A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Mercedes-Benz » Tn/t1 (1977-1995)

Tn/t1 309D 

Az ítélet értékelése
3,0(5 db)

Mentőautó 1,5 millió kilométerrel

Szöveges ítélet

Mindenképp kellett a munkámhoz egy kisbusz. Nem volt annyi pénzem, hogy vegyek egy dieselt, ezért egy 308-as benzinest vettem meg. Az autó előzőleg mentőautó volt és egy autóbontóból lett megvásárolva. Benne volt minden: hordágy, infúziós állvány, műtős lámpa :-). Kezdetben a benzines motorjával használtam, de a legóvatosabb vezetés mellett sem sikerült országúton 16 liter alá vinni a fogyasztását és akkor még a gázolaj a felébe került mint a benzin. Régi szép idők...

Ekkor született meg a döntés: kell egy dízel motor. Egy Fiat bontó hátsó udvarán feküdt az öthengeres 3000-es motor az oldalára borítva, félig belepte már a föld és teljesen benőtte a gaz, ki tudja hány kilométert ment már olaszban. Na mondom ez nem lesz hosszú életű. Ott az udvar közepén pöccre indult és gyönyörűen járt. Na ezt csinálja meg valaki egy mai motorral! A motor szépen házilag bekerült az öregbe és a Kárpát utcában vettem rá két szép 309D táblácskát ;-). Mivel soros izzítású volt az első télen szívtam vele rendesen, de aztán Mercis ismerősöm felvilágosított, hogy létezik direkt ebbe gyártott párhuzamos, de nagy menetes izzító gyertya. Innen azután már nem volt gond mínusz húsz fokban sem vele. Ez időtájt sokat sírtak a mentősök, hogy micsoda régi szarokkal kell járniuk, van amiben több mint 200 ezer kilométer van. Nagyon sajnáltam őket, de én még további 700 ezer kilométert(!) tettem meg így az autóval anélkül, hogy bármi baja lett volna és nagyon szerettem. Kapott friss olajat és olajszűrőt 10 ezrenként. A légszűrő olajtükrös volt, azaz nem volt benne papírbetét, hanem a fáradt olajból kapott mindig "frisset". Hát ennyit eddig a költségekről viszont az autó minden évben megkereste az árát dízelmotorostul.

Aztán egyszer egy német fuvarban Münchennél elkezdte kinyomni az olajat a nívópálca csövén. Megálltunk egy parkolóban és egy út menti fáról tört ágból dugót faragtam. Később aztán borzalmas kopácsolás és olajfüst jött a motorból de haladtunk tovább. Még tankoláskor sem mertem leállítani és a vámos is igen gyorsan elzavart Hegyeshalomnál. Gondolom nem akart megfulladni :-) Itthon aztán szét lett szedve házilag a motor és kiderült, hogy gyűrűtörés volt. A gyűrű darabja felkerült a dugó tetejére és a hengerfej beleverte a dugóba, az meg kilyukadt. A hengerfej még vasból készült ezért semmi baja nem lett (ilyen sincs ma már). Bár a motor mégegyszer ennyi kilométert simán elment volna, hiszen alig lehetett kopást találni benne, azért kapott egy teljes generált, de nem a spórolós eladás előtti megoldást ;-) Mondanom sem kell innentől semmi baj nem volt a motorral a további együtt töltött 500 ezer kilométeren. Szerintem még most is megy az öreglány, lehet hogy valahol a törököknél.

A kardánkeresztek sajnos nem bírnak annyit mint a motor és az itthon kapható utángyártott csak a töredékét az eredetinek ezért egymillió km felett már évente a háromból egy rendszeresen cserés lett. Az ötvenes években még volt zsírzógomb a kardánkereszteken, a nyolcvanasokban már sajnos nem. Mindig sajnáltam a pénzt egy komplett új kardánra, akkori áron németben lett volna 300 ezer ft, a Kárpátban meg jó magyar szokás szerint gondolom 600. Egyszer a bal hátsó kerékcsapágy is megadta magát, de szerencsére azzal is haza tudtam érni, 10 km-el előtte ment szét. Ez az autó mindig hazahozott, de ez minden Mercedesemre igaz, még az újra is. Nem tudom minek tesznek vonószemet előre. Difije sokáig búgott, egyszer aztán szétszedtük az udvaron és a hézagoló gyűrűket kicserélve megszüntettük a lógásokat. Onnantól az is jó volt. Ezen az autón (mint minden régebbi Mercin) szinte minden állítható és zsírozható, így aztán semmit nem kell cserélni. Ez igaz pl. az első kerékcsapágyakra is, amik az 1,2 millió km alatt párszor meg lettek zsírozva és be lettek állítva. De egy csoda a kormánymű is, ami akkora darab öntött vas, hogy a mai autókban motornak nézné az ember. Ha holtjáték van a kormányban mert elment vele az ember több mint egymilliót csak állítani kell a tetején lévő csavaron.

Ez az autó ugyan csak százas tempóval, de a holdig elmegy és vissza. A kényelemre sem volt panaszom, miután bontóból vettem egy Isri súlyra állítható rugós vezetőülést. Azért adtam a kényelemből csak 9 pontot, mert egy szervókormánynak örültem volna. Volt benne egy plusz üléssor hátul, mert akkor még lehetett szabályosan ilyet is. Azóta valami nagyokos odafent (ezúton csókoltatom) kitalálta, hogy ez adócsalás. Kérdem én mi adócsalás azon, hogy a zenész egy autóban utazzon a hangszerekkel? Miért kell a nyomorgás a duplafülkés vackokban? Miért kell külön dobozban utazzon a hangszer, ami nem fűthető télen és nem szellőzik nyáron? Érdekes az is, hogy ez csak ebben a csodás országban tilos, mindenhol másutt Európában nem! Nem ez lenne a lényege az EU-nak, hogy egyenlőek legyenek a feltételek? Erre mondta valaki, hogy vannak egyenlőek és egyenlőbbek. :-(

Sajnos a kasznija nagyon erős rohadásnak indult, ahogy nagykorú lett az autó és a zenekar, akiket szállítottam nem nézték ezt jó szemmel. Én marha a 20 éves, több mint 1,5 millót futott Mercedesemet lecseréltem egy 2 éves Fiat Ducatóra. Az egy évig volt csak nálam (amiből 11 hónapot azzal töltöttem, hogy megpróbáltam eladni), de ezalatt többet költöttem rá mint a Mercire 10 év alatt és az mindig fuvarban szarta össze magát. Soha többet semmit ami nem Mercedes!

Azóta is sokat gondolok rá, de soha többé nem láttam. Pedig feltűnő darab volt ablakig matt fekete a rozsda ellen :-)

Hibalista

- kardánkeresztek többször is
- hátsó kerékcsapágy
- dugattyú gyűrű
- izzítógyertyák
- difi búgott

Ide hordtam szervizbe

Nagybátyám és én házilag, szerelő hozzá nem nyúlhatott!

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (9) Évjárat 1981
Kényelem (9) Használati időtartam 10 év
Teljesítmény (9) Km vásárláskor 350000
Megbízhatóság (10) Vezetett km 1200000
Szerviztapasztalat (10) Átlagfogyasztás 10 l
Előző autója? Következő autója? Fiat Ducato
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? nem
Verdikt (8.5/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Mercedes-Benz Tn/t1 1977

További ítéletek (8 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)