A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » BMW » 5 (1995-2003)

5 530d 

Az ítélet értékelése
5,0(6 db)

Nagyon bírom.

Szöveges ítélet

e39 530d

Az elődjét (http://nepitelet.hu/autok/honda/accord_1990/a_hondaakkordkupem/) egy ostoba szőke nő telefonálás közben kiütötte alólam, így nagy keresésbe kezdtem. Sok más márkának és típusnak is megadtam az esélyt, de szép lassan szűkült a kör és ez lett belőle. Sok egyéb tulajdonsága között azért választottam ezt az autót, mert megbízható szilárd mechanika jellemzi, biztonságos, merev karosszéria, takarékos de erős motor, elfogadható alkatrészárak jellemzik. Ja és csodaszép! A formája egy átlag férfiembernek nagyon dögös, nem igazán öregszik. Eredetileg kombit szerettem volna, mert tetszik a "k" betű (kupé, kombi, kabrió :-)), de annak kisebb a csomagtartója a limóénál és problémásabb a hátsó ajtaja. Most már kommerszebbnek is látom a touringot, de mindkettő nagyon szép tud lenni. Így utólag a legpraktikusabb kombináció egy 525d touring lehet. Kicsit kevésbé tol, de egy százast lehetett volna a regadón, meg a forgalomba-helyezésen fogni, valamint a kombihoz hegyekben állnak a "vaj" bőrbelsők és alapból nagyon jól felszereltek is vannak köztük, de egyáltalán nem bántam meg.

Hirdetésre mentünk a kereskedőhöz, aki Ausztriából hoz be autókat. A bátyámmal mindketten műszakiak vagyunk, alaposan átnéztük a dolgokat. A kasztni teljesen egyben volt. Lehet hogy az elejét törték, de rendesen javították (a csavarok feje használt volt...). a motor szépen járt, semmi füst. Csak a kipörgésgátló és az abs jeladó hibáját visszajelző lámpa égett, minden más működött. A próbaúton is nagyon finoman ment. Semmi kormolás, vagy mechanikai zaj. Az óra 270e-t mutatott, ami persze létezhetetlen, mert ilyen nincs is, de erről majd később. Egyben volt, semmi kókányt, vagy igénytelen nyomokat nem találtunk rajta. Látszott, hogy az előző tulaj foglalkozott, törődött vele. A szélvédő nem volt karcos, a motortér patyolat, csak az szövetülésekre fért rá egy csodagarázs, amit meg is kapott.

Ahogy hazahoztam, csináltam egy olajcserét szűrőkkel együtt, persze a kartellgáz-szűrőt is kicseréltem. Kellett egy kipufogó is és néhány műanyag elem az első lökhárítóhoz. Aztán lecseréltem a turbó vezérlésének a vákuumcsöveit (el voltak repedezve), amitől megjött az ereje. 1800-tól olyat tolt, hogy lobogott a hajam. A rossz ABS jeladót is kicseréltem, ezután már működött az ASC is (olyan kipörgésgátló, ami csak a gázt veszi el. A későbbi - DSC - már meg is fékezi az elpörgő kereket, ezzel havas úton "érthetetlenül" megeszi a féket...) Szükséges volt egy termosztátcsere is, így a víz hőfokmérő - ha bemelegszik a motor - úgy áll középen, ahogy kell és a fogyasztás is lejjebb ment egy fél litert. Az EGR szelepet nem iktattam ki, csak kitisztítottam...volt mit. A kiegészítő-fűtést szolgáltató Webasto kályhát kiszedtem, szétszedtem, javítgattam, össze, vissza és lám már az is működik.

Mivel manuális váltóst kerestem, megúsztam az ismert "örvénylapkás" problémát, mert az enyémben nincs ilyen, csak az automatában, a későbbi típusokban pedig már a manuális váltósokban is lehet. A váltót is szeretem. Nincs kikopva, nem reccsen, nem lötyög. Ha bemelegszik az olaja, nagyon finoman és határozottan veszi a fokozatokat. Kezdetben szokatlan volt az, hogy a nagy motorhoz nagy váltó járt, amin érezni az alkatrészek súlyát is és ez jó érzés...szerintem. A váltót 12 év Hondázás után is csak dicsérni tudom. Szerintem hülyeség, hogy "örökélet-tartamú" a váltóolaj (a gyár szerint), azért én cseréltem benne és érezni is rajta.

A felszereltsége teljesen megfelelő számomra. A xenon teljesen más világ, mint a régi "mécsesek", de ma már ez is elavult. Limuzin (a BMW saloon car-nak mondja), dönthető hátsó támlákkal (elég ritka), sízsákkal. Eredetileg szövetbelsővel vettem, de belevaló bőrre cseréltem, nem bántam meg. Automata elektromos ablakok mindenhol, dupla digit klíma (működik és jól működik), tempomat (a legnagyobb találmányok egyike). A hátsó ablakok úgy le voltak fóliázva, hogy a kisfiam félt a sötétben, így leszedtem őket és a hátsó szélvédőre szereztem és beépítettem egy odavaló elektromos rolót vezérlővel együtt, ami a kalaptartóból előtör és megzabolázza a kisfiam fejét támadó gonosz napsugarakat.

A belsőről azt olvastam, hogy az e39 belseje még igazi "tartós bél", 200e km után is teljesen újszerű lehet még. Ezt is alá tudom írni, csak ki kell porszívózni. Az enyémben több, mint 400e van, de a kárpitok nem szakadtak, a szivacs csak az én popim alatt van kiülve, de ehhez a 100 kilómon kívül már előttem is sokan hozzájárultak a súlyukkal. A műszerfal nem repedt, nem karcos, az ajtók nem lógnak, szerintem hasonlóan nyíltak-záródtak 15 éve is. Nem nyöszörög, nem kopog, nem zörög. A kapcsolókról nem töredezett le a máz, nem lötyögnek, nem recsegnek, minden úgy működik, ahogy annak működnie kell. Kivéve a klímavezérlő panel gombjait. Na ezek potyognak, mint a rossz bokszoló fogai és nincs gyógyír rá.
Meg kell említsem a hangszigetelést is. Mindenhol puha kárpitok, alattuk szivaccsal. Autópálya-tempónál még semmi hangja a motornak, vagy bárminek. Szinte semmilyen tempónál sem kell felemelni a hangodat, vagy kiabálni hogy halljanak, kivéve ha bunkó vagy és üvöltve beszélsz.

Vásárlás előtt beleültem minden autóba, amibe csak tudtam, hogy melyikben érzem magam a legjobban és hogy férek el bene. Ez már le is szűkítette a kínálatot, végül az ötös bömös maradt. Nem vagyok egy óriás, de a 186 centicskémmel tökéletesen elférek benne széltében, hosszában és magasságban is. Értem a BMW törekvését a tökéletes trakció elérésére, de ehhez annyira hátratolja a motort, hogy egy fél számmal kisebb a beltere a vetélytársakénál. A ki-be szálláshoz érdemes egy haladó hastánctanfolyamot elvégezni, mert úgy kicsit talán könnyebben fog menni. Ha már bent vagyok, nagyon kényelmes, minden kezelőszerv engem szolgál.

Időközben a szövetbelsőt le tudtam cserélni egy belevaló szürke bőrbelsőre. Nem volt szakadt és nagyon kopott sem, csak ki volt ülve. Megjavítgattam, tisztítottam, olajoztam, impregnáltam, így biztosan nem adja még meg magát jó pár évig. Igaz, hogy télen hideg, nyáron meleg, de a régi szövet belső felületéről már rég elporladt a rávarrt szivacsréteg, ami állandóan koszos és poros érzetet keltett. A bőrrel sokkal szebb lett a belső.
Nekem "csak" alapüléseim vannak, de a háttámla olyan jól támasztja a derekam, hogy az enyhe gerincsérvemmel is tudok egész nap vezetni és nem elgyötörve szállok ki belőle. Az ülőlap már nem ilyen egyértelműen jó nekem, de inkább még nem találtam meg a megfelelő beállítást. Idővel mindenki megtalálja a neki megfelelő pozíciót, de ennyi állítási lehetőséggel ez már túl sok esélyes egyenlet. Az egyik barátom kipróbálta az autót és magához állította az ülést. Na ezután sokáig keresgéltem a régi beállításomat.

Néhány rossz dolog. A pakolóhelyek hiánya és használhatatlansága a középkonzolon, a könyöklő alatt, a pohártartók...tiszta szégyen! Apám Honda fr-v-jében annyi tárolóhely és rekesz van, hogy ha nem írja fel hogy mit hova tett, biztosan elveszíti a nagy részét. Hát a BMW-ben nem tudok semmit elveszteni, mert nincs hová tennem. Nem is értem. A pohártartó csak egy útban lévő használhatatlan vacakság, pedig milyen jó lenne, ha nyáron nem kellene kergetni a guruló vizes-palackokat menet közben. A méretes könyöklő alatt csak egy lapos tárolóedény van, ahová csak a brifkóm fér be. Nem tudom, hogy mi van alatta a burkolaton belül, de biztosan hasznosabb lenne egy nagyobb tároló. A középkonzolon semmi más pakolóhely nincs, így az összes kis vackomat a kinyíló pohártartónak nevezett viccecske helyére szórom, így feláldozva azt.

"M"-es multikormányom van, de a bőr már meghalt rajta. Egy mester olyan szépen újrabőrözte, hogy jó érzés megfogni. Amúgy is jó a vastagsága és az átmérője is. Sokkal stabilabb, merevebb, mint az alapfelszereltséghez járó négyküllős malomkerék.

Korábban beázott az autó, "nem is kicsit, nagyon". Az előző gazdáék cseréltek benne szélvédőt de háztáji módon ragasztották be. Elvittem a "szélvédősökhöz", akik kiszedték, majd jól berakták. Azóta nem ázik be, így a szőnyeg is száraz és egyébként is... Amúgy nem éri meg ezzel otthon szarakodni, mert az észteres szilikonvackokkal csak hazavágjuk a felületeket és egyébként is kikeményednek és újra csak beázik.
A Common Rail dízelek felszereltségéhez hozzátartozik egy Webasto kályha, mert rásegítés nélkül télen talán sosem melegednének be. Ez a vezetőoldalon, a pedálok és a kerék között van beépítve. Bizonyos körülmények között automatikusan, vagy a "gyári rádiótól" függően programozhatóan, vagy távvezérelve is bekapcsol és a kályha segít a motornak felmelegíteni 70 fokra a motor hűtővizét. Na amikor bejöttek a hidegek, szerencsére beindult a kályha, de csak dízelfüstfelhőt hagytam magam mögött és huhogott, mint egy bagoly, de nem melegített. Néhány szétszedés után - kocsi felemel, bal első kerék ki, kerékjárat burkolatainak leszedése, hűtővíz leengedése, kályha kikötése, kiszedése - pótoltam a hiányzó tömítéseket, kitisztítottam amit tudtam, tömítést pótoltam, megfürdettem wd40-ben, azóta gyönyörűen működik (ami ritkaság). Sőt, mivel "gps-es riasztó" van benne, megcsináltam úgy, hogy telefonról indítom a kályhát, miközben készülődök az induláshoz, így nem a csonthideg motort indítom.

A futómű nagyon korrekt. Pontos és nagyon stabil nagyobb sebességnél is. Sajnos ez sem kultiválja a nyomorult magyar utakat. A futóműben nem lehet külön szillenteket cserélni, csak az alukarokkal együtt. Az elejében már kicseréltettem a lengőkarokat. Sokan "nagykereket" raknak alá, mert az olyan menő. Nekem a 16" kerék jön be a legjobban. Elég még a komfortérzetem, de a közvetlenséget is továbbítja még a vezető felé és látványnak is megfelelő a számomra. Téli kereket nem kaptam a kocsihoz, így utólag vettem hozzá BMW gyári 15"-os felniket, még "néhány teles" gumikkal. Ez csak a facelift előtti "kisfékes" autókra megy rá, ezért olcsó, pedig tökéletes télre.

A fékek is frankók, pedig elég igénybevétel lehet, amikor ezt a nagy dögöt (1700kg) kell komoly tempóról megfogni. Az utángyártott tárcsák minőségére vigyázni kell, mert a csak a legjobbak bírják az igénybevételt görbülés nélkül.

A motor parádé! Emlékszem, amikor ezt kihozta a BMW. 184 lóerő majdnem sportmotor-kategória volt és azt mondták, hogy emellé 8-10 litert eszik. Na ez már tényleg hihetetlen volt. Azóta nagyon elkényeztetnek minket a mérnökök és szinte mindenki elfelejti, hogy jó pár éve még a 125 lóerős ALFA 164 dízel volt a csoda, az 524td pedig 115lóerőt tudott. A mostani kétezresek is tudják már a 180 lóerőt, de erre én meg azt mondom, hogy az enyém 6 henger és nem nagyon kell forgatnom, hogy történjen valami. A hangja, a kultúrált járása sokkal minőségibb érzést nyújt, mint egy négy hengeresé. Aztán elmélyedtem a chiptuning témájában és megkockáztattam a beavatkozást, már 40e-t mentem így és semmi baja. Persze gyári állapotban is "vonszolta a seggét" ha kellett, de a műtét óta imádom igazán. Sokkal közvetlenebb a gázreakció, alacsonyabb fordulaton is sokkal erősebb. Országúton nem kell egy előzésnél sokat sakkozni. Ha van egy kis hely, gázt neki, aztán már ott sem vagyok és mindehhez nem is kell mindig visszaváltani. 2 és 3000 között a legerősebb a motor, ilyenkor érdemes kérni tőle a teljesítményt. Amire a leginkább való ez az autó, az autópálya-országút világa. Fölgyorsítok, tempomat bekapcs, csülkök pihibe, és suhanás. Ha nincs nagy forgalom, vagy nem előttem találja ki az ostoba jóember kezében a telefonnal, hogy a 90-nel régóta követett kamiont pont elém kivágva fogja megelőzni (de mindig van persze ilyen), akkor csak a tempomat gombjainak ügyes nyomkodásával km-k százait tudom lábacska nélkül abszolválni. Az ülésben nem fáradsz el, a motorerő miatt nem kell szétkombinálnod magad, a motor akkor sem üvölt, ha haladósan akarsz menni, a karosszéria sem erősíti ezt még tovább, nem pattogsz, nem imbolyogsz a futóművön, szóval - ha minden működik és teszi a dolgát - nem fáraszt ki semmi és csak a vezetés szép dolgait kapod meg. Ezt lehet szeretni.
Sajnos egyszer cserben hagyott. A magasnyomású szivattyúban egy szelep megadta magát. Ez nem dobott fel különösebben, de érthető a megtett km-ket ismerve.
62e km-t mentem eddig vele, egyszer kellett 3 dl olajat utánatölteni nem sokkal olajcsere előtt. Szerintem jó adat. Végig mértem a fogyasztást. Nem azért, mert fillérbaszó lennék, hanem mert exel tábla volt a jelem az oviban. Szóval Bp. külvárosban lakom, szinte csak az igazi araszoló dugók hiányoznak (szerencsére) az életemből. Kb. 1/3 Bp.- országút- autópálya összeállításban 7 litert eszik. A kijelző kb 5-8 decivel kevesebbet mutat... Érdekes, a pözsóban hajszál pontosan mutatja a fogyasztást a műszer... Ebben van olyan is, amikor - sokszor - be sem melegszik a motor, már oda is értem a célomhoz és vannak hosszabb utak is. Hallottam 10-12 literes városi fogyasztásokról (de inkább az automatáknál), de nem értem ezeket. A legnagyobb fogyasztásom 8,2 volt egy télen, még rossz termosztáttal, túlnyomóan városi használatnál, de az átlag 7 körüli, pedig egész nyáron ment a klíma és még télen is sokszor a pára miatt. Korábban OMV sima dízelt tankoltam, de egyszer kipróbáltam a SHELL-t is és fél literrel kevesebbet kért ebből. Azóta néha nyomatok bele prémium dízelt is. Kicsit több vidéki úttal hét alá mentem, pedig megtaposom, ha a helyzet úgy kívánja. A chiptuning nem befolyásolta a fogyasztást, mivel a motort eddig sem kellett pörgetni. Az biztos, hogy több nem lett miatta. Egyszer (igazából kétszer) kipróbáltam, hogy teljesít 200-nál. Semmi gondot nem jelentett neki, mivel 240 körül lehet a vége.
Az a helyzet, hogy a fenti dolgok óta történt egy, s más. Sajnos volt egy nem várt motorcserém. Volt egy óriási eső és szegény autómmal túl mély vízbe mentem. Nem láttam előre és már benne is voltam a lámpáig érő vízben. Először csak lefulladt és én elektromos hibát gyanítva újraindítottam. Na ekkor kapta a motor a vízütést. Én meg majdnem gutaütést... A főtengely megcsavarodott, kukaérett lett. Vettem egy bontott motort, amiben 8 évvel ezelőtt volt 200e km. Ha már arra jártam, kicseréltem a hozzáférhetetlen vákuumcsöveket, a meghalt izzító-gyertyákat és egy új kuplungot is adtam a járgánynak. Mindent kitisztítottam, átnéztem, összeraktam. Egy porlasztót kellett pótolni, használtból megoldottam. Olajcsere, folyadékok, szűrők cseréje és már jobb is lett, mint a régi volt. Persze egy kicsit elpöcsöltem a porlasztók tömítésével, de aztán ez is jó lett. Nem tudni, mennyi van ebben a motorban, de egy kicsivel hamarabb épül fel benne az olajnyomás, mint a régiben. Azóta mentem vele már több, mint 12e km-t és semmi gond egy surrogó hangot leszámítva. A régi motor sem ette, és ez sem eszi az olajat látványosan, legalábbis a pálcát nézve. Persze minden motor eszi valamennyire, csak pótlódik az üzemanyaggal.

A kilométerre visszatérve: Szerintem ezeket az autókat nem azért vették újonnan méregdrágán, hogy a garázsban álljanak és csak hétvégén guruljanak velük egy karikát. Egy nagy szart! Valószínűleg 3-4 év alatt ki sem szálltak belőle és akár 2-250e km-t is mentek vele. Megadták neki a korrekt szervízt, mert még drága volt ahhoz, hogy hagyják szétesni és a kocsinak amúgy is mennie kellett. Aztán mikor jöttek az első komolyabb alkatrészcserék, lecserélték egy újra. A szervízkönyvből azt látom, hogy az első tulaj - a divatot követve - a 30e km-es szervíz-intervallumot is elhitte, de az autó ezt még simán túlélte. Általában a következő tulajnak szintén sokat kell mennie. Az autó már nem ért annyit, inkább az autó életben-tartása felé billent a fenntartása, az én szervízkönyvemből is ekkor hiányzott egy 120e km-es időszakocska. Aztán a végén a gazdi vagy folytatta az "életben-tartást a bontásig, vagy apránként helyreállított, gondozott, szerelgetett stb. Szerintem én is egy ilyen vagyok, de az E39fórum szerint sokan vagyunk még ilyenek. Ez nem összekeverendő a tapló autógyilkos nyomorultakkal, vagy a kivagyi gyökerekkel, akikkel azonosítanak minden BMW tulajt!
Ja, és szerintem nagyon sokat lehet spórolni az üzemben-tartáson, ha a gazdi megcsinál a verdán amit tud és nem rohan mindennel a szervízbe, mert az tényleg drága lesz. Ezeknél már mindig adódik egy kis törődnivaló, vagy megoldandó feladat. Szerintem nincsenek különösen rossz autók, inkább rossz gazdák.

Persze próbáltam felkészülni a típusból. Ehhez van egy jó hosszú on-line biblia. Ezt pedig úgy hívják, hogy E39.hu. Ha annyit készültem volna a vizsgáimra, mint amennyit ezt olvasgattam, már nem itt tartanék az életben. Szóval itt minden segítséget megtalálsz, hogy megjavítsd a gépsárkányodat. Ha tudsz köszönni és rendesen kérdezni, akkor segítőkész brigádra találsz, akik megjárták már az e39-es szopórollerek útját és tudják azt, amit te még nem. Persze ide is keveredik néhány troll, droid és bunkó, akiknek kár volt megszületni, de ez van.

Mostanság olvastam, hogy egy nemzetközi kutatás szerint a kék BMW-sek a létező legköcsögebbek az egész világ autóstársadalmában. Nem törték össze a lelkemet és jól vagyok a kék BMW-mmel együtt. Egyébként nincs benne a használati utasításban, hogy
"Gratulálunk! Ön egy BMW tulajdonosa lett és így mától nem kell betartania a KRESZ-t, valamint ezután már nyugodtan viselkedhet irritálóan paraszt módon, ha úgy tartja a kedve."
Egy jól felszerelt, erős BMW-ben tényleg sok nyomorult elszáll magától, de ez nem az autó hibája.
Amíg van ember, aki elhiszi és betartja(!) a 30e km-s olajcsere-periódust, meg az "lifetime garantie" váltóolajakat, addig nem csodálom, hogy vannak még piramisjátékok, meg tévés gyógyítók és hithű politikai szavazók...

Hibalista

- A rendberakáskor és azóta is mindig van valami öregedő dolog: - -kipufogó - -termosztát - -magasnyomású szivattyúban a nyomásszabályzó-szelep - -kiegészítő-fűtés tömítetlenség- saját kezűleg megoldottam - -önindító felújítás - -a hűtőventillátor viscokuplungja - -első legőkarok - -első lengéscsillapítók - -motor - -vákumcsövek

Ide hordtam szervizbe

Generál center bt. a XX.kerületben. Baráti árak és hozzáállás, de nem kifejezetten BMW-sek.

Értékelése: 8

Másik szerelő értékelése

Az M3 Box-nál Kovács Zoli. Korrekt és nehéz zavarba hozni.

Értékelése: 9

Képek az autómról

Fenntartási költség (6) Évjárat 1999
Kényelem (8) Használati időtartam 2 év
Teljesítmény (9) Km vásárláskor 270
Megbízhatóság (6) Vezetett km 65000
Szerviztapasztalat (5) Átlagfogyasztás 7 l
Előző autója? Accord Coupe Következő autója?
Ennyire szerette (8) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (7.3/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

BMW 5 1995

További ítéletek (275 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)