Van, amit nem lehet pénzért megvenni
Szöveges ítélet
Kicsit több mint három év és egy átépítés után úgy gondolom, van elég tapasztalatom, hogy véleményt írjak a kocsiról. Nem vagyok autószerelő, de zenésznek sem kell lenni ahhoz, hogy megmondd, mi a jó zene.
Az autó automataváltós svájci import a 90-es évek végéről. ABS, el.tető, szervó, 15" BBS pókhálós felnik. Nagyjából ennyi volt az extralista.
Aztán az automataváltót felváltotta egy kéziváltó, a széria kipufogót egy sport, a gyári rugókat H&R ültetők.
2006-ot írunk, ekkor vettem meg az autót. Hát mit is mondjak, az addig általam használt autók közül ez volt a legveszettebb. Annyira de annyira szerettem, hogy egész nap vezetni akartam, már csak a hangja miatt is. Napfénytető hátrahúz, és gyíí. Mindenféle hiba nélkül tette a dolgát, csak tankolni kellett, és most visszagondolva az első együtt töltött hónapok varázslatosak voltak, olyan, mint amikor összejössz egy gyerekkori szerelmeddel, akire addig csak a nyálad csorgattad -lila köd. Aztán ahogy egyre jobban beleástam magam az e30-akba, egyre több hibát láttam meg az autón. Miért ül ennyire a hátulja? Miért nincs benne sportbelső, miért ekkora a kormány? Mivel nem az igénytelen tuning vonalát akartam erősíteni, szép lassan elkezdtem rá gyári, de mégse gyári cuccokat vásárolni. Így jött az iS belső, az M-tech2 kormány, több garnitúra nagyfelni (jelenleg BBS RS 16"). Kívülről előbb egy iS lippe, aztán touring küszöb, és elérkeztünk 2008-ig. Amikor egy kisebb koccanás történt, amit a jobb hátulja sínylett meg. Nem volt egy nagy dolog, de azért mégis sérült. Innen kezdődött az agyalás, eladom és jön egy e36 328i! Meghirdettem, el is jöttek megnézni, de amikor a szemem láttára beleültek, és próbálgatták, akkor döbbentem rá, hogy mennyire hiányozna. Örültem is, hogy nem kellett nekik, ahogy hazaértem, szedtem le a használtautóról, és eldöntöttem, hogy az e36ra szánt pénzből megépítem azt az autót, amit addig csak képeken láttam.
Megvettem körbe az M-tech2 pakettet gyáriba (bontottat természetesen), a BBS RS felniket, kipakoltuk a belét meg a motort, irány a karosszériás. Lakatolás-fényezés (szigorúan gyári színre), motortérben rendrakás, homokszórás, shadowline díszlécek, miegymás. Közel fél év volt, mire a motor a kiemeléshez képest újra beindult. Persze az is kapott új vez.szíjat, feszítőket, tömítéseket, ahogy elő van írva. Ekkor már bent volt egy szett állítható KONI gátló, a nagyházas sperr, meg a kék H&R rugók. Persze új szilentek meg talpasok. Kapott még a drága 4 zsír gyári Black Hellát, meg xenont is, meg egy csomó mindent, ami most nem jut az eszembe.
Ahogy elkészült a kocsi, és felkerültek a felnik, a sírás környékezett.
Leszartam, mennyibe van eddig, csak néztem, és gyönyörködtem...
Tudod van az a reklám, a Mastercard-os. Van, amit nem lehet pénzért megvenni.. Na ez az az érzés.
Azóta eltört egy szelephimbám (Febi utángyártott volt), de átvette a helyét egy zsír gyári tengely meg himbasor. Ilyen alkatrészekből CSAK GYÁRIT vegyél, tanulj a hibámból. Persze ezzel együtt járt egy HF tömítés, de azt gondolom, mondanom sem kell. Aztán jött egy saválló polír hatleömlő.
Most ott tartok, hogy a motorral kéne valamit kezdeni, mert kezd kevés lenni. Megszoktam.
Ennyi az autó eddigi története, most jönnek az érzések. Ha van némi közöd az autóvezetéshez, ha szeretsz úgy beülni a kocsiba, hogy alig várod a vezetést, ne adj Isten még a hátsókerékhajtás is vonz, akkor jó népítéletet olvasol. A motor kellően erős ahhoz, hogy ne kelljen szégyenkezned a nagyok mellett, urambocsá mosolyt csaljon az arcodra. Egy jó futóművel piszok hangulatos kis élményautó, amiben olyan szerethető dolgok vannak, mint a feléd fordított műszerfal, az elektromos tető, a checkboard, vagy éppen a fordítva nyíló motorháztető. Apróságok, de mégis megvan a varázsuk. Nameg a sorhat hang, ez az, ami mindent visz. A pár kis különlegesség mellett ez az a dolog, amiért ezt a vén vasat annyira betegesen lehet szeretni. Nincs két egyforma hangú 325i, de kis túlzással ez a motor még egy kályhacsövön keresztül is szépen szól. Nem, a szép nem megfelelő jelző. A motorra nem a kifinomultság a jellemző, hiszen elég elavult konstrukció, 12 szelepes, vasblokkos, a VANOS-korszak előtti kőbalta-technika. Ami bizonyos szempontból nem is baj, mert könnyű szerelni/olcsó, viszont erősnek is kellően erős. Szóval nem szép a hangja, hanem inkább tekintélyt parancsoló. Hallatszik rajta, hogy a hasonszőrű 11-12 mázsás társaihoz képest nagyobb vérű motor van benne. És fordulaton?? ÁÁ hallgasd meg, nem írok semmit :)
Nade most jön az a rész, ami nem maradhat ki a népítéletből, a gyenge pontjai. Kell ez is, a torta se csak krémből áll.
A gyári fékekkel a fékhatás gyenge. Pedig ebben hűtött, elől-hátul tárcsás fék van, az akkori extra. De egy mai alsóközépkategóriás autó fékhatását tudja a kocsi, pedig nem szar féket vettem rá. Mindennek tetejébe az ABS is elég hamar közbeavatkozik, sokan inkább kikötik.
További hibája, hogy hajlamos rohadni, főleg a jobb hátsó kerékjáratot érdemes csekkolni, típushiba.
További típushiba a hangrendszer. Az egész egy elbaltázott konstrukció. Lábtérbe hangszórót, ami még nincs is feléd fordítva? Vicc. Na mindegy, engem nem is érdekel a tüctüc, van pluszba 2 csipogóm, meg 2 hsz a kalaptartóban, nekem elég.
Kemény futóműnél a tornyok hajlamosak bedőlni, ezen állítható toronymerevítő segít.
Ja, és amit nem írtam: a szervós kormánymű is hajlamos megadni magát, ami leginkább horribilis indokolatlan mennyiségű olajfogyásban jelentkezik.
Hála Istennek mindent lehet kapni ehhez a drágasághoz gyári újban, úgyhogy a felújítókészlet egy darab Deák Ferencért megvásárolható.
További hatalmas hiba a kis hátsó lábtér. Fú, még gyerekeknek is büntetés oda ülni, komolyan mondom. A csomagtartó mérete sem túl lenyűgöző, főleg mai szemmel, amikor a gyártók vért izzadnak egy egy literrel nagyobb csomagtérért.
Hogy kinek való az e30 325i? Aki szeret vezetni, aki nem családi autónak
kívánja használni, akinek van lehetősége/ismeretsége szerelni
VAGY aki nem tartozik egy kategóriába sem, de szeretne egy falatot az autógyártás finomságaiból.
Igaz, hogy mostanában fillérekért kapni e30-at, de ne dőlj be nekik, nagyrészük szar.
Inkább az 500e Ft feletti kategóriából válassz, ha nem akarod hamar rákölteni a vételárat. Igazán szép meg ott kezdődik, hogy 1m-1,2m Ft...
Hibalista
- Irányjelző kábelei összeégtek - Szelephimba eltört
Ide hordtam szervizbe
Nagy Lajoska -Debrecen Vannak jó cuccai
Értékelése: 9
Másik szerelő értékelése
Tachográf-klinika Debrecen Precíz, olcsó, gyors, jól felszerelt, gondos brigád. Csípem azt a helyet.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1990 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 265000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 5 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 11 l |
Előző autója? | Corolla | Következő autója? | Építenék emellé egy e30 327i cabriót. |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.2/10) |