A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Citroën » Xm (1989-2000)

Xm 2.0 CT Turbo 

Az ítélet értékelése
4,5(4 db)

A francia lány

Szöveges ítélet

Egy verőfényes késő-nyári délelőttön történt... ő ott állt néhány "barátnője" társaságában, és talán épp valami vidám dologról pletykáltak, mikor elkezdtem flörtölni vele. Tipikusan az a fajta nő, akire ha egyszer ránézel, tetszik, szép, bár tudod, hogy nem egy címlaplány, mégis van benne valami különleges, valami izgalmas, amiért percről-percre még jobban tetszik - és a végén feleségül veszed. Első perctől kezdve megtaláltuk a közös hangot, és ha voltak is vitáink kezeltük sosem váltunk egymás ellenségévé. Ő is egy nő, megvannak a saját szeszélyei, amikor megharagudott valamiért, és forrt benne a düh akkor tudtomra is adta (általában egy piros vízhőmérséklet-piktogrammal) és közben azt mondta, hogy "Most pedig azonnal álljunk meg!!!" (Arret imedia´ - nem tudom jól írtam-e, a fedélzeti display jelezte ki.) Persze csak a düh forrt benne és nem a hűtővíz, de ez a kis elektromos hiba nem állt közénk. Egyszer (az emberi) barátnőmet is magunkkal vittük akkor meg elkezdett féltékenykedni és folyamatosan és kikapcsolhatatlanul ment az index. Akkor tényleg megharagudtam rá, ő pedig nem tett többé ilyet. Rájött, jó nekünk így hármasban.

Ami az autó szerkezetét illeti, szerintem a karosszéri geometriája kiváló. Kellően merev, mégsem zörög. A szélzaj tűrhető még 200 környékén is. A motor erős. Nem lehet vele olyan dinamikusan menni, mint a C4 1,6-al, vagy a "kicsit" és "feljavított" CRX-el, de ha 100-nál úgy döntök elkezdek "sietni", akkor szinte dühből gyorsul, szóval élmény az van bőven - igaz, magasabb sebeeség-tartományokban. Ha óvatosan autózok, akkor 9-9,5l-el oltja a szomját, ha kicsit meghajtom, akkor kér még 1-2 litert. Ez valószínűleg annak (is) köszönhető, hogy a váltó nem áll igazán a helyzet magaslatán. Bár kellően határolt, könnyen jár,normál, városi, országúti tempónál is kiválóan szerepel, de lehetne az 5. hosszabb, és lazán elférne még egy 6. is mellé, így autópályán is normális fogyasztással lehetne autózni.

A felfüggesztés egy külön esszé lehetne. A kátyúkat nem szereti, de kultúráltan veszi. A stabilizátor pálcák gyorsan tönkremennek ha az ember (fő)városi "utakon" autózik ("Úthibák" tábla - kérdem én: Jó, jó, de hol az út?) egyébként a hydro-futómű fenntartásra költségben ugyanaz, mint a hagyományos futóműé. Na de menetközben? Szinte úszik az út fölött, mint egy kisebb törzsű sport hajó - a hangulatot már csak nyomvályúk léte fokozza, mint egy távolabb haladó hajó farvíze - mégis megerőltetés nélkül érezni, milyen a pillanatnyi tapadás, ahol pedig mégis tévedünk segít az ABS. Gyors, dinamikus kanyarokban nagyon jól fekszik, és szándékosan "belengetni" sem könnyű az autót. Viszont figyelni kell rá, hogy azért az 1,6t menetkészen, feltakolva az pedig nem kevés, és kell a legalább 215-ös gumi, persze a perest el kell felejteni, mert szétveri a futóművet. Jó ballonos változat kell, és persze lehet szélesebb is.

A kiscsaj nemcsak szép, temperamentumos, de hosszú távon is jó vele. Még 5 óra után is úgy szállok ki, hogy nem zsibbadt el minden tagom. A beltér is megér pár szót. A fotelek - a barátnőm nevezte így - rászolgálnak a nevükre, mert valóban kényelmesek. Bár nem elsőre, de néhány próbálkozás után beállítható az ideális pozíció. Egy francia "ergonómus" rájöhetett, hogy az emberek többsége bizony jobbkezes, ezért a tükör állítóját a kartámasz elé helyezte, ami ritkamód kézre esik és kevésbé figyelem elvonó ha országúton korrigálni akarunk. Apropó, tükrök, tolatáskor kissé befelé és lefelé fordulnak, hogy segítsenek a kilátásban. A tolatás persze néha feladja a leckét, mert a magas farrész miatt nem a legjobb a kilátás, dehát előremenetben annál jobban teljesít.

A nők szeretnek vásárolgatni, ez alapszabály. Mi férfiak szeretünk rájuk költeni, valljuk be őszintén - merthát jó vele felvágni, hogy milyen csinos csajom van. Ezzel szemben szokásos szervizek és kopó alkatrészek pótlásán kívül más különleges dolgot nem igényelt. Igaz, apróságokat, csinosítgatásokat ha nem is kell, de érdemes rá költeni és tudom, sok ilyen lesz még - ennek ellenére nem bánom, "mert megérdemli". Mondhatnánk azt is, hogy "már nagylány, tud magára vigyázni", de azért Van pár alapvető szerszám és néhány folyadék a csomagtartóban, még ha eddig nem is hagyott cserben csupán egy kuplung bowden szakadással - eddig bírta a gyári bowden, ha az új is bírja még 12 évet, akkor nem panaszkodom.

Idő közben viszont megcsaltam, vagyis inkább bővült a kis "háremem" és hétköznapjaimat "a Vasmacskával" töltöm. Ő viszont marad számomra az érdekes de jól bevált, a megbízható de szeszélyes, különleges és gyönyörű "francia lány", akivel ha hétvégén elmegyünk kirándulni, és megfürdünk a menetszélben még mindig olyan jó, mint az első alkalommal.

---------------------------------------------------------

2007-06-23

Azóta megint eltelt egy kis idő és megint mögöttünk van pár Km. Két hiba fordult elő, ami váratlanul ért, de hogyha oda figyeltem volna rá, akkor ez sem történt volna.
1. Út közben megszűnt a rúgózás, pattogott az autó hátulja. Ellenőriztetni kell időnként, és a gömböket feltöltetni, mielőtt még szétrobbannának (mármint belül a gumifal a folyadék és a gáz között) Vennem kellett két hátsót, egy központit és a többit töltetni.
2. Alig két hete egyik délután elment a motorom ereje... kispolszki motorhang, semmi nyomaték... gyújtás!!! Túlkoros gyújtógyertyák és megégett kábel, eredmény: mindezek cseréje + a hibás vezérlőpanelt is! Hát igen, be kell tartani bizonyos alapvető karbantartásokat, költeni kell a csajra :-)

--------------------------------------------------

2007-10-30

Már jócskán benne vagyunk az őszben, és készülődünk a hosszú hideg télre, amikor is jól egymáshoz csiszolódott és kissé megszokottá vált románcunk ismét érdekesebbé vált... Sajnos jó néhány alkatrész sínylette meg elmúlt 40000 Km-t és a rutin olajcserén és szűrőkön kívül kis drága ismét költségbe verte a ház urát. Bár úgy terveztem Karácsonyi ajándék lesz a négy új téli gumi, de vennem kellett még neki egy wellness hétvégét, hogy új váltóolajat kapjon, egy új hűtőt, mert a régi nem bírta tovább, hidraulikus visszafolyócsöveket a két gólyalábra, négy új gyújtógyertyát (a gyári Peugeot már nem olyan, mint a régi, ez már gagyi, NGK V-Line a jó!) Valamint kellett egy főgömbtömítést is cserélni, mert eresztette az olajat. Ez a szomorú férfisors, csak költünk ezekre a csajokra, de mégis valahogy megéri, jó velük. Mivel a téli gumik már kellenek, így karácsonyra valami más ajándékot fog kapni... persze vannak ötleteim, hogy minek örülne nagyon: főtengelyre ékszíjtárcsa + ékszíj + feszítő, motorszilentek, katalizátor, kuplung kompletten (tányér+tárcsa+kinyomó szerkezet) vagy egy komplett készlet vízcső, de még sok dologból lehetne választani... Egy biztos, sokat kellett eddig is rá költenem, nem titkoltam, de nem sajnálom, mert bár elméletileg az autózásnak kellene lennie a világ egyik legracionálisabb szegletének, mégis ez a legemócionálisabb, hiszen mi is sokfélék vagyunk akárcsak autóink. Bár ebből a pénzből illetve amit még ezután fog kiharcolni a kis kedves, már új autót is vehettem volna, mégis ez egy olyan szeglete az életemnek, ahol nem engedek a józan észnek, hiszen napi a kapcsolat, naponta útra kelünk, naponta kockáztatunk, és naponta vigyázunk egymásra, hiszen mindketten vásárra visszük a kasztninkat... Emiatt pedig a fővárost hamarosan nagyon meg fogom utálni (bár sokszor most is utálom), de nem az autómat. Az utak rázzák szét a futóművet, az elektromos csatlakozásokat és csavarják a karosszériát és nem az autó szar. Nincs a világon olyan autó típus, amit előbb-utóbb nem tennének tönkre a kátyúk, a vetődések, a süllyedések, a ragyák vagy éppen kiálló villamos sínek, kockakövek. Jó, persze van olyan kocsi ami jobban bírja, van ami kevésbé, és ez minőségi különbséget jelent, viszont amikor azt látom, hogy nálunk leharcolt állapotban lévő koros autók futnak és ugyanazok a típusok hihetetlenül jó állapotban futnak kultúráltabb országokban, akkor azért felteszem a kérdést, hogy vajon mi a fene is történik itt? Miért kell egy használt autón rögtön a szokásos vezérműszíj csere mellett egyúttal gömbcsuklókat és lengéscsillapítókat is cserélni vásárlás után? Ja, hogy mi nem fizetünk elég adót, hogy jók legyenek az útjaink? Na ne, ezt már túl sokszor megcáfoltuk... Egyébként meg valamikor a tartós fogyasztási cikk nem három évre készült, én pedig úgy gondolom, hogy nekem az autó tartós. Nem ez az XM az utolsó autóm, hiszen egy megszállott fanatikusa vagyok a négy és többkerekűeknek, de van egy-kettő, ami mindig meg fog maradni, mert nem tudok megválni tőlük - ilyen a kis francia hölgy is. Annak, akinek az autó csak egy tárgy, nem ajánlom. Annak, akinek az autózás már egy kicsit többet jelent, mint a helyváltoztatás, annak igen. (De az enyém nem eladó és nem is lesz az!)

------------------------------------------------------------
2008-05-13

Már régen nem frissítettem az oldalt úgyhogy épp itt az ideje ismételten, ugyanis azóta is történt egy s más. A főtengely szíjtárcsa és a görgőszett már kellett, és a szíjcsere is aktuálissá vált. Csakúgy, mint a toronyszilentek, ugyanis ha azok kiszakadnak, akkor nagy a baj! Két hónapja a generátort kellett újra csapágyazni és szénkefézni, ami szintén bele került 40e-be. Mivel kezdetektől tudomásul vettem, hogy költséges hobbit választottam, nem is igazán leptek meg az újabb és újabb számlák. Most ott tartok, hogy a két év alatt közel 700e Ft-ot költöttem rá, és még messze nincs vége. A mozgó és kopó alkatrészek a hajtásláncban még fognak hibákat produkálni, csakúgy, mint a kisebb rozsda kezdemények (jobb első sárvédő, jobb első ajtó alja a gumitömítésnél) bár ezt eléggé érdekesnek tartom, mivel a teljes karosszéria galvanizált. Mivel ezek nem elsődleges javítások, még tartogatom őket jobb időkre, és tudom, jön még néhány váratlan meglepetés is. Ennek talán az is az oka, hogy ezeket az autókat 10-12 évre tervezték, ő pedig már 13-ik évét gurulja, és az utóbbi időben megint napi szinten használom, ráadásul fővárosi utakon... Mindenesetre ha összehasonlítom a komfortot, a biztonságot és a teljesítményt más hasonló korú autóval, akkor még mindig nem rossz az arány.

--------------------------------------------------

2012. Szeptember

Nem sok írni valóm van róla, mert alig mentem vele, a garázsban alussza át napjait és szorgalmasan gyűjti a port. Az akkuja megdöglött, de nem egészen az állástól. Rájöttem hogy ferdén állt a helyén és a dombtetőn lévő celláról szép lassan a töltéseknél elfőtt az elektrolit és deformálódott az ólomlemez, szóval cellazárlat. Új akkut most nem kap, ez van. Bár száraz helyen áll, a sárvédők aljának annyi, csere lesz és sajna a fékszelep sincs jól. Az ablakemelők mechanikáját is le kell ápolnom ha nem akarom hogy tönkremenjenek teljesen, úgyhogy hamarosan nagyszabású téliesítés elcsomagolás veszi kezdetét szeretett leendő oldtimeremnél.

Hibalista

- Vigyázni kell a vízcsövek állapotára, nekem egyik bilincsnél engedte a vizet. A féklámpa kapcsolója kritikus pont, de filléres házilagos javítással megbízhatóvá válik. Stibilizátorpálcák, gömbcsuklók és fékek már csereérettek voltak, semmi kirívó.

Ide hordtam szervizbe

Speedy - korrektek és gyorsak. Tisztán és jó minőségben dolgoznak.Citroen Pásztor - értenek hozzá, jól felszereltek, de a szakértelemnek ára is van.

Értékelése: 8

Másik szerelő értékelése

Tóth István - nagyon korrekt szakember, kedvező árakon dolgozik és tényleg ért hozzá. A futómű, hajtáslánc, egyéb mechanika terén rá kell hallgatni, tényleg jó szakember.

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (5) Évjárat 1995
Kényelem (10) Használati időtartam 2 év
Teljesítmény (8) Km vásárláskor 155000
Megbízhatóság (9) Vezetett km 100000
Szerviztapasztalat (10) Átlagfogyasztás 9 l
Előző autója? Passat Következő autója? Jelenleg C4 alias Vasmacska van. Ezután mindenképp vmi kényelmes autómatás.
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? nem
Verdikt (7.5/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Citroën Xm 1989

További ítéletek (54 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)