A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Mercedes-Benz » 200-500 E (1984-1995)

200-500 E 250 D 

Az ítélet értékelése
4,4(5 db)

Helga

Szöveges ítélet

2008-ban érett meg bennem az elhatározás, hogy kell a kis Peugeot-om helyett egy nagy, régi, klasszikus Mercedes. Először W123 240D-ben gondolkodtam. Sokat olvastam róluk itt a Népítéletben és fórumokon. Tudtam, hogy ezek kiváló, megbízható kocsik. Csakhogy nehéz belőlük szépet találni, többségüket össze-vissza barkácsolták, leélték. 2009. januárban elmentem megnézni egyet. A helyszínre érve kiderült, hogy 280-asból lett dízelesítve, most pedig egy 200D motor van benne, de hiányoznak a porlasztócsúcsok. Így beindítani nem tudtuk. Kezdtem megérteni, amit a hátrányokról olvastam. Ezt a kocsit felejtsük el, gyerünk tovább. Mindenképpen szerettem volna legalább egyszer vezetni, kipróbálni egy ilyet. A környéken nem volt akkor eladó 240D, a legközelebbi 40 km-re volt, egy 200D. Mondom sebaj, tesztelésre jó lesz. A tulaj a lehetőségeihez képest karbantartotta, azonban így is lett volna bőven mit javítani rajta. Aztán mentünk egy kört. Ezután elhatároztam, hogy nekem nem kell W123. Lehet, hogy a 123-as rajongók meg fognak kövezni, de számomra a vezetési ergonómiája borzasztó, Ladákat és Daciákat idézi az elejének a magassága. Előfordulhat, hogy valakinek pont ez tetszik benne, de nekem nem jött be. Volt egy titkos esélyesem is, a 126-os. Ebből egy 300-as benzin-gázost néztem meg és próbáltam ki, nem ment rosszul, nem is volt drága (800.000 Ft akkor), de valahogy a gáztól idegenkedtem, motorját már cserélték, C-oszloptól hátrafelé pedig egy másik autó hátulja volt ráhegesztve. Tetszett a 126, de hiányzott belőle egy meggyőző dízelmotor. Az egyetlen dízel ebben a 300 turbó, viszont Európában nem volt ilyen gyárilag, csak motorcserésen. Én szívómotorost akartam (egy gonddal kevesebb). Meg valahogy egy luxusautóhoz nem illik a dízel kerregése. A 126-os 5000 V8-cal az igazi, esetleg még kompromisszumként beférhet egy 300 benzin, de csak a régi 12 szelepes, mert az elnyűhetetlen. Csakhogy a benzinesek sokat esznek, én pedig nem akartam drágán autózni. Szóval felmentem a netre 124-eseket keresni. Na de milyen motorral? Tapasztalatok olvasása után a 250 szívódízelre voksoltam. Néhány megtekintése után kikötöttem ennél a példánynál. Pesti rendőr árulta, nála két éve volt. Ahogy beleültem, az tetszett meg benne, hogy a km-számláló 300000 fölötti értéket mutat. Nem úgy, mint a korábban megtekintettek 200-250 ezres állásai, illetve volt egy 600 ezres is, ami pesti taxi volt és cserélték már a motorját, ettől inkább menekültem. Gondoltam, a 300 ezrest nem nagyon tekergethették (később kiderült, hogy igen, kb. egy százast). Első alkalommal ezeket vettük észre rajta: szélvédő repedt, jobb első lámpa vak, vezetőülés a szokott helyen kiülve, illetve sérült volt a baloldala. De megnéztük, tornyot nem ért, látható rohadás nincs, vonalak futnak, nem lehetett vészes a dolog. Műszaki ekkor egy hónap volt rajta. Átnézettem Sanyival, ő jelzett még néhány hibát (első szilentek, segédirányító-kar), valamint megerősítette, hogy a törés nem volt nagy. A cserélendő alkatrészek árainak megérdeklődése, kompressziómérés és némi alku után 710 ezerért hoztam el már lejárt műszakival. Jártak még hozzá lemezfelnin lévő egész szép állapotú Continental téligumik. Másnap azonnal olaj-, olajszűrő-, légszűrő-, gázolajszűrőcsere. Majd jött az első futómű rendbetétele és a többi cucc cseréje. Aztán villamosságis. Itt közölték, hogy vizsgára cserélni kell a kormánykapcsolót, tolatólámpa kapcsolót, világítás elektronikát, világításkapcsolót. Bontóból megrendeltem, szerelők szerint nem mind jó. Később egy másik villamosságis szerint semmi bajuk nem volt. Innentől csak hozzá hordtam elektromos gondokkal. Műszaki vizsga szépen megvolt. Átlagfogyasztásom 7,5 liter. Legrosszabb télen volt, sok rövid szakasszal 8,3; legkevesebb eddig nyáron főúton 5,9. Amúgy nyáron vegyesben sosem éri el a 7-et a fogyasztása, tartós 90-nél pedig 6 alatt eszik. A használat során jöttek elő kisebb-nagyobb gondok, de ezek orvosolva lettek/lesznek, főként bontott alkatrészekből. Ha pedig új alkatrész kellett, igyekeztem a gyárit megvenni, ha ez túl drága lett volna, akkor a legjobb minőségűt választottam, mint pl. Lemförder, Bosch, Boge, Meyle. Az olasz, tajvani, spanyol, kínai, stb. utángyártottakat kerülni kell, hosszú távon megéri. A cél, hogy olyan legyen, mint 1992-ben, amikor legördült a sindelfingeni futószalagról. Csak apróbb módosításokat engedtem meg magamnak: manuális rádióantenna helyett elektromos, hátulra buktatható fejtámlák és egy eredeti Becker rádió; a gyárból hátsó fejtámlák és rádió nélkül jött ki.

Műszaki után neki is álltunk feljavítani a kocsit. A hátsó féknél cseréltünk valami villákat, mert fékezés után kattant egyet. Vettem a téligumiknak gyári dísztárcsákat, amik ráadásul fehérre voltak festve. Ez külön tetszett, jól illett a fehér autóhoz. Vezetőülést, első lámpát szereztem bontóból. Meg egy légzsákos kormányt is, mert amikor megvettem az autót, légzsák nélküli volt benne, persze az SRS visszajelzőlámpából kiszedték az égőt, hogy ne világítson. Efelett elsiklottunk az első átnézéskor. A bontott kormányt újrabőröztettem, ülés huzatját megjavíttattam rendesen. A következő tavasszal vettem egyéves használt Continental nyárigumi garnitúrát. Gumicserekor megvizsgáltuk jobban a gumikat, és kiderült, hogy a két hátsó valami noname négyévszakos, a két elsőt pedig '93-ban gyártották. Először azt hittem, hogy az elsők még gyári szerelésűek. De aztán beszélgettem a gumissal, és rájöttem, hogy az nem lehet, mert a kocsi '92-es, valamint 17 évet és 400000 kilométert nem megy el egy gumi sem. Ezért azt az elméletet állítottuk fel, hogy valamelyik előző tulaj eme négyet találta éppen ócsóér' valahol. Vagy az is lehet, hogy két különböző korábbi tulajdonosnál cserélődtek az elsők és a hátsók, akik 'jó van az még pár évig' szemléletmóddal rendelkeztek, bár erről az igazságot már sosem tudjuk meg. De talán nem is olyan lényeges. Később a két hátsó négyévszakost el tudtam adni egy használtgumisnak, így szereléssel együtt a művelet 48000 Ft volt. Néhányan mondták előtte, hogy vegyek az elsőkre két használt nyárit, a hátsókat hagyjam, jók azok még. Erre ezt válaszoltam: "Egy Mercedes megérdemli, hogy legyen négy egyforma nyárigumija". És tényleg, jobb lett tőle az úttartás és a kormányozhatóság. A megvételkor az autón lévő "csatornafedél" (vagy Kanaldeckel, Gulydeckel, ki hogy szereti) alufelnik nem igazán tetszettek, szerintem öregítették. 190-esen, 126-oson, csíkos oldalú 124-esen jól mutatnak, de én a telioldalasra nyolclyukú (acht-Loche) alufelnit képzeltem el. Nyár végén sikerült is ilyet szereznem, talán picit sokért, 60000-ért vettem nem túl jó téligumikkal. Azok nem kellettek volna, de a tulaj csak így adta el. Úgy voltam vele, hogy ez nem probléma, majd eladom őket. Csakhogy senki nem akarta megvenni, a gumisok pedig nem javasolták téliként használni az alacsony (kb. 4.5-5 mm-es) profilmélység és a 7-8 éves kor miatt. De kidobni is sajnáltam volna, így találtam egy kézenfekvő megoldást: a következő tavasztól őszig tartó nyárigumi szezonban ezekkel jártam. De hogy ne kelljen annyit szerelni, vettem egy garnitúra lemezfelnit 10000-ért, amit később ugyanennyiért el tudtam adni. Egy élesebb jobbkanyarban csikorogtak is a gumik, ezenkívül nem tapasztaltam más negatívumot, pl. rosszabb tapadást, hosszabb fékutat, magasabb fogyasztást. A felújításkor keletkezett kicserélt, de még használható alkatrészeket elkezdtem eladogatni, így jött vissza egy kis pénz.

Aki 124-es vásárlásán gondolkodik, annak csak ajánlani tudom, ez egy kiváló típus. Viszont a vásárlásnál nagyon oda kell figyelni. Segítségképpen ár szerint bekategorizálom őket (az itt leírtak a magyarországi 2009/10-es állapotokat tükrözik, azóta ezek változhattak):
- 500 ezer alattiak: nem érdemes velük foglalkozni, hacsak nem a teljes újjáépítés vagy donorautó beszerzése a cél. Mindegyik törött volt, amit persze nem csináltak meg rendesen. Ebből kifolyólag eléggé rohad, motorral valami gond biztosan van, utastér lelakott, valóságban kb. milliót futott (óra szerint persze csak kétszázat), illetve az egész autónak olyan "kotványérzete" van. Ez akkor is így van, ha a tulaj azt állítja a telefonban, hogy ez bizony nem olyan. A helyszínre érve azonban kiderül, hogy mégis. Ezeket megtekinteni sem érdemes.
- 500 ezer és 1 millió között: valamivel már jobbak, jó alapnak számítanak, de a rozsda kisebb-nagyobb mértékben már itt is téma. Törés előfordulhat, de nagyrészt nem kókány módon lettek javítva. Ezenkívül sok apró, de bosszantó hiba fordul elő velük (lásd az én esetem feljebb és a hibalistát). Ahogy közeledünk a millióhoz, ezek a hibák is csökkennek. Az apró hibákkal együtt lehet élni és biztos, hogy nem mindegyik bosszantana mindenkit. Én szeretem, ha az autón minden jó és szép, de ennek sok munka és elköltött pénz az ára. Aki igényes az autójára, inkább a következő kategóriákból válasszon. Én is az vagyok, csak nem volt több pénzem.
- 1 és 2 millió között: általában a tulajok saját részre rakták rendbe, csak közbeszólt az élet és megszorultak, azért adják el. Némi javítanivaló akad rajtuk, de közel sem annyi, mint az előző kategóriában, illetve ezek könnyen és gyorsan kijavíthatók némi leleményességgel és utánjárással.
- 2 millió felett: a csúcskategória, minden oké velük, vásárlás után csak olajat és szűrőket kell cserélni, illetve ezt a szintet fenntartani. Magyarországon nagyon kevés az ilyen állapotú, vagy ha van, akkor nem eladó.

Remélem tudtam segíteni a leendő tulajoknak. Valamelyik ítéletben olvastam egy érdekes dolgot, ami nekem nagyon tetszik és teljesen egyetértek vele, ezért beszúrom ide: "Akinek van 124-ese, az ne adja el, akinek nincs, az gyorsan vegyen egyet!"

Majd még folytatom, és töltök fel több képet is, ha teljesen elkészül a verda.

Amióta megvan, többször kérdezték már, nem bántam-e meg. Mondtam, nem, kivéve két dolgot:
1. nem előbb vettem
2. nem gyári a tetőablak
Ez utóbbi orvoslása folyamatban van a komplett tető lecserélésével gyári tetőablakosra.

Hibalista

- Elég sok minden ki lett benne cserélve. Egyrészt a korából adódóan, másrészt az előző tulajok miatt, aztán ott volt az is, hogy szeretném visszaállítani a gyári állapotot. Így olyanokat is cseréltünk, amiket nem lett volna feltétlenül muszáj. Majd egyszer felsorolom.

Ide hordtam szervizbe

Mindenképpen olyanhoz kell vinni, aki már látott ilyen kocsit. Előny, ha neki is van Mercije. Az én szerelőmnek 3 is van, előtte is csak Mercijei voltak, és ilyen szervízben dolgozott. Név és elérhetőség titkos!

Értékelése: 9

Másik szerelő értékelése

Nem hagyhatom ki az Index Merci-fórumáról Csabai Sándort. Sajnos ő messze lakik tőlem, így javíttatni nem tudom hozzá vinni, de amiket telefonon és e-mailben tanácsolt, még mind bejött. Ezúton is köszi!

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (7) Évjárat 1992
Kényelem (9) Használati időtartam 12 év
Teljesítmény (7) Km vásárláskor 438000
Megbízhatóság (9) Vezetett km 170000
Szerviztapasztalat (9) Átlagfogyasztás 7 l
Előző autója? Peugeot 106 Következő autója? nem kell másik
Ennyire szerette (9) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (8.4/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Mercedes-Benz 200-500 E 1984 (1994 - 1998)

További ítéletek (166 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)