A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Fiat » Bravo, Brava (1995-2001)

Bravo, Brava 1,6 SX 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Stílusos és szerethető

Szöveges ítélet

Azzal kezdem, hogy olcsón hozzá lehet jutni, szerintem jóval többet ér, mint piaci ára. Az enyém nagyon megkímélt, kevés km-rel. A zöld kártyán is könnyen ment át (CO 0.35 helyett 0.1; CH 90 helyett csak 18). Eredetileg megfelelt volna kisebb kategóriás autó is, de egyszerűen ez sokkal jobban megérte. Alig volt drágább akár egy Puntonál (azonos évjáratnál, hasonló km-rel), miközben tágasabb, még stílusosabb, nagyobb, és erősebb motorral szerelt, igazán nagyobb kategóriás autó.

Hátrányos a szép forma miatti magas hátsó rész, ami sokat kitakar hátranézéskor, és az átlagosnál gyengébb a tompított világítás fénye. Csak szükség pótkerék van, valamint kőfelverődésekre érzékeny a motorháztető és az autó eleje. Szerencsére a rozsdára egyáltalán nem hajlamos a karosszéria. A műanyagok megszólalnak a rossz utakon, az ablakemelők gyengék és lassúak. A fékjeiről vannak akik azt mondják, hogy jók, de őszintén szólva a fő elemek közül (motor, futómű, váltó, fék) szerintem ez nem lett jó. Esetleg közepes. Kis fékezésekhez nagyon jó, mert se nem túl kemény, se nem túl könnyű nyomni. Nagy igénybevételeknél nagyon taposni kell, bár eddig mindig meg tudtam állni vészhelyzetekben is. Fékbetétek ki lettek cserélve, de nem változott a helyzet. Igaz így elég könnyű elkerülni a felesleges blokkolásokat, de akkor sem az igazi. Közepes és nagy igénybevételnél én nagyobb rásegítést, és lassulást várnék, ezért számomra ez a legnagyobb negatív tulajdonsága az autónak a vezethetőség szempontjából.

Előnye a motorja, a váltója, a futóműve (bár nem szereti a rossz utakat) és a karosszéria tágassága. A motor csendes, közepes fordulatszámtól szép, sőt letekert ablaknál sportos a hangja, de nem hangos, csak kellemesen hangolt, érces és morgós keveréke. Nagyon pörgős, dinamikus, 4000-től kiválóan húz még 5.-ben is. Kis fordulaton sem erőtlen, kigyorsul 1500-as fordulatról is, az emelkedőket is bírja. Igazából bármilyen kis fordulatról kigyorsul rántgatás és zokszó nélkül, de 3000-ig mégsem vehemens, csak kellően rugalmas. A kiugró erő (2.-ban és 3.-ban kiugró, 4.-ben és 5.-ben dinamikus) 3500-4000-től jön meg és egészen leszabályozásig ugrik (7000-nél még nem szabályoz le). Ára a dinamikának, hogy az 5. fokozat rövid (80-nál 2500 a fordulat; 184-nél 5750 (ekkor 103LE), így jött ki a 184-es gyári végsebesség, aminél persze könnyedén többet tud, hiszen csak 7000 fölött tilt le, amit nem próbáltam ki inkább, de gondolom még 5.-ben is kipörögne 6000-ig, vagy afölé). A facelift utáni változatokban hosszabbak lettek az áttételek (a 3., 4., és 5. fokozatok mindenképpen), de véleményem szerint csak az 5.-hez volt esetleg értelme hozzányúlni, mivel ennél is majdnem 140-ig van a 3-as fokozat. Ennél tovább minek kéne, hogy tartson egy 100LE körüli autónál? Tehát szerintem a fokozatkiosztása is ésszerű volt, és a dinamikusság javára dőlt el anélkül, hogy a fogyasztás vagy a motorzaj észrevehetően nagyobb lenne. Igazából egy 6. fokozat is lehetne, sőt nem ártana tartós autópálya használathoz. Viszont így elég nagy emelkedőkre is felmegy 160-as tempóban 5.-ben kényelmesen (már ha a majdnem 5000 körüli fordulat kényelmesnek számít). Egyébként nem lineáris a fordulatszáma (gondolom az óra csalása miatt, bár az óra alig csal, 100-nál 98,5-el megyünk), mert 140-nél 4000, és nem 130-nál annyi. De tényleg érezni az erőt az autóban, és van értelme a pörgetésnek is, mert akkor nagyon ugrik. Találkoztam más 100LE körüli 1.6-os autókkal, amik megkímélt állapotuk ellenére egyértelműen kevésbé voltak pörgősek.

Kormánya nagyon jó, direkt, és érezni az utat amennyire kell. Viszont 160 fölött túl érzékeny, ha jól meg is van pakolva az autó. A kanyarokat jól veszi, a futóműve jól eltalált, talán a hibaelnyelő képessége az, ami nem megfelelő manapság.
A váltó 1-től 5-ig nagyon jó, mert könnyen, pontosan, és gyorsan veszi a fokozatokat, kivéve a hátrameneti fokozatot, ami nehezebb és lassan veszi be, de a 3-as után könnyen és azonnal, vagy csak szigorúan álló autónál és lassan betéve (végül is nem szinkronizált egyik autóban sem, de találkoztam számomra könnyebben hátramenetbe rakható autókkal bőséggel). A kar útja esetleg kicsit hosszú, de csak egy nagyon rövid úton járóhoz képest. Lehet 2-es után 5-ösbe rakni, vagy visszakapcsolgatni ide-oda, egyből és könnyen veszi. Persze ezt bemelegedett autóra értem, mert hideg téli napokon sikerült felfedeznem, hogy egy szabadban álló autónak eléggé le tud hűlni a váltóolaja is a téli –10-ekben. Nem rossz akkor sem, de az 1-es, 2-es fokozatba bele tudnék kötni, mert akkor akadozóbbá válik, viszont melegen kiváló. Amivel le lehetne „égetni” az autót és az olasz ipart egy hirtelen mozdulattal, az ennél a példánynál a váltókar azon számomra furcsa tulajdonsága, hogy maradt már a kezemben. Igaz ez eddig csak induláskor fordult elő kétszer, de átfutott rajtam egy-két gondolat közben. Ez eddig soha semmilyen autóban nem fordult elő, és nem is gondolnék túl szépeket arról az autóról, aminél ez megtörténne velem. Elég könnyen le lehet szedni a műanyag váltókart a fém végéről egy könnyed felfelé mozdulattal. Lehet, hogy bennem van a hiba, hogy miért kell felfelé húzni egy váltókart, de akkor is! Nem kéne ilyennek lennie. Nekem ez túl könnyen levehető és balesetveszélyes is lehet.

Mint mindig minden jót, üzem meleg állapotra értek. Tehát a pörgős jó motort, és a nagyon jó váltót is. Hidegen sem rossz, de akkor én sem akarom hajtani, és érezni bizonytalanságot az autóban is. Nem ugrál, vagy ilyesmik, de szerencsére nem olyan pörgős, mint kb. 5-10 perc után (azért szerencse, mert hidegen és a túl melegben lehet legjobban károsítani egy autót, ha gyötrik). Még az autó hangjában is megfigyeltem változást bemelegedés után. Sokkal szebbnek tűnik, élénkebb, és sportosan morgósabb is a nagyobb gázpedálmozdulatokra. Ezt nem a vízhőfok üzem meleg állapota elérésekorra értem, ami pár perc, hanem inkább 20, akár 30 km megtétele után, amikor már ténylegesen üzem meleg minden fő része (a kipufogórendszerrel együtt).

Fogyasztása lényegében jó, 70-80-as tempónál 5.5 liter (egy hidegindítással hosszú úton), 90-100-nál 6 liter, 110-120-nál 6.5, vegyesben 7.5 liter +/- néhány deci a városi utak mennyiségétől függően (ha 50-50%, akkor 7.5), 140-150-es autópálya tempónál 7.8 körüli, városban 9, nagyon rövid téli városi utaknál 10 liter. A városi fogyasztása nem megfelelő csak számomra, de 1,1 tonna tömegű, és ha örökké be sem melegszik, akkor ennyi. A fogyasztási adatokból is látszik, hogy komótos tempóban alig eszik kevesebbet, mint dinamikusban. Egyedül a hidegindításoknál érdemes „tojásokat tenni” a pedál alá, míg be nem melegszik, mert akkor több benzint szív, és ilyenkor a legkárosabb is a pörgetés, vagy a terhelés a motor számára.

Csomagtérben máig nincs nagyobb ekkora hossznál ferdehátúként (380liter; kivéve a 10évvel régebbi Kadett 400 literjét; az új Bravo meg jóval hosszabb már). Az utastér nagyon széles, és szépen kivitelezett. Hosszú távon is kényelmes, hátul a lábtér is jó (van olyan kategóriatárs amiben 30-40%-kal kevesebb, hát még az Audi A4, Golf 3 szinte fele lábterét). Ja igen, nemcsak a formára ügyeltek kívül-belül, hanem a motortérre is (lehet gyönyörködni benne, és jól ki van töltve, bár szerelni nehéz lenne, de szerencsére nem is kell), és az autó aljára is. Minden szépen egy síkban van, esztétikus (ma már csak műanyagot raknak a motorra és ennyi). Az autó 16. éves és észrevehetően nem veszített a színéből, viszont karcolásra érzékeny kívül is, és a belső műanyagok is. Az üléshuzatok nem kopottak, teljesen jók, viszont a szálkihúzódásra hajlamosak. Az autó kilincsei pedig közelről kráteresek, ami típushiba (napra, fagyra, időjárásra érzékenyek).

Összefoglalva: apróságokban pejoratívan olaszos: elektromos ablakemelő gyenge és lassú, a kopogósabb műanyagok megszólalnak idővel (nálam eljött az ideje), míg minden másban is olaszos, tehát stílusos, szép a hangja, a formája és gyors. Pluszba még megbízható is, de a legértékvesztőbb autók egyike, ami nem az autó tulajdonsága miatt van, hanem a presztízs hiánya miatt (érdemtelenül). Amik miatt igazán szeretem – azon túl, hogy megbízható -, pl. hogy nem várt tulajdonságai is vannak. Az autó hangjáért rendes bemelegedés után, a motortér, az autó aljának kialakításáért, tehát a részletmegoldások finomságáért, ízlésességéért, stílusáért is. Nem intézték el annyival, hogy nesze itt a motor, kinéz, ahogyan kinéz, vagy az autó hangja, hogy ne legyen hangos és ezzel kész is. Erre ügyelni kellett, és nem a véletlenek műve, vagy ha mégis, akkor ezt hívják művészetnek. Az autó nem elhaló a fordulatszám emelésével, hanem egyre élénkebb. Jó dolog, amikor az ember már megelőzte az előtte haladót, viszont még egyre jobban akar húzni az autó. Ráadásul ennél az autónál sosem volt olyan érzésem, hogy a hajtást nem szereti. Pont fordítva. Igényli és jót is tesz neki, mert utána még jobban megy. Ez az érzés amit szeretek még benne és ami nem szokott meglenni sok hétköznapi autóban.
Nem hiába: a motor a Lancia Dedra 16V-s változata!


Utólag még hozzáírva:

11 év után cserélve lettek a gumik, melyek szélesebbek, tapadósabbak, de közel fél literrel többet fogyaszt vele az autó a nagyobb sebességeknél. Mivel keveset van használva még megért ennyit a plusz stabilitás.
Sokkal fiatalabbnak nézik a koránál, legalább a felének. Minden műszakin simán ment át, ablaktörlőlapátokat szoktak cserélni, néha egy izzót. A karcérzékenysége ami zavaró, de a fényezése nagyon jó ennyi év után is. Rozsdára továbbra sem mutat sehol hajlandóságot. A kipufogó a rövid utak miatt rohadt ki először 11 éves korában, melyet 3000-ért hegesztettek meg, 2011-ben másodszor is 3000-ért. Az autóval hosszú utakra bármikor el merek és mertem indulni, teljesen megbízható.

Hibalista

- Zörgő műanyagok az utastérben. Az ablakemelők motorja kicsit hangos és gyenge, erőlködős. 8 év alatt 2 akksi csere, de egyik alkalommal még bírta volna, de inkább cseréltem. Termosztát cseréje, valamint kipufogó meghegesztése első alkalommal 11 év után,majd 15 éves korában másodszor. 11 évesen cserélve lettek a még gyárban felrakott gumik. Azóta többet eszik néhány decivel, mivel szélesebb és tapadósabb fajta.

Ide hordtam szervizbe

-

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (9) Évjárat 1996
Kényelem (10) Használati időtartam 7 év
Teljesítmény (10) Km vásárláskor 60500
Megbízhatóság (10) Vezetett km 58000
Szerviztapasztalat (6) Átlagfogyasztás 7 l
Előző autója? Következő autója? kevés tetszik
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (9.3/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Fiat Bravo, Brava 1995

További ítéletek (355 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)