A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Lada » Samara

S 21093 1.5 5 ajtós szabályozatlan katalizátor 

Az ítélet értékelése
2,8(4 db)

A csacsi

Szöveges ítélet

Az autót viszonylag keveset használom, és garázsban tartom, ezért az én tapasztalatom nem lesz jellemző. Egy évben 5-6 ezer km-t járok vele, akkor is csak tavasztól őszig, telekre járáshoz, kiránduláshoz, igazi hobbiautó. Havat még nem látott. :-) Megtett út több mint felét külföldön tettem bele, amikor nyáron kirándulgatok vele.
Ez a harmadik autóm, egy régi púpos nagykerekű Wartburg 1000-es, és egy Trabant 601 után. Miután az első két autómnál kellő tapasztalatot szereztem az autó karbantartásából, ezt csak akkor viszem szervizbe, ha úgy érzem, a feladat meghaladja a képességeimet. Egyszerű szerkezetű, ezért nyugodt lelkiismerettel indulok el vele bárhová.
Első „nagyobb” javítani valót magamnak köszönhettem, mert a kezdet kezdetén, a vezérműszíjat túlfeszítettem, és az elszakadt. Szerencsére a motorban nem okozott kárt, így az alkatrész ára és a munkadíj volt a tanulópénz, kb. 4 ezer Ft.
Kétszer előfordult, h az irányjelző nem működött. Mindent átnéztem, majd kb. egy hétre rá magától megjavult. Újabban a műszerfalon világítás zöld ellenőrzőlámpája rapszodikusan világít, és a hátsó féklámpánál kontakthiba jelentkezett. Ez utóbbit kezdetben csak kontaksprayvel próbáltam megoldani, de az érintkezők kilágyultak, és egy fogpiszkálóval kiékelve sikerült véglegesen orvosolni a hibát.
Fékbetétek még eredetiek, kb. 3,5 mm vastagok elől.
Hátsó kipufogódob belülről kezd kiégni, hallani, hogy zörög benne vmi, és olyan szép a hangja, mintha egy nagyteljesítményű befecskendezős motor alapjáraton járna. Ha teljesen bemelegszik, már visszaáll normálisra.
Komolyabb baja eddig nem volt, ha netán mégis vmi meghibásodott, haza lehetett jutni vele. Az alkatrészek néhány százasba avgy ezresbe kerülnek, Y cső volt tán eddig legdrágább, több mint 4000 Ft. Eddig minden műszaki vizsgát megúsztam 20 ezer Ft alatt, de érdemleges munkát ilyenkor sem végeznek, csak lenyúlják az embert.
Nekem kellően fürge —épp ereje teljében van a motor—, jól gyorsul, a forgalom ritmusát könnyedén tartja. Sokan csak azért előznek, mert ez csak egy Lada. Tartósan, 110-120-nál, még autópályán sem megyek vele, mert általában egy kerékpárt is viszek a tetőn, másrészt egy picikét ekkor elkezd remegni a kormány, harmadrészt eddig jól érzi magát a kocsi. Pontos fogyasztást nem tudok mondani, mert kirándulások alkalmával mértem, hosszú úton, és ez nem igazán mérvadó. Ilyenkor országúton, 90-100 között haladva, 5,9-6,7 litert fogyasztott, terheléstől, útviszonyoktól függően, meg fent van-e a tetőn a kerékpár. Olajt egyáltalán nem eszik.
Nekem kellően kényelmes az ülés, a kormány is könnyű, sebességváltó is kézre áll. 6 órát is képes vagyok egyfolytában vezetni. Trabantban a zaj, meg a kitekert lábam miatt —gázpedál majdnem a kocsi közepén, és nem a lábam vonalában volt—, sokkal hamarabb elfáradtam. Talán egy középső kartámasz hiányzik, de egy ilyen kategóriájú, új nyugati autókban sem szokott ez lenni.
Amit nem tetszik, hogy a csomagtartó hátsó fala nem nyílik le a lökhárítóig, ezért terjedelmes, nehéz tárgyakat nem könnyű beemelni. A fűtőventilátor nagyobb fordulaton lehetne kicsit halkabb. Műanyag alkatrészek apróbb nyöszörgését már megszoktam. Ezek lehetnének jobb minőségűek, tartósabbak. A biztosítékdobozt nem a motortérben, a vízlefolyó árokban helyezném el. Viszont egy haszna van ennek az öblösödésnek, ide tudom berakni —többrétegű reklámszatyrokba becsavarva, hogy meg ne rozsdásodjon—, a szerszámkészletet, emelőt, elakadásjelző-háromszöget, indítókábelt, vontatókötelet, ha kellene, tartalék izzókészletet, és újabban a mellényt, tűzoltó készüléket, amelyet egyre több helyen előírnak külföldön.
Tetszik a jó fékhatása, mondjuk egy Trabant után nem csoda, meg a kanyarstabilitása. Mivel elég sokat járok vele a hegyekbe kirándulni egyedül, gyakran benne aludva vadkempingezem. Az első ülés és a hátsó üléslap kiszerelése után, helyükbe egy méretre vágott szekrényajtó van téve, arra szivacs, mint a melléket képek mutatják majd. Most, július végén jöttem meg az Alpokból, Dolomitokból, kedvenc helyem, ahol szerpentinekből, hágókból bőven kijutott neki. Zokszó nélkül bírta. Beraktam egy kapcsolót, amivel az elektromos hűtőventillátort működtethetem, ha a szerpentineken, dugókban araszolgatni kell, és nem feledkezem meg róla. De még nem volt rá szükség, alig ment feljebb a mutató, a megszokott helyéről.
Utolsó hozzászólásom óta ki kellett cserélni a fűtéshez menő víztömlőt, mert szivárgott. Útközben vettem észre, szerintem még sokáig elment volna vele, de a külföldi út előtt állva, biztosra akartam menni. Közben beszereztem néhány alkatrészt, néhány ezerért. A gyújtás minden elemét tudom cserélni, a legfontosabb hűtővíztömlőket, ha meghibásodnának. Van még tartalék benzinszivattyú, vízszivattyú, termosztát. Ezeket a pótkerék üregében helyeztem el, így hasznos helyet nem foglalnak. De a karosszéria kisebb zegzugait is kihasználom, pl. elsősegélydoboz, szigetelőszalag, gumitömlőt rögzítő tartalék bilincsek, apró, esetleg szükséges dolgok is ilyen helyen vannak.
Az ablakmosó szivattyú, az eredeti, látszatra elég primitív konstrukció, szétszedhető. Ez kb. 12 évig bírta. A forgórésze berozsdásodott, ezért megszorult. Szétszedve, rozsdát eltávolítva, megkenve jó. De közben vettem egy újat, amely látszatra jóval elegánsabb, viszont két évet sem bírt. Azt hiszem, megy majd vissza a régi.
Elvittem az előírt szelephézag ellenőrzésre. A 30000 km-esnél beállítotthoz nem kellett hozzányúlni. És ha már ott volt, akkor vezérmű szíjat is kicseréltettem, meg a feszítő-görgőt is, mert állítólag zajos volt. A fékfolyadékot is, mert 12 év óta nem volt a csőrendszerben, csak a tartályban. Ezért összesen kb. 21000 Ft-ot fizettem. A következő 30000 km alatt nem kell szervizbe vinnem. Remélem.
Sajnos tévedtem, meg kellett látogatni a szerelőt. :-( Ahol a kipufogó-öntvényéhez csavarozzák az Y csövet, a lapos karimánál, a két kipufogócső hegesztése elégett. A sok hágójárás, amikor nyomni kell a gázt, nem maradt nyom nélkül. Alkatrészek kb. 5, munkadíj meg 3 ezerbe került.
A csomagtartó zárját is utána kellett állítanom. Kiránduláskor naponta kb. 20-30 alkalommal nyitogatom, abban van a kaja, ruha, ivóvíz, elektromos hűtőtáska, kempinggáz stb., így talán érhető.
A költségek szemléltetéséhez egy példa, két év, kb. 12 ezer km után, mert ennyit tettem meg ezalatt:
- Olaj-, lég-, és benzinszűrő együttesen 1400 Ft
- 4 liter Valvoline Turbo, legmagasabb minőségű osztályú, SJ kategóriájú ásványi olaj, 5200 Ft
- 4 db Marelli gyújtógyertya kb. 1000 Ft.
Mindezt otthon, garázsban, ingyen. (És nyugodtam megvárhatom, amíg az olaj az utolsó cseppig eltávozik a motorból, mert a szervizben mindjárt teszik vissza a leeresztő csavart.)
Az eredeti gumik 13 évesek voltak, és kb. 70 ezer km volt bennük. Még kb. 3,5 mm volt a futófelület, de kemény volt, csúszott, gyakran csikorgott kanyarokban. Következő műszakira már mindenképp le kellett volna cserélni, ezért újat vettem most. Mivel nem akarom újabb 13 évig még használni, ezért egyedüli szempont az volt, minél olcsóbb legyen. Így Kormorant választottam, és a 4 db-ért fizettem nem egészen 33 ezret szereléssel együtt. Ezzel a gumival "túl könnyű" a kormány -bár lehet, hogy azért, mert én az előírtnál kicsit keményebb gumikkal jártam korábban-, és nincs olyan jó kapcsolat az úttal, mint az előzővel. De amire használom, arra megteszi.
Összefoglalva: akit nem érdekel az autó presztízse, van némi műszaki érzéke, szeret az autókkal foglalatoskodni, és nincsenek túlzott elvárásai, annak bátran merem ajánlani. Alkatrészek fillérekért kaphatók hozzá, adója is kedvező ,pl. évi 8 ezer a súlyadó, kb. 13 ezer a kötelező biztosítás. A kocsiban van egy csomó tartalék alkatrész —külföldön nem lenne könnyű beszerezni hozzá—, de ezek együttesen sem kerültek többe, mint egy nyugatihoz vmi kis bizbaz.
Szeretek az autóval bíbelődni, amit a mai kocsiknál már nem tehetek meg, mert azok túl vannak bonyolítva, különleges szerszámokat igényelnek. Ezért, amíg ennek nem lesz gyakran hibája, vagy nem utáltatja meg magát, nem cserélem le. (Nagyon akarnám, megengedhetném, hogy egy újat vegyek helyette, de tartva az újak sok elektromos kütyüjének hibájától, meg hátha kifogok egy szart, egyelőre marad.)
Valóban olyan, mint egy szamár, szerény, de nem teljesen igénytelen, néha törődni kell vele, mert akkor hálátlan lesz.

Legutóbbi műszaki vizsgám 40000 Ft-ba került. Eddig oda jártam vele ahol vettem, a keszthelyi autószervízbe, de eztán többet oda nem megyek. Az rendben van, hogy a kötelezően kifizetendőkön kívül, ami maga a vizsga- meg ilyen-olyan díj, még keresni is akarnak is rajtam, egye fene legyen ez egy bő tízezres, sztem méltányos ár, mert eddig soha semmi érdemleges munkát nem végeztek rajta műszaki vizsga alkalmával. Hogy mi a túró került ennyibe legutóbb, nem tudom, de pofátlan lehúzásnak tartom amit csináltak. (Utólag kiderült, a törzskönyv ára is benne volt, amit nem mondtak meg.) De ettől függetlenül sokallom.
2010. Május
A csacsim most lett 16. éves, és eljött a műszaki vizsga ideje. Előtte elvitettem egy szerelőhöz, aki olcsóbban dolgozik, m a szervíz.
Lecseréltettem az eredeti első fékbetéteket, hátsót megtisztították, meg ha már megbontották, akkor kicseréltettem az összes eredeti gumifékcsöveket is. Kicseréltettem még az üzemanyagtartályt a beöntőcsővel összekötő gumitömlőt, amelyik eléggé repedezett volt. Az alkatrészeket magam rendeltem neten, szállítással együtt kb. 8 ezer Ft volt, a szerelés, fékhatás mérés 9 ezer.
Maga a műszaki vizsga a szervízben, ahol végül is nem csináltak semmit, csak vizsgáztattak, meg felszámoltak olyat mint, pl. vizsgára bemutatás 5000, csavarok meghúzása 2000, fékhatás mérés 4000, stb. összesen 29 ezret fizettem.

Hibalista

- Ezeket szervizben vagy műszaki vizsgánál cserélték, javították: - bal külső féltengely gumiharangot - hátrameneti lámpa kapcsolót - ablakmosó elektromos mágnesszelepét - kürtöt garanciában - vezérműszíj, és feszítő-görgő - Y kipufogócső - középső kipufogódob elrepedt, újra cserélve - Ezeket magam otthon: - ablakmosó-szivattyút (eredetit meg tudtam javítani, tartaléknak eltettem) - ablakmosó-tartály elrepedt (ha még jobban, kicserélem) - kipufogó-dobot tartó gumit (eredeti túl rövid volt, ezért hamar elszakadt, cserélve Daciaával.) - ablaktekerő kar eltörött (helyette egy utángyártott alumínium készült van) - vezetői ajtó ajtózárja tönkrement - fényszóróizzó eddig csak egyetlen égő égett ki! - karburátort szívócsonkhoz rögzítő csavarok meghúzása időnként, mert alapjárat ingadozik - 5 évenként akkumulátor - 5. ajtót kitámasztó teleszkópokat - fűtéshez menő víztömlő

Ide hordtam szervizbe

Keszthelyi autószervíz idősebb szerelő alaposan, lelkiismeretesen dolgozik

Értékelése: 8

Másik szerelő értékelése

Saját magam Csak azért nem tízes mert a fogasszíjat túlhúztam :-)

Értékelése: 7

Képek az autómról

Fenntartási költség (8) Évjárat 1994
Kényelem (8) Használati időtartam 18 év
Teljesítmény (8) Km vásárláskor 0
Megbízhatóság (8) Vezetett km 90
Szerviztapasztalat (8) Átlagfogyasztás 7 l
Előző autója? Trabant 601 Következő autója? Kia Cee'd kombi, mert jó ár-érték arányú, megbízható, praktikus, presztizsre fütyülök, eladni nem a
Ennyire szerette (9) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (8.4/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Lada Samara

További ítéletek (224 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)