Minek ide diesel?
Szöveges ítélet
Bár ez a negyedik C-osztályos Mercedesem, ez életem első új autója.
C 220 CDI:
Én is kipróbáltam sokak kedvencét, a C 220 CDI-t, de nekem nem jönnek be a dieselek. Azt az autót kettős lelkület jellemzi, 2000 és 3500-as fordulat között kitépi az ember kezéből a kormányt, alatta és fölötte tompa, esetlen. Ráadásul még ma is kormoznak és csattognak, én nem akartam minden reggel a bűzt szagolni a garázsban, és alkalmi dalárdát alkotva kerregni a kisteherautókkal az első lámpánál. Szóval maradtak a selymesen járó benzinesek.
C 180:
Adtam egy esélyt a C 180 Kompressornak, az értékesítő szerint nincs egymilliós különbség a kétszázashoz képest. Egy hétvégét volt nálam az a típus, városban helytállt, de országúton kehes volt. Talán a nehéz extrák miatt, de meg kellett gondolni egy előzést, és egy lassú "luxus" autó hívogató préda a repülő koporsókban berregő sztrítréccereknek.
Dizájn:
Maradt tehát kizárásos alapon a C 200 Kompressor. A sport vagy klasszikus (Avantgarde vs. Elegance) hűtőrács kérdését nem vettem komolyan, ugyanis ezek csereszabatosak egymással, 65 eFt-ért akár naponta más orra lehet az autónak. Feleségem ötletére és a féléves évfordulóra én egy AMG maszkot újítottam be (fénykép).
Az autó formája szerintem ámerikás, és követi a legutolsó divatot, nekem tetszenek az élek és kidudorodások. Az ajtók jobban csukódnak, mint bármelyik elődnél.
Ugyanezt nem tudom elmondani a belsőről. Borzasztó az igénytelen és kopogós műanyag. A középső konzol kartámasza egy deszka, fáj rajta az ember könyöke. Nincs aprópénztartó, nem lehet hova tenni a napszemüveget. Pontosabban be lehet zárni a könyöklőbe, na, onnan vegye elő valaki menet közben.
Az egérmozi látványos, nekem felesleges a plusz iDrive (Comand) tekerő, mindent elintézek a kormányról. A fényereje engem vakít, így átállítottam állandó éjszakai üzemmódra és egyes fényerőre, ez nappal is jól olvasható. Lehangoló a drapp-barna-fekete színvilág, kár, hogy nem lehet más bőrt ráhúzni. A régi rádiókat idéző állomáskiosztás nagy ötlet. A felnyíló fedél miatt középre már nem lehet tenni a GPS-t. A retesz hangos csattanással zár a kormányon (ezt később akcióban csendesre cserélték). Ugyanilyen undorító hangja van a központi zárnak. A visszapillantók nagyok, ez városban jó, magasabb sebességnél zúgnak. Szóval egy kicsit olyan, mintha ezt az autót amerikaiaknak tervezték volna.
Menettulajdonságok:
A gyári végsebességet nem állt módomban kipróbálni, de hamar belenyal a 200-ba. Azért jóleső érzés, hogy itt még két fokozatot fel tudok kapcsolni. Leggyorsabban óra szerint 230 km/h fölött mentem vele, és csak másodszori odapillantásra vettem észre, hogy nem a 210-es vonást hagytam el. Itt még jócskán futott volna feljebb. Gyorsulását tekintve egyébként ez az autó nem egy „aszfaltszaggató, odab**szós, alázós kék villám”, csupán egy sportosan is vezethető limuzin. Az ítéleteket olvasva a fenti a tulajdonságok az 1.x literes, szívómotoros, 8 szelepes autóknál jelennek meg legalább 15 év használat után. (Bár a felpuhult csillapítók, a holtjátékos kormány, az imbolygó futómű, a hatástalan fékek is tudnak olyan izgalmat okozni, mint a gyorsulási élmény). A Bi-Xenon és a 200 Kompressor felirat egyébként elég tekintélyt ad, aki mégis bepróbálkozik, annak egy ~8,5 s-os gyorsulást elég egyszer bemutatni. Országúton harmadikban meg egy padló nyugtot teremt az ember háta mögött. Amikor a kereskedőtől hazafelé beálltam a garázsba, 7,6 L-es fogyasztást mutatott a számítógép, ekkor ~300 km volt az autóban. Ezzel nagyon elégedett voltam.
Ha már fogyasztás: Az átlagfogyasztás folyamatosan csökken, sokáig 8,0 L volt, de 100 ekm-nél magától lenullázódott, azóta 15 ekm alatt 7,3 L. Talán számít, hogy egy éven keresztül 100 oktános prémium benzint tankoltam kísérletképpen, most kb. fél éve ugyanazokból az adalékolt fajtákból a 95 oktános változatot használom, majd meglátjuk, ez mit jelent.
Erőátvitel:
Az előző két C-osztályomban automata volt, de mivel még sosem volt 6-sebességes váltóm, gondoltam, kipróbálom, egyben saját kezembe veszem az irányítást.
Az automata egyetlen hibája az volt, hogy bizonyos helyzetekben vak volt, azaz nem tudta, mi zajlik körülötte. Sportosabb a manuális, emellett télen üresbe téve lehet vele gurulni. Ellenben ugyanolyan nyúlós az erőátvitel, mint a tíz évvel ezelőtti Mercikben, főleg indulásnál. Itt nincs fejlesztés. Az egyes szerintem rövid, a kettes jó, de túl hosszú a váltókar útja közöttük, ennek komfortján úgy próbáltam javítani, hogy egy kattintást előbbre hoztam az üléspozíciót, így valamivel jobb. A hármas király, a négyes és ötös szépen húz, a hatodik csak utazó. Az egyes és a második között úgy jár a váltó, mintha folyami kavicsokat öntöttek volna a váltóházba. Országúton a kézi negyedike elég erős a dinamikus előzéshez, de még az ötödik is jó, ellenben meg ne próbáljon valaki hatodikban előzni országúton.
Felszereltség:
A vetítőlencsés Bi-Xenon, és télen a vele járó 6-literes ablakmosó tartály a leghasznosabb extra. A PTS (parkolássegítő) engem inkább idegesít. Ha elmegy valaki az autó mellett-előtt-mögött, már sípol. Jó ötlet a kanyarban felkapcsolódó ködlámpa, bár eddig még mindenki szólt, aki látta, hogy kiégett a másik ködlámpám. A megvilágított sminktükröt a feleségem is előrelépésnek érzi. A szelektív lengéscsillapító miatt is stabil az autó a kanyarban. Az autópálya lehajtót egyelőre 120-szal abszolválom, ám ekkor már fenékkel az ajtón ülök. A kiszállólámpa jó ötlet. A háromzónás klíma immár a hátsó ülésről is vezérelhető. Új funkció a "mono", ekkor az össze zónára érvényes a változtatás. A sokküllős felnit már most utálom, nehéz takarítani, bár legalább pótkeréknek is azt adták. Az ülésfűtéssel meg majd óvatos leszek, de nem is gondoltam, hogy a derekat-hátat is melegíti, a feleségem szerint jobb, mint én. ;-) A kékfognak csak egyszer kellett bemutatni a telefont, azóta a kézfogás magától lezajlik, csak ledobom a táskám és felébresztik egymást. A kihangosítást a GPS-em is tudta, persze más minőség a gyári HiFin beszélni. A GPS-em viszont magától le tudta kérni a telefontól a névjegyeket is, a Merci számítógépe nem. Egyenként kellett átküldeni őket, ami elég macerás. Bár a menüben török, szlovén, portugál, stb. nyelvek is vannak, magyar nincs.
Ahogy gyűlnek a kilométerek/élmények, még folyt. köv.
---------------------------------------------------------------------
Nos, akkor az első 5000 km után:
Az autó igazi terepe a pálya, itt tud kiteljesedni. Bármilyen helyzetben szépen megindul. A 6. sebesség varázslatos, szinte km-enként csökken a fogyasztás. Az eddig rekord a ferihegyi reptérről az M0-áson a Dunakanyarba tartó úton 5,5 L (fénykép). Persze, ha az ember elkezd állatkodni, tartósan 11 L fölött tartható a fogyasztás még autópályán is. Én szeretem ezt a rugalmasságot. A Balaton-Dunakanyar távot a max. megengedett sebességekkel hajtva 38 fokban légkondizva 6,3 L-es fogyasztással tettem meg. Akkor minek a diesel?
Város:
A leszabályozás ~6500-nál intelligensen történik, nem torpan meg hirtelen az autó orra esve, mint régen, hanem fokozatosan visszaengedi a fojtószelepet. A fokozatokhoz tartozó végsebességek: 1. 60 km/h, 2. 100 km/h, 3. 160 km/h, 4. 200 km/h, 5., 6. még nincs mérve. Az éjszakai gyorsulási csatákban eddig csak egy valami Lexus 450 nyomott le (én nem tudtam, hogy versenyzünk, mögém állt, nem mellém), de ritkán találkozom valódi ellenféllel.
Pálya:
Szépen spricckolnak szét az kollégák, sokszor nem is akarok előzni, de ha már lehúzódtak, elmegyek mellettük. Az AMG-maszkkal és a xenonnal az autó a visszapillantóban szinte megkülönböztethetetlen egy közeledő C63-tól. Eddig a három hónap alatt egyetlen egyszer voltam kénytelen villantani egy, a belső sávban alvó autós miatt, ez pont éjszaka történt. Nagyjából olyan hatása volt a dupla xenonnak meg a xenon töltésű kisegítő fényszóróknak, mint egy atomvillanás, szegény bácsi rántott egyet a kormányon ijedtében. Talán még azt is hitte, lefényképezték. Tapasztalataim alapján a luxusdieselek gyorsulása 160 fölött nagyon megkopik, ekkor már inkább a benzin robbanékonysága számít, mint a közepes fordulaton meglévő nyomaték. Még vissza sem kell kapcsolnom, hatodikban el tudok húzni, háromezerről indítva a pörgést.
Gumik:
Aki a München-Hamburgot hetente nyomja, annak kötelező a 225/45-ös peres gumi, nemcsak a kanyarsebesség, hanem a rövidebb fékút miatt is. Itthon ezt csak a vesekővel bajlódóknak ajánlom, ez hamar kirázza, szlalompályává változtatva a csatornafedeles utcákat. Zömmel országúti használatra "ponnjó" a 205/55-ös. Én téli guminak a 195/60-ast választottam, ennek nagyobb a felületi nyomása, valamint ballonosabb, jobban rugózik, városban kényelmesebb. Keskenysége miatt javul a gyorsulás, csökken a fogyasztás, persze nő a fékút is, és romlik a kanyarstabilitás, de ennek a városi max. 70 km/h-nál meg télen úgysincs jelentősége.
Motorhang:
Menetben az elvárható módon halk. Számos utasom megjegyezte már, milyen csöndes az autó. Az internetes fórumok szerint terhelve ez az egyik legsportosabb négyhengeres motorhang. Talán érdemes meghallgatni:
C 200 Take off
Lehetne X-Pipe (kétfelé ágazó) középső kipufogót feltetetni, azzal ércesebben rezonálna, de nekem így is jó. Leengedett ablakokkal már kifejezetten szép a motorhang - nyáron direkt így állok be és ki a garázsba. A reggeli induláskor öblögetéssel kel életre, ami egy ekkora motornál szép mérnöki teljesítmény, az illúzió tökéletes. Szeretek krúzolni, így még a jobbkezes utcák is élvezhetők, az ember hangtalanul odasiklik a vonalhoz, alapjáraton finoman gurguláztat (ez közönségfüggő), majd indulás után, amikor befütyöl a kompresszor, dobja a következő fokozatot, aztán megint jöhet a hangtalan siklás.
Váltó:
A rugalmas, feltöltött benzinmotor és a hatgangos kézi váltó ideális párost alkotnak, ami széles körű, eltérő profilú használhatóságot biztosít. Én döntök, milyen üzemmódban vezetek, és ez a gazdaságos, akár 5,5 L-es fogyasztással (fénykép) járó sodródástól egészen a versenyszerű váltásokig terjedhet. Talán a vontatás miatt, de az egyes kifejezetten nagy, 4,46-os áttétel, ez olyan, mintha biciklin hegymenet fokozattal indulnánk sík úton, jól áll fel a gép. Ennek köszönhetően a párbajok döntő része egyesben el is dőlt, egy-két autó előnyt lehet szerezni váltás nélkül, a legtöbben már itt feladják. Egyesben 60-nál szabályoz le az ECU, így erre jöhet a kettes. Ekkor kb. 4500-ra esik a fordulatszám, de már itt is olyan nyomaték van, ami megcsikorgatja a gumikat. Itt nem dísz a fordulatszámmérő, figyelni kell, mert kettesben és hármasban könnyedén belepörög a leszabályozásba, az ember úgy érzi, ez inkább az erőátvitelt védi, mint a motort. A kettes így csak 60-100 km/h között él, hamar dobni kell a következő fokozatot. Harmadikban 1,72-es az áttétel az automata 1,49-eséhez képest, azaz itt is jól húz. Az ötödik áttétele megegyezik az automata négyesével. Takarékoskodni meg ott a hatodik
-------------------------------------------------------------------
És 15000 km után:
Nem tudom, lehetséges-e, hogy terhelés és hő hatására összedolgozódnak az erőátvitel alkatrészei, de mostanra a kezdeti nyúlósságot már nem érzem. Talán én szoktam vissza az automatáról, vagy az adaptív lengéscsillapítás mellé feltaláltam az alkalmazkodó vezetési stílust is. A váltó vajpuhán és pontosan jár. Az első olajat még 1500 km-nél kidobattam, 15 ekm-nél is kapott olajcserét (0W-40, MB spec.: 229.5), habár 20000 km a gyári előírás, a kompresszor és a magasabban pörgő motor miatt ezt rászántam. Az autó gyorsulása, lassulása, kanyarstabilitása meghaladja a honi autópark 90%-ának menettulajdonságait, és ezt az autóstársak is így érezhetik, mert sok előzékeny kollégával találkozom, akik el- vagy beengednek. Egyébként nem érezhető semmilyen minőségromlás egy éjszakai pörgős hazaút után, nekem sokkal inkább ez adja a minőségérzetet, mint az illesztési hézagok a kasztnin.
Végül az igazság pillanata:
Fastest lap
Pro:
+ Divatos, dinamikus, fiatalos forma
+ Erős (184 LE), jó nyomatékú (250 Nm) motor
+ Széles teljesítménygörbe turbólyuk nélkül
+ Jó fogyasztás
+ Jól záródó ajtók
+ Számos szolgáltatás a számítógépen keresztül
+ Zaj- és vibrációmentes haladás
+ Brutáljó fékek
+ Kiváló minőségű lakkozás
+ Rendkívül szilárd karosszéria
Kontra:
- Prosztó belső
- Rosszul átgondolt pakolóhelyek
- Durva járású váltó az egyes és kettes között (talán majd bejáratódik -> bejáratódott)
- Nincs magyar nyelvű menü
- Nem dönthető a hátsó ülés
Sajnos a feltöltött fényképeket utólag nem lehet módosítani.
(Néhány észrevétel: Azt olvasom, hogy valaki nem is a saját autójáról ír, hanem máséról, ahol is elromlott a számítógép, és azt a gyárnak külön le kellett gyártania. Ez számomra körülbelül olyan, mintha azt írná valaki, hogy elromlott a laptopja, és most az alaplapot külön le kell gyártani hozzá. Tömegtermékeknél ilyen nincs. Meg lemerült az akkumlátor, és a gyári szerelőnek három órájába telt, hogy bejusson a kocsiba. Akinek volt már egyetlen Mercedese is, az tudja, hogy minden elektronikus kulcsban van egy kulcstoll is, amit egy pöcök elmozdításával ki lehet húzni. Ez még a kártyákban (kíleszgó) is benne van, és pont azt a célt szolgája, hogy az autó mechanikusan, kézi erővel bármikor, még akku nélkül is nyitható legyen. Lehet, ezt a posztoló nem tudja, de a gyári szerelő biztosan.)
Hibalista
- Garanciális cserék: - Beázott a külső tükörben a LED. - Légkondi meghajtókerék csere gyári akcióban. - Az ablakmosó tartály jeladóját később a csövét kellett cserélni. - Garancián túl: - Világításkapcsoló (50 eFt) - Kormányzár (a visszahívási akcióban felét fizette a gyár, így volt 50 eFt) - Első-hátsó féktárcsák és betétek (220 eFt) - Vezérműlánc (120 eFt, ezt 90 ekm-nél ellenőrizni kéne. Nálam nem nézték meg, én vettem észre, hogy csattog. Azonnal cserélni kellett. Ha elszakad, motorcsere.)
Ide hordtam szervizbe
Pappas Budapest. A gyári garancia lejárta után kötöttem a kocsira Pappas garanciát.
Értékelése: 8
Másik szerelő értékelése
undefined
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2008 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 5 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 115000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | C-osztály | Következő autója? | C-osztály |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.6/10) |