orrhoz képest könnyű far teheti színesebbé - szerencsére az egyébkén is igen jól teljesítő futóműnek köszönhetően az autó gyorsan magára talál és visszaadja a vezető kezébe a gyeplőt.
A közelmúltban volt szerencsém széls?séges útviszonyok között autózni vele, ideértve havazást, hófúvást, útra letaposott és ráfagyott hó jég keveréket, ónos es?t. A motor miatt orrnehéz autónak a fara szokott megindulni, de mint mondtam eléggé gyorsan magára talál és könnyen korrigálható egy kis ellenkormányzással. A kocsi átlag feletti súlyának és magas alapjárat környéki nyomatékának köszönhet?en egy jól megválasztott téligumival nagy hóban és csúszós útfelületeken is jól lehet közlekedni. A fékek nem harapósak, de jól adagolhatóak, talán egész kicsit kevésnek érzem ?ket egy ilyen nehéz kocsihoz (el?l h?tött tárcsa, hátul szimpla tárcsa).
Kilátás jó, sokan szeretik e VectraB tükreit a szépség oltárán feláldozott praktikusságként emlegetni, de szerintem b?ven megszokhatóak. Semmivel sem roszabbak a tükrei, mint a másik autómon, egy Renault Clio dci-n található tükrök.
A formavilága nekem nagyon bejön, id?tállóan szépnek találom. A modellfrissített változatnál a króm hatású h?t?maszk keret csak még jobban kiemeli a modell ékességét, a maszktól induló, motorháztet?n végigfutó és tükrökben végz?d? elegáns vonalat. Szintén tetszet?sek a frissített modellen az irányjelz?vel egy egységet képez? fényszórók is, melyek bordázatlan m?anyagbúra alatt kaptak helyet.
A használat alig látszik a bels? téren, egy-két m?anyag borítást senyvedte meg a vectrák egyik tipúsbetegségének barbár javítási kísérleteit: Az ülések alatt található csatlakozók hajlamosak kontakthibára, így a légzsák rendszer világító lámpája sajna nálam is világít. A márkaszerviz "szakemberei" ennek javítási kísérletei során sajna az anyósülés oldalsó burkolatát úgy vették le, hogy az azt tartó m?anyag karmok letörtek.
F?tése t?rhet? (így a termosztát cseréje után), kb 3-5 km után már érezhet?en langy az utastér, de így télvíz idején f?tés mellett a motor lassan éri el az üzemi h?mérsékletet.
Nem élményautó, de méretéb?l adódó biztonságérzete és kiegyensúlyozott, lapos nyomatékgörbéje miatt a családom n?tagjai is szeretnek vele közlekedni. Én imádom.
A vektrák tipúsbetegségei közül sajnos az adagoló elhalálozása érintett pofonszerűen. Sajna a belerakott elektronika élettartama véges, ugyanakkor maga a panel általános vélemény szerint nem javítható, így a bosch szerviz cseréli majd próbapadra téve az adagolót felprogramozza a mechanika paramétereivel az elektronikát. Én két olyan szervizről tudok amelyik ilyet tud csinálni ezzel a vp44-essel: az egyik filep diesel székesfehérváron, a másik a benedetzky műhely kecelen - az adagoló felprogramozásának, beszabályozásának feltétele ugyanis egy meglehetősen drága próbapad amelyet nem minden szerviz engedhet meg magának.
Ez az adagoló egyébiránt igen sokféle autóba beszerelésre került, így aki emiatt húzza le a vektrát vagy bármely dti motoros opelt jobb ha tisztában van azzal, hogy a többek között a ford mondeo, transit, focus tddi, vw konszern 2.5 v6 tdi és még sok egyéb járműben is ilyen dolgozik. Egy füst alatt meleg baráti tanácsként ajánlom, hogy ha olcsón fenntartható dízel autón töröd a fejed, kerüld az ilyen adagolóval megáldott tipúsokat. Kicsit leegyszerűsítve a dolgot gyakorlatilag csak idő kérdése a 250k-s kiadás.
Ezt leszámítva a vektrát egy tartós, jó technikának, és szerethető autónak tartom, de sikerült megutálnom a bosch képtelen méreteket öltő töketlensége miatt, és ennek köszönhetően valószínűleg el is fogom adni hamarost. Akit esetleg érdekel felújított adagolóval, sasolja gyakran a hasznaltauto.hu-t, esetleg írjon mailt a stefanits@gmail.com címre. :)
Hibalista
- Hmm, mi is ?
-
- Mikor vettem a következ? hibbákkal találkoztam: A termosztát vagy eresztett, vagy folyamatosan nyitva volt, az autó lassan melegedett be, fáztam mint a vadászkutya. Cseréje a termosztát betét 2000 forintos költségével és egy haversrác segítségével olcsón és fájdalommentesen ment. A tönkrement váltóban lev? kapcsoló, mely a tolatólámpát és azzal együtt a tolatóradart kapcsolta, 1xxx forintos tétel volt cseréje pár perc alatt megvolt.
-
- Sajna a vectráknál gyakori betegség az els? ülések alatt lev? csatlakozók kontakhibája miatt világító légzsák lámpa. A csati cseréje, esetleges kiiktatása után a jelenség csak diagnosztikai eszközzel törölhet? a computer hibatárólójából.
-
- 2007.12.07.
-
- Hát, a vectrák létező parái mind rám találtak: traverzgyűrű, résolajcső para, aztán egr rendszer vákumcsövének elöregedése miatt néha felvilágló motorkontroll lámpa (40k), majd adagoló elektronika elhalás (250k) - ez utóbbi sajna előbb-utóbb utoléri a dti vektrákat és egyéb opeleket is. Sajna a bosch vp44 már csak egy ilyen trágya konstrukció. Javaslom hogy vásárlás előtt egy dolgot bizonyosan nézz meg a motortérben, és ha fődabaron bosch feliratot látsz, végy valami japánt inkább. :D
-
- Amiket hallottam illetve a http://vectra.inf.hu B vectra fórumon vagy az opelfórumon http://www.opelforum.hu -n (mindkett? igen hasznos olvasmány) olvasgattam azok a következ?ek: A központi kijelz? hajlamos meghalni, el?fordul magasabb olajfogyasztás az egyes autóknál, adagóló, légmennyiségmér? meghibásodik a kétliteres dízelmotoroknál. Ha találkozok valamivel úgyis megírom. :)
-
- Utánfutózással sajnos sikerült leamortizálnom a motortartó bakokat (hozzáteszem ezeknek is van csereintervalluma és azokat már messze meghaladta ez az autó), egy egy darab cseréje emlékeim szerint 30k körül mozgott.
Ide hordtam szervizbe
Amit meg tudok rajta csinálni, nekiállok magam, max ha nem bírok vele elviszem ismer?s szakikhoz. :)
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 1999 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 125000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 45000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | 19, Clio utóbbi is nagyon szeretem és megvan. :) | Következő autója? | Opel, Ford, Renault, Peugeot, de valami japán vasban is gondolkozom, Mazda6, vagy Toyota Avensis |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.8/10) |